Varför äter folk fortfarande kött?
Blir lika förvånad varje gång jag slår på Tv:n och de lagar mat med kött i. Äter i princip aldrig med människor som äter kött, känner knappt någon som äter kött.
Det känns så gammeldags att äta kött..
/veganen
Jag har ett kretsloppstänk…
Jag behöver bin/humlor som pollinerar mina kryddväxter, frukträd och bärbuskar för att jag så få kryddor, frukt och bär. Framför allt behövs bin/humlor för att vi ska få mat över huvud taget. Alltså potatis, bönor, mjöl, gryn, korn etc. Det tror jag att du som vegan också äter.
För att bin/humlor ska överleva behövs en omväxlande fauna och det får vi när vi har betesdjur som håller landskapen öppna.
För att inte utarma gjorden behövs naturgödsel till åkrarna.
Naturgödsel kräver att det finns kor, höns, grisar som producerar gödsel.
Har du höns och får kycklingar så föds det fler tuppar än hönor. Du kan inte behålla alla tuppar. Vad ska du göra med dem. Avliva och destruera? Synd på bra protein till människokroppen.
En ko hjälper till med krestloppet, den äter gräs och bidrar till öppet landskap. Den producerar mjölk som vi kan förädla till smör, grädde, fil, yoghurt, kvarg etc.
Avföringen blir finfin gödsel och återför fosfor till våra marker som är utarmade på just fosfor.
Den producerar nya kalvar som i sin tur bidrar till kretsloppet.
Den kossan sedan är död kan vi äta upp köttet och få i oss viktiga näringsämnen vi behöver.
Det går att koka buljong på ben (och göra lim har jag för mig).
Till sista kan vi använda skinnet till skor, jackor, väskor, plånböcker, motorcykelställ, selar, sadlar träns etc.
Mina fötter mår uteslutande bäst av skor i skinn. Till mina hästar har jag enbart träns och sadlar i skinn/läder. För att få skinn krävs kor. Och min värld tar man reda på hela djuret.
Det är självklart ditt val att inte äta kött och jag lägger absolut ingen värdering i detta.
Men kom inte och skuldbelägg oss som äter kött och påstå att det är omodernt.
Det är i allra högsta grad moderna att ha ett kretsloppstänk - tycker jag i alla fall.
Det jag gör för att bidra är att minska köttportionerna. Jag är allätare - äter alltså inte bara kött, utan även fisk, kyckling och vegetariskt. Det blir rätt trist att äta kött alla dagar i veckan.
Jag är också noga med att köpa svenskproducerad mat, inte bara kött, utan även torrvaror så lång det går. När jag har råd så köper jag ekologiskt. Framför allt när det gäller djur så har de så mycket bättre villkor i Sverige än i övriga världen.
Se länk från jordbruksverket:
http://www.jordbruksverket.se/amnes.../notkreatur.4.1cb85c4511eca55276c8000793.html
Att betänka är att det finns fler hästar än kor i Sverige. Hästar som de flesta av oss har för sitt höga nöjes skull och är en älskad familjemedlem. Om vi klappar igen lantbruket - då blir det svårt att få bra mat till vår hästar också. Allt hänger ihop och det är bra att tänka på!
/Lizzie