Varför är det OK att....

Men givetvis är skönhetsideal grunden. Vad annars? Vad tror du styr synen på övervikt?
Grunden för vad? Din bisarra tolkning av diskussionen givetvis?

Diskussionen här och världen är lite mer komplex än att din slutsats om att folk kan undgå att se hur skönhetsidealen ser ut är relevant. Folk är högst medvetna om dem men det innebär inte att hela samhället anammat dem och att världen kretsar kring enbart skönhetsidealen.

Det finns realism såsom att:
1 kg övervikt inte syns och noteras, åtminstone inte när folk är fullt påklädda ute i samhället och inte står på en kändisscen.
Att marknadsekonomin och fördelningen av folks verkliga storlek styr utbudet i flertalet affärer, dvs att det produceras kläder efter folks verkliga storlek och hur den är fördelad och inte utifrån modevärldens bild där storlek 36-38 räknas som plus size och 42 inte existerar.
Att läkare faktiskt värnar om folks hälsa mer än om att en person med stark övervikt inte passar som omslagsbild i modetidningar.

Jag skulle säga att din vikt inte hörde till normen. Normen sträcker sig trots allt inte hur långt som helst åt det smala hållet heller, du var av allt att döma utanför normen och istället för att få de privilegier som norm-smala får betraktades du mestadels som avvikande.

Inifrån den smala normen ser det inte likadant ut, det negativa jag hört bildar inte alls den mur av fördömanden som både du och kraftigt överviktiga utsatts för. Det närmsta jag t ex kommit de kommentarer du fått utstå är ett rykte som gick på jobbet en gång om att jag ramlat ihop av utmattning pga någon typ av näringsbrist när jag i själva verket (pinsamt nog) hade snavat på en mattkant som stack upp. Sådant kan jag skaka av mig, eftersom min vikt generellt innebär privilegier och inte något kompakt ogillande, medan de som befinner sig utanför normen sällan kan skaka av sig kommentarer, blickar och rykten på samma sätt eftersom det är ett konstant tryck.

Jag håller självklart med om att man inte ska förolämpa människor, och det oavsett deras vikt, men jag tycker alltså samtidigt att normer och samhällsstrukturer påverkar tyngden och på sätt och vis också trovärdigheten i de kommentarer som fälls. Ur det perspektivet är det oftast inte riktigt lika förödande (lika ohyfsat ja, men kanske inte riktigt lika förödande) att kritisera någon som befinner sig inom normen, exempelvis någon som mig, som det kan vara att kritisera någon utanför den och som ständigt lever i den hårda kritiken.

Vill också tillägga att det är härligt att läsa att du lyckats gå upp och att du tänker så klokt om din kropp!

Jag kan hålla med om att normen kanske inte sträcker sig hur långt som helst, men det är inte länge sedan det var flera modeller med lågt bmi som ramlade ihop och dog, dom hade lite högre bmi än mig men var ändå så otroligt sjuka och ändå anlitades dom.

Sen var det också bara ett par år sedan en modellagentur stod utanför ett behandlingshem för anorektiker i Stockholm och försökte värva nya modeller.

Som tur är börjar vissa delar av modevärlden sätta upp bmi gränser för hur lite modellerna får väga, just för att modet varit så extremt. Jag hoppas att alla hoppar på det tåget.

Sen är ju kanske normen inte samma sak som hur det ser ut i modevärlden, det är ju inte i den vi lever vår vardag, dom flesta människorna ser ju inte ut som dom på alla bilder vi ser.

Jag försöker tänka sunt om min kropp men jo, jag får för mig att andra ser ner på mig nu när jag har en putmage, jag har väldigt svårt att hitta kläder som döljer hur min mage ser ut och jag har svårt att tänka på något annat än min mage när jag är ute bland människor. Det är så synd att man nästan oavsett hur man ser ut kan hitta saker som gör att man mår dåligt över sin kropp. Kan man bara inte få vara nöjd som man är?

Sen det jag tänkte på mest. Jag vägrar att väga mig igen nu när jag äntligen har tagit mig ur det tvånget. Att slippa värdera mig själv utefter siffror varje morgon, att inte kunna sova på nätterna för att man är så rädd, att få panik om vikten visar mer fast vikten ju kan pendla hos alla utan att man egentligen har förändrats storleksmässigt. Det är så otroligt skönt att inte veta exakt vad jag väger och jag bryr mig faktiskt inte om vikten särskilt mycket så länge jag slipper se den, jag har kroppsnojor men inte viktnojor längre.

Vården/psykiatrin vill att jag ska väga mig hos dom regelbundet men jag vägrar, jag har sagt att om dom tvingar mig kommer jag att sluta gå där, då säger jag tack och hej då och klarar mig på egen hand. För vet ni? Siffrorna på vågen säger ingenting om hur man mår!

Jag förstår att dom ville ha koll när jag var så där otroligt sjuk och underviktig, men det är jag inte nu, jag har varit normalviktig och viktstabil sen årsskiftet och äter normalt. Varför ska dom då hålla på och väga mig när det så uppenbart triggar ätstörningen? Jo nu kommer det riktigt roliga i hur samhället ser på hälsa, psykiskt och fysiskt mående och vikt. Dom frågar mig hur dom i så fall ska kunna veta hur jag mår och hur det går för mig om dom inte får väga mig. Jag svarar till varenda en av dom som säger det " Ja ni kan ju börja med att prata med mig". Det är inte svårare än så, om jag gått upp eller ner ett kilo vecka till vecka säger ju ingenting, men mina ord gör det.

Jag kan hålla med om att normen kanske inte sträcker sig hur långt som helst, men det är inte länge sedan det var flera modeller med lågt bmi som ramlade ihop och dog, dom hade lite högre bmi än mig men var ändå så otroligt sjuka och ändå anlitades dom.

Sen var det också bara ett par år sedan en modellagentur stod utanför ett behandlingshem för anorektiker i Stockholm och försökte värva nya modeller.

Som tur är börjar vissa delar av modevärlden sätta upp bmi gränser för hur lite modellerna får väga, just för att modet varit så extremt. Jag hoppas att alla hoppar på det tåget.

Sen är ju kanske normen inte samma sak som hur det ser ut i modevärlden, det är ju inte i den vi lever vår vardag, dom flesta människorna ser ju inte ut som dom på alla bilder vi ser.

Jag försöker tänka sunt om min kropp men jo, jag får för mig att andra ser ner på mig nu när jag har en putmage, jag har väldigt svårt att hitta kläder som döljer hur min mage ser ut och jag har svårt att tänka på något annat än min mage när jag är ute bland människor. Det är så synd att man nästan oavsett hur man ser ut kan hitta saker som gör att man mår dåligt över sin kropp. Kan man bara inte få vara nöjd som man är?

Sen det jag tänkte på mest. Jag vägrar att väga mig igen nu när jag äntligen har tagit mig ur det tvånget. Att slippa värdera mig själv utefter siffror varje morgon, att inte kunna sova på nätterna för att man är så rädd, att få panik om vikten visar mer fast vikten ju kan pendla hos alla utan att man egentligen har förändrats storleksmässigt. Det är så otroligt skönt att inte veta exakt vad jag väger och jag bryr mig faktiskt inte om vikten särskilt mycket så länge jag slipper se den, jag har kroppsnojor men inte viktnojor längre.

Vården/psykiatrin vill att jag ska väga mig hos dom regelbundet men jag vägrar, jag har sagt att om dom tvingar mig kommer jag att sluta gå där, då säger jag tack och hej då och klarar mig på egen hand. För vet ni? Siffrorna på vågen säger ingenting om hur man mår!

Jag förstår att dom ville ha koll när jag var så där otroligt sjuk och underviktig, men det är jag inte nu, jag har varit normalviktig och viktstabil sen årsskiftet och äter normalt. Varför ska dom då hålla på och väga mig när det så uppenbart triggar ätstörningen? Jo nu kommer det riktigt roliga i hur samhället ser på hälsa, psykiskt och fysiskt mående och vikt. Dom frågar mig hur dom i så fall ska kunna veta hur jag mår och hur det går för mig om dom inte får väga mig. Jag svarar till varenda en av dom som säger det " Ja ni kan ju börja med att prata med mig". Det är inte svårare än så, om jag gått upp eller ner ett kilo vecka till vecka säger ju ingenting, men mina ord gör det.
Jag betraktar modevärlden som något av en subkultur i det här fallet, fast en subkultur med viss auktoritet och som definitivt också bidrar till hur normen ser ut, de påverkar samhället och flyttar gränserna så att undervikt (om än kanske inte alltid riktigt lika allvarlig undervikt som de i vissa fall accepterar, snarare en inte fullt så allvarlig undervikt) ses som något eftersträvansvärt, men samhället i stort har nog generellt en annan bild av just de sjukligt smala som i högre grad speglar din erfarenhet av hur människor betedde sig illa och respektlöst mot dig.
Jag som är underviktig men inte fullt så underviktig som du var har fått höra några modell-refererenser om min kropp, positiva associationer alltså, men jämförelsevis lite av de negativa och grövre kommentarer som du utsattes för.

Skulle tro att det är väldigt vanligt att hitta saker man är missnöjd över alldeles oavsett hur man ser ut. Jag har saker som jag är missnöjd över, även människor som jag tycker är i princip perfekta sett till hur samhället säger åt oss att vi ska se ut brukar vara missnöjda med något. Särskilt vanligt är nog detta missnöje med den egna kroppen bland kvinnor, tack vare könsrollen, normer och press utifrån. Tragiskt.

Tycker du resonerar helt rätt om att inte väga dig, när du nu har kommit upp i normalvikt blir siffrorna oviktiga.

Jag betraktar modevärlden som något av en subkultur i det här fallet, fast en subkultur med viss auktoritet och som definitivt också bidrar till hur normen ser ut, de påverkar samhället och flyttar gränserna så att undervikt (om än kanske inte alltid riktigt lika allvarlig undervikt som de i vissa fall accepterar, snarare en inte fullt så allvarlig undervikt) ses som något eftersträvansvärt, men samhället i stort har nog generellt en annan bild av just de sjukligt smala som i högre grad speglar din erfarenhet av hur människor betedde sig illa och respektlöst mot dig.
Jag som är underviktig men inte fullt så underviktig som du var har fått höra några modell-refererenser om min kropp, positiva associationer alltså, men jämförelsevis lite av de negativa och grövre kommentarer som du utsattes för.

Skulle tro att det är väldigt vanligt att hitta saker man är missnöjd över alldeles oavsett hur man ser ut. Jag har saker som jag är missnöjd över, även människor som jag tycker är i princip perfekta sett till hur samhället säger åt oss att vi ska se ut brukar vara missnöjda med något. Särskilt vanligt är nog detta missnöje med den egna kroppen bland kvinnor, tack vare könsrollen, normer och press utifrån. Tragiskt.

Tycker du resonerar helt rätt om att inte väga dig, när du nu har kommit upp i normalvikt blir siffrorna oviktiga.
Tyvärr är det ju den subkulturen som syns.
Alltid, jämt och oftast. Inte tusan är det en osminkad vardagskvinna med ostruken blus som är med i en bil eller tandkrämsreklam. Även om det inte är kläder dom ska göra reklam för så slår modeidealen igenom där stenhårt.

Tyvärr är det ju den subkulturen som syns.
Alltid, jämt och oftast. Inte tusan är det en osminkad vardagskvinna med ostruken blus som är med i en bil eller tandkrämsreklam. Även om det inte är kläder dom ska göra reklam för så slår modeidealen igenom där stenhårt.
Absolut, modevärlden är till viss del en slags subkultur men i mångt och mycket överlappar den masskulturen och andra subkulturer, det är inga strikta gränser.

Min poäng är väl att det finns grader av smalhet där modeller kan vara mer eller mindre extrema och jag tycker oftast den reklam och de bilder man ser är en bit över den mest extrema undervikt som kanske vissa delar av modevärlden accepterar. Just att man delvis tillåter en allvarlig undervikt gör det till en slags subkultur eftersom det specifika "idealet" inte riktigt finns på samma sätt i samhället i stort utan mest kopplas till sjukdom, svält och annat negativt. Det blir en slags subkultur i det att vissa utseenden (egentligen inte bara kopplat till vikt) som kan betraktas som positiva i delar av modevärlden inte ses så i samhället i stort.

"Sen var det också bara ett par år sedan en modellagentur stod utanför ett behandlingshem för anorektiker i Stockholm och försökte värva nya modeller."
Utanför en sjukhusavdelning var det.

"Sen var det också bara ett par år sedan en modellagentur stod utanför ett behandlingshem för anorektiker i Stockholm och försökte värva nya modeller."
Utanför en sjukhusavdelning var det.
Ja det var utanför ett sjukhus men det var ingen vanlig sjukhusavdelning utan den tillhör Capio ätstörningscenter som är en privat aktör och har behandlingshem i Varberg där jag varit och det var därför jag valde att benämna den som behandlingshem.

Jag har inte läst allting i tråden.

Men ur mitt personliga perspektiv. Jag har gått ner 39 kg på 1 år snart (fattas 2 dagar). Ingen operation utan ren vilja o kaloriräkning.

Jag har i princip aldrig hört något negativt under tiden jag var tjock. (Dom kanske tänkte, men sa inget iaf).

Men nu! Senaste 10 kg och de är kommentarer som. Vad liten du är, håller du på att magra bort, liten rumpa du har. Och senast i går av en kvinnlig släktig - Meeeen! Du har ju inga bröst kvar! :meh:

Att nästan varje dag få något negativt kastat över sig som en blöt filt gör mig arg, irriterad och ibland ledsen. Noteras kan att 95% av kommentarerna i mitt fall kommier från kvinnor, om de nu har någon betydelse om mer än slumpen?!:crazy: Knepigt!

Jag tycker för övrigt aldrig de är ok att nedvärdera någons kropp oavsett överviktig, normal eller underviktig. Alla ser olika ut o har olika förutsättningar eller gör olika val.

Men givetvis är skönhetsideal grunden. Vad annars? Vad tror du styr synen på övervikt?
Mja tror du inte det finns två nivåer här? (iofs kanske inte bland ungdomar jag vet inte hur det är där) men en som handlar om att se perfekt snygg ut och den önskade vikten då.

Men en helt annan som är inom normalspannet, dvs vad som är normalt bland folk i allmänhet och som inte genererar blickar på stan.

Jag skulle säga att det perfekta skönhetsidealet kan ha gått ned i vikt, kanske inte jämfört med Twiggy direkt men i allmänhet, och grejen att snygg tjej numera verkar vara=väger lite. Medan det förr kanske kunde vara lite mullig med vackert ansikte.

Men att normalmänniskan har gått upp i vikt är det ju ingen tvekan om rent statistiskt och det faktum att mediumkläder kan ha gått upp en storlek från 36-38 till 40-42?

Så idealet och verkligheten glider ifrån varandra. Vilket ger att man kan ha dubbeldiskussioner där en del pratar om modeidealet, som minskar i vikt, och en del pratar om såsomfolkserut, som ökar i vikt och prata totalt i kors med varandra.

Dvs antagligen har väl normen för hur man kan se ut utan att folk kommenterar det på gatan gått upp i vikt (och normen på gatan hur smal man kan vara innan folk muttrar om att man borde äta en kaka till gått upp i vikt) samtidigt som normen hur man kan se ut om en hjärnbefriad 20 årig (50-årig gubbsjukling) pojke/flicka från Stureplan tycker att man är snygg gått ned väldigt mycket i vikt.

Kort sagt så ligger viktspannet där tant Agda håller klaffen helt annorlunda än det viktspann där Stureplansputte vill hamna på bild med dig. Och det skiljer mer nu än då? Det ena handlar om fantastiskt snygg och det andra om slippakommentarernormal.

Senast ändrad:
Mja tror du inte det finns två nivåer här? (iofs kanske inte bland ungdomar jag vet inte hur det är där) men en som handlar om att se perfekt snygg ut och den önskade vikten då.

Men en helt annan som är inom normalspannet, dvs vad som är normalt bland folk i allmänhet och som inte genererar blickar på stan.

Jag skulle säga att det perfekta skönhetsidealet kan ha gått ned i vikt, kanske inte jämfört med Twiggy direkt men i allmänhet, och grejen att snygg tjej numera verkar vara=väger lite. Medan det förr kanske kunde vara lite mullig med vackert ansikte.

Men att normalmänniskan har gått upp i vikt är det ju ingen tvekan om rent statistiskt och det faktum att mediumkläder kan ha gått upp en storlek från 36-38 till 40-42?

Så idealet och verkligheten glider ifrån varandra. Vilket ger att man kan ha dubbeldiskussioner där en del pratar om modeidealet, som minskar i vikt, och en del pratar om såsomfolkserut, som ökar i vikt och prata totalt i kors med varandra.

Dvs antagligen har väl normen för hur man kan se ut utan att folk kommenterar det på gatan gått upp i vikt (och normen på gatan hur smal man kan vara innan folk muttrar om att man borde äta en kaka till gått upp i vikt) samtidigt som normen hur man kan se ut om en hjärnbefriad 20 årig (50-årig gubbsjukling) pojke/flicka från Stureplan tycker att man är snygg gått ned väldigt mycket i vikt.

Kort sagt så ligger viktspannet där tant Agda håller klaffen helt annorlunda än det viktspann där Stureplansputte vill hamna på bild med dig. Och det skiljer mer nu än då? Det ena handlar om fantastiskt snygg och det andra om slippakommentarernormal.

Väl uttryckt!
Och jag tror som du skriver.

Väl uttryckt!
Och jag tror som du skriver.
Om det är så så kommer man alltid att hamna i korseld :crazy: dvs om folk går ned i vikt startar tant Agda tjata men om man ligger inom spannet där tant Agda (och farbror Sven) håller tyst så kommer StureplansPutte inte vilja fota dig. Har man riktigt hopplös Putte och Agda kan man maxa och hamna under Agdas vikt men över Puttes (eller såklart över bådas, under bådas är nog svårare.).

Vanliga kvinnliga dilemmat. (fast jag tror det går på män också, har hört tanter klaga på män som går ned i vikt också, trots att de fortfarande är helt normala.).

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Gång på gång får jag höra hur fel det är att vara tjock. Att en dels skulle må bättre om en blev smal, men också att det är mycket...
44 45 46
Svar
914
· Visningar
44 555
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 731
Senast: Luleå
·
Småbarn Hej! Maja 2,5 år har alltid varit kräsen när det gäller mat, eller iaf från ca 1-1,5 års ålder. Hon är modell mindre, men följer sin...
2
Svar
20
· Visningar
39 020
Senast: Brandgul
·
Övr. Katt ... och det känns som mitt hjärta har gått sönder. För lite mindre än ett år sedan, efter ännu en otäck infektion från bett av någon...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama