Varför är det OK att....

Jag återgår till trådstarten.
Helt mina egna upplevelser från tiden.

Jag gick för några år sedan upp till 75 kg vilket är 12 till 15 kg för mycket för mig, fick aldrig höra eller uppleva något kränkande eller nedvärderande, fanns bara en som sa till mig att jag måste gå ner i vikt och börja på gym (min gym och träningsbesatta morbror).

När jag bestämde mig för att gå ner så blev det mer liv på andra när jag sa det tex "Du kommer ju att försvinna om du går ner",
"Du måste ju tycka jag är smäll fett om du med din vikt tycker att du måste gå ner, du som redan är så smal", när jag började gå ner krävde folk mer eller mindre att veta vilken vikt jag ville ha och varför och "nu måste du sluta gå ner i vikt".

Som sagt helt mina egna upplevelser och ingen aning om det är vanligt eller ovanligt i samhället.
Det är nog rätt vanligt tror jag!
Om du framgångsrikt går ner i vikt får du andra att känna sig som sämre människor med dålig karaktär.

Och varför är det så?
För att många har dålig självkänsla och jämför sig med andra.
Och jag är absolut med på att det ses som framgång att både hålla en vikt och att gå ner i vikt.
Jag tror oxå att många tycker det är jobbigt med vänner som blir viktbesatta och hälsofreaks... tycker själv det är lite trist med vänner som slutar dricka vin och aldrig äter snacks, måste lägga sig tidigt och få sin skönhetssömn etc

Vi bor ju i landet lagom...

Om du framgångsrikt går ner i vikt får du andra att känna sig som sämre människor med dålig karaktär.
Det låter som en onödigt negativ tolkning. Vad som tolkas som normal vilt är flytande. De kanske bara uttrycker vad de ser helt utan baktankar.

Och det är hemskt att ord har fått en positiv eller negativ klang. Varför inte bara låta det vara ord?
Ord har en viss klang oftast och det finns ju ett positivt ord till tjock och ett negativt till smal att använda om man föredrar.

Det bara måste ju finnas ett ord någonstans i vårt språk som säger -lagom smal på ett positivt sätt.
Det vill säga -ingen fara för hälsan här inte, allt är ok, move on.

och ett ord någonstans i vårt språk som säger -lite för mager på ett sätt som vill säga att
-kan det vara värt här för en läkare att fråga lite hastigt om allt är bra med hälsan och magen?

Ett ord någonstans i vårt språk som säger -lagom mullig på ett komfortabelt vis.
Det vill säga -ingen fara för hälsan här inte, allt är ok, move on

Och ett ord någonstans i vårt språk som säger -lite för tjock på ett sätt som vill säga att
-kan det vara värt här för en läkare att fråga lite hastigt om allt är bra med hälsan och magen?

BMI räcker inte nödvändigtvis för detta BMI passar inte alltid på individnivå utan är bättre för befolkningar. Okulär besiktning rekommenderas tydligen ofta, dvs ser personen smal eller mager ut, mullig eller tjock?

Om alla ord bara betyder ingenting, vad säger man då om den utmärglade hunden som kommer in till veterinären? Spelar det ingen roll om man i rapporten säger att hunden var utmärglad, mager eller smal?
Är hästen i hull, tjock eller fet?

Tror du de som veterinär eller djurskydd agerar olika på en utmärglad hund och en fet ponny än man agerar på en mullig ponny och en smärt retriever? Då har ju orden klang och det är inte negativt.

Då blir det ju lite negativt att vara utmärglad? Det är ju inte positivt? Hunden kan ju dö? Av att vara en fet ponny kan man ju få fång, det är inte heller positivt rakt av, det är ju snarare negativt att få fång... så då måste det ju vara lite negativt att vara en smällfet ponny.

Ord har en viss klang oftast och det finns ju ett positivt ord till tjock och ett negativt till smal att använda om man föredrar.

Det bara måste ju finnas ett ord någonstans i vårt språk som säger -lagom smal på ett positivt sätt.
Det vill säga -ingen fara för hälsan här inte, allt är ok, move on.

och ett ord någonstans i vårt språk som säger -lite för mager på ett sätt som vill säga att

Ett ord någonstans i vårt språk som säger -lagom mullig på ett komfortabelt vis.
Det vill säga -ingen fara för hälsan här inte, allt är ok, move on

Och ett ord någonstans i vårt språk som säger -lite för tjock på ett sätt som vill säga att

BMI räcker inte nödvändigtvis för detta BMI passar inte alltid på individnivå utan är bättre för befolkningar. Okulär besiktning rekommenderas tydligen ofta, dvs ser personen smal eller mager ut, mullig eller tjock?

Om alla ord bara betyder ingenting, vad säger man då om den utmärglade hunden som kommer in till veterinären? Spelar det ingen roll om man i rapporten säger att hunden var utmärglad, mager eller smal?
Är hästen i hull, tjock eller fet?

Tror du de som veterinär eller djurskydd agerar olika på en utmärglad hund och en fet ponny än man agerar på en mullig ponny och en smärt retriever? Då har ju orden klang och det är inte negativt.

Då blir det ju lite negativt att vara utmärglad? Det är ju inte positivt? Hunden kan ju dö? Av att vara en fet ponny kan man ju få fång, det är inte heller positivt rakt av, det är ju snarare negativt att få fång.
Egentligen orden i sig inte alltid värdeladdade alltid utan mycket värdet får de av sammanhanget och även betoning och hur man säger något.

En hund som sett döende ut och nu bara ser utmärglad ut ger utmärglad en mer positiv klang än att hunden som varit mager nu är utmärglad.

En härligt tjock bok med massor av intressant läsning är positivt men en j-vligt tjock bok att försöka plöja sig igenom till tentan är negativ. En tjock och go mormors famn kan vara mycket positivt menat men den J-VLA tjocka gubben är negativt. Den j-vla tjocka gubben sagt med kärlek i rösten kan vara skämtsamt kärleksfullt.

Egentligen orden i sig inte alltid värdeladdade alltid utan mycket värdet får de av sammanhanget och även betoning och hur man säger något.

En hund som sett döende ut och nu bara ser utmärglad ut ger utmärglad en mer positiv klang än att hunden som varit mager nu är utmärglad.

En härligt tjock bok med massor av intressant läsning är positivt men en j-vligt tjock bok att försöka plöja sig igenom till tentan är negativ. En tjock och go mormors famn kan vara mycket positivt menat men den J-VLA tjocka gubben är negativt. Den j-vla tjocka gubben sagt med kärlek i rösten kan vara skämtsamt kärleksfullt.
Såklart :D håller med

Och på något vis har ju ändå ord klang och kanske måste få ha det ibland. :D

(Det där som gör att djurskyddet kanske hoppar till och snabbar sig mer om det står tio utmärglade kor på en gård istället för tio smala.)

Såklart :D håller med

Och på något vis har ju ändå ord klang och kanske måste få ha det ibland. :D

(Det där som gör att djurskyddet kanske hoppar till och snabbar sig mer om det står tio utmärglade kor på en gård istället för tio smala.)
Vissa ord har definitivt en klang av sig själv, men inte alla. Tjock är ett bra exemepl på ett ord som kan vara lita vad som. En tjock skiva stek är tämligen neutralt, en tjock sedelbunt tämligen positivist (om man nu har den i sin ägo) en tjock människa negativt.

Jag har svårt att formulera något positivt kring "avskyvärd" till exempel eller eller något negativt kring ljuvligt.

Vissa ord har definitivt en klang av sig själv, men inte alla. Tjock är ett bra exemepl på ett ord som kan vara lita vad som. En tjock skiva stek är tämligen neutralt, en tjock sedelbunt tämligen positivist (om man nu har den i sin ägo) en tjock människa negativt.

Jag har svårt att formulera något positivt kring "avskyvärd" till exempel eller eller något negativt kring ljuvligt.

Ljuvlig och avskyvärd beskriver väl känslan och då blir det ju tydligare hur det är laddat.

Inte den erkända vetenskapen :)

Du missade dock poängen. Inlägget handlade inte om att jorden är rund eller när och var det erkändes utan att vetenskapen undan för undan förklarar det oförklarliga och vetenskapligt bevisar det som många redan vet. Det som igår av skeptiker var bluff och båg såsom akupunktur och i viss mån kiropraktik idag är erkänt.

Jo, den erkända vetenskapen naturligtvis.

https://www.washingtonpost.com/blog...0/gIQAXszQaL_blog.html?utm_term=.7e56441e185f

Jag tycker att ditt ursprungsinlägg snarare talar mot alternativteorierna - precis som vissa en gång försökte förneka att jorden var rund trots att det bevisats vetenskapligt försöker alternativare förneka skolmedicinen bevisade effekt.

Jo, den erkända vetenskapen naturligtvis.

https://www.washingtonpost.com/blog...0/gIQAXszQaL_blog.html?utm_term=.7e56441e185f

Jag tycker att ditt ursprungsinlägg snarare talar mot alternativteorierna - precis som vissa en gång försökte förneka att jorden var rund trots att det bevisats vetenskapligt försöker alternativare förneka skolmedicinen bevisade effekt.

Varför måste att man tycker att det finns mer betyda att man förnekar det skolmedicinen kan?
Skolmedicinen kan inte bota allt. Inte alternativjox heller.
Men människan kommer fortsätta försöka hitta nya bot, både inom skolmedicin och alternativt.

Lobelia menar ju att det man för trott var humbug har man senare lärt sig går att bevisa med vetenskap. Och lämnat öppet för att vi lär upptäcka fler liknande saker.

Med det inte sagt att det inte finns en massa humbug som bara kommer fortsätta vara humbug och verkninglöst.

Utmärglad låter i mina öron negativt även om hunden inte längre är döende...
Tjock känns mer positivt än fet.
Förutom när folk säger fett nice då...
Eh, håller du med eller menar du att jag har fel?

Ljuvlig och avskyvärd beskriver väl känslan och då blir det ju tydligare hur det är laddat.

Vi talar om adjektiv, de beskriver saker känslor etc, de är beskrivande ord per definition.

Varför måste att man tycker att det finns mer betyda att man förnekar det skolmedicinen kan?
Men människan kommer fortsätta försöka hitta nya bot, både inom skolmedicin och alternativt.

Lobelia menar ju att det man för trott var humbug har man senare lärt sig går att bevisa med vetenskap. Och lämnat öppet för att vi lär upptäcka fler liknande saker.

Med det inte sagt att det inte finns en massa humbug som bara kommer fortsätta vara humbug och verkninglöst.
Tack @tuaphua , det börjar bli lite träligt att försöka förklara det som är uppenbart.

Tänkte inte lägga mig i den här tråden också då jag bara blir förbannad men här måste jag få hoppa in och säga att det inte alls brukar handla om Berta 500 kg som har ont i knäna, utan det är folk som helt seriöst kommer in med exempelvis öroninflammation eller benbrott efter olyckor och får höra att det beror på deras vikt, eller för den delen folk som pga sjukdom inte kan äta eller inte får behålla maten och får höra av läkare att det är väl bra för då går de ner i vikt.

Hänvisar som så många gånger till det alldeles lysande instagramkontot Fetkvinna som har så vansinnigt många tjockas erfarenheter berättade (sjukt många av dessa från just vården!) och försöker härmed undvika tråden igen.
Hm intressant, hörde precis på en podcast som heter ronden, där tre läkare diskuterar. De pratade om att läkare var alldeles för dåliga på att ta upp livsstilsgrejor när folk kom in med problem orelaterade till livsstilen. För när ska de annars få råden.

Tex tyckte den kvinnliga läkaren att en av de manliga borde bättra sig eftersom han som lungläkare ibland pratade rökning, men aldrig alkohol. Varpå han tyckte att jag kör lungor och relaterat bara. Men hon menade att, när ska patienterna annars få sin alkoholkonsumtion diskuterad. En syn på hela patienten och lite tips om att hålla sig frisk (typ friskvård).

Så frågan är om det är en bit där läkarens utbildning och uppgift kommer på kant med vad folk vill ha för råd. Läkarens uppgift ska tydligen enligt vissa (läkare) vara att ge hälsoråd (alkohol, rökning, socker, övervikt, undervikt) rent allmänt, inte bara laga biten som är trasig. Det är kanske någonting som måste klargöras mellan hm patientgruppen och läkarutbildningen. Att de som då är tex överviktiga alltid får höra det av läkare kanske kommer naturligt iom deras uppdrag, dvs samhället, politikerna, landstinget, chefen, utbildningen har sagt åt dem att göra det.

(Folk som går till veterinär brukar ju snarare vara ganska nöjda med att få lite allmänna kommentarer om kompisens hälsa?)

Kanske måste dessa två grupper diskutera med varandra om hur läkare ska göra. Eftersom läkaren som följer sitt uppdrag från landstinget uppfattas som trakasserande på ett personligt plan stammat ur personliga fördomar hos enskilde läkaren.

Senast ändrad:

Fast om man menar att det man förr trott varit humbug senare gått att bevisa med vetenskap kanske man ska ge ett exempel som är relevant och inte ett som tvärtom visar hur vetenskapen haft rätt hela tiden.

Nej, skolmedicinen kan naturligtvis inte bota allt. Men till skillnad från alternativmedicin så har den en bevisad effekt. Det är det som är poängen, inte att man tagit fram en vetenskaplig förklaringsmetod för hur alla preparat fungerar exakt. Det finns faktiskt mediciner som man inte vet riktigt varför de fungerar men eftersom de gör det så används de inom skolmedicinen och räknas inte som alternativa.

Det är tack vare vetenskap och forskning vi upptäcker nya läkemedel och sätt att bota sjukdomar, inte genom att förlita oss på metoder som man inte kunnat bevisa ger den minsta effekt.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Gång på gång får jag höra hur fel det är att vara tjock. Att en dels skulle må bättre om en blev smal, men också att det är mycket...
44 45 46
Svar
914
· Visningar
44 555
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 732
Senast: Luleå
·
Småbarn Hej! Maja 2,5 år har alltid varit kräsen när det gäller mat, eller iaf från ca 1-1,5 års ålder. Hon är modell mindre, men följer sin...
2
Svar
20
· Visningar
39 020
Senast: Brandgul
·
Övr. Katt ... och det känns som mitt hjärta har gått sönder. För lite mindre än ett år sedan, efter ännu en otäck infektion från bett av någon...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama