Att jag och du har förmågan att tillaga vegetarisk mat på ett snabbt och enkelt sätt betyder inte att alla har den möjligheten. Jag äter själv mestadels vegetariskt och har inga problem med matlagningen. För den som har förmåga att planera blötläggning av bönor så är det heller inga problem att planera att plocka ur köttet eller fisken ur frysen i tid.
Däremot så är jag fullt medveten om att det finns personer i samhället som av olika skäl inte har förmåga att laga mat eller följa mer komplicerade instruktioner än att stoppa in valfrit helfabrikat i mikron. Då är inte längre vegetarisk mat billigare. Det är precis som
@gul_zebra skriver så är det privilegierat att tro att vegetarisk mat nödvändigtivs är billigare. Ja, det blir billigt för den som har förmåga att självblötlägga bönor och använda som grund i matlagningen. Det blir genast dyrare för den som köper bönor på burk eller tetra. För den som behöver köpa helfabrikat så är det ingen större skillnad prismässigt och då brukar det finnas ett större urval och lägre priser för produkter som innehåller kött.