@kryddelydd Det är egentligen det här jag ville uttrycka men var för mångordig.
Jag har inte heller någon aning om vad Samhället borde göra. Men jag vill återkoppla till fat shaming, det är det som kan läggas ned eftersom det faktiskt inte är individens karaktär som ändrats sedan 50-talet utan samhället.
Fast jag ser det som mer komplext än så.
I takt med att samhälllet förändras så förändras också, inte karaktären, men vanan att både stå emot saker och att uthärda fysiska prestationer.
Jag och flera tränarkollegor, bla såna som har mer år i branschen än mig, har pratat om att man ser en skillnad i att våga/orka/vilja/tro att man kan ta sig an problem i ridningen som kräver ork. Och gnällmängden över det när man ber dem göra sånt.
Jag vet också sjukgymnaster och kiros(såna som ger övningar och rek träning för vissa åkommor och inte bara cashar in på att få behandla hur mkt som helst) som sett den skillnaden.
Om man aldrig har tagit och och pressat sig över fysiska gränser så flyttas gränserna för vad man tror man orkar och vad som är rimligt längre och längre ner. Jag har flera i min närhet som anser att de tränar. De är smala men har problem fysiskt lite tack vare kontorsjobb. De går till gymmet och gör lite träning som de knappt tar i för att göra och förstår sen inte varför de har ont. När de går pass med proffs på deras problem inser de hur jävla mycket mer de måste ta i. Och de tror de ska dö snudd på.
De som däremot sportat på lite högre nivå, pressat sig och tagit i, även om det var 30 år sedan är inte så förvånade eller tror de ska dö även om det är jobbigt för att de är otränade nu.
Och dagens samhälle inbjuder ju inte till motion. Vi har bra kollektivtrafik, hissar, rulltrappor, tv, datorer, mobiler, tv-spel etc.
Sen ökar kraven på olika andra sätt och leder till psykisk ohälsa. Samhället är så jävla vridet med fokus på helt fel saker för att människor ska må bra fysiskt och psykiskt. Och de två hänger ju ihop åt båda håll.
Psykvården är ju inte mycket att hurra för. Och iom att de som störs av det är just sjuka och inte orkar/kan slåss så blir det inte mycket bättre. Och då kommer många fortsätta äta sina problem och om de mår dåligt av det inte kunna ta sig ur det.
Det måste liksom gå att få vård om man är sjuk och utan att folk ska döma den som söker.