Jo men för riktigt överviktiga kom de ju fram till, efter studier på Biggest Looser att deras energibehov gick ned efter den typen av bantning, så för att hålla vikten var de tvungna att äta ännu mindre än tidigare och mindre än en person som aldrig bantat. Det var 500 kilokalorier mindre eller ngt. Så istället för att kunna äta 2000 kalorier och hålla vikten kunde de bara äta 1500 och hålla vikten.
Det gav också upphov till extra hungerkänslor, den typen av bantning. Jämförbar med experimentet under andra världskriget på svält, de pensionärerna kan fortfarande få lite panik inför att vara hungriga (de gick upp ngt extra kilo bara efter sin svält, först upp några extra och sedan ned igen till en ny set point som var något kilo högre än tidigare, men var något under normalviktiga när de startade). Men bottenlös hunger hade de hittat efter bantning också har jag för mig.
Sedan finns studier på hur gott fett och socker är för olika personer och det skiljer tydligen, även hur mycket man omedvetet rör sig i vardagen skiljer mellan personer.
Så jag tror det gills, med livsstil och viktnedgång när man går ned typ 5-20 kg eller så. Men att om man behöver gå ned 40-60 kg så har andra konstigheter slagit in som man var tvungen att parera för som person, vilket går men var svårt (folk går ju ned och håller vikten men det gäller nog att göra det på rätt sätt och Biggest Looser var inte det sättet i alla fall. Antagligen ska man satsa på längre tidsperspektiv? ingen aning.). Artikel jag läste ganska nyligen.
Det är få (eller inga) inom hälso- och sjukvården som rekommenderar den typ av bantning som Biggest Looser står för.
Just för att hård-bantning leder till omställning av metabolismen och därefter jojo-bantning.
Enda konkreta exemplet jag känner till är en väninna som fått instruktioner av ortoped att följa något slags pulver-diet för att snabbt gå ner i vikt så de därefter är villiga att operera.
Och jag tycker inte att det var ett smart förslag när det gäller viktnedgång men inser att motivet är att de önskar att personen ska minska i vikt ganska snabbt.