Varför är det OK att....

På såna här forum får man räkna med att någon jävel vill missförstå och då kommer göra det och det ska ältas i trådar. Det utsätter jag aldrig folk jag känner för eller såna som skulle kunna komma att läsa det. Det gäller oavsett ämne.
Vet man att man pratar med normalt folk kan man agera annorlunda. Det vet man inte på nätet.
Men forskningen finns väl att ta del av nånstans? Då kan ju vem som helst komma över den?

Finns väl iofs en del knäppskallar på buke, men på dig låter det som att det finns massa folk här som skulle terrorisera dessa personer.

Det finns forskning och studier de delat med sig av. Så det behöver ni inte oroa er för.
Däremot skulle jag aldrig namnge dem och få dem att bli störda av att någon ska envisas ringa och korsförhöra dem om deras metoder nu när de har trappat ner och är gamla och inte längre jobbar på så sätt.
Det är det sista jag kommer kommentera dem i den här tråden.
Jag tycker det är tokigt gränslöst att inte förstå att folk inte vill ha med alla människor att göra. Man har liksom bara så mycket ork och måste själv få välja hur man vill leva. Jag vet att de inte vill bli uppringda och utfrågade av främlingar mer. De har gjort den biten under så många år. Och iom att man i tråden sagt att man ska ringa och fråga kommer jag inte namnge dem eller länka till deras forskning.

Kan inte tråden få återgå till att handla om ursprungsämnet och inte folk som vill leva ett lugnt liv på ålderns höst?

Men så bra. Var finns de studierna?
Förstår inte varför du tror att nån skulle "ringa och korsförhöra" dessa gamla, trötta människor.
Jag är bara nyfiken på evidensen för de behandlingar du har propagerat för.

Men så bra. Var finns de studierna?
Förstår inte varför du tror att nån skulle "ringa och korsförhöra" dessa gamla, trötta människor.
Jag är bara nyfiken på evidensen för de behandlingar du har propagerat för.

Hur många gånger ska vi behöva ta det här? Jag kommer inte ge dig ett skit. Just för att du är otroligt gränslös och sagt att du vill prata med dem bla.
Du kommer inte få mer svar än så. Men fortsätt förstöra tråden om du känner för det. Du får inget annat svar hur många gånger du än frågar.

Hur många gånger ska vi behöva ta det här? Jag kommer inte ge dig ett skit. Just för att du är otroligt gränslös och sagt att du vill prata med dem bla.
Du kommer inte få mer svar än så. Men fortsätt förstöra tråden om du känner för det. Du får inget annat svar hur många gånger du än frågar.
Ju otrevligare du blir desto sämre uppfattas dina polare o vad de sysslar med.

Ju otrevligare du blir desto sämre uppfattas dina polare o vad de sysslar med.

Herregud! Jag får väl ta ansvar för mitt eget beteende. Det finns väl ingen annan som ska lastas för det.
För övrigt tycker inte jag det är att vara otrevlig när man i ca 10 sidor upprepat att man inte säljer ut sina vänner och några envisas med att tjata trots att de bara får samma svar.
Någonstans får man ju liksom respektera andra människors val. Det är ju helt absurt hur man kan fortsätta tjata.

Herregud! Jag får väl ta ansvar för mitt eget beteende. Det finns väl ingen annan som ska lastas för det.
För övrigt tycker inte jag det är att vara otrevlig när man i ca 10 sidor upprepat att man inte säljer ut sina vänner och några envisas med att tjata trots att de bara får samma svar.
Någonstans får man ju liksom respektera andra människors val. Det är ju helt absurt hur man kan fortsätta tjata.
Håller med om att diskussionen börjar bli tjatig, men du skriver ju mer saker (du kan ju välja att inte skriva mer, om du inte vill) och då blir det bemött. Du tog ju själv upp nu att det fanns forskning att länka till, det är ju konstigt att du inte gjorde det för x-antal sidor sen. Det hade ju underlättat för diskussionen, och jag tvivlar på att någon skulle ringa personerna.

Håller med om att diskussionen börjar bli tjatig, men du skriver ju mer saker (du kan ju välja att inte skriva mer, om du inte vill) och då blir det bemött. Du tog ju själv upp nu att det fanns forskning att länka till, det är ju konstigt att du inte gjorde det för x-antal sidor sen. Det hade ju underlättat för diskussionen, och jag tvivlar på att någon skulle ringa personerna.

Jag svarar på frågor när man försöker förlöjliga och förringa. Iom att det är just mina vänner så tycker jag inte det känns kul när man ska förringa deras arbete. Så därför svarar jag.
Men jag skulle uppskatta om man kunde inse att jag inte kommer släppa på någon info och lägga ner.

Jag vet dock att 3-4 st inte kommer respektera det utan känna behov av att dra en "vad var det jag sa!?".

Jag svarar på frågor när man försöker förlöjliga och förringa. Iom att det är just mina vänner så tycker jag inte det känns kul när man ska förringa deras arbete. Så därför svarar jag.
Men jag skulle uppskatta om man kunde inse att jag inte kommer släppa på någon info och lägga ner.

Jag vet dock att 3-4 st inte kommer respektera det utan känna behov av att dra en "vad var det jag sa!?".

Vem försöker förlöjliga och förringa?
Jag vill ju bara veta eftersom det är ganska sensationella saker du påstår. Det räcker jättebra om du länkar till forskningen de har delat med sig av.

Sedan måste jag lägga till (efter att ha snabbkikat på hennes konto och sett de galna kommentarerna) att läkarvetenskapen som tur är verkar vara på väg att komma ifatt de där läkarna (kommentarerna på siten).

För det är ju inte dålig karaktär osv, det verkar vara betydligt mer komplicerat och närapå omöjligt att gå ned i vikt med "karaktär" (även om enstaka lyckas). Det är liksom mer av ett samhällsproblem än ett individproblem tydligen. Men jag vet för lite vet bara att det verkar finnas saker som "set point" och obalans i "leptin" och att studier på personerna från extrema viktnedgångsprogram på TV visar att de i slutänden brände mindre kalorier per dag och var tvungna att äta ännu mindre för att hålla vikten och det var svårt.
Det hoppas jag definitivt att den gör! Finns väl rentav forskning som visar att en icke kosmetisk (vad det nu kallades egentligen) övervikt nästan aldrig går att bli av med i längden annat än med kirurgi. Det rimmar rätt illa med många läkares beteenden kring just övervikt och bantning.

Som när folk valt att skriva en tråd om fatshaming som inte handlar om hälsa? :)
(jaja, jag ska vara tyst nu)

Det finns forskning och studier de delat med sig av. Så det behöver ni inte oroa er för.
Däremot skulle jag aldrig namnge dem och få dem att bli störda av att någon ska envisas ringa och korsförhöra dem om deras metoder nu när de har trappat ner och är gamla och inte längre jobbar på så sätt.
Det är det sista jag kommer kommentera dem i den här tråden.
Jag tycker det är tokigt gränslöst att inte förstå att folk inte vill ha med alla människor att göra. Man har liksom bara så mycket ork och måste själv få välja hur man vill leva. Jag vet att de inte vill bli uppringda och utfrågade av främlingar mer. De har gjort den biten under så många år. Och iom att man i tråden sagt att man ska ringa och fråga kommer jag inte namnge dem eller länka till deras forskning.

Kan inte tråden få återgå till att handla om ursprungsämnet och inte folk som vill leva ett lugnt liv på ålderns höst?

Jag skulle gärna ta del av de studier de "delat med sig av".
Eftersom du inte vill namnge dem, kanske du kan vara snäll att förmedla studierna?

MVH/Kryddis

Det kommer som sagt inte ske. Punkt. Ok?

Jag undrar.

Du kommer med påståenden som är kraftigt avvikande från gängse vetenskapliga uppfattning.
Du hänvisar till ett par vänner som källor.
Du skriver att det finns forskning.

Men du vill inte berätta vilka dina källor är, och du vill inte dela med dig av forskningen så att sådana som nog har förmåga att förstå studierna i fråga, får ta del av dem och kanske ändra uppfattning?

För åtminstone är det så med mig, och jag är säker på att detsamma gäller @CillaW också, att jag är beredd att ändra uppfattning - om jag får fog för det.
Och övertygande professionellt utförda medicinska studier kan ju absolut ge fog för att ändra uppfattning.

Kanske du skulle kunna ändra uppfattning i frågan om att dela med dig av de starka forskningsfynden som då bevisar dina vänners ståndpunkt, så att några fler av oss kan bli övertygade?

Det hoppas jag definitivt att den gör! Finns väl rentav forskning som visar att en icke kosmetisk (vad det nu kallades egentligen) övervikt nästan aldrig går att bli av med i längden annat än med kirurgi. Det rimmar rätt illa med många läkares beteenden kring just övervikt och bantning.

Som när folk valt att skriva en tråd om fatshaming som inte handlar om hälsa? :)
(jaja, jag ska vara tyst nu)

Skälet till att man sällan lyckas gå ned till en normal vikt och bibehålla den, är att man sällan lyckas bibehålla förändringarna i livsstil som behövs.
Inte för att det är fysiologiskt omöjligt.

Men i övrigt: jo, mest varaktiga resultat har uppvisats av kirurgi. Eftersom det nämligen inte är riktigt lika nödvändigt att vara så strikt med livsstilen efter kirurgi.
Sedan finns det detaljer i den där kirurgin som man än så länge inte förstår, som till exempel att blodsockermetabolismen normaliseras/förbättras uttalat redan inom fåtalet dagar efter en GBP, det syns alltså effekter på blodsockerläget långt innan någon viktnedgång kommit till stånd.

Jo det har jag också läst och att det faktiskt ställer om hungerkänslor osv på ett helt annat sätt än om man bara åt så lite under motsvarande tid. Förhoppningsvis kommer de väl fram till varför så det går att göra utan? (man kan ju få vitaminbrister av operation)

Tycker det var lite lustigt att läsa en artikel om Stefan Rössner och hans fina bantningcentrum, inte ens med hans intensiva hjälp lyckades folk att gå ned mer än något kilo. Och som sagt efter Biggest Looser går de ofta upp igen. Läkarna har helt enkelt ingen aning om hur man ska gå ned om man har fått en viss hög grad av övervikt. Så det är bara rent fånigt av dem att prata om karaktär. (men just att prata om vikt och hälsa osv tycker jag att de får göra om det ingår i deras uppdrag, innan man nått en hög grad av övervikt och fått obalanserade hormoner så går det ju att göra någonting åt det för vissa.)

Skälet till att man sällan lyckas gå ned till en normal vikt och bibehålla den, är att man sällan lyckas bibehålla förändringarna i livsstil som behövs.
Inte för att det är fysiologiskt omöjligt.

Jo men för riktigt överviktiga kom de ju fram till, efter studier på Biggest Looser att deras energibehov gick ned efter den typen av bantning, så för att hålla vikten var de tvungna att äta ännu mindre än tidigare och mindre än en person som aldrig bantat. Det var 500 kilokalorier mindre eller ngt. Så istället för att kunna äta 2000 kalorier och hålla vikten kunde de bara äta 1500 och hålla vikten.

Det gav också upphov till extra hungerkänslor, den typen av bantning. Jämförbar med experimentet under andra världskriget på svält, de pensionärerna kan fortfarande få lite panik inför att vara hungriga (de gick upp ngt extra kilo bara efter sin svält, först upp några extra och sedan ned igen till en ny set point som var något kilo högre än tidigare, men var något under normalviktiga när de startade). Men bottenlös hunger hade de hittat efter bantning också har jag för mig.

Sedan finns studier på hur gott fett och socker är för olika personer och det skiljer tydligen, även hur mycket man omedvetet rör sig i vardagen skiljer mellan personer.

Så jag tror det gills, med livsstil och viktnedgång när man går ned typ 5-20 kg eller så. Men att om man behöver gå ned 40-60 kg så har andra konstigheter slagit in som man var tvungen att parera för som person, vilket går men var svårt (folk går ju ned och håller vikten men det gäller nog att göra det på rätt sätt och Biggest Looser var inte det sättet i alla fall. Antagligen ska man satsa på längre tidsperspektiv? ingen aning.). Artikel jag läste ganska nyligen.

Senast ändrad:
Jag undrar.

Du kommer med påståenden som är kraftigt avvikande från gängse vetenskapliga uppfattning.
Du hänvisar till ett par vänner som källor.
Du skriver att det finns forskning.

Men du vill inte berätta vilka dina källor är, och du vill inte dela med dig av forskningen så att sådana som nog har förmåga att förstå studierna i fråga, får ta del av dem och kanske ändra uppfattning?

För åtminstone är det så med mig, och jag är säker på att detsamma gäller @CillaW också, att jag är beredd att ändra uppfattning - om jag får fog för det.
Och övertygande professionellt utförda medicinska studier kan ju absolut ge fog för att ändra uppfattning.

Kanske du skulle kunna ändra uppfattning i frågan om att dela med dig av de starka forskningsfynden som då bevisar dina vänners ståndpunkt, så att några fler av oss kan bli övertygade?

Alltså oavsett vad man tycker om sakfrågan är det tämligen tjatigt med sammantaget så där en 25 inlägg som kräver källor.
Är det verkligen så svårt att förstå ett nej?

Jag förstår inte detta med fatshaming tror jag. För ett par år sedan var jag fet. Då påpekade naturligtvis de läkare jag träffade det. Men aldrig så jag skämdes på grund av deras ord utan bara att det var ohälsosamt vilket det var. Att jag skämdes låg ju hos mig för att jag innerst inne tyckte att jag borde ha både kraft och kompetens att vara normalviktig. Nu mår jag ju väldigt mycket bättre och har bättre värden när jag gått ner i vikt. Jag klarade det inte själv dock men det känns som skitsamma faktiskt .I mitt fall kunde gärna sjukvården fått ta i lite mer betydligt tidigare. Det handlar om hälsa tycker jag.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Gång på gång får jag höra hur fel det är att vara tjock. Att en dels skulle må bättre om en blev smal, men också att det är mycket...
44 45 46
Svar
914
· Visningar
44 555
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 731
Senast: Luleå
·
Småbarn Hej! Maja 2,5 år har alltid varit kräsen när det gäller mat, eller iaf från ca 1-1,5 års ålder. Hon är modell mindre, men följer sin...
2
Svar
20
· Visningar
39 020
Senast: Brandgul
·
Övr. Katt ... och det känns som mitt hjärta har gått sönder. För lite mindre än ett år sedan, efter ännu en otäck infektion från bett av någon...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama