Varför är det OK att....

Håller med, jag tror inte läkare i Sverige svär några eder, men jo jag tror det är så, att det är deras skyldighet att ta upp sjukdomar/problem de upptäcker även om man inte söker för dem.

Hur ligger det till här @kryddelydd ?

Det svärs igen ed.

När det gäller övervikt i allmänhet:
vi som jobbar i sjukvården ska jobba preventivt (förebyggande).
Då är sådana saker som övervikt, alkoholvanor och rökning saker som vi bör ta upp till diskussion.
Och det görs huvudsakligen när det är relevant, exempelvis en kraftigt överviktig person som söker för hjärt-kärlrelaterade saker (blodtryck), diabetes, smärtor i rörelseapparaten.
Eller så bör vi, även om det inte alltid händer, ta upp övervikten som problem hos dem som är mycket överviktiga.

@CillaW @kryddelydd det skulle vara väldigt intressant att veta hur ni ställer er till att kroppen kan bli "försurad" av viss mat eller dryck, om det i sin tur kan leda till inflammationer som en kiropraktor kan känna genom att palpera kroppen och om denna person också kan känna t ex mens och ägglossning på samma sätt.

(Fast ni måste förstås inte svara)

Enligt min mening, nej.

En gång var det att häda att säga att jorden är rund, en gång var akupunktur hokos pokus. Allt är inte mätbart och bara för att man inte forskat på något och kommit fram till att det fungerar så innebär det inte att det inte kan fungera. Vi får mer och mer kunskap efterhand och troligen kommer en del hokuspokus vara erkända behandlingsmetoder om 10 eller 50 år och andra metoder som idag är de gängse anses vara stenålder. Det innebär givetvis inte att alla alternativa metoder kommer att bli erkända, långt ifrån.

Akupunktur är fortfarande 90% hokus pokus och bedrägeri.

Akupunktur har visats vara svagt effektivt mot vissa smärttillstånd. Thats it. Påstår behandlaren något mer än så , är det inte sant.

Utövandet har ändrats till ej igenkännbart. Kiropraktikens teoretiska bakgrund och historia är tragiskt hokus pokus och bedrägerier.

https://www.quackwatch.org/01QuackeryRelatedTopics/chiro.html
Konstigt då att kiroprakton alla kiropraktorbesök jag haft har gått till på mycket likartat vis både före och efter datumet det blev ersättningsbart i Sverige men det är klart att kiropraktiken liksom läkarvetenskapen har utvecklats över tiden och inte är kvar på 1800-talet.

Akupunktur är fortfarande 90% hokus pokus och bedrägeri.

Akupunktur har visats vara svagt effektivt mot vissa smärttillstånd. Thats it. Påstår behandlaren något mer än så , är det inte sant.
Ja det är väl för att akupunktur inte funkar som det används inom den moderna sjukvården ;)

• Gilla
Reactions: Ray
Inte den erkända vetenskapen :)

Du missade dock poängen. Inlägget handlade inte om att jorden är rund eller när och var det erkändes utan att vetenskapen undan för undan förklarar det oförklarliga och vetenskapligt bevisar det som många redan vet. Det som igår av skeptiker var bluff och båg såsom akupunktur och i viss mån kiropraktik idag är erkänt.
Akupunktur är bara "erkänt" för ett fåtal former av smärtlindring, och den traditionella förklaringsmodellen för hur det skulle fungera är överhuvudtaget inte erkänd. Likaså kiropraktik.

Att man kan få behandlingar betalda med våra skattemedel, säger endast lite om vetenskaplig evidens.

Nej.
Han är ortoped som också läst in sig på hormonella problem. Hon är dr inom nutrition och psykoterapeut.
Väldigt ovanlig kombination. I Sverige är man leg psykoterapeut, eller under handledd utbildning. Dessutom måste man ha viss grundutbildning (psykiatriker, psykolog, präst, psyksyrra för att nämna de vanligaste) för att kunna komma in o utbilda sig till psykoterapeut.

Det handlar inte om att hålla hemligt. Det handlar om att inte behöva dividera med folk man inte orkar med.
Och att slippa försöka omvända folk som iaf tror på något annat. Folk som genuint vill kan boka tid så kör man i mån av tid.
De här är fullbokade. Och de orkar inte lära folk som de inte valt jobba med iom att det är såna enorma kunskapsbrister de måste överbrygga.
Jag fick sitta där i flera timmar flera dagar för att lära mig saker och fick texter att läsa etc.
Jag förstår att de vill ge en så komplett bild som möjligt och ge ett färdigt paket som verkligen förändrar för någon. De vill inte half-assa. Det vill inte jag heller.
Och kommer folk med enstaka frågor är det för mkt man behöver berätta för att man ska orka med tillfälliga förbindelser sas.
De har valt att helt engagera sig i ett fåtal personer. Då får man utöver möten där Skype-möten, info-mail etc regelbundet.
De vill se en rejäl förändring. Det får de inte göra genom att slösa tid på alla som vill fråga en sak. De är för gamla för att vilja försöka omvända hela världen. De tar de som de vet kan hjälpa istället.
Jaha du de har inte tid att svara på frågor om vad de gör, och ditt jobb är att skydda dem?

De kanske prioriterar de "kunder" som kan betala riktigt mycket för odefinierat humbug?

Det är bara att gå tillbaka och läsa allt du skrivit tidigare. Jag tycker att du framstår som väldigt oempatisk och oförstående för dina medmänniskor. Så länge du inte är villig att acceptera att fatshaming är ett STORT problem samt att ditt sätt att uttrycka dig (och tycka?) om tjocka och överviktiga, så kommer jag inte fortsätta diskutera mer med dig.
Du kommer med grova påhopp, är du ens medveten om det? Och det kommer du med när jag bett dig påtala vilka av mina åsikter som är extrema och du inte tycks kunna svara. Detta får mig att dra slutsatsen att du inte kan komma på ett enda exempel, känner dig påkommen och tar till en grov attack för att dölja att det inte finns några extrema åsikter.

Jag är alltså oempatisk och oförstående så länge jag inte tycker som du? Normen för att vara empatisk är att dela åsikter med dig? Och handlar inte alls om hur man uttrycker sig eller?
Kan du ge mig exempel var jag uttrycker mig olämpligt om överviktiga personer? Det är lätt att slänga ut anklagelser, men utan att visa på vad som du anser vara fel saknar anklagelserna helt relevans och slår bara mot dig själv.

Jag förtydligar:
Effekten av akupunktur som smärtbehandling har inte visats vara dålig i bemärkelsen obefintlig, utan det har gått att visa att det finns viss effekt.

Kan du vara snäll och fälla in taggarna?
Och jag förtydligar, jag har inte skrivit obefintlig, dålig är ingen synonym til obefintlig.
Projicera inte dina taggar på mig.

Och jag förtydligar, jag har inte skrivit obefintlig, dålig är ingen synonym til obefintlig.
Projicera inte dina taggar på mig.

Nej, det var jag som skrev obefintlig. Ibland är dålig effekt samma sak som ingen (obefintlig) effekt. Det var det jag ville förtydliga. Jag har inga taggar.

Jag återgår till trådstarten.
Helt mina egna upplevelser från tiden.

Jag gick för några år sedan upp till 75 kg vilket är 12 till 15 kg för mycket för mig, fick aldrig höra eller uppleva något kränkande eller nedvärderande, fanns bara en som sa till mig att jag måste gå ner i vikt och börja på gym (min gym och träningsbesatta morbror).

När jag bestämde mig för att gå ner så blev det mer liv på andra när jag sa det tex "Du kommer ju att försvinna om du går ner",
"Du måste ju tycka jag är smäll fett om du med din vikt tycker att du måste gå ner, du som redan är så smal", när jag började gå ner krävde folk mer eller mindre att veta vilken vikt jag ville ha och varför och "nu måste du sluta gå ner i vikt".

Som sagt helt mina egna upplevelser och ingen aning om det är vanligt eller ovanligt i samhället.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Gång på gång får jag höra hur fel det är att vara tjock. Att en dels skulle må bättre om en blev smal, men också att det är mycket...
44 45 46
Svar
914
· Visningar
44 559
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 734
Senast: Luleå
·
Småbarn Hej! Maja 2,5 år har alltid varit kräsen när det gäller mat, eller iaf från ca 1-1,5 års ålder. Hon är modell mindre, men följer sin...
2
Svar
20
· Visningar
39 020
Senast: Brandgul
·
Övr. Katt ... och det känns som mitt hjärta har gått sönder. För lite mindre än ett år sedan, efter ännu en otäck infektion från bett av någon...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama