Varför äta kött? (utbruten från Varför-tråden)

Därför att det inte är norm att ha induktionshäll i lunchrummet på jobbet.
Vad är det för svar? På min arbetsplats finns det fyra induktionshällar på två lunchrum, på min förra fanns det iaf en på ett lunchrum och hur det såg ut i de övriga känner jag inte till. Det är totalt sett över 20 års erfarenhet. Jag har ingen aning om hur vanligt det är med induktionshällar på arbetsplatser men det tror jag inte du heller har.

Om jag slänger in en bit lövbit i micron blir den klar lika snabbt, eller snabbare, som en fryst vegoburgare.

För mig låter det som om slutsatsen är att resten av världen är konstig, för att den avviker från det hon ser i sin närmaste omgivning.
För mig låter det som att hon gör en vardaglig erfarenhet, som då och då krockar med någon form av "det statistiskt sett vanligaste". Helt harmlöst.

I sådana lägen tycker jag snarare att det är jag som är konstig. Jag vet ju liksom från början att min omgivning sannolikt inte är representativ för helheten, det är i många fall vi som är avvikelsen.

Jo men man kan ju tycka att en forteelse ar konstig(/ovanlig), utan att tycka att personerna ar konstiga?
Jag tycker inte att kottatare eller bilagare ar konstiga, men jag reagar ju darfor att for mig ar det ovanligt. Inte mer an sa

Vet man det skulle man inte behöva blir förundrad, tänker jag.
Men alltså, jag förundras ibland över söta chokladmüslisorter i affären och tex kalops på burk. Jag vet att dessa varor säljs, annars hade de inte funnits. Men nog tycker jag att det är lite förunderligt med burkkalops.

Vi har ju inte koll på helheten, någon av oss.

Om man tänker miljömässigt så har jag förövrigt sparat in miljömässigt i massor. Jag har inte flugit någonstans på ca 20 år och en resa för en person över Atlanten ger en besparing på 1,6 ton koldioxidekvivalenter medan min övergång till vegandiet skulle spara mig 0,8 ton koldioxidekvivalenter per år.

Detta enligt Proffesor Frank Mitlonehner, universitet of California.

Förutom förlusten av biologiskt mångfald så har jag svårt att se att det skulle ge några större miljöförbättringar. Om detta nu är sant.

Om man tänker miljömässigt så har jag förövrigt sparat in miljömässigt i massor. Jag har inte flugit någonstans på ca 20 år och en resa för en person över Atlanten ger en besparing på 1,6 ton koldioxidekvivalenter medan min övergång till vegandiet skulle spara mig 0,8 ton koldioxidekvivalenter per år.

Förutom förlusten av biologiskt mångfald så har jag svårt att se att det skulle ge några större miljöförbättringar. Om detta nu är sant.
Men snälla. Ska även den här tråden sluta i vars och ens klimatavtryck? Isåfall slår jag dig om du har barn, för det har inte jag.

Det där med "men jag får gör dåliga miljövalet X eftersom jag gör det goda miljövalet Y" är en hopplös diskussionsnivå.

Då har ju jag sparat in enorma mängder eftersom jag inte längre har häst :)
Men så blir ju svårt att räkna, även om det vore himla gött att utgå från worst case scenario och sen räkna ut hur duktig jag har varit jämfört med det.

Så vad folk har i matlådan avgör om de får sitta och äta det i lunchrummet? :confused: Lax från gårdagen, lasagne och liknande är portförbjudet?

Det lär vara något liknande den kostpolicy vi har. När man arrangerar måltider i arbetsgivarens namn ska den i första hand, om det inte är omöjligt, vara vegetarisk. Det handlar inte om vad folk har med sig för lunchlådor.

Kött 1-2 gånger i veckan till lunch, ser jag som ofta.

Vi har vegetarisk matpolicy på jobbet. De som av något skäl måste äta kött, får ange det.

Menade inte 1-2 gånger i veckan till lunch, utan totalt. Hursomhelst så är det nog sällan på mitt jobb hur man än räknar, de allra flesta som jag ser vad de äter till lunch äter någon form av kött varje dag.

Måste man ange skäl till varför man äter kött även om man har matlåda man tagit med hemifrån, alternativt om man går ut o äter eller köper med sig något? Jag kan förstå att ett företag har vegetarisk policy för det de bjuder sina anställda på, eller som serveras i företagets lokaler, men det känns märkligt om ett företag skulle ha synpunkter på t.ex. en matlåda?

Jag jobbar periodvis som konsult åt ett företag som också har vegetarisk/vegansk policy, men det gäller alltså bara sådant som företaget på något sätt bjuder på eller sponsrar, t.ex. luncher i samband med utbildningar, workshopar osv.

Det lär vara något liknande den kostpolicy vi har. När man arrangerar måltider i arbetsgivarens namn ska den i första hand, om det inte är omöjligt, vara vegetarisk. Det handlar inte om vad folk har med sig för lunchlådor.
Jag uppfattade det som att det inte fick förekomma animalier öht men om det är arbetsgivaren som betalar lunchen förstår jag absolut att de kan ställa de kraven. :)

Medhåll här!
I min umgeängeskrets finns ganska många vegetarianer, vissa äter endast fisk/skaldjur andra inte fläskkött. Att bjuda hem folk på middag och servera en köttbit hade jag nog inte heller gjort utan att reka av med gästerna. Iofs tror jag nog inte att jag skulle komma på tanken. Sen har jag själv så litet kök att jag sällan ställer mig och steker kött på det sättet, då blir det nog hellre en gryta/långkok.
Rent allmänt tror jag nog aldrig att jag blivit bjuden på just en "redig köttbit" hos ngn mer än typ min mormor eller liknande. Känns lite old school liksom! Äter jag en köttbit blir det grillat sommartid!
Ja, jag skulle inte servera det, men om jag blir bjuden på grillning räknar jag med kött. Och blir glad om köttet ändå är nedtonat. Min man brukar oroa sig över t-benstek, eller vad det heter. Men det fick jag senast 1998 i Luleå.

Själv skulle jag kunna få för mig att spela över med något animaliskt hipsteraktigt långkok, men då presentera det som en liten happening för vännerna och fråga om de vill vara med.

Jag har i övrigt samma känsla som du och @parellikusken , många kötträtter känns old school eller gammaldags.

Varför äter folk fortfarande kött?

Blir lika förvånad varje gång jag slår på Tv:n och de lagar mat med kött i. Äter i princip aldrig med människor som äter kött, känner knappt någon som äter kött.
Det känns så gammeldags att äta kött..

/veganen

Jag undrar precis samma sak. Som vegetarian eller vegan tvingas jag konstant svara på frågan varför jag inte äter kött men så fort man frågar varför folk äter kött så blir folk helt plötsligt väldigt upprörda. Jag tycker kött är vidrigt och även om jag förstår att andra inte tycker det så kan jag fortfarande inte riktigt förstå hur man kan äta kött...

Speciellt idag när det finns hur mycket forskning som helst som säger att vi måste minska köttkonsumtionen för miljöns skull. Samt att vegetarisk kost är mer hälsosam.

Menade inte 1-2 gånger i veckan till lunch, utan totalt. Hursomhelst så är det nog sällan på mitt jobb hur man än räknar, de allra flesta som jag ser vad de äter till lunch äter någon form av kött varje dag.

Måste man ange skäl till varför man äter kött även om man har matlåda man tagit med hemifrån, alternativt om man går ut o äter eller köper med sig något? Jag kan förstå att ett företag har vegetarisk policy för det de bjuder sina anställda på, eller som serveras i företagets lokaler, men det känns märkligt om ett företag skulle ha synpunkter på t.ex. en matlåda?

Jag jobbar periodvis som konsult åt ett företag som också har vegetarisk/vegansk policy, men det gäller alltså bara sådant som företaget på något sätt bjuder på eller sponsrar, t.ex. luncher i samband med utbildningar, workshopar osv.
Matpolicyn gäller GIVETVIS bara när jobbet bjuder på mat, tex personalkonferenser.

Jag äter ytterst sällan vegetariskt, om jag inte har kött så är det fisk typ, ibland kyckling men det är väldigt sällan. Då jag inte umgås med några vegetarianer har jag liksom inte riktigt blivit introducerad.

Du ställde en fråga som kändes ganska dömande i sitt utformande. När folk sen ger trevliga, informativa svar så kallar du dem nedsättande saker (för jag tycker nog det är så "köttisar" används här) och anklagar dem för att bli kränkta i princip.

Vad är det för översittarfasoner? Om frågan bara var retorisk för att du skulle få känna dig lite bättre och modernare än andra så kanske du kan hålla det till din circle jerk som är din umgängeskrets istället för på ett öppet forum?
Va?
Köttisar är bara släng för köttätare, inget nedsättande i det.

Översittarfasoner ser jag inga..

Ja, jag skulle inte servera det, men om jag blir bjuden på grillning räknar jag med kött. Och blir glad om köttet ändå är nedtonat. Min man brukar oroa sig över t-benstek, eller vad det heter. Men det fick jag senast 1998 i Luleå.

Själv skulle jag kunna få för mig att spela över med något animaliskt hipsteraktigt långkok, men då presentera det som en liten happening för vännerna och fråga om de vill vara med.

Jag har i övrigt samma känsla som du och @parellikusken , många kötträtter känns old school eller gammaldags.

Haha Norrbotten kan en alltid räkna med. Det säljs fortfarande stora mängder färdigkryddad flintastek där ;)
Älskar att grilla lamm/får och grilla en massa svamp, aubergine och sånt till. Och sen en matig sallad. Det är sommar för mig och lite exotiskt typ när man bor i lägenhet. Vi har iofs en hipstrig grill på innergården, men det blir aldrig samma.

Jag undrar precis samma sak. Som vegetarian eller vegan tvingas jag konstant svara på frågan varför jag inte äter kött men så fort man frågar varför folk äter kött så blir folk helt plötsligt väldigt upprörda. Jag tycker kött är vidrigt och även om jag förstår att andra inte tycker det så kan jag fortfarande inte riktigt förstå hur man kan äta kött...

Speciellt idag när det finns hur mycket forskning som helst som säger att vi måste minska köttkonsumtionen för miljöns skull. Samt att vegetarisk kost är mer hälsosam.
Varifrån kommer dina vegetariska och veganska råvaror?

Nu svarar jag helt utan att ha läst tråden. Så jag ber om ursäkt om mitt svar verkar orelevant till påföljande diskussioner.

Jag stod länge i det moraliska kvalet att bli vegan. Men kände att det på något sätt blev en moralisk genväg. Jag kände att i det konsumtionsamhälle vi har idag så är det via konsumtion man kan göra skillnad. Så idag är jag en medveten konsument. Visst att livet blev lite mer omständigare men jag tänker att det är bekvämlighet som drev samhället till vad det är idag. Så svaret på frågan varför jag fortfarande äter kött är att det är för att jag försöker dra mitt strå till stacken för ett mer medvetet samhälle.

Jag tänker precis likadant som du! Att vara vegan är ett bra val man kan göra men bara ett bland många. Om man, som jag, inte ser något etiskt fel i att äta djur, finns det många andra val man står inför i sitt sätt att leva som man också måste ta hänsyn till.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: Tuvstarr
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka