Aha, jo du kan ha en poäng, har inte tänkt på det.
Vi undviker press och jobbigt och uhm de där gamla tråkiga bitarna med göra saker för att det är så man gör och det är rätt, tråkigt och jobbigt eller ej och uhm därmed basta? Menar du? Typ Sisu. (och då inte idrottsutbildarnas variant)
kampvilja, uthållighet, seghet, ihärdighet, tåga, kämpaglöd, go, energi, fighting spirit
Plikt lägger jag till.
Nu är det mer att man gör saker för att det känns bra och man gör det för en själv? Aldrig för andra?
Det kanske är lumpens försvinnande
(Säger jag som hade en pappa vars kardinalord var -om du har gått tills du inte orkar längre så kan du gå lika länge till.) (Då om man klagade över att man inte klarade hästen (enligt pappas moster som skämdes över den mesiga Blå Stjärna som ville byta.) så fick man en värre på Strömsholm, det är inte så nu.)
Typ?
Har inte märkt det själv kanske, eller tänkt på (men har ju vänner i min egen ålder). Men känner igen det lite när du säger det.
Jo, lite så..
Vi är fler som upplever stor skillnad. På gott och ont.
Det där med att driva sig själv till saker(eller att andra driver en) kan ju både leda till att det blir för höga krav. Men också till att man ändrar komfortzon/utvecklas/etc.
Det är ingen lätt ekvation.
Men idag ger många fler upp i ridningen iaf.
Och så även har jag förstått för sjukgymnaster och kiros övningar.
Jag kan tänka mig att det gäller inom fler områden. Kanske även intellektuella eller psykiska utmaningar. Vad vet jag? Jag bara lyfter frågan.
Men på ridlektioner är det enorm skillnad.
Kan ha att göra med att ridläraryrket inte längre är lika auktoritärt mer och att man generellt vågar säga ifrån till äldre. Jag vet inte.
Men till viss del handlar det om gaist/ork/vilja/igenkännande av att ta i.
Dålig liknelse men: unghästar måste lära sig ta i. Första gångerna de gör de blir de nästan milt chockade. Efter ett tag bryr de sig inte om den känslan av att vara trött. Även innan de borde hunnit bli starkare och uthålligare.
Jag tror vi är lite lika där.
Och vårt samhälle utsätter oss inte för såna fysiska prövningar i vardagen.