Varför är det OK att....

Jo, den erkända vetenskapen naturligtvis.

https://www.washingtonpost.com/blog...0/gIQAXszQaL_blog.html?utm_term=.7e56441e185f

Jag tycker att ditt ursprungsinlägg snarare talar mot alternativteorierna - precis som vissa en gång försökte förneka att jorden var rund trots att det bevisats vetenskapligt försöker alternativare förneka skolmedicinen bevisade effekt.
Jo men nu har jag förklarat, är det fortfarande oklar se @tuaphua s inlägg här ovan.

Eh, håller du med eller menar du att jag har fel?

Vi talar om adjektiv, de beskriver saker känslor etc, de är beskrivande ord per definition.
Det första skulle inte med.
Menar mest att ljuvlig och smal blir svåra att jämföra när det gäller positiv eller negativ laddning.
Ljuvlig är alltid positiv om man inte är ironisk och smal kan precis som du sa vara vad som- precis som tjock.

Så jag håller i princip med och menar inte att du har fel.

Jo men nu har jag förklarat, är det fortfarande oklar se @tuaphua s inlägg här ovan.

Som sagt, ditt exempel om att jorden är rund var felaktigt och det har varit lite träligt att få dig att förstå det.

Sedan får du acceptera att jag faktiskt inte håller med dig hur mycket du än förklarar din ståndpunkt. Det finns inga övertygande evidens för akupunkturens effekt utöver placebo, men å andra sidan är risken för biverkningar minimala också. Vad gäller kiropraktik så har @CillaW förklarat bra hur framför allt vissa begrepp och förklaringsmetoder inom kiropraktik fortfarande är humbug även om de tekniker som används har effekt.

Men människan kommer fortsätta försöka hitta nya bot, både inom skolmedicin och alternativt.

Fast alternativt så nöjer man sig oftast med anekdoter, skitknäppa beskrivningar av hur det fungerar ihopfantiserade av helt okunniga och vill inte ta i studier som kan bevisa effekten.

Det är väldigt få alternativa metoder som är annat än rent bedrägeri och humbug.

Bra läsning i ämnet:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Salvekvick_och_kvacksalveri

Tänkte inte lägga mig i den här tråden också då jag bara blir förbannad men här måste jag få hoppa in och säga att det inte alls brukar handla om Berta 500 kg som har ont i knäna, utan det är folk som helt seriöst kommer in med exempelvis öroninflammation eller benbrott efter olyckor och får höra att det beror på deras vikt, eller för den delen folk som pga sjukdom inte kan äta eller inte får behålla maten och får höra av läkare att det är väl bra för då går de ner i vikt.

Hänvisar som så många gånger till det alldeles lysande instagramkontot Fetkvinna som har så vansinnigt många tjockas erfarenheter berättade (sjukt många av dessa från just vården!) och försöker härmed undvika tråden igen.
Sedan måste jag lägga till (efter att ha snabbkikat på hennes konto och sett de galna kommentarerna) att läkarvetenskapen som tur är verkar vara på väg att komma ifatt de där läkarna (kommentarerna på siten).

För det är ju inte dålig karaktär osv, det verkar vara betydligt mer komplicerat och närapå omöjligt att gå ned i vikt med "karaktär" (även om enstaka lyckas). Det är liksom mer av ett samhällsproblem än ett individproblem tydligen. Men jag vet för lite vet bara att det verkar finnas saker som "set point" och obalans i "leptin" och att studier på personerna från extrema viktnedgångsprogram på TV visar att de i slutänden brände mindre kalorier per dag och var tvungna att äta ännu mindre för att hålla vikten och det var svårt.

Om de är så jäkla empatiska borde de väl vilja bevisa hur det här funkar så att det kan spridas världen över och hjälpa fler? Verkar ju fett oempatiskt att sitta på nåt som är så sensationellt bra och inte vilja att fler ska kunna ta del av det?

Då är det ju ganska obegripligt att de skulle behöva "skyddas" på något sätt. Om de nu sysslar med något helt fantastiskt, varför skulle de inte vilja dela med sig av sin kunskap, särskilt när de själva trappat ned?

Det här är min ständiga fundering när liknande "mirakelmänniskor" kommer på tal. OM de nu har en obestridligt fungerande metod att hjälpa till med vaddetnukanvara, varför i hela världen inte dela med sig till resten av världen? Tänk om den som fått till antibiotika/morfin/cellgifter/etc tänkt att "Äsch jag tänker bara dela med mig av detta till de här få som verkligen tror på mig, sen måste jag lägga tid på mina hobbys", då hade skolmedicinen sett annorlunda ut. Jag har en kollega som forskar på en viss typ av skador i axeln och i vilka lägen man har nytta av att få dem opererade. Jag är jäkligt glad att han inte håller sina resultat för sig själv, vore ju liksom tråkigt för alla andras patienter..

Fast om man menar att det man förr trott varit humbug senare gått att bevisa med vetenskap kanske man ska ge ett exempel som är relevant och inte ett som tvärtom visar hur vetenskapen haft rätt hela tiden.

Nej, skolmedicinen kan naturligtvis inte bota allt. Men till skillnad från alternativmedicin så har den en bevisad effekt. Det är det som är poängen, inte att man tagit fram en vetenskaplig förklaringsmetod för hur alla preparat fungerar exakt. Det finns faktiskt mediciner som man inte vet riktigt varför de fungerar men eftersom de gör det så används de inom skolmedicinen och räknas inte som alternativa.

Det är tack vare vetenskap och forskning vi upptäcker nya läkemedel och sätt att bota sjukdomar, inte genom att förlita oss på metoder som man inte kunnat bevisa ger den minsta effekt.
Jag förstår inte vart du och vissa andra vill komma. Vad är det som är så kontroversiellt med det så att vissa verkar vända ut och in på sig för att kritisera det, feltolka och svartmåla.

Det enda jag vill visa på att en del saker som inte varit accepterade behandlingsmetoder, mediciner mm så småningom när man undersöker dem/forskar på dem kommer att visa sig vara det.

Jag har inget emot vetenskap eller på något vis baktalat vetenskapen. Många "upptäckter" och nya läkemedel baserar sig på gamla kunskaper och gamla naturläkemedel, vetenskapen bekräftar där vad som varit känt länge och naturmedicin och humbo-jumbo kommer in på fina gatan.

Som sagt, ditt exempel om att jorden är rund var felaktigt och det har varit lite träligt att få dig att förstå det..

Det är det mest klassiska exemplet som många refererat till genom tiderna. Jag tog det för att det är så känt och accepterat. Jag kunde inte föreställa mig att någon skulle lyckas missförstå det till den milda grad, men det finns folk till allt tydligen.

Det här är min ständiga fundering när liknande "mirakelmänniskor" kommer på tal. OM de nu har en obestridligt fungerande metod att hjälpa till med vaddetnukanvara, varför i hela världen inte dela med sig till resten av världen? Tänk om den som fått till antibiotika/morfin/cellgifter/etc tänkt att "Äsch jag tänker bara dela med mig av detta till de här få som verkligen tror på mig, sen måste jag lägga tid på mina hobbys", då hade skolmedicinen sett annorlunda ut. Jag har en kollega som forskar på en viss typ av skador i axeln och i vilka lägen man har nytta av att få dem opererade. Jag är jäkligt glad att han inte håller sina resultat för sig själv, vore ju liksom tråkigt för alla andras patienter..

Det finns forskning och studier de delat med sig av. Så det behöver ni inte oroa er för.
Däremot skulle jag aldrig namnge dem och få dem att bli störda av att någon ska envisas ringa och korsförhöra dem om deras metoder nu när de har trappat ner och är gamla och inte längre jobbar på så sätt.
Det är det sista jag kommer kommentera dem i den här tråden.
Jag tycker det är tokigt gränslöst att inte förstå att folk inte vill ha med alla människor att göra. Man har liksom bara så mycket ork och måste själv få välja hur man vill leva. Jag vet att de inte vill bli uppringda och utfrågade av främlingar mer. De har gjort den biten under så många år. Och iom att man i tråden sagt att man ska ringa och fråga kommer jag inte namnge dem eller länka till deras forskning.

Kan inte tråden få återgå till att handla om ursprungsämnet och inte folk som vill leva ett lugnt liv på ålderns höst?

Det är det mest klassiska exemplet som många refererat till genom tiderna. Jag tog det för att det är så känt och accepterat. Jag kunde inte föreställa mig att någon skulle lyckas missförstå det till den milda grad, men det finns folk till allt tydligen.

Läste du länken jag postade? Det är ett klassiskt exempel men totalt felaktigt eftersom det är en faktoid att tron att jorden var platt var särskilt utbredd. I utbildade kretsar var det allmänt accepterat att jorden var rund.

Jag förstår inte vart du och vissa andra vill komma. Vad är det som är så kontroversiellt med det så att vissa verkar vända ut och in på sig för att kritisera det, feltolka och svartmåla.

Det enda jag vill visa på att en del saker som inte varit accepterade behandlingsmetoder, mediciner mm så småningom när man undersöker dem/forskar på dem kommer att visa sig vara det.

Jag har inget emot vetenskap eller på något vis baktalat vetenskapen. Många "upptäckter" och nya läkemedel baserar sig på gamla kunskaper och gamla naturläkemedel, vetenskapen bekräftar där vad som varit känt länge och naturmedicin och humbo-jumbo kommer in på fina gatan.

Det är väl ungefär det jag skrev? När ett naturpreparats EFFEKT bevisas så övergår den till att räknas som skolmedicin. Det krävs ingen avancerad vetenskap för det.

Läste du länken jag postade? Det är ett klassiskt exempel men totalt felaktigt eftersom det är en faktoid att tron att jorden var platt var särskilt utbredd. I utbildade kretsar var det allmänt accepterat att jorden var rund.
Vill du dissekera klassiska exempel och missförstå så är det upp till dig.

Jag tycker absolut att sjukvården ska ta upp patienters hälsa när dom har möjlighet.
Alkohol, matvanor, motion, sömn osv.
Man fångar nog mer ohälsa då än att prata vikt med överviktiga.

Nej, jag ville upplysa dig om att det "klassiska exemplet" är en faktoid. Om du sen väljer att ta till dig den kunskapen eller inte är upp till dig.
Jag är inte direkt intresserad av sidospår. Du får leta rätt på någon annan att diskutera det med.

Förlåt så mycket att jag använde ett känt exempel utan att inse att någon hellre önskade diskutera den historiska riktigheten istället för att försöka förstå andemeningen trots upprepade förklaringar.

Hade jag insett de hade jag valt ett annat exempel åt dig att försöka missförstå.

Hade du länkat till forskning hade väl inte saken blivit så stor.

På såna här forum får man räkna med att någon jävel vill missförstå och då kommer göra det och det ska ältas i trådar. Det utsätter jag aldrig folk jag känner för eller såna som skulle kunna komma att läsa det. Det gäller oavsett ämne.
Vet man att man pratar med normalt folk kan man agera annorlunda. Det vet man inte på nätet.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Gång på gång får jag höra hur fel det är att vara tjock. Att en dels skulle må bättre om en blev smal, men också att det är mycket...
44 45 46
Svar
914
· Visningar
44 555
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 732
Senast: Luleå
·
Småbarn Hej! Maja 2,5 år har alltid varit kräsen när det gäller mat, eller iaf från ca 1-1,5 års ålder. Hon är modell mindre, men följer sin...
2
Svar
20
· Visningar
39 020
Senast: Brandgul
·
Övr. Katt ... och det känns som mitt hjärta har gått sönder. För lite mindre än ett år sedan, efter ännu en otäck infektion från bett av någon...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama