Varför är det OK att....

Myten att barn springer av sig själva är bara inte sann längre. Det beror på hur förskolans gård ser ut och många har inte stora skojiga gårdar (och personalen verkar inte samordna dagliga springlekar).
https://www.svd.se/ju-skojigare-gard-pa-dagis-desto-mer-spring-och-lek

Gud vad jag blir glad över ungens förskola när jag läser det där. De har en enorm gård som till ungefär hälften ligger i skogen. Det finns kullar, backar, träd och en hela massa olika ställningar och lekplatser.
 
Visst är det strukturer runt oss som förenklar eller försvårar olika val.
Men någonstans är det ju ändå individens val utifrån givna förutsättningar, som påverkar mest.

Bara för att det är kanelbullens dag så är jag inte tvungen att äta kanelbullar den dagen.
Bara för att det finns massor av godis, chips, läsk och gudvetallt på affären, på macken, överallt, så betyder inte det att jag måste köpa de produkterna.
Bara för att jag vill ha de där produkterna, och de finns, betyder inte det att jag behöver välja att köpa dem.

Samhällsstrukturer i all ära.

Press på individen från media i all ära.

Men valet om vad jag köper, och hur mycket eller lite jag tränar, är ändå mitt.

Ja, jag tycker att vi måste inse att individen har ett jättestort ansvar för sitt liv, även om omgivningen är överväldigande i sitt utbud.
 
Och man undrar vilka tonåringar som rörde sig en timma om dagen till andfåddhet när jag var 14, inte jag i alla fall...

(cykla till skolan tog 15 minuter, samtidigt iofs så var jumpan mer rörelse och mindre blabla då. Tydligen rör sig barn i genomsnitt 15 minuter på en jumpalektion nu. Vi rörde oss nog en timma på en dubbellektion minst.)

Förr rörde sig tonåringarna mer än idag. Varför? Jo det fanns inget att göra inne. 1 kanal i svart-vitt på tvn och programmen startade kl 18. Alla var ute helt enkelt, fotboll, bandy, hockey o.s.v. När vi var mindre så var vi i skogen o klättrade i trän täljde pilbågar, lekte helt enkelt. Jag tävlingssimmade till jag gick ut 9:an och friidrottade minst 5 dagar i veckan så nog fick min generation motion utan att gå till gymmet.
 
Förr rörde sig tonåringarna mer än idag. Varför? Jo det fanns inget att göra inne. 1 kanal i svart-vitt på tvn och programmen startade kl 18. Alla var ute helt enkelt, fotboll, bandy, hockey o.s.v. När vi var mindre så var vi i skogen o klättrade i trän täljde pilbågar, lekte helt enkelt. Jag tävlingssimmade till jag gick ut 9:an och friidrottade minst 5 dagar i veckan så nog fick min generation motion utan att gå till gymmet.

En av mina bästa vänner har en lite annorlunda approach till sitt faderskap. Han är i hästbranchen och tar alldeles för lite betalt. De har inte mycket pengar eller dyra saker hemma.
Det är förbud för datorer/tv en kväll i veckan och begränsad tid varje dag.
De äter inget osunt i stort sett. Utan extremt nyttigt jämt utom möjligen något semionyttigt vid födelsedag tex.
Man kan ju tycka att det kanske gör att ungarna inte vill vara där.
Alla kompisar vill vara hos dem jämt. För de GÖR saker. De packar in ungarna i bilen, åker till skogen och leker armé, överlevnadsäventyr, fiskar, åker till sporthallar, skejtar, kör parkour, bygger saker.
När sonen fyller år får han leta paket via att lösa rebusar och hitta delar av kartor etc.
Den sonen är extremt trygg i sig själv, dömer ingen, är väldigt fysiskt och psykiskt bemedlad. De har inte pengar eller yta. För utseende bryr sig ingen om i familjen. Men de har kärlek, känslor, liv och intellekt.
Det är rätt uppfriskande att se den fina relation de har och har haft under alla år. Även nu i högre tonår.
Och att se sonen som är onormalt lite påverkad av samhällets krav på yta, pengar, makt, prestige. Och hans vänner som även de påverkats och uppskattar att vara där och umgås med farsan.
 
En av mina bästa vänner har en lite annorlunda approach till sitt faderskap. Han är i hästbranchen och tar alldeles för lite betalt. De har inte mycket pengar eller dyra saker hemma.
Det är förbud för datorer/tv en kväll i veckan och begränsad tid varje dag.
De äter inget osunt i stort sett. Utan extremt nyttigt jämt utom möjligen något semionyttigt vid födelsedag tex.
Man kan ju tycka att det kanske gör att ungarna inte vill vara där.
Alla kompisar vill vara hos dem jämt. För de GÖR saker. De packar in ungarna i bilen, åker till skogen och leker armé, överlevnadsäventyr, fiskar, åker till sporthallar, skejtar, kör parkour, bygger saker.
När sonen fyller år får han leta paket via att lösa rebusar och hitta delar av kartor etc.
Den sonen är extremt trygg i sig själv, dömer ingen, är väldigt fysiskt och psykiskt bemedlad. De har inte pengar eller yta. För utseende bryr sig ingen om i familjen. Men de har kärlek, känslor, liv och intellekt.
Det är rätt uppfriskande att se den fina relation de har och har haft under alla år. Även nu i högre tonår.
Och att se sonen som är onormalt lite påverkad av samhällets krav på yta, pengar, makt, prestige. Och hans vänner som även de påverkats och uppskattar att vara där och umgås med farsan.

Jag tycker att det låter som en underbar familj! Jag hade en vän när jag gick i mellanstadiet/högstadiet som hade en sån otroligt aktiv familj. Dom bodde på gård och hade mängder med djur och hittade alltid på saker. Förutom att jag såklart älskade att hänga med den här vännen så älskade jag även att vara där. Och det var det många andra som gjorde också. Nu är jag visserligen lite äldre så det var ju inte samma dator och tv-sittande då som nu, även om vi såklart gjorde det med. Men det var underbart att vara hos henne då vi alltid gjorde saker, oavsett väder. Hade jag glömt kläder så fanns det alltid att låna :)
 
Jag tycker att det låter som en underbar familj! Jag hade en vän när jag gick i mellanstadiet/högstadiet som hade en sån otroligt aktiv familj. Dom bodde på gård och hade mängder med djur och hittade alltid på saker. Förutom att jag såklart älskade att hänga med den här vännen så älskade jag även att vara där. Och det var det många andra som gjorde också. Nu är jag visserligen lite äldre så det var ju inte samma dator och tv-sittande då som nu, även om vi såklart gjorde det med. Men det var underbart att vara hos henne då vi alltid gjorde saker, oavsett väder. Hade jag glömt kläder så fanns det alltid att låna :)

Ja, alla är alltid välkomna och man delar på det man har.
Nu förstår jag att det är betydligt enklare att fostra en kille till att tänka funktion och inte estetik gällande kropp. Men även om han fostrats till att uppskatta sund mat, träning och en mängd andra olika hälsoaspekter så ser han inte ner på andra som tycker, tänker, känner och lever annorlunda. För det har farsan varit jävligt hård på att man inte gör. Man har lärt ungen empati och förstå att allt inte är så lätt som det kan se ut.
Jag är otroligt imponerad.
Men så är pappan också expert på betingning och psykologi inom hästeriet. Och till viss del går ju sånt att överföra i hur man tränar in saker, betingar etc. Så han har ju mer kunskap än gemene man i hur man får in rätt känslor genom "träning".

Och han har ju också visat på att man inte måste fira kanelbullens dag, bjuda ungarna på godis etc för att få dem accepterade av andra eller inte deppa ihop hemma. Man har "köpt" ungarna med andra roliga och stimulerande saker.

Sen förstår jag också att det blir svårt att hinna, orka, vet/kunna och att alla ungar inte funkar likadant. Och att det är svårare med tjejer och att det är svårare i vissa miljöer etc. Det kan vara omöjligt att få till.
Men här har han aktivt valt ett visst liv till stor del för sitt barns skull och skitit i vissa andra saker som skulle gynnat karriär, yttre fasad etc för att forma en vettig person som dels kommer må bra och se till att andra gör det. Och just här har det blivit väldigt bra(kanske också beroende på en massa andra faktorer.. men det här tror jag starkt bidragit till hur sonen blivit). Det är intressant att se.
 
Jag hade hållit mina möten med släkten på en absolut miniminivå om de uppgörde sig så...Arbetskamrater är ju svårare att undvika, men att kommentera vikt eller utseende är inte ok. Steg ett är att förklara för arbetskamraten att detta inte är ok. Steg två är att koppla in skyddsombud och arbetsgivare.
He he, nu var ju jag personalchef. Och jag kan bita ifrån o gjorde det också till denna arbetskollega. Men han var (ö)känd för sina åsikter om precis ALLT o inget. Inte bara om viktnedgång.
 
Visst är det strukturer runt oss som förenklar eller försvårar olika val.
Men någonstans är det ju ändå individens val utifrån givna förutsättningar, som påverkar mest.

Bara för att det är kanelbullens dag så är jag inte tvungen att äta kanelbullar den dagen.
Bara för att det finns massor av godis, chips, läsk och gudvetallt på affären, på macken, överallt, så betyder inte det att jag måste köpa de produkterna.
Bara för att jag vill ha de där produkterna, och de finns, betyder inte det att jag behöver välja att köpa dem.

Samhällsstrukturer i all ära.

Press på individen från media i all ära.

Men valet om vad jag köper, och hur mycket eller lite jag tränar, är ändå mitt.

Ja, jag tycker att vi måste inse att individen har ett jättestort ansvar för sitt liv, även om omgivningen är överväldigande i sitt utbud.
Men när över 60% "äter fel" och "rör sig fel" trots att de vet exakt vad de borde äta så verkar det som att socialstyrelsens råd och förmaningar inte räcker till. Om alla individerna i samhället "gör fel" då får samhället väl göra något eller bara sluta att gnälla på befolkningen? Acceptera att folk nu är lite tyngre och hålla tyst.

Visst sjuåringen i skolan som är överviktig borde begripa att hen ska se på när de andra barnen äter kanelbullar och semlor, men när jag var liten behövde jag inte göra det valet (och dessutom därmed själv försöka avgöra om jag var "överviktig" eller ej). Ingen serverade ju semlor i skolan. Mamma fick det nöjet helt för sig själv. Dessutom äter ju även de andra barnen två semlor den dagen och rimligen mår inget barn bra av det oavsett vikt. Visst barnen borde förstå att de ska vara ute på rasten och springa, men jag behövde inte välja mellan uterast och rita utan åkte ut lite oavsett. Visst barnen borde förstå att skolgården är till för att springa på, men jag behövde inte undra, för min skolgård och förskolegård var stora nog för att kull kunde få plats jämsides med annat, det var reglerat att det skulle finnas 50 m2 per barn. På jumpan var inte alternativet att jumpaläraren hade teori, utan jumpa var att röra sig.

Lägg till det att man kan se att vissa barn reagerar på reklam med att äta mer, men inte andra och vissa vuxna tycker det goda är godare än andra vuxna gör så graden av karaktär som behövs skiljer mellan personer. Det är inte samma grad av karaktär som krävs av de flesta smala personer att avstå som det som krävs av en person med tendens till mullighet. Äh läs artikeln ovan bara.
 
Men när över 60% "äter fel" och "rör sig fel" trots att de vet exakt vad de borde äta så verkar det som att socialstyrelsens råd och förmaningar inte räcker till. Om alla individerna i samhället "gör fel" då får samhället väl göra något eller bara sluta att gnälla på befolkningen? Acceptera att folk nu är lite tyngre och hålla tyst.

Visst sjuåringen i skolan som är överviktig borde begripa att hen ska se på när de andra barnen äter kanelbullar och semlor, men när jag var liten behövde jag inte göra det valet (och dessutom därmed själv försöka avgöra om jag var "överviktig" eller ej). Ingen serverade ju semlor i skolan. Mamma fick det nöjet helt för sig själv. Dessutom äter ju även de andra barnen två semlor den dagen och rimligen mår inget barn bra av det oavsett vikt. Visst barnen borde förstå att de ska vara ute på rasten och springa, men jag behövde inte välja mellan uterast och rita utan åkte ut lite oavsett. Visst barnen borde förstå att skolgården är till för att springa på, men jag behövde inte undra, för min skolgård och förskolegård var stora nog för att kull kunde få plats jämsides med annat, det var reglerat att det skulle finnas 50 m2 per barn. På jumpan var inte alternativet att jumpaläraren hade teori, utan jumpa var att röra sig.

Lägg till det att man kan se att vissa barn reagerar på reklam med att äta mer, men inte andra och vissa vuxna tycker det goda är godare än andra vuxna gör så graden av karaktär som behövs skiljer mellan personer. Det är inte samma grad av karaktär som krävs av de flesta smala personer att avstå som det som krävs av en person med tendens till mullighet. Äh läs artikeln ovan bara.

Menar du på fullt allvar att skolor följer semledagar, kanelbullensdag och annat? Jag blir helt förbluffad! Skolan går på knäna av att de har så dåliga resurser också läggs det pengar på sådant? Varför har teori blivit ett ämne på gympan? Jag kan minnas att vi vid ett enda tillfälle hade det när jag gick i skolan och kan minnas att mina barn (gick ur grundskolan -06 respektive -08) också hade det vid något enstaka tillfälle men det var långt ifrån varje år ens. Vad är det som gör att de har teori istället? Billigare? Enklare?
 
Menar du på fullt allvar att skolor följer semledagar, kanelbullensdag och annat? Jag blir helt förbluffad! Skolan går på knäna av att de har så dåliga resurser också läggs det pengar på sådant? Varför har teori blivit ett ämne på gympan? Jag kan minnas att vi vid ett enda tillfälle hade det när jag gick i skolan och kan minnas att mina barn (gick ur grundskolan -06 respektive -08) också hade det vid något enstaka tillfälle men det var långt ifrån varje år ens. Vad är det som gör att de har teori istället? Billigare? Enklare?

Jag tycker att det är trevligt att skolan ibland ordnar den typen av "extras". I mina barns skolor handlar det om att bjuda på en minisemla, eller liten kanelbulle efter maten - ett par gånger om året. Teori på gympan, har handlat om någon lektion per läsår - och jag tycker faktiskt det är ett viktigt ämne att ha även teori i, just för att lära sig om kroppen, betydelsen av rörlighet, konsumtion av födovaror, behov av näring etc.

(Mer kontroversiellt tyckte jag det var att förskolan bjöd på O'boy i stora portioner till varje mellanmål).
 
Men när över 60% "äter fel" och "rör sig fel" trots att de vet exakt vad de borde äta så verkar det som att socialstyrelsens råd och förmaningar inte räcker till. Om alla individerna i samhället "gör fel" då får samhället väl göra något eller bara sluta att gnälla på befolkningen?
.


Vad menar du att "samhället" ska göra?
Stänga mataffärerna?
Bötfälla dem som äter fel?
 
Menar du på fullt allvar att skolor följer semledagar, kanelbullensdag och annat? Jag blir helt förbluffad! Skolan går på knäna av att de har så dåliga resurser också läggs det pengar på sådant? Varför har teori blivit ett ämne på gympan? Jag kan minnas att vi vid ett enda tillfälle hade det när jag gick i skolan och kan minnas att mina barn (gick ur grundskolan -06 respektive -08) också hade det vid något enstaka tillfälle men det var långt ifrån varje år ens. Vad är det som gör att de har teori istället? Billigare? Enklare?
Det skulle jag också vilja veta!

När mina barn gick i skolan, så fanns tendenser till att "gympan" omvandlades till ett teoretiskt ämne, men dock bara på gymnasiet. Jag har något vagt minne av att det t.o.m. fanns en lärobok, eller snarare ett häfte.

Så om någon vet varför och hur den ganska knepiga omvandlingen gått till, så vore det intressant att få veta.

I min skolgång så var det fysiska aktiviteter av olika slag under hela skoltiden, och dessutom uppmuntrades vi att röra oss. Vissa saker tyckte jag var tråkiga (redskapsgymnastik och folkdans var inte min grej) annat var roligt.
 
Menar du på fullt allvar att skolor följer semledagar, kanelbullensdag och annat? Jag blir helt förbluffad! Skolan går på knäna av att de har så dåliga resurser också läggs det pengar på sådant? Varför har teori blivit ett ämne på gympan? Jag kan minnas att vi vid ett enda tillfälle hade det när jag gick i skolan och kan minnas att mina barn (gick ur grundskolan -06 respektive -08) också hade det vid något enstaka tillfälle men det var långt ifrån varje år ens. Vad är det som gör att de har teori istället? Billigare? Enklare?
Jodå, vår F-klass gör, och så bakar de till föräldradagar och annat (gillar iofs att de bakar, det är bra att prova på, men riktigt så ofta?) enligt A var kakan nästan godare än smeten på de de hade bakat till igår på öppet hus (vi fick iofs köpa dem). Vi får väl se hur det är med bullarna de bakade till klasskvällen nästa vecka ;) dvs om slickade skålen var godare än provsmakkakorna i jämförelse med när de varit i frysen en vecka.

Upptäckte popcornets dag på så vis, hade ingen aning om att den fanns. Men i övrigt kanelbullens dag, A var sjuk på semmeldagen men var med och bakade semmelbullar och så sparade de hans (gulligt iofs :) ) tills han var tillbaka. Saft och Skogaholmslimpa till fikat check, sur son för att han får frukt istället för macka på morgonmellanmålet -check. Maten till skollunchen godare än maten hemma, check (hade hoppats på äckligare mat när han började ettan men de är kvar på samma ställe, som tur är iofs iom att de har skolgård som är stor med träd) han äter sig mätt som en boaorm (-mamma jag fick ont i magen) (A du måste tänka på att bara ta om om du är hungrig så du inte får ont i magen.).

Teorin är med nya läroplanen, det är för att de ska förstå att de ska röra sig och äta mindre istället för att genomföra det ;). Dvs inbygga karaktär i de små battingarna genom att berätta om karaktär och nyttighet istället för att genomföra det genom upplevelse :D? Eller så är det för att barn som var bra på idrott tidigare men dåliga på teoretiska ämnen ska få sig en rejäl knäpp på näsan där med. Har för mig att det är samma i bild, att man inte kan få bra betyg bara för att man ritar bra, men måste kunna babbla om det också (läs -visa att man förstår= fördel om man kan babbla). Det är även genomfört i matten har jag för mig, att det räcker inte längre att kunna räkna matte, man måste även där babbla. (som byggt för sådana som jag är nu, babbla om allt, ha åsikter at the dop of a hat, men inte för den blygisen jag var då iofs).

Här är från DN åsikt. (dvs någon med en åsikt :) helt subjektivt)
När jag var barn hade vi ämnet gymnastik i skolan för att barn skulle bygga upp sina kroppar. Sen flera år tillbaka är det ämnet utbytt mot Idrott och hälsa. Tyvärr har då ämnet helt ny karaktär och innehåller massor med teoretiska inslag. Det är som om idrottslärarna fått en akademisk teoriknäpp och numera tvingas barnen plugga till stora teoriprov även på idrottstimmarna. Eleverna tvingas också till muntliga redovisningar om hälsa och risker. För utomhusvistelser ingår också massa teori om hur symboler på kartor ser ut med mera.

Eleven kan även utvärdera aktiviteterna genom att samtala om egna upplevelser och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om hur aktiviteterna tillsammans med kost och andra faktorer kan påverka hälsan och den fysiska förmågan.
(stor fördel för de språkligt begåvade... och intressant med tanke på att man tog barnens enda timme för rörelse för att berätta att de måste röra på sig.)
http://asikt.dn.se/asikt/debatt/bar...mnet-idrott-och-halsa-gor-mer-skada-an-nytta/
 
Senast ändrad:
Vad menar du att "samhället" ska göra?
Stänga mataffärerna?
Bötfälla dem som äter fel?

Framför allt sluta skylla på folk!? Men jag är inte politiker. Politiker har en fetmaepidemi, bla för barn, men ber individen, föräldern, lösa den åt dem genom sin personliga karaktär/på barnets fritid, i kamp mot skolan, omgivningen.

Behålla regler om att förskolor och skolor ska ha stora skolgårdar, som togs bort? (tidigare 50 m2 per barn) bara som exempel? Med träd som skugga så har de färre problem med solen samtidigt.
Behålla ämnet idrott som en timma eller två där barn faktiskt rör sig och kanske lägga till lite tid?
Ha raster utomhus? Aktivt uppmuntra förskolebarn att springa två minuter om dagen? genom någon lek (förbättrar tydligen deras kondis märkbart)

Reklam för snacks är ett problem.

Underlätta för cykling, har ju många kommuner börjat med igen. Sluta hata cyklister kan man ju göra också.

Sedan har ju priser på godis och läsk sjunkit något väldigt de senaste 30 åren. Jag är kanske inte för en läskskatt, men kanske inte heller emot. Vet inte än. Vuxna är ju svårt att göra något åt. Men måste man aktivt hindra rörelse och nyttigt ätande (och uhm läsande (nedlagda skolbibliotek) hör inte hit) i skolan och förskolan?
 
Framför allt sluta skylla på folk!? Men jag är inte politiker. Politiker har en fetmaepidemi, bla för barn, men ber individen, föräldern, lösa den åt dem genom sin personliga karaktär/på barnets fritid, i kamp mot skolan, omgivningen.

Behålla regler om att förskolor och skolor ska ha stora skolgårdar, som togs bort? (tidigare 50 m2 per barn) bara som exempel? Med träd som skugga så har de färre problem med solen samtidigt.
Behålla ämnet idrott som en timma eller två där barn faktiskt rör sig och kanske lägga till lite tid?
Ha raster utomhus? Aktivt uppmuntra förskolebarn att springa två minuter om dagen? genom någon lek (förbättrar tydligen deras kondis märkbart)

Reklam för snacks är ett problem.

Underlätta för cykling, har ju många kommuner börjat med igen. Sluta hata cyklister kan man ju göra också.

Sedan har ju priser på godis och läsk sjunkit något väldigt de senaste 30 åren. Jag är kanske inte för en läskskatt, men kanske inte heller emot. Vet inte än. Vuxna är ju svårt att göra något åt. Men måste man aktivt hindra rörelse och nyttigt ätande (och uhm läsande (nedlagda skolbibliotek) hör inte hit) i skolan och förskolan?
Lite gemensamma promenader i skolan kan ju inte vara fel. Varför inte en utomhus promenad (utan att fingra på mobiltelefoner) dagligen, mellan två lektioner, eller kanske före lunch, utom när det är snöstorm eller annat extremt dåligt väder.
Exakt hur man organiserar det, kan jag inte svara på, men att gå ett varv runt skolans område, eller på gångvägar i närheten, kräver inte en gymnastikdirektör som ledare, utan vilken lärare (eller annan lämplig vuxen inom skolan) som helst kan ta hand om gruppen.

10-15 minuter dagligen gör antagligen stor skillnad. 10-15 minuters effektivt promenerande, lär visserligen ta dubbelt så lång tid (minst), med påklädning av ytterkläder, men om det har effekt på både fysisk status, och som jag läst lite om, på koncentrationsförmågan under dagen, och dessutom på aptiten att äta skolans lunch (="bra mat"?). så kanske det är värt det.

Märkligt det där med att skapa teoretiska ämnen av övningsämnena. Som du sa, så kunde musiken, teckningen, slöjden eller gympan, vara de stora ljuspunkterna för många elever, just p.g.a. avsaknaden av (eller åtminstone måttliga mängden) teori.
Det måste vara några som hade otur när de tänkte, när man skapade den varianten av läroplan.
 
Lite gemensamma promenader i skolan kan ju inte vara fel. Varför inte en utomhus promenad (utan att fingra på mobiltelefoner) dagligen, mellan två lektioner, eller kanske före lunch, utom när det är snöstorm eller annat extremt dåligt väder.
Exakt hur man organiserar det, kan jag inte svara på, men att gå ett varv runt skolans område, eller på gångvägar i närheten, kräver inte en gymnastikdirektör som ledare, utan vilken lärare (eller annan lämplig vuxen inom skolan) som helst kan ta hand om gruppen.

10-15 minuter dagligen gör antagligen stor skillnad. 10-15 minuters effektivt promenerande, lär visserligen ta dubbelt så lång tid (minst), med påklädning av ytterkläder, men om det har effekt på både fysisk status, och som jag läst lite om, på koncentrationsförmågan under dagen, och dessutom på aptiten att äta skolans lunch (="bra mat"?). så kanske det är värt det.

Märkligt det där med att skapa teoretiska ämnen av övningsämnena. Som du sa, så kunde musiken, teckningen, slöjden eller gympan, vara de stora ljuspunkterna för många elever, just p.g.a. avsaknaden av (eller åtminstone måttliga mängden) teori.
Det måste vara några som hade otur när de tänkte, när man skapade den varianten av läroplan.
Jo, exakt, jag har bara så svårt för logiska hål (och sedan tycker jag man lika gärna kan röra sig på jumpan också utöver promenaderna).

Typ, vi har ett problem med att barn har sämre balans nu, så varför inte ersätta skoljumpa med teori.
Vi har problem med barn med sämre kondition nu, vad bra vi tar bort regler för förskolegårdars storlek (hudcancer ökar, låt oss asfaltera förskolegårdarna och inte ha träd)
Vi har problem med barn som läser sämre nu, då löser vi det genom att stänga skolbibliotek
Vi har problem med att barn är lite överviktiga nu, vad bra då ser vi till att de får semlor och kakor i skolan.
Många barn är rastlösa i skolan numera, vad bra då minskar vi tiden ute på raster och rörelse i skolan.
Det är bevisat att pojkar presterar bättre akademiskt om de får tid till rörelse, vi har problem med att pojkar presterar dåligt akademiskt, låt oss dra in uteraster, ta bort bibliotek, minska skoljumpa.

Så det är inte så att jag tycker att någon borde "göra något" utan kanske snarare att de framför allt borde låta bli ;) bara snälla -sluta gör det där dåliga :D för att sedan orera och oroa sig i pressen, som mer svar till Kryddelydd.

Men iofs jag har ett eget logiskt felslut här. Det är ju kommunerna som drar in det ovanstående och staten som oroar sig över hälsan. Det är bara så orättvist att "skylla på" 60% av individerna i en befolkning.
 
Senast ändrad:
@kryddelydd Det är egentligen det här jag ville uttrycka men var för mångordig.

Vad menar du att "samhället" ska göra?
Stänga mataffärerna?
Bötfälla dem som äter fel?

Jag har inte heller någon aning om vad Samhället borde göra. Men jag vill återkoppla till fat shaming, det är det som kan läggas ned eftersom det faktiskt inte är individens karaktär som ändrats sedan 50-talet utan samhället.
 
Jag tycker att det är trevligt att skolan ibland ordnar den typen av "extras". I mina barns skolor handlar det om att bjuda på en minisemla, eller liten kanelbulle efter maten - ett par gånger om året. Teori på gympan, har handlat om någon lektion per läsår - och jag tycker faktiskt det är ett viktigt ämne att ha även teori i, just för att lära sig om kroppen, betydelsen av rörlighet, konsumtion av födovaror, behov av näring etc.

(Mer kontroversiellt tyckte jag det var att förskolan bjöd på O'boy i stora portioner till varje mellanmål).

Ja ett par gånger om året kanske men inte att följa något som köpmän har gjort till jippo.

Nu handlar det ju inte längre om någon teoretisk lektion/läsår. Det hade jag inte heller haft något emot.

Oboyen ska vi inte tala om :banghead: Det är något som tillsammans med sockerflingor är totalt obegripligt för mig varför det serveras på förskolor. Mina barn kom första gången de hade fått oboy på förskolan och berättade att de hade fått godis till frukost...
 
Jodå, vår F-klass gör, och så bakar de till föräldradagar och annat (gillar iofs att de bakar, det är bra att prova på, men riktigt så ofta?) enligt A var kakan nästan godare än smeten på de de hade bakat till igår på öppet hus (vi fick iofs köpa dem). Vi får väl se hur det är med bullarna de bakade till klasskvällen nästa vecka ;) dvs om slickade skålen var godare än provsmakkakorna i jämförelse med när de varit i frysen en vecka.

Upptäckte popcornets dag på så vis, hade ingen aning om att den fanns. Men i övrigt kanelbullens dag, A var sjuk på semmeldagen men var med och bakade semmelbullar och så sparade de hans (gulligt iofs :) ) tills han var tillbaka. Saft och Skogaholmslimpa till fikat check, sur son för att han får frukt istället för macka på morgonmellanmålet -check. Maten till skollunchen godare än maten hemma, check (hade hoppats på äckligare mat när han började ettan men de är kvar på samma ställe, som tur är iofs iom att de har skolgård som är stor med träd) han äter sig mätt som en boaorm (-mamma jag fick ont i magen) (A du måste tänka på att bara ta om om du är hungrig så du inte får ont i magen.).

Teorin är med nya läroplanen, det är för att de ska förstå att de ska röra sig och äta mindre istället för att genomföra det ;). Dvs inbygga karaktär i de små battingarna genom att berätta om karaktär och nyttighet istället för att genomföra det genom upplevelse :D? Eller så är det för att barn som var bra på idrott tidigare men dåliga på teoretiska ämnen ska få sig en rejäl knäpp på näsan där med. Har för mig att det är samma i bild, att man inte kan få bra betyg bara för att man ritar bra, men måste kunna babbla om det också (läs -visa att man förstår= fördel om man kan babbla). Det är även genomfört i matten har jag för mig, att det räcker inte längre att kunna räkna matte, man måste även där babbla. (som byggt för sådana som jag är nu, babbla om allt, ha åsikter at the dop of a hat, men inte för den blygisen jag var då iofs).

Här är från DN åsikt. (dvs någon med en åsikt :) helt subjektivt)


(stor fördel för de språkligt begåvade... och intressant med tanke på att man tog barnens enda timme för rörelse för att berätta att de måste röra på sig.)
http://asikt.dn.se/asikt/debatt/bar...mnet-idrott-och-halsa-gor-mer-skada-an-nytta/

Oj :crazy:
 
Jo, exakt, jag har bara så svårt för logiska hål (och sedan tycker jag man lika gärna kan röra sig på jumpan också utöver promenaderna).

Typ, vi har ett problem med att barn har sämre balans nu, så varför inte ersätta skoljumpa med teori.
Vi har problem med barn med sämre kondition nu, vad bra vi tar bort regler för förskolegårdars storlek (hudcancer ökar, låt oss asfaltera förskolegårdarna och inte ha träd)
Vi har problem med barn som läser sämre nu, då löser vi det genom att stänga skolbibliotek
Vi har problem med att barn är lite överviktiga nu, vad bra då ser vi till att de får semlor och kakor i skolan.
Många barn är rastlösa i skolan numera, vad bra då minskar vi tiden ute på raster och rörelse i skolan.
Det är bevisat att pojkar presterar bättre akademiskt om de får tid till rörelse, vi har problem med att pojkar presterar dåligt akademiskt, låt oss dra in uteraster, ta bort bibliotek, minska skoljumpa.

Så det är inte så att jag tycker att någon borde "göra något" utan kanske snarare att de framför allt borde låta bli ;) bara snälla -sluta gör det där dåliga :D för att sedan orera och oroa sig i pressen, som mer svar till Kryddelydd.

Men iofs jag har ett eget logiskt felslut här. Det är ju kommunerna som drar in det ovanstående och staten som oroar sig över hälsan. Det är bara så orättvist att "skylla på" 60% av individerna i en befolkning.
Såklart att man ska röra sig, och i stort sett bara röra sig, alltså förutom lite instruktioner om hur man gör, på gympan!
Det känns självklart för mig.
Och så stor variation, så att det kan vara roligt för alla.

Det behov av teori runt "hälsa" som behövs, borde vara egna lektioner, förutom gympan, eller kanske hellre som någon/några temadagar istället.
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Gång på gång får jag höra hur fel det är att vara tjock. Att en dels skulle må bättre om en blev smal, men också att det är mycket...
44 45 46
Svar
914
· Visningar
44 555
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 731
Senast: Luleå
·
Småbarn Hej! Maja 2,5 år har alltid varit kräsen när det gäller mat, eller iaf från ca 1-1,5 års ålder. Hon är modell mindre, men följer sin...
2
Svar
20
· Visningar
39 020
Senast: Brandgul
·
Övr. Katt ... och det känns som mitt hjärta har gått sönder. För lite mindre än ett år sedan, efter ännu en otäck infektion från bett av någon...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp