Varför är kandar ett måste?

Sv: Varför är kandar ett måste?

Jag såg en film på en hemsida, där en man gjorde piaff med sin häst, och då hede ingenting alls.. Om du vill kan jag försöka hitta den filmen igen..

kl

Jag brukar sällan blanda mig i debatten här, men jag ville gärna berätta detta. En vän (som tävlar dressyr på hög nivå) tränade en mycket begåvad häst som dock hatade kandaret. Hästen tyckte helt enkelt att det var för mycket att ha i munnen. Trots stor talang fick de ge upp tanken på att ta upp hästen i höga klasser. Detta kanske inte är så vanligt, men det illustrerade för mig de nackdelar som finns med att man måste rida med dubbla bett.

Tills någon förklarar för mig på vilket sätt man får ut mer av hästen på kandar frågar jag mig försiktigt varför det är nödvändigt.

Hellas

Känner oxå till det där.
en del använder sig av det för att det kan vara skarpare.

Träffade en känd coach häromdagen, som ville ha bort det där gamla militärverktyget.

Ser det själv bara som ett nödvändigt ont:crazy:

Speciellt om hästen har liten mun :crazy: kan det vara svårt. Om den tom tycker ett gummibett är för tjockt.:crazy:

Vet nte hur jag ska lösa det, har sålt mitt kandar förr året, tänkte inte rida med sånt igen:p och fö var nog det också fel i stl. De som finns nu i stallet har för grova bett, vet inte hur smala det finns (stång) men får väl kolla.

Globus har en smal stång=skarp, men man behöver inte rida med den:idea:
Har ett kandar åt bägge med en sdn- funkar bra.

Ok. Ska kolla det. Den vi hade var smal men inte tillräckligt t o m valacken o hingsten med större munnar tyckte det var för mycket.
Nej man kan ju låta den vara, men ändå ha den. Är inte precis dags men har börjat tänka och munnen lär knappast bli större:crazy:

KL...

Jag blir så trött på alla som menar att hästar ska ridas utan sadel och träns mm. Vi är flertalet som inte är intresserade av det.
Det är inte det som ska diskuteras på forumet dressyr. Här rider nästan alla vanlig dressyr och då får man snällt följa TR.

Lite OT men ändå, jag såg en bild på en av våra dressyrgurus för ett tag sedan (på träning) där hon hade satt på en vanlig achennosgrimma på kandaret så att hon hade stång, bridong och sen snokrem uppe på alltihopa...

Det har Brink på Okeanos också

KL...

Jag blir så trött på alla som menar att hästar ska ridas utan sadel och träns mm. Vi är flertalet som inte är intresserade av det.
Det är inte det som ska diskuteras på forumet dressyr. Här rider nästan alla vanlig dressyr och då får man snällt följa TR.

Jag menar inte alls att hästar ska ridas utan sadel och träns. Däremot kan man ju ifrågasätta reglerna om kandar och sporrar. Måste de verkligen vara ett måste i högre klasser?

Om alla ska ha samma förutsättningar i dressyrtävling så ska man väl sätta gränsen så att alla har chans att vara med? En del hästar trivs inte med så mycket bett i munnen (som det har skrivits lite om här).

Jag har också hört att reglerna var hårdare förr, att kandar var tvunget att användas i lägre klasser. Så med tanke på det finns det ändå hopp att kunna ändra på reglerna som de är idag. Helt still står det ju inte.

Om alla ska ha samma förutsättningar i dressyrtävling så ska man väl sätta gränsen så att alla har chans att vara med? En del hästar trivs inte med så mycket bett i munnen (som det har skrivits lite om här).

Det finns hästar som inte kan ha bomsadel. Det finns hästar som inte kan ha bett alls eller nosgrimma eller ridas utan benskydd av något slag, det finns hästar..................

De flesta hästar kan ridas med kandar utan något problem. Det finns en uppsjö av olika bridonger och stänger i olika tjocklekar och utförande. Tyvärr finns det alltid någon häst som inte kan ha vissa saker men man kan inte anpassa sig efter alla. Dressyren är en bedömningssport och då måste vilkoren vara lika.

Jag har läst trådar här om kandar. Och nu undrar jag, varför måste man använda kandar i högre klasser i dressyr? Varför kan man inte få rida på vilket bett man vill? Man tycker ju att det som passar hästen bäst också är det bästa?
Det skulle jag vilja se. Kolla gärna om du hittar den.

Det är något gammalt kvar sen militären antar jag.
Själv tycker jag at en dressyrhäst ser snygg ut i kandar.

Men sen om det är nödvändigt för att kunna rida högre klasser tvivlar jag på.
Fast det beror väl naturligtvis på vilken grundutbildning och även fortsatt utbildning en häst haft.

En del hästar påstås inte klara sin grundutbildning utan ett kandar itruten och då blir det ju en annan sak...

Ganska långt men väl ett svar om min upplevelse

Tills någon förklarar för mig på vilket sätt man får ut mer av hästen på kandar frågar jag mig försiktigt varför det är nödvändigt.

Hellas

Detta är MIN efarenhet, på MIN häst så jag talar bara om mej själv nu ;)
jag förväntar mej INTE att det är så det ska vara eller att det kommer funka likadant på nästa häst.
-----------------------------------
Innan jag testade kandar på min häst tänkte jag som många andra, inklusive dej; "vad kan det göra för skillnad egentligen?" "VAD kan ett kandar göra som ÄR så bra?"

Vilket var vad jag hört från många håll, att man kom åt hästen så mycket bättre, att man fick ut mer av hästen på det..
"Hur är det möjligt" tänkte jag då..

Så i samråd med min tränare (förstås) provade jag att rida på kandar en lektion
och hade jag en välriden lydig häst som utförde allt jag bedde om innan så blev skillnaden så stor att hästen inte nånsin gått bättre än vad han gjorde på den lektionen. :love:
Förstås, eftersom kandaret bara var(är) på invänjningsstadiet red jag på hängande (läs: lång)stångtygel och hade alltså inte kontakt med stången öht. Det räckte med att den fanns där.

Hästen som är en "medelhäst" som gör allt ,bra, men inte så mycket mer hamnade i tom för mej kännbar uppförsbacke, det kändes som jag hela hästen framför mej, och vi verkligen smälte ihop just den lektionen. Allt var bara så självklart och enkelt och jag undrade för mej själv om ridning kunde vara så här enkelt? En dans på rosor lätt uttryckt..

Hästen blev oerhört mycket mer lyhörd, mycket mer stadig, mycket mer reglerbar, då både fram och tillbaka.
JAG blev stadigare, kunde ge finare hjälper och ffa inte så mycket hjälper. (Vilket kan vara lätt hänt och def förvirrande för hästen.)
En stor del är att kandaret är så tydligt på sitt sätt. Vilket märktes i hästens svar på mina hjälper, de kom omedelbart! Detta gällde alltså alla hjälper, fick en häst som blev ÄN mer känslig än innan. Mer ridbar sas.

Jag fick en lektion i hur ridning egentligen ska vara. Kort sagt.

Inte förväntar jag mej att nästa kandarlektion kommer gå lika smärtfritt dock, men jag har fått en aha-upplevelse som hette duga, bara för att vi red på ett kandar, med en stång som bara fanns där, effekt gav den ändå.
Hade jag inte provat det där kandaret hade jag aldrig fått uppleva den ridlektionen, de aha-upplevelserna och verkligen fått veta hur enkel dressyr ska vara och hur bra min häst verkligen KAN gå.

Och om nu nån undrar så var det inget tvingande iom kandaret, utan en verkligt avslappnad häst som verkligen trivdes för att den fick tydligare och finare hjälper av sin ryttare (:o )
Kan väl också tillägga att jag INTE är storanvändare av kandaret för det.

Och jag får väl helt enkelt sälla mej till skaran som säger, att ett kandar faktiskt KAN göra skillnad...

Senast ändrad:

Jo, det gör hon faktist...:crazy: blev väldigt besviken när jag såg det :(

Ifrån vilken nivå är man tvungen att ha sporrar? Jag trodde man var tvungen att ha sporrar i alla klasser, men efter vad jag har läst här på tråden så verkar det inte.

Edit: Aha, nu hittade jag. På lokal nivå behövs det inte, men från regional nivå krävs det.

Senast ändrad av en moderator:

Jodå, kyra rider med achenrem på kandar. Så visst går det.

Är det sant? Var kan man se det?

Appropå regeländringar:

Jag kan förstå de som tycker att man skulle ha mindre utrustning ju mer skolad hästen är, men jag tycker INTE att tr skall ändras åt det hållet. Dressyrsporten är en gammal tradition, och det ändras alldeles för mycket i tr ändå, för att modet inom dressyr ändras. Tyvärr, måste jag säga.

Men om så många är intresserade av att rida svår dressyr i grimma, varför inte bilda en annan organisation än FEI att tävla under. Det är ju inte så att man inte får tävla på något annat sätt eller inom en annan organisation.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
836
Senast: Fiorano
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 117
Senast: Reshästen
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
588
Senast: Mli
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 370
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar