Det finns många teorier kring vikt, kroppskonstitution, andel kroppsfett och liknande.
Självklart är det ganska enkelt att känna skillnad på underhudsfett och muskulatur.
Men det låter lite mer som "mumbo-jumbo" att någon ska kunna känna av en annan persons kostvanor.
Jag testade en gång, för skojs skull, en sådan där "ratt" som skulle känna av andel kroppsfett. Man knappade in längd, vikt, kön. Höll i handtag, startade maskinen.
Jag fick veta att jag är "magerlagd".
Det var nyheter, det!
I verkligheten är jag lite överviktig.
När man manipulerar a la kiro så känns släppen man får vid lyckad manipulation olika. Jag kan inte korrekta termer för det. Så det är inget ni behöver lasta kiron för.
Jag glömmer sånt nämligen. Men jag minns känslan som beskrivs och vilka hälsotillstånd som nämnts iom att DET finner jag intressant. Speciellt om det rör sånt som rör mig.
Men genom 30 års jobb som kiro och som lärare för andra kiros och med vänner som är kiros och man diskuterar med så har man märkt att vissa hälsotillstånd som tex obehandlad sköldkörtelproblem ger en viss typ av låsningar ofta oavsett hur folk tränar/rör sig och andra faktorer. Och det brukar vara helvetes svårbehandlat, dvs sitter hårt och svarar inte på en snabb, lätt kraft.
Detsamma kan ske om man tex dricker mycket cola. Kroppen svarar inte på de lätta manipulationerna. Utöver att problemet återkommer trots att man tränar rätt, rör sig rätt etc.
När man får hormonbehandling tex så går man helt plötsligt att manipulera med lättare kraft och vissa saker som man inte velat ta för att de kräfts för mkt våld för att vara sund svarar på väldigt lätt "våld" sas.
Jag ser inte hur det här skulle vara mumbojumbo. Det är ju liksom rätt tydligt att det blir stor skillnad. Och handlar inte om någon röngenfeeling utan om ren biomekanik och att man kan koppla samman vissa tillstånd till det.
Den här kiron har en otrolig snabbhet och precision. Jag har testat många.. Man känner skillnad. Så han brukar inte misslyckas. Vilket en hel del andra gör framför allt på mig som är så överrörlig och svår att få kraft i just den leden när resten av kroppen är som en gummiorm runt den led som ska manipuleras. Så om han inte får loss grejer beror det sällan på att han gör fel. Att han trots mänsklig faktor skulle göra fel på just de här patienterna är rätt långsökt.
Att de haft hormonella problem har många sen fått bekräftat av gyn eller endokrin och fått behandling. Av svensk skolmedicinvård. Så inget mumbojumbo.