Vårföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som har era bebisar på utsidan, hur lång tid tar det innan man kan återgå till ett någorlunda normalt vardagsliv utanför bebisbubblan? Förstår att det är individuellt men vill gärna ha något att se fram emot... Är så trött på att vara gravid och inte kunna göra en hel massa saker som jag tycker är roligt men jag inser ju att jag inte kan klämma ut bebis och direkt hoppa upp på en väntande häst, galoppera bort till tatueringsstudion och sen gå på konsert liksom.

Hur lång tid brukar det ta för amningen att komma igång helt? 3 veckor? Hur besvärligt är avslaget? Prasslar bindorna så folk tror att man har blöja (länge sen jag använde något annat än menskopp...)? VILL man ens göra något annat än att bebisgosa första tiden? Så många frågor, så få svar :up:

Vår bebis är 12 dagar gammal och jag är fortfarande i bebisbubblan. För min del trivs jag väldigt bra att vara där just nu. Det är stor skillnad mot att vara gravid. Som gravid kändes det knappt som jag gjorde något vettigt alls, men nu fylls ju dagarna med att ta hand om bebis vilket i högsta grad är vettigt :D. Jag börjar iofs längta efter att åka på utflykter (vilket är mitt och sambons största intresse, typ) men det kommer vi nog våga oss på om någon vecka.

Amningen kom igång fort för min del. Redan när vi kom hem från BB var den etablerad och då var bebis ungefär 3 dagar gammal. Avslaget är lite besvärligare än mens och framförallt luktar det, så det gäller att byta binda ofta och hålla god hygien, men "bördan" är ändå ok tycker jag. Bindorna prasslar inte men det beror säkert på vilket märke man har. :)
 
Tack för svar @glittra @Cocos @carmarnic @Lo_ och @Rhinos :):up: Ska bli enormt spännande att se hur det blir när han är ute och ett helt nytt liv tar fart.

En till fråga, ni som har häst-hur får ni det att funka? Jag har ingen häst nu som sagt och det kommer väl dröja innan det är dags igen men ändå en intressant fundering. Vem vet när möjligheten dyker upp. Har ni hästen hemma, uppstallad, fullservice? Hur tidspressat är det?
 
Jag har kollat på tricot slen, men läste just att den blir lite varm. Funderar på en sjal från KAM Care Design, enligt vad jag läst ska den vara lite svalare och ganska enkel att använda.

Vad tittar du på för alternativ?

Jag har tittat på calin bleu gauze. Vävd sjal, tunt och inte så dyrt. Men har inte bestämt än. Roligt att det blev mer prat om det här nu :-)


Ni som har era bebisar på utsidan, hur lång tid tar det innan man kan återgå till ett någorlunda normalt vardagsliv utanför bebisbubblan? Förstår att det är individuellt men vill gärna ha något att se fram emot... Är så trött på att vara gravid och inte kunna göra en hel massa saker som jag tycker är roligt men jag inser ju att jag inte kan klämma ut bebis och direkt hoppa upp på en väntande häst, galoppera bort till tatueringsstudion och sen gå på konsert liksom.

Hur lång tid brukar det ta för amningen att komma igång helt? 3 veckor? Hur besvärligt är avslaget? Prasslar bindorna så folk tror att man har blöja (länge sen jag använde något annat än menskopp...)? VILL man ens göra något annat än att bebisgosa första tiden? Så många frågor, så få svar :up:

Min är 8 veckor nu. Är nog fortfarande i bebisbubblan och tycker stort sett det räcker med att ta hand om honnom, gå turer med vagnen och greja hemma. Det är skönt med litt annat än bebisgosa men behövs inte mycket för min del. Nu har ju vi hästar hemma men ingen att rida. Så jag sköter stallet när jag vill och orkar med. Men är rett sliten när kvällen kommer så oftast tar sambon det. Efter en vecka åkte jag på affären och lite så själv. Gott och komme sig lite bort tyckte jag, men som andre seger är man rett gröt i huvudet. Annars har inte jag så jätte mycket liv utenom. Vi bor rett långt bort från vänner och familj.

Jag tyckte inte avslaget var särskild besvärligt. Jag fick det kanske lett. Använda tjocka förlossningsbindor i 5/6 dagar, sen nattbindor i en vecka, sen trosskydd i några veckor. Det är ju lite begränsad hur mycket man rör sig i början så bindor gick helt fint för min del.
 
@1887 jag har min häst uppstallad kollektivt ca 4 km härifrån. Måste dit minst en gång per dag, men det blir oftast två för jag vill ha honom ute sent. Hade utsläppet igår och då ammade jag 5-5.30 och åkte sen. Var hemma strax efter 7.30. Då var bebisen rätt hungrig och fortsatte i samma anda resten av dagen så sambon fick åka upp på kvällen och mocka och ta in hästen. Ser inte att hästeriet kommer vara ett problem.
 
En till fråga, ni som har häst-hur får ni det att funka? Jag har ingen häst nu som sagt och det kommer väl dröja innan det är dags igen men ändå en intressant fundering. Vem vet när möjligheten dyker upp. Har ni hästen hemma, uppstallad, fullservice? Hur tidspressat är det?

Jag har två ridbara hästar, men den ena vilar(unghäst) och den andra promenadrids av min syster. Har dom hemma så jag kan gå ut när jag vill till stallet, vilket känns skönt och utan press. Dessutom har de fritt på hö så det behöver jag inte heller tänka på.

Sambon hjälper till med utsläpp och insläpp. Jag kan göra det själv, men han vill gärna för att få in vanan liksom. Han skulle mocka och göra allt annat runtikring också om jag bad om det, men jag gör gärna själv så länge jag fixart =)
 
Vi har, istället för att köpa ett nest, rullat en handduk och format som ett U runt henne. Tycker det fungerar bra! Gratis är det också :up:.
Vi gör också så ibland, men det som jag tycker är smidigt med nestet är att vi kan lyfta det (med bebisen i) från tex vår säng till spjälsängen.

Och såg sen att du redan skrivit om detta. :)
 
Senast ändrad:
@1887 Jag har mina två hästar hemma på gården. Sköter allt själv men maken hjälper till om det behövs självklart. Har inte haft problem att hinna med dom efter första barnet som föddes för tre år sen. Tror inte det blir problem med två barn heller även fast jag kanske får hålla en låg ambitionsnivå :)
 
Idag är det en vecka sedan förlossningen. Jag hade en "snäll" förlossning, men har ändå tänkt väldigt mycket på hur oerhört tacksam jag är för att jag föder barn i Sverige (västvärlden), där vi har effektiv smärtlindring, utbildad personal, utrustning för övervakning av både mamma och barn och så vidare.

Tyvärr finns det inte så många sätt för mig att förändra hur det ser ut i andra delar av världen, men jag tänker i alla fall skänka en summa till välgörenhet inriktad mot förlossnings- och mödravård.
 
@1887

Jag är en häst som är uppstallad på fullservice på lösdrift. Så i perioder med mindre ridning behöver jag inte ha dåligt samvete! Skulle aldrig orka ha häst hemma med hela de ansvaret. Så jag åker helt enkelt dit när jag vill rida! Hästen är så fantastisk fin att rida. Min man är med varje ggn i stallet och han har sen i somras lärt sig rida. Rider dock oregelbundet men han har redan lärt sig att byta galopp ner till vart fjärde språng tex, så hästen kommer ridas exakt som vanligt även om det blir han som får trimma och jag står på marken och ger instruktioner i början innan jag återfått min gamal kropp. (Är idag för tung att rida), idag sela vi på (tömkörning), och lekte med byten ner till var tredje. Diverse halvpirutter etc. Hoppas hon lever många år till så vår lilla bebis får chansen att rida en sån fantastisk häst, men hon är trots allt 19år.
 
Har suttit en bra stund nu och försökt planera föräldraledighet på FK:s hemsida. Efter många om och men så har jag nu en planering för 18 månader som ser helt okej ut. Det jag funderar på är hur man ska tänka runt SGI-dagar kontra lägstanivådagar. Det måste ju vara bättre att spara SGI-dagarna och bränna väck de träliga lägstanivådagarna rätt så tidigt? Eller finns det någon hake med att göra så? Ekonomiskt är det lite strunt samma, men jag vill ju gärna spara de mer pengagivande dagarna till t.ex. kommande somrar.
 
Har suttit en bra stund nu och försökt planera föräldraledighet på FK:s hemsida. Efter många om och men så har jag nu en planering för 18 månader som ser helt okej ut. Det jag funderar på är hur man ska tänka runt SGI-dagar kontra lägstanivådagar. Det måste ju vara bättre att spara SGI-dagarna och bränna väck de träliga lägstanivådagarna rätt så tidigt? Eller finns det någon hake med att göra så? Ekonomiskt är det lite strunt samma, men jag vill ju gärna spara de mer pengagivande dagarna till t.ex. kommande somrar.

Mina barn är ju 6 och 8 år gammal. Sonens dagar tog vi slut på förra sommaren innan han fyllde 8 år. Det är ju till dom fyller 8 år man har dom.
Tösen fyller 7 år i höst och vi har 90 dagar kvar för henne nu efter min man plockade för att vara hemma på påsklovet med dom och dom SGI dagar vi har kvar tar min man ut i sommar. Han bytte jobb nyligen och har ingen betald semester i år så då har vi löst det så. Så han blir hemma med barnen några veckor ändå så får dom lite sommarlov. Själv ska jag jobba hela sommaren.
Så jag säger spara lite av dom dagarna. Dom är bra att ha!
Resterande av hennes dagar kommer jag plocka i höst. Då har vi bara lägstadagar kvar och är inte värda så mycket men fan att jag låter dom brinna inne.
 
Mina barn är ju 6 och 8 år gammal. Sonens dagar tog vi slut på förra sommaren innan han fyllde 8 år. Det är ju till dom fyller 8 år man har dom.
Tösen fyller 7 år i höst och vi har 90 dagar kvar för henne nu efter min man plockade för att vara hemma på påsklovet med dom och dom SGI dagar vi har kvar tar min man ut i sommar. Han bytte jobb nyligen och har ingen betald semester i år så då har vi löst det så. Så han blir hemma med barnen några veckor ändå så får dom lite sommarlov. Själv ska jag jobba hela sommaren.
Så jag säger spara lite av dom dagarna. Dom är bra att ha!
Resterande av hennes dagar kommer jag plocka i höst. Då har vi bara lägstadagar kvar och är inte värda så mycket men fan att jag låter dom brinna inne.

Dagar ska sparas, jag funderar bara på om man kan spara SGI-dagarna och använda lägstanivådagarna tidigt. Som läget är nu är vi ju vana med en lön + CSN, om några år kommer vi vara vana vid två heltidslöner och då känns ju mer lockande att ha SGI-dagar kvar.
 
Har suttit en bra stund nu och försökt planera föräldraledighet på FK:s hemsida. Efter många om och men så har jag nu en planering för 18 månader som ser helt okej ut. Det jag funderar på är hur man ska tänka runt SGI-dagar kontra lägstanivådagar. Det måste ju vara bättre att spara SGI-dagarna och bränna väck de träliga lägstanivådagarna rätt så tidigt? Eller finns det någon hake med att göra så? Ekonomiskt är det lite strunt samma, men jag vill ju gärna spara de mer pengagivande dagarna till t.ex. kommande somrar.

Det där är verkligen en djungel! Men ja, så fort man får börja plocka lägstanivådagar så är väl det en bra plan så länge man får det att funka ekonomiskt.

Vi har inte lagt upp nån riktig plan utan tänker att vi bara satsar på att ta ut så få dagar som ekonomin tillåter under första året när man har möjlighet att spara dagar. Vill kunna ha henne hemma så länge som möjligt och såklart skydda vår SGI.
 
Dagar ska sparas, jag funderar bara på om man kan spara SGI-dagarna och använda lägstanivådagarna tidigt. Som läget är nu är vi ju vana med en lön + CSN, om några år kommer vi vara vana vid två heltidslöner och då känns ju mer lockande att ha SGI-dagar kvar.

Du får ju lägga upp det precis hur du vill. Under första året är man väl helt fri med hur man lägger upp dagarna eller är det restriktioner på något? Det är väl sen som man måste plocka fullt för att skydda sin SGI?
Just den delen har jag ingen koll på för jag har aldrig behövt tänka på hur jag tar ut mina dagar vare sig ekonomiskt eller pga jobb.
Men jag hade satsat på att bli av med lägstadagarna i första hand.
 
Dagar ska sparas, jag funderar bara på om man kan spara SGI-dagarna och använda lägstanivådagarna tidigt. Som läget är nu är vi ju vana med en lön + CSN, om några år kommer vi vara vana vid två heltidslöner och då känns ju mer lockande att ha SGI-dagar kvar.

SGI- dagarna kommer väl också vara mycket mer värda för dig då när du har jobbat? Som jag har fattat det så kan SGI:n höjas under tiden.
 
Det där är verkligen en djungel! Men ja, så fort man får börja plocka lägstanivådagar så är väl det en bra plan så länge man får det att funka ekonomiskt.

Vi har inte lagt upp nån riktig plan utan tänker att vi bara satsar på att ta ut så få dagar som ekonomin tillåter under första året när man har möjlighet att spara dagar. Vill kunna ha henne hemma så länge som möjligt och såklart skydda vår SGI.

Du får ju lägga upp det precis hur du vill. Under första året är man väl helt fri med hur man lägger upp dagarna eller är det restriktioner på något? Det är väl sen som man måste plocka fullt för att skydda sin SGI?
Just den delen har jag ingen koll på för jag har aldrig behövt tänka på hur jag tar ut mina dagar vare sig ekonomiskt eller pga jobb.
Men jag hade satsat på att bli av med lägstadagarna i första hand.

Tack båda två.

Suck, man borde strunta i de där fåniga föräldragrupperna och istället ha åtta timmars utbildning i hur i helskotta man navigerar i det här FK-träsket... :p

SGI- dagarna kommer väl också vara mycket mer värda för dig då när du har jobbat? Som jag har fattat det så kan SGI:n höjas under tiden.

Jo, tids nog så! Första två året efter examen lär jag ha ungefär samma lön som jag hade innan jag började studera, sedan börjar den stiga. :)
 
Tack båda två.

Suck, man borde strunta i de där fåniga föräldragrupperna och istället ha åtta timmars utbildning i hur i helskotta man navigerar i det här FK-träsket... :p



Jo, tids nog så! Första två året efter examen lär jag ha ungefär samma lön som jag hade innan jag började studera, sedan börjar den stiga. :)

Det räcker inte med 8 timmar. Jag fattar fortfarande inget och mina ungar är ju så gamla att dom inte ens har några dagar kvar snart att få plocka :p
Fast var glad att dom uppdaterat sin sida med hur man planerar ledigheten. Den förra gjorde att jag ville hugga sönder datorn med en yxa :banghead:
 
Tack båda två.

Suck, man borde strunta i de där fåniga föräldragrupperna och istället ha åtta timmars utbildning i hur i helskotta man navigerar i det här FK-träsket... :p



Jo, tids nog så! Första två året efter examen lär jag ha ungefär samma lön som jag hade innan jag började studera, sedan börjar den stiga. :)

Pratade med en föräldraledig kompis idag och vi sa precis det! Nån samlad information hade vart bra och inte bara inriktat mot försäkringskassan utan också alla olika försäkringar, fackförbund mm man kan få extra ersättning från... är jäkligt svårt när man vet så lite att man inte ens vet vilka frågor man borde ställa!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
395
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 833
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
21 985
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 198
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp