Varför är det OK att....

Nu hoppar jag in här lite.

Jag är överviktig och anser det inte är rätt att hänvisa någon till ens kroppsstorlek oavsett om man är underviktig eller överviktig. Ens kroppsstorlek är inte alltid relevant. Jag är heller inte rädd för att ta den diskussionen med de som håller på.
T.ex. var ute på en lekplats med mina syskonbarn varpå min systerdotter ropar "Kom nu tjockis" till mig. Hon fick höra det ena och det andra om att sådant inte är okej någonstans och hennes ord kan faktiskt vara det som får bägaren rinna över.

Jag har flertalet dåliga erfarenheter av läkaren som trycker ned människor p.g.a. de är överviktiga. Som när jag sökte hjälp för mina självmordstankar varpå läkaren började trycka på min mage och ville mäta min midja. Det sistnämnda fick hon inte göra.
Eller den läkaren som jag hade senast som tryckte ned mig i helvetet och där är jag fast. Jag söker hjälp för mina självmordstankar men det enda som fokuseras på är min övervikt. Du, jag vet om att jag är överviktig. Jag är inte blind. Jag kan se det. Eller kanske inte bokstavligt då jag avskyr att se mig själv och mer eller mindre tagit ned alla speglar.

Jag var på möte med min handläggare på försäkringskassan och då kom det fram att flera andra som hade haft den läkaren hade problem med honom om man faktiskt var överviktig. De som inte var överviktiga hade inga direkta problem med honom. Idag lever jag dagligen med dödstankar. Men nu skiter jag i att söka hjälp. Jag fyller snart 30 och har en känsla av att jag kanske inte kommer bli 30. Det återstår att se. Jag tänker inte bli förnedrad mer av läkaren pga min storlek så därför skiter jag i att söka hjälp nu.

Så fort någon i min närhet nämner något om ens kropp så slår jag mer eller mindre bakut. För det är aldrig och kommer aldrig vara okej att prata om någons kropp. Samhället rättfärdigar dock det. Att hylla smala och förakta stora. Smala är fina, stora är fula. Smala är alerta, stora är lata.

Men vad vet jag. Jag har ju bara hört av en vikare i gymnastiken i skolan att "jag borde ta tag i mig så jag kan visa mig naken framför män" eller av en fd. vän att "jag är lika bred som en tennisbana så hur kam jag missa bollen?". Man är nog van vid sådant till slut.

Jag är glad att de i min närhet har förstått att man aldrig någonsin ska kommentera någons kropp oavsett om personen är liten eller stor. Vill jag prata om min kropp så börjar jag och frågar en jag litar på, jag vill inte att den andra ska börja snacka om min kropp med mig utan att jag gett någon tillåtelse.

Håller man sig till fakta och inte uppdiktade problem så håller förmodligen alla med om att de som är feta många gånger är utsatta för olika former av "shaming" och diskriminering

Exakt, men tydligen ägnar sig även 1177 åt fat shaming. De tar ju upp att stor övervikt ökar risken för sjukdomar och att belysa den kopplingen är ju enligt vissa i de här debatterna = fat shaming och ligger man på den nivån så är tydligen allt som inte är överviktspositivt = fat shaming.

Ja, men det är i direkt relation till det absolut första inlägget.
Ja men jag tror inte överviktiga riktigt förstår hur det är att vara riktigt mager heller. Det är inte heller så roligt att få blickar och få kommentarer pga det. Varken rejäl övervikt eller rejäl undervikt reflekterar god hälsa och då får man kommentarer och folk har förutfattade meningar och tänker och tycker tyvärr.

Jag har också problem när jag går till läkare både som normalviktig och som underviktig, när jag varit underviktig har alla problem refererats till det även när jag kommit in med en bruten tå liksom, när jag varit normalviktig så har alla problem refererats till det psykiska måendet. Tror aldrig man kommer undan sådant riktigt hos vissa läkare som inte kan se förbi vissa saker och inte kan inse att vissa saker inte har ett samband.

Alla har sina problem, det hänger ihop med självkänsla och mående hur man tar saker och ting. Tycker det är ganska tydligt att vikten överlag hänger ihop mycket med den psykiska hälsan.

Tack för att ni har skickat ner mig i ännu en svacka. En svacka som jag hanterar genom att äta mera... :down: och buke läkare har jag noll och inget förtroende för sen en av dem sagt att sockerberoende inte finns, att ingen beter sig så som jag gör, att jag bara ska skärpa mig...

Du kommer inte gilla det här, men det är dags att du tar tag i dina problem och och inte projicerar ut dem och skyller på andra. Ingen annan än du kan ansvara för vad du väljer att diskutera på internet och avgöra vad du klarar av eller inte. Det är ditt val att vara här och ingen har gått på dig personligen.

Jag syftar alltså inte på att du ska skärpa dig eller ta dig i kragen utan att du ska börja äga ditt problem. Buke äger inte ditt problem och kan inte ta ansvar för och anpassa diskussionerna så att de passar ditt eller någon annans problem, då kan vi inte diskutera något alls för det finns folk som triggas negativt av i stort sett alla ämnen.

En riktigt stor kram och ta hand om dig.

@CillaW @kryddelydd det skulle vara väldigt intressant att veta hur ni ställer er till att kroppen kan bli "försurad" av viss mat eller dryck, om det i sin tur kan leda till inflammationer som en kiropraktor kan känna genom att palpera kroppen och om denna person också kan känna t ex mens och ägglossning på samma sätt.

(Fast ni måste förstås inte svara)

Våra kroppar har flera system för att bibehålla ett pH-värde inom ett väldigt snävt intervall. Det är så gott som omöjligt att förändra det med kosten.
Generella "inflammationer" är inget man bara får. Det låter förstås lockande att det skulle finnas ett samband men det är fullständig och högt kvalificerad rappakalja.
Känna "inflammationer" och ägglossning utanpå kroppen?
Eh, nä. Synnerligen oseriöst.

Han jobbar bla ihop med en ortoped som brukar fråga om hans ord. Så ja, en del läkare håller med. Detsamma gäller att kunna gissa sig fram till hormonella problem på hästar som kollas upp genom sammarbete med vet på klinik direkt. Men jag tror långt ifrån alla skulle köpa det från vilken kiro som helst. Jag har inte mött någon annan som har sån feeling iaf. Och jag tror generellt läkare och folk i allmänhet är skeptiska, precis som jag var.
På mig har olika läkare bekräftat inflammationer i de områden han känner. Och jag har själv kunnat bekräfta att jag har mens, ägglossning etc ganska enkelt. Jag är väldigt oregelbundet så att han lärt sig min cykel funkar inte som argument.

Den ortopeden skulle jag vilja snacka med.

Tack för att ni har skickat ner mig i ännu en svacka. En svacka som jag hanterar genom att äta mera... :down: och buke läkare har jag noll och inget förtroende för sen en av dem sagt att sockerberoende inte finns, att ingen beter sig så som jag gör, att jag bara ska skärpa mig...

Det var tråkigt att läsa.
Dömer du alla läkare på buke efter vad en har sagt?

Jag skyller inte på någon, jag belyser vad er ignorans kan göra och hur det fungerar för vissa, bla mig. Men du fattar ju ingenting utan fortsätter klampa omkring. Och jag vill inte ha någon kram från dig, jag känner dig inte. Du är bara ännu en fettföraktare med noll empati.

Tråkigt att du reagerar så, men det du, med flera missar ju helt att ingen påstår att fat shaming inte existerar, men allt som inte är överviktspositivt är faktiskt inte fat shaming.

För övrigt rapporterade jag inlägget, dylika personangrepp är aldrig okej!

Vilket skulle det vara? Socker eller sockerfritt?
Jag undrar också hur socker påverkar pH-balansen. Eller sockerfritt.

Jag har säkert missat de medicinska termerna. Men att socker leder till inflammationer måste väl även du hålla med om även om du inte är kostexpert?
Den läkare jag tänker på främst har nästan 50 års yrkeserfarenhet och är gift med en dr inom nutrition. De har i många år drivit kliniker med mer holistiskt tänk än normalt här i Sverige. Så de har tagit in kunskap från andra olika behandlare( som de arbetat med i team runt patienten.

Tråkigt att du reagerar så, men det du, med flera missar ju helt att ingen påstår att fat shaming inte existerar, men allt som inte är överviktspositivt är faktiskt inte fat shaming.

För övrigt rapporterade jag inlägget, dylika personangrepp är aldrig okej!

Det du med flera missar är inverkan av skadliga strukturer och hur dessa slår ut över icke-normativa människor. Det finns många inlägg i denna tråd med klara fatshaming-tendenser.

Jag har säkert missat de medicinska termerna. Men att socker leder till inflammationer måste väl även du hålla med om även om du inte är kostexpert?
Den läkare jag tänker på främst har nästan 50 års yrkeserfarenhet och är gift med en dr inom nutrition. De har i många år drivit kliniker med mer holistiskt tänk än normalt här i Sverige. Så de har tagit in kunskap från andra olika behandlare( som de arbetat med i team runt patienten.

Nej, det håller jag absolut inte med om att det gör.
50 års yrkeserfarenhet? Då borde hen vara minst 75 år gammal.
I Sverige ska en läkare arbeta enligt vetenskap och beprövad erfarenhet. Det du beskriver är ingetdera.

Jo du skyller på Buke och att vi får dig att må dåligt.
Du är dessutom direkt otrevlig i ditt inlägg, långt otrevligare än de flesta andra om inte alla i diskussionen och slänger ur dig anklagelser som inte är sanna. Jag föraktar inte feta, långtifrån.

Det ända jag säger är att du äger ditt problem inte en diskussion på Buke som gör dig upprörd.

Fast alldeles oavsett om man själv äger sitt problem så kan man bli upprörd över andras åsikter/sätt att uttrycka sig.

"Holistiskt tänk" dvs rappakalja. Och det tjänar de pengar på.

Nej, det håller jag absolut inte med om att det gör.
50 års yrkeserfarenhet? Då borde hen vara minst 75 år gammal.
I Sverige ska en läkare arbeta enligt vetenskap och beprövad erfarenhet. Det du beskriver är ingetdera.

Han är så gammal ja. Och han arbetar inte i Sverige. Men arbetar i enlighet med det landets föreskrifter för läkare.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Gång på gång får jag höra hur fel det är att vara tjock. Att en dels skulle må bättre om en blev smal, men också att det är mycket...
44 45 46
Svar
914
· Visningar
44 560
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 734
Senast: Luleå
·
Småbarn Hej! Maja 2,5 år har alltid varit kräsen när det gäller mat, eller iaf från ca 1-1,5 års ålder. Hon är modell mindre, men följer sin...
2
Svar
20
· Visningar
39 020
Senast: Brandgul
·
Övr. Katt ... och det känns som mitt hjärta har gått sönder. För lite mindre än ett år sedan, efter ännu en otäck infektion från bett av någon...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama