Varför är det OK att....

Våra kroppar har flera system för att bibehålla ett pH-värde inom ett väldigt snävt intervall. Det är så gott som omöjligt att förändra det med kosten.
Generella "inflammationer" är inget man bara får. Det låter förstås lockande att det skulle finnas ett samband men det är fullständig och högt kvalificerad rappakalja.
Känna "inflammationer" och ägglossning utanpå kroppen?
Eh, nä. Synnerligen oseriöst.

Tack. Jag tänkte nämligen som @Tora - är man "försurad" i kroppen har man nog större problem en kiropraktor kan göra något åt.

Det där med inflammationer, inflammatorisk kost osv verkar vara det nya energier.

Jo du skyller på Buke och att vi får dig att må dåligt.
Du är dessutom direkt otrevlig i ditt inlägg, långt otrevligare än de flesta andra om inte alla i diskussionen och slänger ur dig anklagelser som inte är sanna. Jag föraktar inte feta, långtifrån.

Det ända jag säger är att du äger ditt problem inte en diskussion på Buke som gör dig upprörd.

Att skylla på Buke är inte att skylla på en specifik individ. Om någon blir upprörd och tar åt sig för att en skyller på buke eller samhället så säger det kanske en del om att den som blir upprörd känner sig träffad...

Jag uppfattar inte att @Ninnurur är otrevlig.
Jag tror inte heller att hon skyller ifrån sig sina problem på något annat. Däremot får en ju problem pga det en stöter på i sin vardag. Anledningen till varför jag har hatat min kropp i hela mitt liv är, ärligt talat, för att samhället är så äckligt jävla skevt. Folk som nedvärderar och ser ner på tjocka (dvs mig). Det finns gott om pantade människor här på Buke också, som är en del av all fatshaming. Självklart har en själv ett ansvar för sitt mående och sitt liv. Men det är svårt att inte bli påverkad. Speciellt inte när en redan är inne i skiten.

Det du med flera missar är inverkan av skadliga strukturer och hur dessa slår ut över icke-normativa människor. Det finns många inlägg i denna tråd med klara fatshaming-tendenser.
Och du med flera missar att allt inte kretsar kring fetma och att det motverkar din sak att stödja befängda ideer som att det är fatshaming att inte sälja kläder i alla storlekar lika lite som det är "big fot shaming" att inte göra dito med skor. När man sedan blandar in fantasier som att det inte säljs kläder av storlek 44 i vanliga affärer och att folk med 1-2 kg övervikt utsätts för "fatshaming" så flyttar man fokus från det verkliga problemet, att de som verkligen är klart överviktiga/feta faktiskt blir "fatshamade".

Det är samma med exempel hos läkare, det är inte fel av läkare att ta upp övervikt, men det finns fel sätt och tillfällen att ta upp den. Börjar man klaga på att läkare tar upp ämnet överhuvudtaget oavsett om det är på ett bra vis i syfte att hjälpa så flyttas fokus från läkare som beter sig mot svin mot överviktig.

Att skylla på Buke är inte att skylla på en specifik individ. Om någon blir upprörd och tar åt sig för att en skyller på buke eller samhället så säger det kanske en del om att den som blir upprörd känner sig träffad...

Jag uppfattar inte att @Ninnurur är otrevlig.
Jag tror inte heller att hon skyller ifrån sig sina problem på något annat. Däremot får en ju problem pga det en stöter på i sin vardag. Anledningen till varför jag har hatat min kropp i hela mitt liv är, ärligt talat, för att samhället är så äckligt jävla skevt. Folk som nedvärderar och ser ner på tjocka (dvs mig). Det finns gott om pantade människor här på Buke också, som är en del av all fatshaming. Självklart har en själv ett ansvar för sitt mående och sitt liv. Men det är svårt att inte bli påverkad. Speciellt inte när en redan är inne i skiten.
Tycker du det är trevlig att svära över folk och tilldela dem diverse epitet? Då får det stå för dig.

Och ninnurur skriver ett inlägg om hur hemska folk här är som får henne att må dåligt. Det är att skylla på andra i mina ögon.

Just i det här fallet red man hästar som inte tålde den vikten. Man red faktiskt sönder någon häst. Det blir extremt märkligt när man jobbar med att reparera hästar.

Ja, jag har också övervikt pga hypertyreos. Och har varit betydligt större när jag var omedicinerad.
Är man skadad och inte kan träna och har hormonproblem tex kan det ju vara enormt svårt eller rent av omöjligt att gå ner.
Detsamma om man är ätstörd och inte får hjälp. Eller mår psykiskt dåligt och därför äter alt lägger på sig pga stress.
Men att det är svårt eller omöjligt för vissa anser iaf inte jag gör att man måste sluta försöka prata om det med alla.

Jag kan säkert ta illa upp om någon säger något om övervikt när det inte är antingen i rätt miljö/sammanhang eller om det sägs på ett nedvärderande sätt.
Men att sakligt prata om hälsoaspekter samtidigt som man belyser att man förstår att det kan vara svårt eller omöjligt tror jag på.
Typ:
"Jag vet att det kanske inte går/du inte vill just nu. Men på sikt vore det bra om du minskar i vikt för att det här och det här händer dig.. Vill du ha hjälp med det så kan vi försöka hjälpa dig."
Ah jo i det fallet är det ju en djurskyddsfråga helt klart.

Som sagt, en persons hälsa är upp till individen och dennes läkare. Om personen har problem med hälsan så ska läkaren ta upp det och hjälpa till att åtgärda. Är personen frisk så finns där inget att ta upp eftersom personen är just frisk även om personen är tjock. Anser man att en person är på väg att bli sjuk pga fetma så får man som läkare helt enkelt klara av att uttrycka sig på ett bra sätt, utan att nedvärdera och moralisera. Det är liksom fullt möjligt att inte vara ett arsle, klarar man inte det så har man fel yrke och det är liksom där många av oss tjockisar upplever att problemet ligger. Där och i att sjukvården har en stor okunskap bland sina anställda.

Och du med flera missar att allt inte kretsar kring fetma och att det motverkar din sak att stödja befängda ideer som att det är fatshaming att inte sälja kläder i alla storlekar lika lite som det är "big fot shaming" att inte göra dito med skor. När man sedan blandar in fantasier som att det inte säljs kläder av storlek 44 i vanliga affärer och att folk med 1-2 kg övervikt utsätts för "fatshaming" så flyttar man fokus från det verkliga problemet, att de som verkligen är klart överviktiga/feta faktiskt blir "fatshamade".

Det är samma med exempel hos läkare, det är inte fel av läkare att ta upp övervikt, men det finns fel sätt och tillfällen att ta upp den. Börjar man klaga på att läkare tar upp ämnet överhuvudtaget oavsett om det är på ett bra vis i syfte att hjälpa så flyttas fokus från läkare som beter sig mot svin mot överviktig.

Ditt inlägg är helt befängt.
Till att börja med, du som ändå tjatar om överdrifter i vart och vartannat inlägg, så är det ingen som påstått att allting skulle kretsa kring fetma. För att fortsätta försöker du sätta stadgarna för hur kampen mot fatshaming ska föras genom att påstå att mina inlägg gör kampen en otjänst, genom att påstå att vi fokuserar på "fel saker", genom att påstå att jag är fatshamingextremist för att jag belyser problematiska strukturer. Du är inte bättre än en kränkt vit man som försöker tala om för en feminist för hur kampen mot ojämställdhet ska föras "på riktigt". Och din ständiga parallell mellan övervikt och ohälsa är inget annat än dold fatshaming. Nu är jag banne mig trött på blindheten och skiter i tråden tills vidare.

Nja, men med tanke på vad som sagts tidigare i tråden så är "jävla stolpskott" väldigt milt kan jag tycka.
Ge gärna konkreta exempel på de personangrepp du menar är värre. Dvs där någon användare har kallat en annan användare för något värre än "jävla stolpskott". Mina glasögon verkar ha filtrerat bort alla såna påhopp.

Herregud.
Enligt de här pH-nissarna kan man avgöra om man är "försurad" genom att kolla pH-värdet i urinen.
Njurarna och lungorna är de organ som jobbar för att bibehålla pH-värdet på rätt nivå (7,38-7,42) och det enda man mäter med en pH-sticka i urinen är vad njurarna har rensat ut för att hålla kroppens pH konstant. För att vi ska undvika svängningar. Det går inte att påverka med kosten!

Ditt inlägg är helt befängt.
Till att börja med, du som ändå tjatar om överdrifter i vart och vartannat inlägg, så är det ingen som påstått att allting skulle kretsa kring fetma. För att fortsätta försöker du sätta stadgarna för hur kampen mot fatshaming ska föras genom att påstå att mina inlägg gör kampen en otjänst, genom att påstå att vi fokuserar på "fel saker", genom att påstå att jag är fatshamingextremist för att jag belyser problematiska strukturer. Du är inte bättre än en kränkt vit man som försöker tala om för en feminist för hur kampen mot ojämställdhet ska föras "på riktigt". Och din ständiga parallell mellan övervikt och ohälsa är inget annat än dold fatshaming.
Jag uttrycker mina åsikter om vad du skriver. Och ja du har extrema tankar kring fetshaming som inte är förankrade i verkligheten. Jag har tagit upp flera exempel som du inte lyckats motbevisa.

Varför skulle det var nån kvalitetsstämpel att kungahuset går där? I vissa länder är ju sånt där humbug mer utbrett, och just kungahusets medlemmar är väl troligtvis inte experter på medicin?

Det är ett av våra grannländer och inget humbug.
Vad är det för humbug med kiropraktik, ortopedi, nutrition och psykologi?
De jobbade liknande våra svenska smärtkliniker. Det är liksom inget konstigt.
Och att svenska läkare inte är mest framstående inom all forskning är väl inget nytt.

@Ninnurur har du instagram eller nåt? Nu vet inte jag hur du funkar men personligen följer jag en hel drös kroppspositiva konton, skulle tro att det är mest sånt rentav, och försöker läsa så mycket kroppspositivt som möjligt osv, allt från helt enkelt positiva bilder på tjocka till diskussioner om fetthat (sistnämnda inte på typ Flashback om man säger så, utan ställen med mestadels andra tjocka). Jag upplever att det har stärkt mig - jag mår inte bra iom att fetthatet finns verkligen överallt och jag tar åt mig, men det har blivit lättare att hantera det med ett väl valt långfinger eller två :)

(Bara för det har jag en känsla av att jag följer dig på insta men jag är så jävla urusel på namn så det kan mycket väl vara typ Kungen eller nåt :D)

Herregud.
Enligt de här pH-nissarna kan man avgöra om man är "försurad" genom att kolla pH-värdet i urinen.
Njurarna och lungorna är de organ som jobbar för att bibehålla pH-värdet på rätt nivå (7,38-7,42) och det enda man mäter med en pH-sticka i urinen är vad njurarna har rensat ut för att hålla kroppens pH konstant. För att vi ska undvika svängningar. Det går inte att påverka med kosten!
Det ska inte behövas några stickor, man känner faktiskt med händerna! Kvackare :cautious:

Och att svenska läkare inte är mest framstående inom all forskning är väl inget nytt.
Men det är varken kiropraktik, ortopedi, nutrition eller psykologi om din sambo känner på din kropp vad du har ätit och konstaterar att du har ägglossning.

@Ninnurur har du instagram eller nåt? Nu vet inte jag hur du funkar men personligen följer jag en hel drös kroppspositiva konton, skulle tro att det är mest sånt rentav, och försöker läsa så mycket kroppspositivt som möjligt osv, allt från helt enkelt positiva bilder på tjocka till diskussioner om fetthat (sistnämnda inte på typ Flashback om man säger så, utan ställen med mestadels andra tjocka). Jag upplever att det har stärkt mig - jag mår inte bra iom att fetthatet finns verkligen överallt och jag tar åt mig, men det har blivit lättare att hantera det med ett väl valt långfinger eller två :)

(Bara för det har jag en känsla av att jag följer dig på insta men jag är så jävla urusel på namn så det kan mycket väl vara typ Kungen eller nåt :D)
Heter samma där ;)
Följer en del såna konton men klarar ändå inte av att applicera det på mig. Såna här saker tar över :down:

Jag uttrycker mina åsikter om vad du skriver. Och ja du har extrema tankar kring fetshaming som inte är förankrade i verkligheten. Jag har tagit upp flera exempel som du inte lyckats motbevisa.

Om "extrema tankar" är att belysa problematiska strukturer och normer, då är jag extremt på många olika sätt. Då är jag en fatshamingextremist. Då är jag en antirasistextremist. Då är jag en feministextremist.

Eller så kanske du borde ta av dig filterglasögonen och gå ur den bekväma bubbla du verkar ha runt dig.

Oavsett om man tycker någon har fel så är det inte ok med personangrepp och det vet ni allihopa.

Jag har rensat och om inte debattklimatet håller en vettig nivå så går den här tråden samma öde tillmötes som den förra.

/mod
Snälla, släng tråden! Den ger inte något bra någonstans! Bara osämja och olycka :(

Det du beskriver är inte seriös kiropraktik, inte seriös nutrition, inte seriös psykologi och det är definitivt ingen seriös ortopedi!
Att de jobbar ihop gör det inte seriösare.
Om det fanns seriös forskning på området skulle det tillämpas även här även om jag fortfarande inte kan se kopplingen till ortopedi.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Gång på gång får jag höra hur fel det är att vara tjock. Att en dels skulle må bättre om en blev smal, men också att det är mycket...
44 45 46
Svar
914
· Visningar
44 559
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 734
Senast: Luleå
·
Småbarn Hej! Maja 2,5 år har alltid varit kräsen när det gäller mat, eller iaf från ca 1-1,5 års ålder. Hon är modell mindre, men följer sin...
2
Svar
20
· Visningar
39 020
Senast: Brandgul
·
Övr. Katt ... och det känns som mitt hjärta har gått sönder. För lite mindre än ett år sedan, efter ännu en otäck infektion från bett av någon...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.