Varför är det OK att....

Oj, om de är så skröpliga verkar det lite ansvarslöst att fortfarande ha patienter.

Skröpliga? De är otroligt skarpa i pallet fortfarande och fysiskt aktiva och är väldigt uppdaterade på nya rön, utbildar sig.
Sen välljer de att lägga tiden på positiva saker, på de de tycker om, på sina hobbyer etc.
Så nej, det finns inget skröpligt eller ansvarslöst.

Skröpliga? De är otroligt skarpa i pallet fortfarande och fysiskt aktiva och är väldigt uppdaterade på nya rön, utbildar sig.
Sen välljer de att lägga tiden på positiva saker, på de de tycker om, på sina hobbyer etc.
Så nej, det finns inget skröpligt eller ansvarslöst.
Då är det ju ganska obegripligt att de skulle behöva "skyddas" på något sätt. Om de nu sysslar med något helt fantastiskt, varför skulle de inte vilja dela med sig av sin kunskap, särskilt när de själva trappat ned?

Kiropraktikerna hade utbildning och arbetade på samma sätt långt innan de blev erkända, jag tror den första jag besökte hade en 5-årig utbildning från Tyskland Kan ha fel om landet men inte längden. Utbildningen var bara inte erkänd i Sverige. Klar att det finns kvackar, men det är en helt annan sak.

Det fanns inga tydliga krav på utbildningen innan legitimationsinförandet, dvs vem som helst kunde kalla sig kiropraktor.

Då är det ju ganska obegripligt att de skulle behöva "skyddas" på något sätt. Om de nu sysslar med något helt fantastiskt, varför skulle de inte vilja dela med sig av sin kunskap, särskilt när de själva trappat ned?

Jag tycker inte det är det minsta konstigt att inte vilja namnge sina vänner på ett diskussionsforum där folk har helt andra åsikter och vill ringa och störa dem.
Jag hade inte uppskattat om mina elever lämnade ut mitt namn så att jag ska sitta och förklara för folk saker som jag jobbar med med mina valda kunder. Jag vill välja sånt själv och antar att andra också vill det.

• Gilla
Reactions: Ray
Jag tycker inte det är det minsta konstigt att inte vilja namnge sina vänner på ett diskussionsforum där folk har helt andra åsikter och vill ringa och störa dem.
Jag hade inte uppskattat om mina elever lämnade ut mitt namn så att jag ska sitta och förklara för folk saker som jag jobbar med med mina valda kunder. Jag vill välja sånt själv och antar att andra också vill det.

När det handlar om vård och behandling är det väldigt suspekt om det ska ske i hemlighet. Jag brukar inte kalla mina patienter för "kunder"...

Återigen: kroppens pH-reglering är inte en åsikt.

Det fanns inga tydliga krav på utbildningen innan legitimationsinförandet, dvs vem som helst kunde kalla sig kiropraktor.
Det gör väl knappast den utbildning som vissa (de flesta, man annonserade på den tiden om att man hade utländsk legitimation) hade sämre? Eller ändra det faktum att kiropraktik gick från att vara hokus pokus till erkänt från en dag till en annan. Hela poängen från min sida är just att metoder går från icke accepterade till att vara accepterade, att det hänt flera gånger och kommer att hända igen.

När det handlar om vård och behandling är det väldigt suspekt om det ska ske i hemlighet. Jag brukar inte kalla mina patienter för "kunder"...

Återigen: kroppens pH-reglering är inte en åsikt.

Det gör nog inte de heller. Men jag är inte inom sjukvården och använder fel ord förmodligen.

Nej, du tycker inte det. Nyss tyckte du inte att socker skapade inflammationer heller. Vilket artikeln visade att det finns studier på, vetenskapligt godkända studier och inte mumbojumbo.

Jag orkar inte leta studier om socker och försuring ikväll. Obs jag kanske använder fel uttryck för att det ska vara korrekt fackspråk medicinskt.

Det gör nog inte de heller. Men jag är inte inom sjukvården och använder fel ord förmodligen.

Nej, du tycker inte det. Nyss tyckte du inte att socker skapade inflammationer heller. Vilket artikeln visade att det finns studier på, vetenskapligt godkända studier och inte mumbojumbo.

Jag orkar inte leta studier om socker och försuring ikväll. Obs jag kanske använder fel uttryck för att det ska vara korrekt fackspråk medicinskt.

Jag ser inget i tidningsartikeln som sätter ett samband mellan socker och inflammationer (var nånstans? hur?) utan det talas om "inflammationsdrivande mat" utan att specificera mekanismen. Det är sånt jag vill veta. Notera också att denna studie har undersökt ett samband mellan "inflammationsdrivande mat" och depression utan att det redovisas några andra faktorer, hur säker statistiken är och hur studien är gjord.
Pressen har en tendens att hoppa på halvfärdiga eller underligt utformade studier och redovisa dem som färdiga fakta. Tänk bara på de artiklar som regelbundet poppar upp om hur vin är nyttigt, mjölk är farligt, sen är vin farligt och mjölk nyttigt...

Nej, kroppens pH-reglering är inte ett tyckande. Jag baserar mig på vetenskap och beprövad erfarenhet.

Det gör väl knappast den utbildning som vissa (de flesta, man annonserade på den tiden om att man hade utländsk legitimation) hade sämre? Eller ändra det faktum att kiropraktik gick från att vara hokus pokus till erkänt från en dag till en annan. Hela poängen från min sida är just att metoder går från icke accepterade till att vara accepterade, att det hänt flera gånger och kommer att hända igen.

Jag känner 4 st som varit lärare på kirohögskolan både nyligen och för länge sedan. Utbildningen förändrades innan legitimationen kom. Det var i samband med att naprapaterna kom.
Man förlorade kunder till naprapaterna efter att några avfällingar till kiros hade lärt dem lite om manipulation och folk trodde de var mer kompetenta iom att de kunde lite om många olika sorters behandlingar.
Då gjorde man om utbildningen lite. Men det var innan legitimationen infördes.
Dock handlade det inte innan heller om att "flytta kotor".

Alltså, längst ned i artikeln så står det att studien har sina svagheter. Det är väl det som är poängen. Sedan bör man kanske, för att uttala sig så säkert som möjligt, gå till den faktiska studien och inte hänvisa till en tidningsartikel.

Jag känner 4 st som varit lärare på kirohögskolan både nyligen och för länge sedan. Utbildningen förändrades innan legitimationen kom. Det var i samband med att naprapaterna kom.
Man förlorade kunder till naprapaterna efter att några avfällingar till kiros hade lärt dem lite om manipulation och folk trodde de var mer kompetenta iom att de kunde lite om många olika sorters behandlingar.
Då gjorde man om utbildningen lite. Men det var innan legitimationen infördes.
Dock handlade det inte innan heller om att "flytta kotor".

Flytta kotor har vad jag vet mest varit en förklaringsmodell om vad som händer än att man defakto flyttat kotor. Vilken förklaringsmodell man har ändrar inte på vad man verkligen gör.

Intressant att öra att utbildningen förändrats, men de flesta utbildningar uppdateras och utvecklas efterhand, även läkarutbildningen.

Alltså, längst ned i artikeln så står det att studien har sina svagheter. Det är väl det som är poängen. Sedan bör man kanske, för att uttala sig så säkert som möjligt, gå till den faktiska studien och inte hänvisa till en tidningsartikel.

Jag tror det finns svagheter i de flesta studier pga begränsad kunskap. Vi vet inte nog än.
Jag orkar inte leta info heller. Så jag läste inte hela artikeln. Jag har som sagt inget intresse i att redovisa saker. Men jag tyckte det såg about right ut och slängde in den efter min snabbgoogling.

Jag ser inget i tidningsartikeln som sätter ett samband mellan socker och inflammationer (var nånstans? hur?) utan det talas om "inflammationsdrivande mat" utan att specificera mekanismen. Det är sånt jag vill veta. Notera också att denna studie har undersökt ett samband mellan "inflammationsdrivande mat" och depression utan att det redovisas några andra faktorer, hur säker statistiken är och hur studien är gjord.
Pressen har en tendens att hoppa på halvfärdiga eller underligt utformade studier och redovisa dem som färdiga fakta. Tänk bara på de artiklar som regelbundet poppar upp om hur vin är nyttigt, mjölk är farligt, sen är vin farligt och mjölk nyttigt...

Nej, kroppens pH-reglering är inte ett tyckande. Jag baserar mig på vetenskap och beprövad erfarenhet.

Det finns fler studier om du googlar. Och mer info.
Jag orkar inte kolla sånt mer.
Jag är nöjd med den info jag fått. Den gör att jag orkar med livet och mår bra. Svenska sjukvården lyckades inte hjälpa mig trots många års tjat och runtspringande till olika läkare. Så du får ursäkta om jag tror det finns lite begränsad kunskap här inom framför allt kost och hormonella problem. Det visar sig om man kollar på forum etc också, hur många som inte får hjälp här.
Därför tror jag på det jag tror på. Det har ärligt talat räddat livet på mig.

Sammantaget är det ju väldigt konstigt: du skriver om saker som vore smått otroliga om det stämde, när du blir ifrågasatt backar du något men vidhåller ändå smått otroliga saker. Du minns inte riktigt och kan därför inte berätta mer själv, och du vill inte ange några källor mer än den hemliga kliniken i det hemliga landet, som behandlat kungligheter (vad nu ens det har med något att göra).

Jag har för mig att du jobbar med hästar? Det har jag också gjort, och mitt namn blev definitivt utlämnat. Så även mina tränares. Det är ju ingen hemlig verksamhet på något sätt. (Och känner man att man behöver hålla den hemlig bör man nog se över sina metoder, oavsett om man pysslar med medicin eller hästträning.)

Sammantaget är det ju väldigt konstigt: du skriver om saker som vore smått otroliga om det stämde, när du blir ifrågasatt backar du något men vidhåller ändå smått otroliga saker. Du minns inte riktigt och kan därför inte berätta mer själv, och du vill inte ange några källor mer än den hemliga kliniken i det hemliga landet, som behandlat kungligheter (vad nu ens det har med något att göra).

Jag har för mig att du jobbar med hästar? Det har jag också gjort, och mitt namn blev definitivt utlämnat. Så även mina tränares. Det är ju ingen hemlig verksamhet på något sätt. (Och känner man att man behöver hålla den hemlig bör man nog se över sina metoder, oavsett om man pysslar med medicin eller hästträning.)

Det handlar inte om att hålla hemligt. Det handlar om att inte behöva dividera med folk man inte orkar med.
Och att slippa försöka omvända folk som iaf tror på något annat. Folk som genuint vill kan boka tid så kör man i mån av tid.
De här är fullbokade. Och de orkar inte lära folk som de inte valt jobba med iom att det är såna enorma kunskapsbrister de måste överbrygga.
Jag fick sitta där i flera timmar flera dagar för att lära mig saker och fick texter att läsa etc.
Jag förstår att de vill ge en så komplett bild som möjligt och ge ett färdigt paket som verkligen förändrar för någon. De vill inte half-assa. Det vill inte jag heller.
Och kommer folk med enstaka frågor är det för mkt man behöver berätta för att man ska orka med tillfälliga förbindelser sas.
De har valt att helt engagera sig i ett fåtal personer. Då får man utöver möten där Skype-möten, info-mail etc regelbundet.
De vill se en rejäl förändring. Det får de inte göra genom att slösa tid på alla som vill fråga en sak. De är för gamla för att vilja försöka omvända hela världen. De tar de som de vet kan hjälpa istället.

Jag tror det finns svagheter i de flesta studier pga begränsad kunskap. Vi vet inte nog än.
Jag orkar inte leta info heller. Så jag läste inte hela artikeln. Jag har som sagt inget intresse i att redovisa saker. Men jag tyckte det såg about right ut och slängde in den efter min snabbgoogling.

Ja, absolut så finns det svagheter i många studier. Grejen är väl att det är viktigt med ett kritiskt förhållningssätt och att undvika att redovisa studier som vedertagna innan de är det. Sedan kan man såklart vara kritisk till varför de inte räknas som vedertagna också. Och jag förstår att du vill framhålla något som fungerat bra för dig, och som du tror på (och som du uppenbarligen fått försvara förut) men det blir lite knepigt på sättet du gör det.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Gång på gång får jag höra hur fel det är att vara tjock. Att en dels skulle må bättre om en blev smal, men också att det är mycket...
44 45 46
Svar
914
· Visningar
44 559
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 734
Senast: Luleå
·
Småbarn Hej! Maja 2,5 år har alltid varit kräsen när det gäller mat, eller iaf från ca 1-1,5 års ålder. Hon är modell mindre, men följer sin...
2
Svar
20
· Visningar
39 020
Senast: Brandgul
·
Övr. Katt ... och det känns som mitt hjärta har gått sönder. För lite mindre än ett år sedan, efter ännu en otäck infektion från bett av någon...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022