Vårföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som har era bebisar på utsidan, hur lång tid tar det innan man kan återgå till ett någorlunda normalt vardagsliv utanför bebisbubblan? Förstår att det är individuellt men vill gärna ha något att se fram emot... Är så trött på att vara gravid och inte kunna göra en hel massa saker som jag tycker är roligt men jag inser ju att jag inte kan klämma ut bebis och direkt hoppa upp på en väntande häst, galoppera bort till tatueringsstudion och sen gå på konsert liksom.

Hur lång tid brukar det ta för amningen att komma igång helt? 3 veckor? Hur besvärligt är avslaget? Prasslar bindorna så folk tror att man har blöja (länge sen jag använde något annat än menskopp...)? VILL man ens göra något annat än att bebisgosa första tiden? Så många frågor, så få svar :up:
 
Grattis till alla nya bebisar:love:.

Och hoppas @Bambi snart mår bättre!

Efter en tuff gårdag med amning amning amning och utmattad mamma har natten iaf följt samma mönster som tidigare. Fick sova ostört mellan 21.30-01, då underhöll pappa bebis. Hon hade säkert velat äta lite tidigare men jag behövde verkligen sova sammanhängande en stund. Sen åt hon en halvtimme vid 04 och sen nu vid 07. Hoppas på att vi har en mer harmonisk dag framför oss.

Det är ju av förklarliga skäl väldigt många som vill träffa bebis, och det tycker iaf jag kan vara rätt jobbigt med väldigt lite sömn i bagaget och en känsla av att vilja ha henne för sig själv en stund till. Hur gör ni med besök såhär i början? Lo fyllde en vecka igår och har hittills haft fyra besök samt träffade några släktingar redan på BB.
Vi har redan nu, månader innan bf, går ur med att besökare ska vänta på inbjudan från oss.
 
Lyckades tillfälligt avbryta amnings-VM och få huvuddeltagaren att sova i vagnen 1,5 timme medan sambo, jag, hund och kaffe strosade i solen. Och hon sover än :up:.

Enda molnet på min himmel är att mina stygn börjat göra ont. Pratade med BM igår och hon tyckte det lät normalt i läkningsprocessen men skönt är det inte. Har gått från mycket rörlig direkt efter förlossning och i en vecka ungefär, till att nu ha ont både i rörelse och stillhet. Avvaktar lite till men blir det inte bättre får jag nog kolla upp det.

Men tänk vad lite frisk luft kan göra :banana:
 
Jo jag får väl använda honom helt enkelt :)

Sen får vi se hur det går, jag har iaf haft turen att hittills må mycket bra efter förlossningen! Sömnbrist är ju en sak, men annars har jag exempelvis inte behövt en enda alvedon förutom de jag fick precis när han var ute. Känns väldigt lyxigt!
Och jag har inte behövt värktabletter heller- förrän nu, en vecka efter förlossningen :down:
 
Ni som har era bebisar på utsidan, hur lång tid tar det innan man kan återgå till ett någorlunda normalt vardagsliv utanför bebisbubblan? Förstår att det är individuellt men vill gärna ha något att se fram emot... Är så trött på att vara gravid och inte kunna göra en hel massa saker som jag tycker är roligt men jag inser ju att jag inte kan klämma ut bebis och direkt hoppa upp på en väntande häst, galoppera bort till tatueringsstudion och sen gå på konsert liksom.

Hur lång tid brukar det ta för amningen att komma igång helt? 3 veckor? Hur besvärligt är avslaget? Prasslar bindorna så folk tror att man har blöja (länge sen jag använde något annat än menskopp...)? VILL man ens göra något annat än att bebisgosa första tiden? Så många frågor, så få svar :up:
Min amning kom igång på direkten, det som jag tycker är klurigt är att amma utan att det kommer mjölk på en massa andra ställen än i bebisens mage.

Jag hade väldigt smärtsamma eftervärkar, vilket var jättejobbigt men också bidrog till att minska blödningen väldigt snabbt. Jag besväras just nu inte av avslaget, men tror att det kan bli värre längre fram (har läst avslags-tråden). Stygnen tycker jag däremot har varit rätt jobbiga, spänner och gör ont.

Jag har varit jättenöjd med att ha lugn och ro och tid för att lära känna vår nya familjemedlem, men rent fysiskt börjar jag bli redo för mer aktiviteter (dock inte ridning).
 
Ni som har era bebisar på utsidan, hur lång tid tar det innan man kan återgå till ett någorlunda normalt vardagsliv utanför bebisbubblan? Förstår att det är individuellt men vill gärna ha något att se fram emot... Är så trött på att vara gravid och inte kunna göra en hel massa saker som jag tycker är roligt men jag inser ju att jag inte kan klämma ut bebis och direkt hoppa upp på en väntande häst, galoppera bort till tatueringsstudion och sen gå på konsert liksom.

Hur lång tid brukar det ta för amningen att komma igång helt? 3 veckor? Hur besvärligt är avslaget? Prasslar bindorna så folk tror att man har blöja (länge sen jag använde något annat än menskopp...)? VILL man ens göra något annat än att bebisgosa första tiden? Så många frågor, så få svar :up:

Jag tillhör iof höstföräldrar men svarar iaf ;)
För mig tog det ca 3 månader innan jag va "tillbaka i verkligheten".
Innan det ville jag inte lämna bebisen med blicken och va väldigt grötig i huvudet :o
Sen är det ju olika för alla, jag är nog åt det mer extrema hållet, har flera vänner som redan några dagar efter förlossningen va bekväm med att lämna bebisen till pappan och gå iväg och göra saker.
(Jag är ensamstående vilket kan spela in då jag är van att alltid ha sölat ansvar och umgänge med bebisen)
 
Var beställde du ifrån? Vill ha ett babynest men det finns ju en miljard att välja bland och jag orkar inte sy som de flesta jag känner har gjort, så det vore bekvämt att köpa ett som är beprövat av det allvetande Buke. :D
Vi har, istället för att köpa ett nest, rullat en handduk och format som ett U runt henne. Tycker det fungerar bra! Gratis är det också :up:.
 
Ni som har era bebisar på utsidan, hur lång tid tar det innan man kan återgå till ett någorlunda normalt vardagsliv utanför bebisbubblan? Förstår att det är individuellt men vill gärna ha något att se fram emot... Är så trött på att vara gravid och inte kunna göra en hel massa saker som jag tycker är roligt men jag inser ju att jag inte kan klämma ut bebis och direkt hoppa upp på en väntande häst, galoppera bort till tatueringsstudion och sen gå på konsert liksom.

Hur lång tid brukar det ta för amningen att komma igång helt? 3 veckor? Hur besvärligt är avslaget? Prasslar bindorna så folk tror att man har blöja (länge sen jag använde något annat än menskopp...)? VILL man ens göra något annat än att bebisgosa första tiden? Så många frågor, så få svar :up:

Kan ju inte svara för den här gången men förra så fungerade amningen från början. Jag tyckte det var ganska jobbigt att bara sitta hemma i soffan så jag åkte nog till hästen själv första gången när hon var 10 dagar. Men att vara borta mer än någon timme ville jag inte. Hjärnan var mos rätt så länge eftersom att hon ammade varannan timme om nätterna i 8 månader. Avslaget var inte så mycket för mig, räckte med trosskydd rätt snabbt men det höll i sig länge istället.
 
Var beställde du ifrån? Vill ha ett babynest men det finns ju en miljard att välja bland och jag orkar inte sy som de flesta jag känner har gjort, så det vore bekvämt att köpa ett som är beprövat av det allvetande Buke. :D

Känner du ingen som kan sy det åt dig annars? :) Lilla mig har fina annars fast jag vet inget om storleken på dem.
 
Ni som har era bebisar på utsidan, hur lång tid tar det innan man kan återgå till ett någorlunda normalt vardagsliv utanför bebisbubblan? Förstår att det är individuellt men vill gärna ha något att se fram emot... Är så trött på att vara gravid och inte kunna göra en hel massa saker som jag tycker är roligt men jag inser ju att jag inte kan klämma ut bebis och direkt hoppa upp på en väntande häst, galoppera bort till tatueringsstudion och sen gå på konsert liksom.

Hur lång tid brukar det ta för amningen att komma igång helt? 3 veckor? Hur besvärligt är avslaget? Prasslar bindorna så folk tror att man har blöja (länge sen jag använde något annat än menskopp...)? VILL man ens göra något annat än att bebisgosa första tiden? Så många frågor, så få svar :up:
Jag är bara på dag 8 ännu och har egentligen ingen koll från dag till dag hur jag ska känna. Tror det har mycket med sömnens varande för min del iaf. Har dock åkt hemifrån dagligen från dag ett, både till stall, ut på promenad eller till affären. Vår dotter är då med sin pappa, som uppmuntrar att jag åker, både för att få vara ensam med Lo och för att jag ska få lite egentid. Det är mycket som händer i kroppen och känslan inför barnet, som iaf för mig, växte sig makalöst starkt snabbt så jag försöker att vara lite snäll mot mig själv och inte pressa mig för hårt.

Amningen var lite knepig att få igång, löste sig snabbt men det var svårt att få henne att suga först för hon ville bara suga på tungan. Smärtsamt och sårigt har det också varit men vi löser det med ammingsnapp och purelansalva. Jag längtar efter att rida men stygn mm gör att det inte är möjligt. Red ända fram till förlossningen så har lovat alla inblandade en månads vila för häst och mig nu. Men borsta, pyssla och markskötsel går ju bra.

Mitt råd är väl att ta det lugnt, ha varken för höga förväntningar eller för höga krav på dig själv. Det är en stor omställning och mycket att tänka på och ta in.
 
Var beställde du ifrån? Vill ha ett babynest men det finns ju en miljard att välja bland och jag orkar inte sy som de flesta jag känner har gjort, så det vore bekvämt att köpa ett som är beprövat av det allvetande Buke. :D
Får man skriva ut företaget? Skickar ett PM :).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
395
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 833
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
21 985
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 198
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp