Varför äta kött? (utbruten från Varför-tråden)

Den svenska statistiken säger att det fortfarande importeras väldigt mycket soja till djurfoder. Det har skett en minskning men den verkar ha skett ganska nyligen. 2008 importerades fortfarande över 350 000 ton soja per år till Sverige. I maj förra året skrevs detta; . Soja är en viktig del av foderimporten till Sverige och utgjorde 2009 tillsammans med palmkärnkaka omkring två femtedelar av den totala importen av fodermedel. Importen av sojaprodukter till foder uppgår idag till ca 200 000 ton per år.

https://static1.squarespace.com/static/5a3b6dcc2278e797fa29891c/t/5b115a9988251bc5c3f90fc6/1527863962869/Frågor+&+Svar_Sojadialogen_Maj+2018.pdf

200 000 ton soja per år är väldigt lite i relation till andra fodermedel som djuren äter. Till exempel odlar vi i Sverige cirka 5 miljoner ton spannmål per år, två tredjedelar ungefär går till djurfoder. Självklart vore det fantastiskt om vi kunde sluta importera soja helt och hållet, vi har all möjlighet att nå dit. Jag känner faktiskt ingen mjölkproducent som fodrar med soja alls, köttbönderna som köper pelleterat foder kan inte alltid undvika det tyvärr, det ser värre ut med hönsbönderna där soja verkar vara vanligt i fodret.

Så de får inte svara då? Som frågan är ställd så gäller det alla som svarat.
Självklart får de svara, jag har inte sagt att de inte får svara.

Jag svarade på den delen att ekonomi skulle vara en stor bidragande faktor till att man äter mkt kött. Vilket helt enkelt inte kan stämma. Övriga saker lämnade jag därhär, men det var tydligen superfel och jag är en jättehemsk människa för det :up:

Men känns det inte lite konstigt att äta djur när det går att ha en fullvärdig kost utan?

Då slipper djur lida och miljön mår bättre. Praktiskt.
Ehhh...betande djur mår inte dåligt! Har du tänkt på hur landsbygden skulle se ut om ingen betade gräset??
Väldigt trångsynt tankesätt du har, tycker jag.

Jag väljer närproducerat kött till 95%. Det gör jag för att det känns bra att veta att djuren har haft det bra, för att hjälpa till att upprätthålla en levande landsbygd och för att landsbygden inte ska växa igen bl.a

Utgår ifrån att du och dina vänner inte äter produkter som kommit hit med flyg, och som producerats utan växtskyddsmedel, på bra mark, med arbetskraft som behandlas bra osv osv

Nu svarar jag helt utan att ha läst tråden. Så jag ber om ursäkt om mitt svar verkar orelevant till påföljande diskussioner.

Jag stod länge i det moraliska kvalet att bli vegan. Men kände att det på något sätt blev en moralisk genväg. Jag kände att i det konsumtionsamhälle vi har idag så är det via konsumtion man kan göra skillnad. Så idag är jag en medveten konsument. Visst att livet blev lite mer omständigare men jag tänker att det är bekvämlighet som drev samhället till vad det är idag. Så svaret på frågan varför jag fortfarande äter kött är att det är för att jag försöker dra mitt strå till stacken för ett mer medvetet samhälle.

Ja, eftersom jag tycker att de personerna inte är så relevanta för trådens ämne.

Det handlar inte om att osynlighetsgöra dem, det handlar om att de kan inte, så vad mer ska man säga? Det finns liksom inget mer att säga om den saken. Eller vad mer vill du ha sagt om det?

Är det superviktigt att påpeka att det finns folk som faktiskt måste äta kött? Varför är det viktigt i så fall? I just den här tråden.
Trådens ämne är alltså varför folk äter kött och ts förvåning över det, men folk som äter kött är alltså inte relevanta pga varför de äter kött.

🤦‍♀️

Trådens ämne är alltså varför folk äter kött och ts förvåning över det, men folk som äter kött är alltså inte relevanta pga varför de äter kött.

🤦‍♀️
Ja vill du bara göra dig dum och påstå att jag har skrivit saker som jag inte har skrivit så är ju det såklart helt upp till dig :up:

Den svenska statistiken säger att det fortfarande importeras väldigt mycket soja till djurfoder. Det har skett en minskning men den verkar ha skett ganska nyligen. 2008 importerades fortfarande över 350 000 ton soja per år till Sverige. I maj förra året skrevs detta; . Soja är en viktig del av foderimporten till Sverige och utgjorde 2009 tillsammans med palmkärnkaka omkring två femtedelar av den totala importen av fodermedel. Importen av sojaprodukter till foder uppgår idag till ca 200 000 ton per år.

https://static1.squarespace.com/static/5a3b6dcc2278e797fa29891c/t/5b115a9988251bc5c3f90fc6/1527863962869/Frågor+&+Svar_Sojadialogen_Maj+2018.pdf
2008 är över tio år sedan... Det var nog då som den svenska användningen av soja till djurfoder verkligen vände ordentligt.

Och det är främst gris och kyckling, som tar (tagit) tid på sig för att lägga om från soja, till andra fodermedel.
Sedan några år tillbaka kan man t.ex. köpa kött från "rapsgris" i mataffärerna. Där har man ersatt sojan med raps.

Mjölken är idag nästan sojafri, och i den mån soja ändå används, så är den alltid GMO-fri, och certifierad.

Nu är det så, att motståndet mot GMO, föga handlar om "den läskiga gentekniken", utan att stora delar av de genmodifierade växterna, har modifierats för att tåla massiva mängder av kemiska växtbekämpningsmedel, samt att detta utsäde oftast är patenterat av företagen som utvecklar och saluför bekämpningsmedlen.

Det är alltså en del av det riktigt dåliga industrijordbruket.

Vi äter vegetarisk mat några gånger i veckan och den är ofta billig. Då känns det inte orimligt att köpa det dyrare köttet. T ex köper vi aldrig vanlig kyckling, bara REKO.

Jag förstår att det inte alltid är lätt, inte minst när snabblagade köttalternativ är billigare om man står där som stressad, ensamstående förälder. Men min förhoppning är att kött börjar ses som mer av lite finare helgmat än något man äter slentrianmässigt till vardags.
Jag äter ytterst sällan vegetariskt, om jag inte har kött så är det fisk typ, ibland kyckling men det är väldigt sällan. Då jag inte umgås med några vegetarianer har jag liksom inte riktigt blivit introducerad.
Haha!
Jag gjorde ett enkelt inlägg i "Varför"-tråden och det resulterade i en lång tråd med en massa köttisar i försvarsställning. Räknade inte riktigt med det, tänkte inte att det skulle vara så känsligt.
Du ställde en fråga som kändes ganska dömande i sitt utformande. När folk sen ger trevliga, informativa svar så kallar du dem nedsättande saker (för jag tycker nog det är så "köttisar" används här) och anklagar dem för att bli kränkta i princip.

Vad är det för översittarfasoner? Om frågan bara var retorisk för att du skulle få känna dig lite bättre och modernare än andra så kanske du kan hålla det till din circle jerk som är din umgängeskrets istället för på ett öppet forum?

Varför äter folk fortfarande kött?

Blir lika förvånad varje gång jag slår på Tv:n och de lagar mat med kött i. Äter i princip aldrig med människor som äter kött, känner knappt någon som äter kött.
Det känns så gammeldags att äta kött..

/veganen

Jag blir lika förvånad varje gång folk inte kan se utanför sin lilla bubbla.

På frågan varför - för att det är gott och en bra proteinkälla.

Tycker också att det är surrealistiskt att människor tycker att deras behov att äta vad de vill går över djurens behov. Varför skulle vi vara viktigare än dem.
Många djur skulle inte ens finnas om det inte var så att de var i köttproduktionen.
Känsligt uppfattar jag inte att det är. Mängden svar beror nog på att "Äter i princip aldrig med människor som äter kött, känner knappt någon som äter kött. " låter väldigt verklighetsfrånvänt.

Plus det allmänna skuldbeläggandet som också lyser igenom. I allafall jag tycker det är rätt verklighetsfrånvänt att tycka att allt kött är lika mycket av ondo.

Den svenska statistiken säger att det fortfarande importeras väldigt mycket soja till djurfoder. Det har skett en minskning men den verkar ha skett ganska nyligen. 2008 importerades fortfarande över 350 000 ton soja per år till Sverige. I maj förra året skrevs detta; . Soja är en viktig del av foderimporten till Sverige och utgjorde 2009 tillsammans med palmkärnkaka omkring två femtedelar av den totala importen av fodermedel. Importen av sojaprodukter till foder uppgår idag till ca 200 000 ton per år
Men du hänvisar till statistik som var för 10 år sen.

2008 är över tio år sedan... Det var nog då som den svenska användningen av soja till djurfoder verkligen vände ordentligt.

Och det är främst gris och kyckling, som tar (tagit) tid på sig för att lägga om från soja, till andra fodermedel.
Sedan några år tillbaka kan man t.ex. köpa kött från "rapsgris" i mataffärerna. Där har man ersatt sojan med raps.

Mjölken är idag nästan sojafri, och i den mån soja ändå används, så är den alltid GMO-fri, och certifierad.

Nu är det så, att motståndet mot GMO, föga handlar om "den läskiga gentekniken", utan att stora delar av de genmodifierade växterna, har modifierats för att tåla massiva mängder av kemiska växtbekämpningsmedel, samt att detta utsäde oftast är patenterat av företagen som utvecklar och saluför bekämpningsmedlen.

Det är alltså en del av det riktigt dåliga industrijordbruket.
Måste bara säga att dina svar i den här typen av diskussion är alltid extremt givande och baserat på kunskap snarare än känslor. Mycket bra. Tack

Jag kan tycka att det ar konstigt att massa folk fortfarande baserar sitt planerande atande runt kott (typ "Mandag: kyckling, tisdag:flaskfilke osv) och ater kott varje dag, och tillsammans med det att vegetariskt fortfarande ses som nagot avvikande och inte alls valdigt vanligt i typ matlagningsprogram.

Det for mig kanns valigt omodernt och bara typ, informationsresistent?

Tycker du inte? Hon tyckte ju att det var jättekonstigt och gammaldags att folk åt kött eftersom hon själv bara ser veganer: "
Blir lika förvånad varje gång jag slår på Tv:n och de lagar mat med kött i. Äter i princip aldrig med människor som äter kött, känner knappt någon som äter kött.
Det känns så gammeldags att äta kött..
Det är väl inte en slutsats om resten av världen. Snarare en beskrivning av en egen upplevelse.

Ja vill du bara göra dig dum och påstå att jag har skrivit saker som jag inte har skrivit så är ju det såklart helt upp till dig :up:
Ja, självklart är det bara den "irrelevanta" som gör sig dum och inte en näst intill ordagrann sammanfattning av ett inlägg av en privilegierad som säger rätt ut att en inte är relevant trots att en är en del av trådens ämne.

För mig låter det som om slutsatsen är att resten av världen är konstig, för att den avviker från det hon ser i sin närmaste omgivning.

alltsa man kan val inse att ens egen uppfattning/perspektiv inte ar representativt och anda reagera nar man ser saker som avviker mot den - just darfor att man inte ar van vid det?

Jag hajar alltid till nar folk ager bilar t.ex. Jag VET att miljarder med manniskor ager bilar och att det ar en vanlig norm i manga samhallen, men da nastan ingen i min bekanskapskrets ager en bil sa reagerar jag alltid nar nagon jag kanner har bil eller jag far skjuts i nagons bil etc?

Oj! I min bekantskapskrets och på mitt jobb är jag, som äter kött kanske 1-2 gånger i veckan, ovanlig för att jag äter LITE kött i jämförelse med de andra! Och för att jag gärna väljer/efterfrågar vegetariskt när vi skall äta gemensam lunch.
Kött 1-2 gånger i veckan till lunch, ser jag som ofta.

Vi har vegetarisk matpolicy på jobbet. De som av något skäl måste äta kött, får ange det.

alltsa man kan val inse att ens egen uppfattning/perspektiv inte ar representativt och anda reagera nar man ser saker som avviker mot den - just darfor att man inte ar van vid det?

Jag hajar alltid till nar folk ager bilar t.ex. Jag VET att miljarder med manniskor ager bilar och att det ar en vanlig norm i manga samhallen, men da nastan ingen i min bekanskapskrets ager en bil sa reagerar jag alltid nar nagon jag kanner har bil eller jag far skjuts i nagons bil etc?
I sådana lägen tycker jag snarare att det är jag som är konstig. Jag vet ju liksom från början att min omgivning sannolikt inte är representativ för helheten, det är i många fall vi som är avvikelsen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: Tuvstarr
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka