Ja absolut finns det såna också. Jag är sån själv, i min hjärna är jag mindre än jag faktiskt är. Att se foton och videos på mig själv blir alltid en chock storleksmässigt.
Just med hästar beror det väl på vad för häst man rider. Jag har ridit en del själv trots min övervikt men då på en rejäl häst som burit upp mig med lätthet (och anpassat ridningen för den delen). När samma häst såldes för några år sen har det inte varit något snack om att sluta rida då jag helt enkelt är på tok för stor för övriga hästar där jag red. Just där kan jag tänka mig att en del hamnar i förnekelse, man vet men vill inte inse. Jag red bara på ridskola så för mig var det ganska enkelt så sett, men jag kan tänka mig att någon som lever med hästeriet som livsstil har det mycket svårare på den biten. Jag är därtill övertygad om att det beror på vilket kön man har just för att fett ändå är mer accepterat på män än på kvinnor.
Likaså finns det absolut många medvetna som inte gått ner, och det hänger ju även mycket på varför man gått upp från början. Har man hypotyreos tex så kanske det inte funkar att bara banta, har man ätit för mycket så kanske orsaken till det hindrar, är man bara lite större som person så kanske viktminskning rentav är negativt för en, osv osv osv - eller så kanske man helt enkelt inte vill. Själv har jag femtielva olika orsaker till min uppgång (hypotyreos, psykisk ohälsa, asperger, en uppväxt med kass mat, stört ätbeteende, osv) och resultatet har varit att när jag försökt gå ner har det resulterat i att jag gått upp istället. Jag har känt mig misslyckad och mått ännu sämre för varje försök så till slut gav jag upp och fokuserade på att helt enkelt må bra psykiskt och tycka om mig själv. Resultatet var en vikt som stod ganska stilla och att jag mådde bättre än jag någonsin gjort, men att jag var rädd för att försöka igen just för att jag visste att då raserar jag den lilla självkänsla jag byggt upp, vilket förstås blivit resultatet nu när jag försöker gå ner igen. Alldeles oavsett hur jag gjort har fetthatet alltid funnits där för att förstöra och försämra min redan dåliga psykiska hälsa och bidra till att jag förblir fet och hatad.