Varför är det OK att....

En gång var det att häda att säga att jorden är rund, en gång var akupunktur hokos pokus. Allt är inte mätbart och bara för att man inte forskat på något och kommit fram till att det fungerar så innebär det inte att det inte kan fungera. Vi får mer och mer kunskap efterhand och troligen kommer en del hokuspokus vara erkända behandlingsmetoder om 10 eller 50 år och andra metoder som idag är de gängse anses vara stenålder. Det innebär givetvis inte att alla alternativa metoder kommer att bli erkända, långt ifrån.

En gång var det att häda att säga att jorden är rund, en gång var akupunktur hokos pokus. Allt är inte mätbart och bara för att man inte forskat på något och kommit fram till att det fungerar så innebär det inte att det inte kan fungera. Vi får mer och mer kunskap efterhand och troligen kommer en del hokuspokus vara erkända behandlingsmetoder om 10 eller 50 år och andra metoder som idag är de gängse anses vara stenålder. Det innebär givetvis inte att alla alternativa metoder kommer att bli erkända, långt ifrån.
Det här är det sämsta argumentet någonsin. Det är VETENSKAP och inte tro och hittepå som gjort att vi gått framåt.

Det går väldigt lätt att motbevisa påståendet att kosten påverkar pH-värdet i kroppen.

Helt oavsett ämne, påstår man något som alla andra tycker är helt uppåt väggarna galet och inte kan visa på en enda källa till sina påståenden, så får man nog finna sig i att trovärdigheten för källorna och i förlängningen sig själv blir noll och ingen i fråga om just det som avhandlas.

Dina så kallade källor är alltså hemliga.
Hur väntar du dig att bli tagen på allvar?

Du med tanke på hur ni reagerat här; varför skulle jag vilja utsätta någon jag tycker om/som hjälpt mig för det?
Du kan ju inte på allvar tro att man gör så mot folk man gillar.

Om ni tar mig på allvar eller inte spelar ingen större roll.

Det här är det sämsta argumentet någonsin. Det är VETENSKAP och inte tro och hittepå som gjort att vi gått framåt.
???

Det var det jag beskrev med andra ord, att med vetenskap har mängder av företeelser som inte varit accepterat blivit accepterat och det kommer att fortsätta att gå i den riktningen, att vetenskapen kommer att komma fram till att en del man raljerar om som hittepå visar sig vara rena sanningen (och annat rent bluff och båg).

Det är fantasi och hittepå som gör att vetenskapen går framåt dock. Utan fantasi, hittepå och visioner hade vi varit kvar på stenåldern eller snarare inte nått den.

Du med tanke på hur ni reagerat här; varför skulle jag vilja utsätta någon jag tycker om/som hjälpt mig för det?
Du kan ju inte på allvar tro att man gör så mot folk man gillar.

Om ni tar mig på allvar eller inte spelar ingen större roll.

Vad menar du med "utsätta"? Tål de inte att bli ifrågasatta? Vad är det vi (jag?) gör som är så hemskt?
Om man bedriver en seriös verksamhet är det väl inget problem att svara på frågor.

Jag har haft en arbetskamrat som var osedvanligt inkompetent rent socialt. När jag försökte gå ner i vikt höll han föreläsningar varje lunch om det osunda med mitt sätt och direktiv om hur jag borde göra.
Jag har haft en kompis med stor övervikt som fått kommentare några ggr på mcdonalds av rena främlingar.
På ena sidan av släkten hör jag några personer ofta kommentera främlingars kroppar och det är då lätt att dra en del slutsatser om att de säkert tycker saker om min kropp... Men de har i alla fall vett att inget säga direkt till mig. Däremot kommenterar de gärna varandras ev viktuppgång, sina syskons eller vuxna barns... Å då kan det handla om fem kg på en ganska normalviktig kropp. Och så sitter jag där bredvid med mina 15-20 kg...

Men flera av dessa individer verkar lida av en hel del komplex också. Kan inte ha bara armar, tycker de har fula ben mm. Jag bara VÄGRAR låta mig själv bli så komplexfylld. Även om det inte alltid är enkelt...
Jag hade hållit mina möten med släkten på en absolut miniminivå om de uppgörde sig så...Arbetskamrater är ju svårare att undvika, men att kommentera vikt eller utseende är inte ok. Steg ett är att förklara för arbetskamraten att detta inte är ok. Steg två är att koppla in skyddsombud och arbetsgivare.

Vad menar du med "utsätta"? Tål de inte att bli ifrågasatta? Vad är det vi (jag?) gör som är så hemskt?
Om man bedriver en seriös verksamhet är det väl inget problem att svara på frågor.

Man orkar inte alltid med att förklara för folk man ändå inte ska jobba med. De vill jobba med sina kunder som de vet att de kan hjälpa. Resten lämnar de därhän.

Och personligen får jag inte känslan av att du vill att de ska ha rätt eller att du inte skulle vilja misstolka.
Du är rätt enveten i hur du går på här och visar en jävligt tjatig sida. Jag släpper inte fram tjatiga personer som vill tycka annorlunda till de jag gillar. Det tar för mycket energi.

???

Det var det jag beskrev med andra ord, att med vetenskap har mängder av företeelser som inte varit accepterat blivit accepterat och det kommer att fortsätta att gå i den riktningen, att vetenskapen kommer att komma fram till att en del man raljerar om som hittepå visar sig vara rena sanningen (och annat rent bluff och båg).

Det är fantasi och hittepå som gör att vetenskapen går framåt dock. Utan fantasi, hittepå och visioner hade vi varit kvar på stenåldern eller snarare inte nått den.

Fast vetenskapen hade bevisat att jorden var rund mer än tusen år innan man ansågs häda om man sa annat än att den var platt. Rent hittepå ignorerade vetenskapliga bevis, precis som inom alternativmedicinen idag.

Man orkar inte alltid med att förklara för folk man ändå inte ska jobba med. De vill jobba med sina kunder som de vet att de kan hjälpa. Resten lämnar de därhän.

Och personligen får jag inte känslan av att du vill att de ska ha rätt eller att du inte skulle vilja misstolka.
Du är rätt enveten i hur du går på här och visar en jävligt tjatig sida. Jag släpper inte fram tjatiga personer som vill tycka annorlunda till de jag gillar. Det tar för mycket energi.

Jag försöker få svar. Du slingrar dig hela tiden.
Jag börjar misstänka att du inte har något svar.

Varför skulle jag misstolka? Finns det bevis så är jag väldigt intresserad. För om det är sant som du påstår så är det helt sensationellt.

Återigen, det handlar inte om tyckande utan om vetenskap.

Jag försöker få svar. Du slingrar dig hela tiden.
Jag börjar misstänka att du inte har något svar.

Varför skulle jag misstolka? Finns det bevis så är jag väldigt intresserad. För om det är sant som du påstår så är det helt sensationellt.

Återigen, det handlar inte om tyckande utan om vetenskap.

Jag tycker inte det är att slingra sig att svara att du inte får mer svar och förklara att jag inte lämnar ut någon någonsin på Buke. Det är rätt så rakt och precist.
Tjat ändrar inte det.

Fast vetenskapen hade bevisat att jorden var rund mer än tusen år innan man ansågs häda om man sa annat än att den var platt. Rent hittepå ignorerade vetenskapliga bevis, precis som inom alternativmedicinen idag.
Inte den erkända vetenskapen :)

Du missade dock poängen. Inlägget handlade inte om att jorden är rund eller när och var det erkändes utan att vetenskapen undan för undan förklarar det oförklarliga och vetenskapligt bevisar det som många redan vet. Det som igår av skeptiker var bluff och båg såsom akupunktur och i viss mån kiropraktik idag är erkänt.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Gång på gång får jag höra hur fel det är att vara tjock. Att en dels skulle må bättre om en blev smal, men också att det är mycket...
44 45 46
Svar
914
· Visningar
44 559
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 734
Senast: Luleå
·
Småbarn Hej! Maja 2,5 år har alltid varit kräsen när det gäller mat, eller iaf från ca 1-1,5 års ålder. Hon är modell mindre, men följer sin...
2
Svar
20
· Visningar
39 020
Senast: Brandgul
·
Övr. Katt ... och det känns som mitt hjärta har gått sönder. För lite mindre än ett år sedan, efter ännu en otäck infektion från bett av någon...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama