Varför är det OK att....

Jo men för riktigt överviktiga kom de ju fram till, efter studier på Biggest Looser att deras energibehov gick ned efter den typen av bantning, så för att hålla vikten var de tvungna att äta ännu mindre än tidigare och mindre än en person som aldrig bantat. Det var 500 kilokalorier mindre eller ngt. Så istället för att kunna äta 2000 kalorier och hålla vikten kunde de bara äta 1500 och hålla vikten.

Det gav också upphov till extra hungerkänslor, den typen av bantning. Jämförbar med experimentet under andra världskriget på svält, de pensionärerna kan fortfarande få lite panik inför att vara hungriga (de gick upp ngt extra kilo bara efter sin svält, först upp några extra och sedan ned igen till en ny set point som var något kilo högre än tidigare, men var något under normalviktiga när de startade). Men bottenlös hunger hade de hittat efter bantning också har jag för mig.

Sedan finns studier på hur gott fett och socker är för olika personer och det skiljer tydligen, även hur mycket man omedvetet rör sig i vardagen skiljer mellan personer.

Så jag tror det gills, med livsstil och viktnedgång när man går ned typ 5-20 kg eller så. Men att om man behöver gå ned 40-60 kg så har andra konstigheter slagit in som man var tvungen att parera för som person, vilket går men var svårt (folk går ju ned och håller vikten men det gäller nog att göra det på rätt sätt och Biggest Looser var inte det sättet i alla fall. Antagligen ska man satsa på längre tidsperspektiv? ingen aning.). Artikel jag läste ganska nyligen.

Det är få (eller inga) inom hälso- och sjukvården som rekommenderar den typ av bantning som Biggest Looser står för.
Just för att hård-bantning leder till omställning av metabolismen och därefter jojo-bantning.

Enda konkreta exemplet jag känner till är en väninna som fått instruktioner av ortoped att följa något slags pulver-diet för att snabbt gå ner i vikt så de därefter är villiga att operera.
Och jag tycker inte att det var ett smart förslag när det gäller viktnedgång men inser att motivet är att de önskar att personen ska minska i vikt ganska snabbt.

Att kunna känna på kroppen vilka specifika livsmedel en person äter, haha nej.
Det går ju säkert att känna om en person är typ smalfet i alla fall? Dvs smal men inte har några muskler utan förhållandevis mycket fettvävnad, vilket kanske beror på att personen lever på socker, saft och bullar och inte så mycket sallad tex?

Utbudet följer efterfrågan. Efterfrågas inte vissa saker av tillräckligt många så kommer de att utgå och efterfrågas vissa saker av tillräckligt många så kommer de att tas in. Det är ju så marknaden fungerar.

Nu syftade jag på när 32-34 är för stort. Hos de kedjor du nämner är det få klädesplagg som finns i mindre storlek än 32-34. Barnkläder är rakare i sin skärning och har man kurvor så går det inte att få barnkläder att sitta snyggt. Är man dessutom över 165 blir allt för kort i ben och ärmar.
Har för mig att FilippaK startade sitt klädmärke för att hon hade så svårt att hitta kläder som extra smal.

Det går ju säkert att känna om en person är typ smalfet i alla fall? Dvs smal men inte har några muskler utan förhållandevis mycket fettvävnad, vilket kanske beror på att personen lever på socker, saft och bullar och inte så mycket sallad tex?

Fast hur skulle man veta det, menar du?
Det kanske lika gärna beror på att personen inte tränar och därmed inte utvecklar sin muskulatur.

Fast hur skulle man veta det, menar du?
Det kanske lika gärna beror på att personen inte tränar och därmed inte utvecklar sin muskulatur.
Jo antagligen, jag föreslog att det skulle gå att känna om en person hade förhållandevis lite muskler till fett, även om personen drog en liten klädstorlek. (att det sedan kunde bero på vad man äter och hur man tränar känns väl som en möjlighet. (hade själv en väninna som levde på bara godis och inte tränade när jag gick på gymnasiet, hon hade inte alls stor klädstorlek. Antagligen är det inte nyttigt, tänkte inte på det då, tyckte mer att det var coolt att hon kunde äta godis utan att gå upp i vikt.)

Det är få (eller inga) inom hälso- och sjukvården som rekommenderar den typ av bantning som Biggest Looser står för.
Just för att hård-bantning leder till omställning av metabolismen och därefter jojo-bantning.

Enda konkreta exemplet jag känner till är en väninna som fått instruktioner av ortoped att följa något slags pulver-diet för att snabbt gå ner i vikt så de därefter är villiga att operera.
Och jag tycker inte att det var ett smart förslag när det gäller viktnedgång men inser att motivet är att de önskar att personen ska minska i vikt ganska snabbt.
Jo inför operation åt en kollega också pulver. Lät som att det var vanligt men vet inte.

Jo antagligen, jag föreslog att det skulle gå att känna om en person hade förhållandevis lite muskler till fett, även om personen drog en liten klädstorlek. (att det sedan kunde bero på vad man äter och hur man tränar känns väl som en möjlighet. (hade själv en väninna som levde på bara godis och inte tränade när jag gick på gymnasiet, hon hade inte alls stor klädstorlek. Antagligen är det inte nyttigt, tänkte inte på det då, tyckte mer att det var coolt att hon kunde äta godis utan att gå upp i vikt.)

Det finns många teorier kring vikt, kroppskonstitution, andel kroppsfett och liknande.
Självklart är det ganska enkelt att känna skillnad på underhudsfett och muskulatur.
Men det låter lite mer som "mumbo-jumbo" att någon ska kunna känna av en annan persons kostvanor.

Jag testade en gång, för skojs skull, en sådan där "ratt" som skulle känna av andel kroppsfett. Man knappade in längd, vikt, kön. Höll i handtag, startade maskinen.
Jag fick veta att jag är "magerlagd".
Det var nyheter, det!
I verkligheten är jag lite överviktig.

Fast att känna fett/muskler är inte samma sak som att känna vad folk äter. Att fettet beror på saft och bullar är en ren gissning.

Det finns många teorier kring vikt, kroppskonstitution, andel kroppsfett och liknande.
Självklart är det ganska enkelt att känna skillnad på underhudsfett och muskulatur.
Men det låter lite mer som "mumbo-jumbo" att någon ska kunna känna av en annan persons kostvanor.

Jag testade en gång, för skojs skull, en sådan där "ratt" som skulle känna av andel kroppsfett. Man knappade in längd, vikt, kön. Höll i handtag, startade maskinen.
Jag fick veta att jag är "magerlagd".
Det var nyheter, det!
I verkligheten är jag lite överviktig.
Va, nej det är klart jag inte tror att man kan känna av folks kostvanor på det viset (eller mensperioder heller, fast om man känner ngn väl och den alltid får svullen mage och går upp ngt kilo så kanske). Tänkte bara att när information gått genom tredje person så att säga.

Att jag öppnade för en möjlighet att en kiropraktor (själv är jag rädd för att de skulle knäcka min nacke) eller naprapat skulle kunna känna på en person som såg smal ut om den personen var undermusklad eller kunde ha hög fettprocent trots att personen inte vid normal påtitt med kläder på inte ser ut att ha hög fettprocent. Och då ev skulle kunna göra ngt slags gissning om mat och träningsvanor :) rätt och slätt utifrån det.

Jo jag har aldrig mätt fettprocent och är förvånad över att det går, men det verkar tydligen vara en del hit och miss.

Jag är antimumbojumbo :D men tänker att på just den kunde det finnas en naturlig förklaring.

Som sagt, ditt exempel om att jorden är rund var felaktigt och det har varit lite träligt att få dig att förstå det.

Sedan får du acceptera att jag faktiskt inte håller med dig hur mycket du än förklarar din ståndpunkt. Det finns inga övertygande evidens för akupunkturens effekt utöver placebo, men å andra sidan är risken för biverkningar minimala också. Vad gäller kiropraktik så har @CillaW förklarat bra hur framför allt vissa begrepp och förklaringsmetoder inom kiropraktik fortfarande är humbug även om de tekniker som används har effekt.
Det fanns ju en ny studie som verkade få effekt på akupunktur (den där milda smärtlindrande som CillaW nämnde) lite oavsett var man satte i nålarna.

Smalfet?

En det en ny grej att ha ångest över, eller har det uttrycket funnits tidigare? :cautious:

Smalfet?

En det en ny grej att ha ångest över, eller har det uttrycket funnits tidigare? :cautious:

Det har funnits i säkert 10 år i alla fall.

En kompis till mig fick höra (i 3an på gymnasiet, alltså >10 år sedan) av en PT att hon var just smalfet. Som ett pommes frites, smal vid första anblicken men fluffig att ta i och fet på insidan.

Senast ändrad:
Smalfet?

Nej den är ganska ny :D helt awesome om man tidigare kände sig avslappnad :p Själv behöver jag ju inte lägga lök på laxen eftersom jag är rundmullig snarare än smalfet :D

(Btw, jag hamnade på ponny (det gör jag då och då men denna känns mindre) på ridskolan häromsistens, protesterade, men ridläraren hävdar att ponnyn ska kunna kånka på ca 70 kg (inte vägt mig på ett tag, men gissar på det) en gång i veckan. Den är runt 145, tinkerish men smärt. Ganska rak stark rygg.) gör mig lite orolig men undrar hur mycket man ska krångla. Ponnyn krånglar för barnen... antar att om man tänker smärt islänning så... och jag har ju ridit islänning ngn gång onekligen, men just att manken är nedanför näsan/hakan...)

Blandade artiklar smalfet http://traningslara.se/tag/smalfet/ (har inte gett mig in och läst eftersom jag inte känner mig träffad :) )

Senast ändrad:
Den är gammal och så jävla vidrig. Allt ska man ha ångest över.

@Badger Jag fattar inte vad som är så :D över det. Ännu ett sätt att ge kvinnor ångest. Höhö värre.
Det är ett :D med ironi. Alltså jag tycker leendet ser lite krokodilartat ut så jag har använt det så här. Inte wohoo, utan mer att de hittar då alltid på något nytt.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Gång på gång får jag höra hur fel det är att vara tjock. Att en dels skulle må bättre om en blev smal, men också att det är mycket...
44 45 46
Svar
914
· Visningar
44 555
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 731
Senast: Luleå
·
Småbarn Hej! Maja 2,5 år har alltid varit kräsen när det gäller mat, eller iaf från ca 1-1,5 års ålder. Hon är modell mindre, men följer sin...
2
Svar
20
· Visningar
39 020
Senast: Brandgul
·
Övr. Katt ... och det känns som mitt hjärta har gått sönder. För lite mindre än ett år sedan, efter ännu en otäck infektion från bett av någon...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama