Sv: Varför är kandar ett måste?
Jag förstår din poäng! Och jag är ljusår ifrån de svåraste och mest samlade övnigarna i dressyr, men jag tror ändå att de kan göras utan sporrar. Men det är min tro. Självklart ska hästen för den skull
acceptera skänkeln.
Att höra någon som tävlar på så hög nivå vore väldigt intressant!
Självklart kan alla dessa övningarna göras utan sporrar! Annars hade det varit helt tokigt!!
För att öht kunna utbilda hästen upp till grand prix så behöver hästen ha så mkt egen motor, framåtbjudning, så att den går av sig själv. Skänklarna används inte då längre för att få hästen till att gå framåt. För det gör den av sig själv. Skänkeln ger bara signaler så att hästen vet
vad och
när den ska utföra ngt. Sporren är därför inte ngn förutsättning för att kunna göra dessa rörelser öht! Den är endast till för att kunna göra signalen till hästen så liten som möjligt. Men man hade lika gärna kunnat vara den förutan.
En häst som inte går att rida utan sporrar är så skänkeldöv (pga felridning) så att den ändå inte går att uppnå några större bedrifter på ens med sporrarna.
Samtliga ryttare som rider på högre nivå kan du ta av sporrarna ifrån och de kan rida sitt program i alla fall! Sporren är inte på ngt vis en faktor för att högre rörelser ska kunna utföras. Utan enbart en förfining utav hjälpen.
Att sedan vissa hästar skulle missförstå eller tappa lite energi är enbart bieffekter för att den är van vid sporren. Men sporren har aldrig varit ngn förutsättning för att ridningen på den nivån ska kunna genomföras.
Jämför med att du på en danstävling utan problem (nåja) skulle kunna genomföra ett buggprogram dansandes i träskor med gummisula. Det hade gått. Men det hade sett lite mindre elegant ut eftersom att man hade varit tvungen att trampa runt med större och grövre rörelser och inte kunnat spinna runt som man kan med en hal lädersula. Så det hade varit fullt genomförbart men intrycket hade varit lite grövre och inte lika fullt så magiskt som det ser ut när rätt utrustning används.
Likadant är det med dressyren. Inget utav den utrustningen som används är tänkt att vara en förutsättning för att rörelserna ska kunna utföras. De är enbart till för att slutresultatet ska bli så "magiskt" som möjligt. Det ska helt enkelt se så enkelt, osynligt, elegant etc ut som möjligt.
Det är enbart en myt att en dressyrryttare inte skulle kunna genomföra samma sak utan sporrar eller kandar. För det är helt självklart att man kan det.