Varför är jag aldrig nöjd?

MissFideli

Trådstartare
Eller kanske, hur sluta ifrågasätta mig själv och mitt liv? Jag vill alltid göra nått annat än det jag gör. Både här och nu och i framtiden. Sitter jag i soffan och spelar spel, vill jag vara i stallet. Är jag i stallet vill jag vara hemma. Typ.
Jag har i många år ifrågasatt mig själv och det jag gör, vilket inte hjälper mot osäkerhet och dålig självkänsla :banghead:

Jag vet alltså inte vem jag är, vad jag vill, om jag vill det jag vill, hur jag är... Ja, ni förstår säkert problemet. Eller inte, det låter kanske totalt tokigt.

Nån annan som haft liknande problem eller ändå kan ge tips på hur man slutar ifrågasätta sig själv hela tiden?
 
Sv: Varför är jag aldrig nöjd?

Japp jag är likadan. Jag har dock lyckats landa i nån version av att vissa saker helt enkelt får vara "bra nog" jag fortsätter alltså att ifrågasätta allt, hela tiden, men när saker i allmänhet känns ganska bra så försöker jag fokusera på det.
 
Sv: Varför är jag aldrig nöjd?

Jag har också det problemet. Saker som hjälper för mig:
-Mindfulnessövningar. Finns appar med färdiga som bara är att lyssna på. Ett enkelt sätt att träna hjärnan att vara i nuet istället för i fram- eller dåtiden.
-Roliga aktiviteter. Göra saker jag tycker om för att maximera mängden positiva intryck i mitt liv.
-Mål. Både lång- och kortsiktiga sådana. Kortsiktiga kan vara så små som "dammsuga lägenheten" eller "boka klipptid", längre kan vara på ett år eller fem år, som "byta jobb", "starta 1.00-hoppning med pållen innan sommaren" eller "flytta till hus. Gärna att skriva ner dem så att du kan gå tillbaka och kryssa av dem och gå tillbaka och se vilka som har uppnåtts och vilka som släpar (och reflektera över varför vissa gick lätt och andra inte - kanske ville du inte det du trodde att du ville?). Jag tycker det är viktigt att känna att jag har något att sikta mot, annars blir det att jag faller in i en trist vardagskänsla och blir rastlös och frustrerad.
-Gick hos en karriärcoach, det var väldigt givande för att lära känna sig själv, sina behov och motivationsfaktorer. Rekommenderar det verkligen. Jag hade tur och kunde få det genom arbetet, annars är det kanske ganska dyrt... Men kan vara väl värd investering om du är intresserad av att utveckla dig själv.
-Försöka vara nöjd och känna tacksamhet över de saker som faktiskt är bra i mitt liv. Till exempel att jag är rätt frisk, eller att jag är en snäll kompis. Om jag är i stallet och känner att jag stressar över att bli klar och komma hem, försöka stanna upp och tänka att "jag är ju ändå rätt privilegierad som har möjlighet att vara här och klappa på söthästarna". Uppskatta stunden, liksom - går ihop med den första punkten.
-Vara en schysst kompis mot mig själv, och försöka vara en person jag trivs att umgås med och är stolt över.

Du kan ju pröva något i alla fall!
 
Sv: Varför är jag aldrig nöjd?

Jag känner igen mig!

Har egentligen inga råd eller liknande, men kände för att skriva ändå.

Jag är en sån där rastlös själ som hela tiden måste ha något nytt att göra. Om jag ligger och stirrar på TV och har några timmar ledigt, då måste jag starta ett projekt. Det kan vara allt från att ta en repa ner till stallet och hämta hästtäcken att tvätta till att måla om ett rum i lägenheten.

Ingen harmoni i kroppen.

Men när du pratar om osäkerhet och dålig självkänsla, hur menar du. Är du orolig inför framtiden eller att du ska missa något du kanske hade velat göra?
 
Sv: Varför är jag aldrig nöjd?

Jag läste nånstans att det är just précis detta som gör att människan är så framgångsrik - vi är aldrig nöjda med status quo - vi vill vidare, mera, annat! DET är mänsklighetens stora hemlighet! ;)
 
Sv: Varför är jag aldrig nöjd?

Isåfall undrar jag var min framgång är. Kommer mest ingenstans :meh:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
676
Senast: miumiu
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 410
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 087
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 627
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp