Varför är det OK att....

Herregud.
Enligt de här pH-nissarna kan man avgöra om man är "försurad" genom att kolla pH-värdet i urinen.
Njurarna och lungorna är de organ som jobbar för att bibehålla pH-värdet på rätt nivå (7,38-7,42) och det enda man mäter med en pH-sticka i urinen är vad njurarna har rensat ut för att hålla kroppens pH konstant. För att vi ska undvika svängningar. Det går inte att påverka med kosten!
Jag är skeptisk, men samtidigt så kan man se på människor att de inte mår bra och känna också. Är det så konstigt att tänka sig att vissa med erfarenhet och känslighet kan ta det ett steg längre? En inflammation kan ses med väremskanner, så varför skulle man inte kunna känna den? Man kan mäta hormoner med instrument - är det mätbart kanske folk med erfarenhet kan känna av dem också, hästar kan lukta sig till/känna på sig rätta dagen att betäcka stoet, varför skulle det inte finnas liknande möjligheter när det gäller människor?

Men det är varken kiropraktik, ortopedi, nutrition eller psykologi om din sambo känner på din kropp vad du har ätit och konstaterar att du har ägglossning.

Det är kiropraktik. Det undervisades tom sånt på kiropraktorhögskolan förut. Inom olika kiropraktiska läror finns en hel del sånt.

Jag tycker inte alls det är kosntigt att man kan känna att kroppar känns olika beroende på värme, rörlighet, "konsistens" i muskler etc. Muskler kan ju kännas väldigt olika.
Sen hur stor kraft man måste använda för att manipulera och hur det känns i släppet sas tycker jag inte heller är det minsta konstigt. Men det kräver ju erfarenhet så man har stor summa folk att bygga referensramar på. Det får man ju inte som läkare. Då är man bra på annat. Det man är utbildad till och arbetar med dagligen.

Jag kan tycka att det är lite tråkigt att en annars intressant och från många håll saklig diskussion som belyser några olika samhällsproblem hamnar på sandlådenivå där en del gå i försvar och därmed hugger på allt, helt oavsett om där faktiskt finns något att hugga på eller inte.

Att diskutera i affekt är sällan bra och man uppnår ännu mer sällan det man vill på det viset.

Det är ett av våra grannländer och inget humbug.
Vad är det för humbug med kiropraktik, ortopedi, nutrition och psykologi?
De jobbade liknande våra svenska smärtkliniker. Det är liksom inget konstigt.
Och att svenska läkare inte är mest framstående inom all forskning är väl inget nytt.

En del av våra grannländer har svåra problem med acceptans av humbug. Som Tyskland där homeopater kan orera ganska fritt.

Det är väl snarare du som har extrema tankar om tjocka, överviktiga personer.
Vilka tankar är det som är extrema? Att man inte kan se 1-2 kg övervikt på fullt påklädda personer, att det finns kläder i storlek 44 i alla de klädkedjorna och oftast betydligt större? Att fetma kan vara symptom på sjukdom? Att kraftig övervikt eller fetma leder till fetshaming?

Snälla citera mina extrema åsikter.

Jag är skeptisk, men samtidigt så kan man se på människor att de inte mår bra och känna också. Är det så konstigt att tänka sig att vissa med erfarenhet och känslighet kan ta det ett steg längre? En inflammation kan ses med väremskanner, så varför skulle man inte kunna känna den? Man kan mäta hormoner med instrument - är det mätbart kanske folk med erfarenhet kan känna av dem också, hästar kan lukta sig till/känna på sig rätta dagen att betäcka stoet, varför skulle det inte finnas liknande möjligheter när det gäller människor?

Ett av tecknen på en inflammation är värmeökning men det är en helt annan sak att koppla det till fysiologiska omöjligheter som att inflammation skulle bero på socker eller havererat pH-värde.
Speciellt känsliga personer borde kunna få sin känslighet testad i oberoende försök.

Det är kiropraktik. Det undervisades tom sånt på kiropraktorhögskolan förut. Inom olika kiropraktiska läror finns en hel del sånt.

Jag tycker inte alls det är kosntigt att man kan känna att kroppar känns olika beroende på värme, rörlighet, "konsistens" i muskler etc. Muskler kan ju kännas väldigt olika.
Sen hur stor kraft man måste använda för att manipulera och hur det känns i släppet sas tycker jag inte heller är det minsta konstigt. Men det kräver ju erfarenhet så man har stor summa folk att bygga referensramar på. Det får man ju inte som läkare. Då är man bra på annat. Det man är utbildad till och arbetar med dagligen.

Kiropraktik är i teoretisk mening rena sagor och humbug. Trots att man har bevisad effekt av behandling inom vissa rygg och smärtproblem.

Det betyder inte att något av den humbug som låtsas vara förklaringen bakom är korrekt eller bevisad.

Det du beskriver är inte seriös kiropraktik, inte seriös nutrition, inte seriös psykologi och det är definitivt ingen seriös ortopedi!
Att de jobbar ihop gör det inte seriösare.
Om det fanns seriös forskning på området skulle det tillämpas även här även om jag fortfarande inte kan se kopplingen till ortopedi.

Ja, jag håller inte med dig iom att jag sett resultatet i hur många de får friska.

Kiropraktik är att arbeta med muskler. Inte att palpera fram om nån har ägglossning.

Jag skulle våga påstå att jag har en gedigen erfarenhet av muskulatur.

Ett av tecknen på en inflammation är värmeökning men det är en helt annan sak att koppla det till fysiologiska omöjligheter som att inflammation skulle bero på socker eller havererat pH-värde.
Speciellt känsliga personer borde kunna få sin känslighet testad i oberoende försök.
Att socker (stort intag) kan leda till inflammationer har jag hört från många håll, är det fel?

Också var det att känna av hormoner är det så omöjligt att människan kan göra det?

Vilka tankar är det som är extrema? Att man inte kan se 1-2 kg övervikt på fullt påklädda personer, att det finns kläder i storlek 44 i alla de klädkedjorna och oftast betydligt större? Att fetma kan vara symptom på sjukdom? Att kraftig övervikt eller fetma leder till fetshaming?

Snälla citera mina extrema åsikter.

Det är bara att gå tillbaka och läsa allt du skrivit tidigare. Jag tycker att du framstår som väldigt oempatisk och oförstående för dina medmänniskor. Så länge du inte är villig att acceptera att fatshaming är ett STORT problem samt att ditt sätt att uttrycka dig (och tycka?) om tjocka och överviktiga, så kommer jag inte fortsätta diskutera mer med dig.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Gång på gång får jag höra hur fel det är att vara tjock. Att en dels skulle må bättre om en blev smal, men också att det är mycket...
44 45 46
Svar
914
· Visningar
44 559
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 734
Senast: Luleå
·
Småbarn Hej! Maja 2,5 år har alltid varit kräsen när det gäller mat, eller iaf från ca 1-1,5 års ålder. Hon är modell mindre, men följer sin...
2
Svar
20
· Visningar
39 020
Senast: Brandgul
·
Övr. Katt ... och det känns som mitt hjärta har gått sönder. För lite mindre än ett år sedan, efter ännu en otäck infektion från bett av någon...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama