Varför är kandar ett måste?

P

PineappleHeart

Jag har läst trådar här om kandar. Och nu undrar jag, varför måste man använda kandar i högre klasser i dressyr? Varför kan man inte få rida på vilket bett man vill? Man tycker ju att det som passar hästen bäst också är det bästa?

Sv: Varför är kandar ett måste?

:idea: sök här på forumet, frågan har varit uppe förut.

kort sagt är det för att man som ryttare ska behärska att rida på kandar.

Ja man vet ju att det är därför, men tänk ibland när man sitter i soffhörnan och filosoferar eller ser en hästfilm där ryttaren utan sadel och träns manövrerar sin häst perfekt:love: .
Då undrar man ibland varför betten måste bli skarpare vartefter ekipaget blir duktigare:confused:
Tänk att få se ex Brink o Briar "sväva" fram på OS utan kandar :)

Nu fortsätter jag att lunchdrömma ........

Håller med!!! :)
Efterhan som ekipaget stiger i klasserna borde hjälpmedel som sporrar, nosgrimmor, kandar osv snarare plockas bort än komma till! :idea:

Jag har letat, men inte hittat...antar att jag är kass med sökmotorn här på forumet :crazy:

Vem är det som har bestämt att man ska visa att man klarar av att rida på kandar? Det måste väl vara någon slags styrelse? Någon som vet vart man kan hitta information om det?

Jo, håller med dig, Kverulanten. På nåt vis känns det som att det är svårare att rida hög dressyr på vanligt bett. Man har väl fått för sig det eftersom man bara ser dem rida med kandar. Det vore himla coolt om någon av de världskända ryttarna helt plötsligt skulle rida in med vanligt tränsbett. Man blir liksom nyfiken på hur det skulle se ut...

Om man själv har ridit korrekt på kandar så vet man att det definitivt inte är lättare att rida på det än på ett vanligt tränsbett.

Kandar har man för att kunna ge fler hjälper till hästen, stång och bridong har två olika inverkan. I dressyr så ska man också kunna visa att hästen accepterar bettet och handen och det är inte lätt att fuska på ett kandar om man har en känslig häst. Det är ju inte alls helt ovanligt att man ser ryttare på tävling som är tokhårda i handen och har stängt ihop munnen på hästen med en snokrem, detta är omöjligt på kandar, du kan iofs vara hård i handen men hästen kommer garanterat gå och gapa.

De flesta GP ryttare rider alla sina rörelser på vanligt tränsbett hemma och använder endast kandar på tävling och någon dag innan.

Intressant...

Så man kan inte stänga munnen på hästen när den har ett kandar?

Men varför säger man att kandaret är "ett nödvändigt ont"?

Varför tränar man inte på kandar?

Du kan inte rida med aachenrem på ett kandar och alltså kan du inte stänga igen munnen på hästen.

Jag tror att kandaret anses som ett nödvändigt ont för att det är så himla svårt att rida på och det krävs att man är en skicklig ryttare.

Jag har ingen aning om hur de flesta ryttare som rider svåra klasser gör men de erfarenheter jag har av ryttare i högre klass är att de inte tränar med kandar hemma för att det behövs inte helt enkelt. De kan göra allt på vanligt bett och vissa saker är mycket lättare att känna på ett vanligt bett än på kandar så alltså blir risken mindre att man missar något. Har man dessutom en häst som accepterar bettet och handen så har man inget behov att sitta och rida på kandaret i tid och otid.

Självklart måste man rida oftare på det i början när man "rider in" hästen på kandar men sen så behöver man inte ha det allt för ofta.

Aha, okej. Tack för svaren!

Jag pratade med en överdommare (som dessutom sitter och skriver dressyrTR) om det där, och hon sa att det är jättegamla regler som inte ändras fast dom flesta tycker att dom borde det. Tror att det var så att FEI har bestämt att kandar gäller, och då kan inte Sverige komma och bara ändra för sig.
Något jag tycker är konstigare är att man måste ha sporrar...

Men som den här överdommaren sa, det häftigaste man skulle kunna få se är en av världsstjärnorna komma in och rida svår klass i bara grimma, tyvärr kommer inte det att hända på lång, lång tid.

Jag vet inte om jag är en bakåtsträvare men jag ser absolut inga problem med att man måste ha sporrar. En häst måste kunna acceptera skänkeln och en duktig ryttare kan rida utan att använda dem så jag ser liksom inte problemet?

Man behöver ju inte ha sporrar i alla klasser och rider man regionalt eller LA så borde man vara så pass duktig att man inte sitter och hackar i onödan.

*kl*

men varför vill alltid folk ändra dressyrsporten på olika sätt :confused: ?
Jag hör aldrig att man vill att hoppryttarna ska börja tävla på ring?

Om man tycker att det borde finnas en ridsportsgren där man rider utan allt så kanske man ska grunda den? Den kanske ska heta frihetsridning :idea:

Jag tycker man borde vara så duktig att man inte behöver sporrar, som är ett hjälpmedel enligt mig. Varför skulle man sitta och hacka i onödan bara för att man inte har sporrar? Har du en välskolad häst/är duktig ryttare behöver du inte använda skänkeln utan sporre mer än skänkel med sporre. Så resonerar jag iaf. Sporrar är extra utrustning och hjälpmedel enligt mig, det borde räcka med sadel, träns, häst och dig själv.. :P

Nej det är den inte och det kanske var ett dum jämnförelse men dressyren är ju som den är och det är den av tradition, en tradition som jag tycker om :smirk:

:bump: gud vad rolig, jag har alltid sagt/tyckt att vartefter man blir duktigare borde man ju kunna rida dressyrklasserna i rimma o grimskaft(utan allt) och barbacka! Kul att se att det finns fler :banana: hihi. jag menar, det finns säkert ett syfte med allt, men om man ska visa att man är duktig borde väl utan hjälpmedel vara det ultimata? :)

Precis! Så tycker både jag och den här överdommaren också :D Men regler är regler som sagt.. :( Tycker bara det är så himla onödigt att hjälpmedel blir ett måste (sporrar).

Om du läser mitt inlägg igen så ser du att det verkligen inte står att man sitter och hackar i onödan när man inte har sporrar. Det jag skrev var att jag ser inget problem med att man måste ha sporre då jag anser att man på regional tävling eller i LA borde vara så pass duktig att man INTE sitter och hackar med sporre i onödan och således så utgör sporren inget problem iom att man inte använder den. Dessutom kan man slipa ner sporrarna så de blir obefintliga om man inte vill ha dem alltså är det helt valfritt att ha sporre eller inte. Mig veterligen finns det ingen regel som säger att man måste ha en viss längd på sporren.

Kanon bra om de flesta är så pass bra ryttare att de kan rida sina hästar till bra samling utan starka skänkelhjälper utan sporrar. Själv är jag knappast där ännu och kan behöva peta till med sporren lite då och då för att slippa göra "ponnysparkar" när man gör öppnor,slutor, galoppombyten och trampar lite smått.

Senast ändrad:

Okej jag missuppfattade dig, men jag anser fortfarande att det är en dum regel att tvinga alla som rider i högre klasser att ha sporrar. Jag vill kunna tävla min häst i höga klasser utan att någonsin rida med sporrar. Jag anser att hästen ändå ska vara så lyhörd att man inte behöver göra "ponnysparkar" som du uttrycker dig. Men jag, som du, är inte tillräckligt duktig för att slippa behöva trycka till ordentligt ibland, så är det såklart okej med sporrar (även om inte jag rider med det) men jag tycker inte att det ska vara ett KRAV att rida med det. Det är bara det. Fine om alla vill rida med sporrar, men jag tycker ändå att det ska vara upp till var och en att bestämma. En person som rider med sporrar anser inte jag vara lika duktig som en utan sporrar, om båda rider lika bra.
Som sagt, det får gärna vara TILLÅTET, men jag tycker inte att det ska vara ett KRAV.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
836
Senast: Fiorano
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 117
Senast: Reshästen
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
588
Senast: Mli
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 370
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar