Vårföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har köpt en tricot slen men inser att den nog kommer bli rätt varm så vill jättegärna ha tips på smidiga svalare varianter om nån har koll. Har ingen erfarenhet alls av det där med sjal! Håller precis på att sätta mig in i djungeln av tygblöjor, puh!

Baby K'tan har en modell där bebisen har mesh mot sig, alltså betydligt svalare än trikåtyget.

Jag har den i trikå, kanske köper en i mesh under sommaren om jag känner att det behövs :)
 
Det är ju av förklarliga skäl väldigt många som vill träffa bebis, och det tycker iaf jag kan vara rätt jobbigt med väldigt lite sömn i bagaget och en känsla av att vilja ha henne för sig själv en stund till. Hur gör ni med besök såhär i början? Lo fyllde en vecka igår och har hittills haft fyra besök samt träffade några släktingar redan på BB.

Känner jag mig själv rätt kommer jag nog vilja att vi får vara ifred ett tag. Jag tror det kommer vara rätt lugnt ändå, faktiskt. Makens familj (dock bara fyra personer plus en åttamånaders) lär vilja komma så fort de bara får (och de är välkomna), i övrigt tror jag de flesta kommer vänta på att bli inbjudna. På BB kommer jag inte vilja ha besök alls, det är jag 99% säker på.

För övrigt hade jag nog min första omgång med värkar inatt. Inte starka, men regelbundna och med tydligt visat missnöje från bläckfisken efter varje omgång. Jag har på känn att det här med att vila mellan värkarna när det väl är skarpt läge kan jag glömma... :meh:
 
G

Det är ju av förklarliga skäl väldigt många som vill träffa bebis, och det tycker iaf jag kan vara rätt jobbigt med väldigt lite sömn i bagaget och en känsla av att vilja ha henne för sig själv en stund till. Hur gör ni med besök såhär i början? Lo fyllde en vecka igår och har hittills haft fyra besök samt träffade några släktingar redan på BB.

Vi funderar också på det där. Vi är fortfarande kvar på hotell-bb och åker förhoppningsvis hem idag. En del hör av sig och vill så småningom komma och hälsa på. Svårt..

Våra föräldrar har redan varit här och hälsat på här på bb. Vi tänker väl lite att våra syskon (3 st bor i närheten) kan få komma nu första veckan. Samtidigt känner jag mig själv och att jag kommer ha svårt att säga nej om någon frågar..
 
Samtidigt känner jag mig själv och att jag kommer ha svårt att säga nej om någon frågar..

Har karln din lättare att säga nej? I sådana fall så är ju minsta motståndets väg att helt enkelt lämna över telefonen till honom när frågor om besök kommer på tal, dra en vit lögn om du måste ("Nu kräks det här, du får prata med X istället").
 
Grattis till alla nya bebisar:love:.

Och hoppas @Bambi snart mår bättre!

Efter en tuff gårdag med amning amning amning och utmattad mamma har natten iaf följt samma mönster som tidigare. Fick sova ostört mellan 21.30-01, då underhöll pappa bebis. Hon hade säkert velat äta lite tidigare men jag behövde verkligen sova sammanhängande en stund. Sen åt hon en halvtimme vid 04 och sen nu vid 07. Hoppas på att vi har en mer harmonisk dag framför oss.

Det är ju av förklarliga skäl väldigt många som vill träffa bebis, och det tycker iaf jag kan vara rätt jobbigt med väldigt lite sömn i bagaget och en känsla av att vilja ha henne för sig själv en stund till. Hur gör ni med besök såhär i början? Lo fyllde en vecka igår och har hittills haft fyra besök samt träffade några släktingar redan på BB.
Skönt att amningen lugnade ner sig inatt :).

Det låter verkligen som att ni haft många på besök och förstår att det är jobbigt. Vi har bara haft bebisens morföräldrar och gammelfarmor på besök och då var bebis 9 dagar gammal. sambons föräldrar kommer och hälsar på nu till helgen och efter det kommer vi nog vara redo att träffa fler.

Många av våra släktingar och vänner bor runt om i landet så det krävs lite planering för att träffa de flesta. Det har gjort att folk inte direkt stampat på dörren. Men sen har vi helt enkelt sagt att vi hör av oss när vi är redo att träffa folk och alla har vait väldigt förstående för det som tur är :).
 
Vi funderar också på det där. Vi är fortfarande kvar på hotell-bb och åker förhoppningsvis hem idag. En del hör av sig och vill så småningom komma och hälsa på. Svårt..

Våra föräldrar har redan varit här och hälsat på här på bb. Vi tänker väl lite att våra syskon (3 st bor i närheten) kan få komma nu första veckan. Samtidigt känner jag mig själv och att jag kommer ha svårt att säga nej om någon frågar..
Det är svårt. Vi har en hel hög mostrar och fastrar och det ska vara rättvist mellan dessa och det är framförallt jag som inte orkar besök medan sambon gärna visar upp....

Har ont i stygnen, ömma bröst, trött huvud... Känner mig allmänt opepp helt enkelt. Ställde in söndagens besök för att jag inte pallade med full förståelse från alla inblandade men då är det ju dags idag istället... Och nu är vi mitt i vad som tycks vara VM i amning dag två:cautious:. Och vissa är inne på att komma för andra gången i ordningen och det blir för mycket. Vi är nog egentligen båda bra på att säga nej men samtidigt förstår jag ju att de vill träffa henne :(. Vännerna är mycket mer lyhörda för att det blir för mycket och väntar snällt. Det är något smått hysteriskt över far- och mormödrar :nailbiting:
 
Skönt att amningen lugnade ner sig inatt :).

Det låter verkligen som att ni haft många på besök och förstår att det är jobbigt. Vi har bara haft bebisens morföräldrar och gammelfarmor på besök och då var bebis 9 dagar gammal. sambons föräldrar kommer och hälsar på nu till helgen och efter det kommer vi nog vara redo att träffa fler.

Många av våra släktingar och vänner bor runt om i landet så det krävs lite planering för att träffa de flesta. Det har gjort att folk inte direkt stampat på dörren. Men sen har vi helt enkelt sagt att vi hör av oss när vi är redo att träffa folk och alla har vait väldigt förstående för det som tur är :).
Gud så skönt för er! Farmor jobbar våningen under BB så henne gick ju inte att hålla på avstånd ( och det var inget stort problem, jag var typ hög och överlycklig). Min familj har några mil, typ 10, men de kvistar gärna över... Sambons bor i samma stad.
 
Det är svårt. Vi har en hel hög mostrar och fastrar och det ska vara rättvist mellan dessa och det är framförallt jag som inte orkar besök medan sambon gärna visar upp....

Har ont i stygnen, ömma bröst, trött huvud... Känner mig allmänt opepp helt enkelt. Ställde in söndagens besök för att jag inte pallade med full förståelse från alla inblandade men då är det ju dags idag istället... Och nu är vi mitt i vad som tycks vara VM i amning dag två:cautious:. Och vissa är inne på att komma för andra gången i ordningen och det blir för mycket. Vi är nog egentligen båda bra på att säga nej men samtidigt förstår jag ju att de vill träffa henne :(. Vännerna är mycket mer lyhörda för att det blir för mycket och väntar snällt. Det är något smått hysteriskt över far- och mormödrar :nailbiting:
Man känner ju sig inte direkt fräsch. Avslag som jag är rädd ska lukta, bröst som droppar (spenderade hela första veckan genom att gå unt barbröstad i huset för att bröstvårtorna var så ömma att jag helst inte ville ha något tyg mot dem) och kräk på kläderna efter att bebis varit glupsk ;). Nä, jättesugen på besök var jag inte då.
 
Gud så skönt för er! Farmor jobbar våningen under BB så henne gick ju inte att hålla på avstånd ( och det var inget stort problem, jag var typ hög och överlycklig). Min familj har några mil, typ 10, men de kvistar gärna över... Sambons bor i samma stad.
Ja, det är väldigt skönt. Det är ju skillnad på besök och besök. Bebisens far- och morföräldrar är ingen big deal för oss. De hade gärna fått komma ännu tidigare. Övriga släkt och vänner vill jag ge lite mer tid.
 
Man känner ju sig inte direkt fräsch. Avslag som jag är rädd ska lukta, bröst som droppar (spenderade hela första veckan genom att gå unt barbröstad i huset för att bröstvårtorna var så ömma att jag helst inte ville ha något tyg mot dem) och kräk på kläderna efter att bebis varit glupsk ;). Nä, jättesugen på besök var jag inte då.
Exakt så. Och så duschar man och klär på sig nåt fint man inte kunnat ha på länge och vips är det matdags, av med allt igen och så är det igång... Gick också runt utan kläder mest hela tiden och brösten var så ömma så allt tryck mot, även i form av tyg, gjorde ont.
 
Inspirerad av en annan föräldratråd spontanbeställde jag en Baby k'tan-bärsjal här under småtimmarna. Nåt ska man ju göra medan man ammar ;)
Och jag beställde en från KAM Care Design (fast strax innan vi gick och lade oss). Vi har haft en av våra bättre nätter hittills: somnade ca 22.30 och sedan amning och blöja byte kl 1 & 5 och sedan morgonamning kl 7.

Jag tycker amningen är så fascinerande, från det att de lade H på bröstet direkr efter fldseln och han direkt började leta efter bröstet till nu när han själv söker upp bröstvårtan genom att måtta med sina små händer. Så fint! :love:
 
Exakt så. Och så duschar man och klär på sig nåt fint man inte kunnat ha på länge och vips är det matdags, av med allt igen och så är det igång... Gick också runt utan kläder mest hela tiden och brösten var så ömma så allt tryck mot, även i form av tyg, gjorde ont.
H är en vecka idag och vi har valt att vara isolerade i vår egen bebisvärld. På torsdag eller fredag kommer vi få besök från hans farbror med familj och på fredag kväll kommer mina föräldrar (de bor 50 mil bort annars hade de nog varit här tidigare) och veckan efter kommer nog min syster.

Jag har lite varannan dags mående (vilket nog beror på att jag gör för mycket den bra dagen), men mår generellt sett rätt ok. Har ändå känns skönt att inte ha några besök. Hade vi blivit tillfrågade om besök och jag inte mått bra hade vi sagt nej/återkom längre fram.
 
Den här gången var det inte lika jobbigt att få besök. Det var liksom inget nytt med barn så de som ville komma fick komma och det har inte vart jobbigt för någon av oss :)

Men att få besök på bb skulle vi aldrig gå med på. Förstår verkligen inte vitsen med det. Låt oss få komma hem först :p Förra gången var vi en natt på patienthotellet men denna gång åkte vi direkt hem från förlossningen.
 
Besök på bb undkommer vi garanterat, det är helt enkelt inte tillåtet här.
När vi kommer hem får vi se. Jag tror att vi kommer vilja vara helt ifred de första dygnen. Jag kommer förmodligen vilja ha närmare en vecka att återhämta mig på innan jag har landat och orkar vara social skulle jag tro. Är förberedd på att det kommer vara riktigt jobbigt med omställningen den första tiden, så allt som blir lättare än jag tror är bara bonus...
Fast man kanske är pigg och glad som en lärka vid hemkomsten, sugen på att bjuda på fika, visa upp bebisen och diskutera allt från olika sorters spyor till bästa blöjsorten med alla som kliver innanför dörren?
Föga troligt, men vem vet ;)
 
Gud så skönt för er! Farmor jobbar våningen under BB så henne gick ju inte att hålla på avstånd ( och det var inget stort problem, jag var typ hög och överlycklig). Min familj har några mil, typ 10, men de kvistar gärna över... Sambons bor i samma stad.

Hehe vi är lite i samma situation. Även om det här är våningen under bb som farmor jobbar på ;) Men vi klagar inte. Att farmor är barnmorska på neo är inte direkt ett problem när man fått första barnet som dessutom är lite litet litet :) Gör det lite mindre läskigt att åka hem idag ;)
 
Har karln din lättare att säga nej? I sådana fall så är ju minsta motståndets väg att helt enkelt lämna över telefonen till honom när frågor om besök kommer på tal, dra en vit lögn om du måste ("Nu kräks det här, du får prata med X istället").

Jo jag får väl använda honom helt enkelt :)

Sen får vi se hur det går, jag har iaf haft turen att hittills må mycket bra efter förlossningen! Sömnbrist är ju en sak, men annars har jag exempelvis inte behövt en enda alvedon förutom de jag fick precis när han var ute. Känns väldigt lyxigt!
 
Om besök, så är BBbesök inte tillåtet här. Man får ta sej utanför dörrarna isåfall, men det kommer jag förmodligen inte orka med.

Känner jag mej själv rätt så kommer jag vilja ha lite lugn och ro första tiden hemma.
Nu har jag inga problem att gå ifrån om jag inte orkar med dom som ändå kommer :o Och det är väl främst absolut närmsta släkten och några nära vänner som jag känner väl och är bekväm med. Så jag kommer inte känna mej hemskt om jag inte orkar träffa nån och de kommer heller inte ta illa upp för att jag kanske drar mej undan.
 
Fick hem ett babybest igår (som jag såklart passat på att beställa under ett amningstillfälle :angel:) och bebis har sovit i det mellan oss hela natten, med undantag för amning och blöjbyten såklart :love:! Bärsjalen har funkat jättebra idag med så jag behöver nog inte nämna att jag är nöjd med mina amningsinköp :up:. Nu väntar jag bara på ett paket med amningslinnen och amningsbh. Nu när brösten är vana vid amningen ska det bli skönt att klä sig lite mer anständigt och inte gå runt med tuttarna i vädret hela tiden ;).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
395
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 833
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
21 985
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 198
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp