Varför är kandar ett måste?

Sv: Varför är kandar ett måste?

Men om sporrarna ändå inte används, varför måste man då ha dem alls? :confused: Då borde väl kravet på sporrar lika gärna kunna slopas? Om man sedan väljer att rida med sporrar på träning är en annan sak, men på tävling borde det vara valfritt.

Fast JAG tycker att det är en skicklighet att kunna rida med sporrar, det handlar inte så mycket om att man kan rida utan eller inte utan precis som ursprungsfrågan handlade om, kandaret, så ska hästen visa att den accepterar skänkeln och ska så även göra med sporrar.
Visst kan det vara valfritt med sporrar eller ej men jag tycker redan det är det eftersom du kan slipa ner dem så att de inte finns några och det är okej.

Jag tror att man behöver sporrar som en extra hjälp när man ska göra de allra svåraste rörelserna i dressyr och för att kunna ge så små signaler som möjligt men eftersom jag inte är där ännu, på långa vägar:D , så kan jag ju egentligen inte uttala mig om det.

Det bästa vore ju om typ Jan Brink skrev i denna tråd, inte så troligt:angel: , eller någon annan på hög nivå och gav sin synpunkt på saken.

Jag förstår din poäng! Och jag är ljusår ifrån de svåraste och mest samlade övnigarna i dressyr, men jag tror ändå att de kan göras utan sporrar. Men det är min tro. Självklart ska hästen för den skull
acceptera skänkeln.
Att höra någon som tävlar på så hög nivå vore väldigt intressant! :idea:

Smart ide om "Frihetsridning", jag tycker att det ska ingå både dressyr och hoppning inom den grenen :D

:bump: gud vad rolig, jag har alltid sagt/tyckt att vartefter man blir duktigare borde man ju kunna rida dressyrklasserna i rimma o grimskaft(utan allt) och barbacka! Kul att se att det finns fler :banana: hihi. jag menar, det finns säkert ett syfte med allt, men om man ska visa att man är duktig borde väl utan hjälpmedel vara det ultimata? :)

Ponera nu att du sitter barbacka, med lite halvtaskig stolsits och med svårigheter att inverka rätt med bäckenet. Och dessutom i grimma och grimskaft. HUR ska du kunna samla hästen? Piaffa?
Jag vet inte hur du samlar din häst, men jag gör det med magen, och det finns liksom inte så mycket att hålla emot med när man inte har nån sadel :D
Och kandar/sporrar/whatever har du ju för finliret!

Nu är jag långt ifrån nån proffsryttare, så jag kanske tänker helt galet. Men det är så jag tror iallafall.

Jag ser sporren i första hand som en möjligthet att förfina hjälperna, inte som en förstärkning.
Och det krävs viss skicklighet att inverka på rätt sätt med både sporrar och kandar, alltså tycker jag inte att det är ett dugg konstigt att man ska rida på det i högre klasser.

jag tror att många (främst på lägre nivå, men även en del som rider lite högre klasser) ser kandar som ett smidigt sätt att få hästen att kröka på nacken utan att man behöver slita och dra :smirk: vet flera som resonerar så iaf....
men, har man kommit en bit längre än så inser man att det visst inte var så enkelt att _rida_ på kandar, det kräver mer av ryttaren....

/PF som kan rida sin häst i alla rörelser på både tränsbett och kandar (dock ej samtidigt :angel: ) men som inte (ännu...) behärskar kandarets alla finesser

*KL*
Ser att det finns en del här som tydligen har missuppfattat hjälpmedel-IGEN:crazy:
En sporre är till för att hästen ska kunna uppfatta exakt vad ryttaren vill. En stövel ger en ganska diffus impuls.
Sen att vissa inte klarar av att rida med dem med känsla o sparkar på o fladdrar med skänkeln, så blir missförståndet större hos hästen.
Det är kanske därför som vissa här tycker att det är dåligt:D

En del sitter ute i skogen o har ingen större inblick i hur de ska användas o har tydligen missat när S. Lundbäck (ja, Helenas mamma) red sin GP-hingst Mistral på Skandinavium med bara grimma.

Visst går det att rida utan ngt på en redan UTBILDAD häst, men när det handlar om tävling o inte uppvisning/ cirkus så har man inte råd med missar eller att ngn häst flippar ut o utsätter folk eller andra hästar för risker- säkerhet!

Jag talar inte emot sporren som hjälpmedel, men ser bara inte varför man måste ha den på tävling? Jag tycker det borde vara valfritt.

Att rida med sporrar är svårt, absolut. det ger en starkare/tydligare signal till hästen och jag förstår poängen med dem. Jag rider själv med sporrar ibland, kandar har jag dock inte provat! MEN, jag tycker det ser väldigt svårt ut att rida med kandar. Om man rider med kandar för att, som du skrev, bara få hästen att kröka på nacken är man nog på fel spår...

Så tja, kanske är det vettigt att ha kandar i högre klasser? Men då menar du att svårigheten är att rida med fler tyglar osv, och på så vis visa att man är en bra ryttare, snarare än att kunna rida samalde rörelser på vanligt tränsbett?

Jag funderar bara, vill veta hur ni som tävlar och rider på kandar tänker! Är inte ute efter att ifrågasätta för sakens skull, utan vill se andra sidor av saken! Om jag blir övertygad är jag inte sen att ändra mig! :)

Som sagt, jag är inte emot sporren som sådan utan undrar bara varför den är obligatorisk?

Och ja, jag måste ha missat när Lundbäck red sin häst i bara grimma, men det måste varit coolt! Jag tycker det är fräckt!

Men visst är det självklart skillnad mellan tävling och show, men när man ser alla ryttare som rider med små hjälper med liten utrustning och utan sporrar, kandar osv så visar det ju bara att det går! :bump:

Men eftersom jag inte själv rider piaff, passage, piruetter eller annat sån´t svårt kanske jag inte ska uttala mig för mycket... :angel:

Om man rider med kandar för att, som du skrev, bara få hästen att kröka på nacken är man nog på fel spår...
Om man tävlar på den nivån har man det knappast för att få den att kröka på nacken:confused: utan för att TR säger så.
Så tja, kanske är det vettigt att ha kandar i högre klasser? Men då menar du att svårigheten är att rida med fler tyglar osv, och på så vis visa att man är en bra ryttare, snarare än att kunna rida samalde rörelser på vanligt tränsbett?
Fortfarande TR.
De flesta på svår nivå rider på träns till vardags.
Jag funderar bara, vill veta hur ni som tävlar och rider på kandar tänker! Är inte ute efter att ifrågasätta för sakens skull, utan vill se andra sidor av saken! Om jag blir övertygad är jag inte sen att ändra mig!
Jag skulle helst vilja rida på träns, men det finns vissa hästar som är väldigt PÅ o inte lyssnar lika mkt vid en spänd atmosfär.

Om man rider med kandar för att, som du skrev, bara få hästen att kröka på nacken är man nog på fel spår...

ska bara tillägga att de personer jag tänker på inte tävlar dressyr, utan rider på kandar hemma när de vill att hästen ska kröka på nacken.
har hört saker som "det är ingen idé att rida lätta klasser på denna hästen, utan ska X tävla dressyr ska h*n rida msv direkt, för Y går bättre på kandar" (dvs går ej på tyglen på tränsbett) :crazy:

Du kan inte rida med aachenrem på ett kandar och alltså kan du inte stänga igen munnen på hästen.

Lite OT men ändå, jag såg en bild på en av våra dressyrgurus för ett tag sedan (på träning) där hon hade satt på en vanlig achennosgrimma på kandaret så att hon hade stång, bridong och sen snokrem uppe på alltihopa...

ja, det har jag åxå sett ganska många bilder på. undrar om jag inte läst ngn stans för länge sen varför h*n hade aachenrem till kandaret, men jag minns inte vad det var isf

Jag förstår din poäng! Och jag är ljusår ifrån de svåraste och mest samlade övnigarna i dressyr, men jag tror ändå att de kan göras utan sporrar. Men det är min tro. Självklart ska hästen för den skull
acceptera skänkeln.
Att höra någon som tävlar på så hög nivå vore väldigt intressant! :idea:

Självklart kan alla dessa övningarna göras utan sporrar! Annars hade det varit helt tokigt!!

För att öht kunna utbilda hästen upp till grand prix så behöver hästen ha så mkt egen motor, framåtbjudning, så att den går av sig själv. Skänklarna används inte då längre för att få hästen till att gå framåt. För det gör den av sig själv. Skänkeln ger bara signaler så att hästen vet vad och när den ska utföra ngt. Sporren är därför inte ngn förutsättning för att kunna göra dessa rörelser öht! Den är endast till för att kunna göra signalen till hästen så liten som möjligt. Men man hade lika gärna kunnat vara den förutan.
En häst som inte går att rida utan sporrar är så skänkeldöv (pga felridning) så att den ändå inte går att uppnå några större bedrifter på ens med sporrarna.

Samtliga ryttare som rider på högre nivå kan du ta av sporrarna ifrån och de kan rida sitt program i alla fall! Sporren är inte på ngt vis en faktor för att högre rörelser ska kunna utföras. Utan enbart en förfining utav hjälpen.
Att sedan vissa hästar skulle missförstå eller tappa lite energi är enbart bieffekter för att den är van vid sporren. Men sporren har aldrig varit ngn förutsättning för att ridningen på den nivån ska kunna genomföras.

Jämför med att du på en danstävling utan problem (nåja) skulle kunna genomföra ett buggprogram dansandes i träskor med gummisula. Det hade gått. Men det hade sett lite mindre elegant ut eftersom att man hade varit tvungen att trampa runt med större och grövre rörelser och inte kunnat spinna runt som man kan med en hal lädersula. Så det hade varit fullt genomförbart men intrycket hade varit lite grövre och inte lika fullt så magiskt som det ser ut när rätt utrustning används.

Likadant är det med dressyren. Inget utav den utrustningen som används är tänkt att vara en förutsättning för att rörelserna ska kunna utföras. De är enbart till för att slutresultatet ska bli så "magiskt" som möjligt. Det ska helt enkelt se så enkelt, osynligt, elegant etc ut som möjligt.

Det är enbart en myt att en dressyrryttare inte skulle kunna genomföra samma sak utan sporrar eller kandar. För det är helt självklart att man kan det.

:bow: :bow:

Du skrev ju typ 100 ggr bättre det jag har försökt skriva i denna tråd.....

Det är väl dessutom snarare regel än undantag att man har ganska strikta regler för utrustningen i bedömningssporter för att alla tavlande ska ha så lika förutsättningar som möjligt?

Jag tror nog att en duktig musiker klarar av att spela piano utan att använda de svarta tangenterna och absolut inte pedalerna, men det skulle väl onekligen vara en rätt märklig begränsning om det skulle vara MÅLET med en musikutbildning?

Att begära att få rida utan sporrar skulle man i perspektivet "visa att man behärskar hela instrumentet" kunna se som att begära att få spela på ett piano där det inte finns några svarta tangenter eftersom det låter så illa när man råkar komma åt en av misstag? :idea:

Inte läst alla svar, men de där reglerna håller på att ändras. Anledningen till att man började rida på kandar är att man förr i tiden skulle kontrollera hästen med en had för att kunna ha ett gevär i andra handen typ!

Förr behövde man ha kandar i alla Lätt:A, men nu behövs det inte, det är valfritt i de sista. Även valfritt i något medelsvårt program. Detta är för att man kan nu bevisa att man kan hantera hästen även på vanligt tränsbett, vilket man vill uppmuntra. Troligtvis kommer utväcklingen följa denna tränden och bara sätta tvång på kandar i de riktigt höga klasserna.:)

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
836
Senast: Fiorano
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 117
Senast: Reshästen
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
588
Senast: Mli
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 370
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar