Varför är det OK att....

Tror du på allvar att överviktiga inte vet att de är det?
Vad får dig att tro att jag skulle tro det? Nog för att det finns de som förtränger det eller inte har hela bilden men jag har inte kommenterat det över huvudtaget.

Så om du söker läkare för att du har ont i knäet, så tycker du det är helt okej för den läkaren att börja diskutera faran i att ha oskyddat sex med olika, främmande personer, samt vilka sjukdomar det kan medföra att ha oskyddat sex med flera olika, främmande personer? Det är ju ändå deras jobb att värna om folks hälsa.
Det går nog att hitta på mer långsökta exempel om du försöker och som har ännu mindre att göra med att läkaren upptäcker ett potentiellt eller verkligt problem hos patienten om man verkligen försöker. Kan vi inte återgå till ämnet?
Eller tror du att läkare verkligen kan se att någon har ett sådant riskbeteende på samma vis som de ser fetma?

För att berätta hur överviktiga kan ha det hörde min kompis senast av läkaren på rutinkollen att hon var överviktig och att det är något min kompis ska tänka på.
Min kompis berättar att hon är medveten om det och att det är ett beroendeproblem.
Läkaren uttrycker sitt stora ogillande med diverse fnys och rullande med ögon och säger att det är förjäkligt hur en intelligent människa kan göra så mot sin kropp och avslutar när hon går med att det min kompis istället skulle börja dricka alkohol och skippa godis och läsk.

Inte nog med att det är riktigt fult av en läkare att säga så. Det är dessutom till en person som har alkoholism i släkten (mamman och någon annan på den sidan) men det hade läkaren inte tagit reda på överhuvudtaget.

Så kan man ha det när man är överviktig. Jag har blivit behandlad på liknande vis.

För att berätta hur överviktiga kan ha det hörde min kompis senast av läkaren på rutinkollen att hon var överviktig och att det är något min kompis ska tänka på.
Min kompis berättar att hon är medveten om det och att det är ett beroendeproblem.
Läkaren uttrycker sitt stora ogillande med diverse fnys och rullande med ögon och säger att det är förjäkligt hur en intelligent människa kan göra så mot sin kropp och avslutar när hon går med att det min kompis istället skulle börja dricka alkohol och skippa godis och läsk.

Inte nog med att det är riktigt fult av en läkare att säga så. Det är dessutom till en person som har alkoholism i släkten (mamman och någon annan på den sidan) men det hade läkaren inte tagit reda på överhuvudtaget.

Så kan man ha det när man är överviktig. Jag har blivit behandlad på liknande vis.

Sånt beteende är förjävligt! Är man inte bättre på att hantera folk bör man inte vara läkare.
Tyvärr finns det idioter inom alla yrken. Kom man på något smart sätt att filtrera vore det ju fantastiskt.

@CillaW @kryddelydd det skulle vara väldigt intressant att veta hur ni ställer er till att kroppen kan bli "försurad" av viss mat eller dryck, om det i sin tur kan leda till inflammationer som en kiropraktor kan känna genom att palpera kroppen och om denna person också kan känna t ex mens och ägglossning på samma sätt.

(Fast ni måste förstås inte svara)
Jag dristar mig att svara att om man är försurad på riktigt i medicinsk synpunkt så är det ett livshotande och allvarligt tillstånd.

Ja, för tycka får man alltid göra men uttrycka sig så här är inte något man gör.

Speciellt inte i egenskap av ett vårdande yrke. Då är ju folk lite extra utsatta.
Det hade räckt gott och väl med att man lite nätt påpekar vikten. Som vuxen människa har man ju rätt att göra de val man vill(om man nu inte är en fara för sitt eget liv och måste läggas in på tvångsvård givetvis..).
Sen är det ju liksom i stridighet med att jobba för hälsa att rekommendera alkohol.
Det är både kränkande ang vikten och helt absurt om man skulle försöka se någon hälsoomtanke i det hela. Idioti rakt av..

En sak jag tänkte på idag är att jag tycker mode/klädindustrin kunde vara ännu bättre på att visa alla sorters kroppar.
Det blir lätt modell smal eller plus size. Det finns massor däremellan!
Tänker att det hade hjälp till att bredda vad som är ok och fint och fler hade kanske kunnat uppskatta sig själv?

Jag ser aldrig någon som ser ut som mig på HM.plancher. Och jag har den där vanliga 38:an som faktiskt alla kläder finns i...

Så kan man ha det oavsett problem. Det är inte bara överviktiga som kan bli dåligt behandlade av läkare.

Just gällande ridning och hästar är det ett jobbigt problem när större människor vill rida hästar man tycker känns för små eller för gröna. Särskilt om det är en ung människa.

Man blir fast mellan ansvaret för hästen och ansvaret mot en ung människa som säkert redan får höra en hel del kommentarer.
Inte lätt att veta hur man ska agera alltid.

Tack för att ni har skickat ner mig i ännu en svacka. En svacka som jag hanterar genom att äta mera... :down: och buke läkare har jag noll och inget förtroende för sen en av dem sagt att sockerberoende inte finns, att ingen beter sig så som jag gör, att jag bara ska skärpa mig...

Tack för att ni har skickat ner mig i ännu en svacka. En svacka som jag hanterar genom att äta mera... :down:
Fast vet du, även om jag tycker att de flesta i den här tråden verkar helt fantastiskt okunniga och dåligt pålästa (HUR kan man inte fatta att vara smal är idealet i vårt samhälle? HUR kan man inte fatta att fatshaming är ett enormt problem? Hur jävla väck kan man vara liksom???) så tycker jag att det du skriver är missriktat. Att du läser nåt som du mår dåligt över och sedan äter mer, det är faktiskt ditt ansvar. Tråden visar tydligt vad den handlar om och kan man inte hantera att läsa det - låt bli. Jag läser exempelvis inte vikttråden på S längre eftersom jag blir supertriggad av att läsa hur normalviktiga människor sitter och skriver om sin bantning. Om du mår dåligt av att läsa om hur okunniga människor sitter och fläker ut sin dumhet angående övervikt - skit i alla trådar som handlar om fatshaming. Det kommer alltid finnas folk som inte fattar.

Jag förstår att tråden gör dig ledsen men du kan inte förvänta dig att okända människor på ett forum ska bete sig schysst och trevligt och inte skriva saker som kan vara jobbiga eller känsliga.

Just gällande ridning och hästar är det ett jobbigt problem när större människor vill rida hästar man tycker känns för små eller för gröna. Särskilt om det är en ung människa.

Man blir fast mellan ansvaret för hästen och ansvaret mot en ung människa som säkert redan får höra en hel del kommentarer.
Inte lätt att veta hur man ska agera alltid.

Det är jättesvårt faktiskt. Men man måste ta den diskussionen för djurens skull.
Det är ju en del ponnytjejer som är större än sina kompisar som alla de rider på ponny. Sånt kan vara känsligt.
Sen även Islandshästar är ju en grupp där det förekommer mer. Och då inte bara överviktiga utan bara rent för stora människor, män som kvinnor. Det blir extra svårt med en ras som är så smärttåliga och gärna maskerar smärta så länge det går och med rörelsemönster många veterinärer har svårt att se smärtproblematik hos.
Inom Islandsvärlden upplever jag att gränserna flyttas lite väl mycket för att det normaliserats att för tunga rider för små och nätta hästar. Stora namn gör det och det normaliseras.

Fast vet du, även om jag tycker att de flesta i den här tråden verkar helt fantastiskt okunniga och dåligt pålästa (HUR kan man inte fatta att vara smal är idealet i vårt samhälle? HUR kan man inte fatta att fatshaming är ett enormt problem? Hur jävla väck kan man vara liksom???) så tycker jag att det du skriver är missriktat. Att du läser nåt som du mår dåligt över och sedan äter mer, det är faktiskt ditt ansvar. Tråden visar tydligt vad den handlar om och kan man inte hantera att läsa det - låt bli. Jag läser exempelvis inte vikttråden på S längre eftersom jag blir supertriggad av att läsa hur normalviktiga människor sitter och skriver om sin bantning. Om du mår dåligt av att läsa om hur okunniga människor sitter och fläker ut sin dumhet angående övervikt - skit i alla trådar som handlar om fatshaming. Det kommer alltid finnas folk som inte fattar.

Jag förstår att tråden gör dig ledsen men du kan inte förvänta dig att okända människor på ett forum ska bete sig schysst och trevligt och inte skriva saker som kan vara jobbiga eller känsliga.
Jag vet, jag borde inte läsa den. Alls. Jag blir bara så jävla förtvivlad över folks ignorans. Hela den här tråden består ju av fatshaming så det tjonglar om det.

Jag vet, jag borde inte läsa den. Alls. Jag blir bara så jävla förtvivlad över folks ignorans. Hela den här tråden består ju av fatshaming så det tjonglar om det.
Ja. jag vet. Jag försöker tänka att det mest är pinsamt för dem som skriver det. Att blotta hur oförmögen man är att se strukturer, hur bristande ens empati är, hur lite man kan ta in andra människors upplevelse bara för att man inte delar dem.

Det är ju skämmigt att vara så okunnig kan jag tycka.

Tack för att ni har skickat ner mig i ännu en svacka. En svacka som jag hanterar genom att äta mera... :down: och buke läkare har jag noll och inget förtroende för sen en av dem sagt att sockerberoende inte finns, att ingen beter sig så som jag gör, att jag bara ska skärpa mig...

Tråkigt att tråden triggar! Men jag håller med @niphredil , ägna inte en sekund på okunniga användare på ett nätforum. Gå till Insta och kika på hashtagen #bodypositive och liknande, det brukar göra mig glad efter att ha stångats mot blinda, priviligierade människor.

Det är jättesvårt faktiskt. Men man måste ta den diskussionen för djurens skull.
Det är ju en del ponnytjejer som är större än sina kompisar som alla de rider på ponny. Sånt kan vara känsligt.
Sen även Islandshästar är ju en grupp där det förekommer mer. Och då inte bara överviktiga utan bara rent för stora människor, män som kvinnor. Det blir extra svårt med en ras som är så smärttåliga och gärna maskerar smärta så länge det går och med rörelsemönster många veterinärer har svårt att se smärtproblematik hos.
Inom Islandsvärlden upplever jag att gränserna flyttas lite väl mycket för att det normaliserats att för tunga rider för små och nätta hästar. Stora namn gör det och det normaliseras.
Det är jättekänsligt.

Vem har inte fattat att fatshaming inte är ett problem? Diskussionen ligger mer på nivån hur stort problemet är och vid vilken vikt det är problem samt om det är ett problem även att vara smal. Det blir liksom en missriktad propaganda för att det finns en utbredd fatshaming när man menar på att det inte går att köpa kläder över storlek 42 (har personen ens varit i en klädbutik från de stora kedjorna då de slutar någonstans mellan 44 och 48 och det oftast finns en del i större storlekar) i vanliga butiker och att det är fatshaming när det är olönsamt att producera kläder av alla slag i udda storlekar. Håller man sig till fakta och inte uppdiktade problem så håller förmodligen alla med om att de som är feta många gånger är utsatta för olika former av "shaming" och diskriminering

Ditt inlägg visar för mig snarast brist på läsförståelse om du tror att folk inte ser det som ett problem att de som är ordentligt överviktiga är utsatta för oegentligheter.

Tråkigt att tråden triggar! Men jag håller med @niphredil , ägna inte en sekund på okunniga användare på ett nätforum. Gå till Insta och kika på hashtagen #bodypositive och liknande, det brukar göra mig glad efter att ha stångats mot blinda, priviligierade människor.

Det är en suverän hashtag. När jag behöver lite pepp brukar jag även kika in på Lady Dahmer och Cassandra Klatzkow. Dock är det oerhört tråkigt och frustrerande när vuxna (antar jag?) människor är så jävulskt oempatiska och oförstående. Det är för mig helt ofattbart hur en kan blunda för så stora problem som fatshaming är.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Gång på gång får jag höra hur fel det är att vara tjock. Att en dels skulle må bättre om en blev smal, men också att det är mycket...
44 45 46
Svar
914
· Visningar
44 559
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 734
Senast: Luleå
·
Småbarn Hej! Maja 2,5 år har alltid varit kräsen när det gäller mat, eller iaf från ca 1-1,5 års ålder. Hon är modell mindre, men följer sin...
2
Svar
20
· Visningar
39 020
Senast: Brandgul
·
Övr. Katt ... och det känns som mitt hjärta har gått sönder. För lite mindre än ett år sedan, efter ännu en otäck infektion från bett av någon...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama