Vårföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det räcker inte med 8 timmar. Jag fattar fortfarande inget och mina ungar är ju så gamla att dom inte ens har några dagar kvar snart att få plocka :p
Fast var glad att dom uppdaterat sin sida med hur man planerar ledigheten. Den förra gjorde att jag ville hugga sönder datorn med en yxa :banghead:

Kan tänka mig att det varit ännu värre förut. Jag fattar inte ens varför man ska hålla på att dribbla med dagar. Varför inte bara räkna ut en pott som man sedan får fördela utan att hålla på och räkna dagar? Jag vet ju vad jag och maken vill ha ut varje månad för att det ska gå runt, vore mycket smidigare att bara ange det och så räknas det av.

Pratade med en föräldraledig kompis idag och vi sa precis det! Nån samlad information hade vart bra och inte bara inriktat mot försäkringskassan utan också alla olika försäkringar, fackförbund mm man kan få extra ersättning från... är jäkligt svårt när man vet så lite att man inte ens vet vilka frågor man borde ställa!

Eller hur! Maken bad mig om hjälp idag att bena ut vad som gäller för honom och hans tjänstepension. Det tog en bra jäkla stund att lista ut att han behöver anmäla sin föräldraledighet till de som har hand om hans tjänstepension för att han ska fortsätta få pensionsavsättning under föräldraledigheten. Det är ju inget han betalar extra för utan det ingår i tjänstepensionsförsäkringen, men det var ren tur att han fick reda på det.
 
Jag har tittat på calin bleu gauze. Vävd sjal, tunt och inte så dyrt. Men har inte bestämt än. Roligt att det blev mer prat om det här nu :-)

Har haft en gås. Den funkade fint och var en helt ok sommar sjal då barnet var litet och jag inte hade så mycket annat att jämföra med.
 
Jag tycker det där med föräldradagar är nästan obegripligt.
Jag/vi får inte alls ihop nåt bra så jag vet fortfarande inte hur vi ska lägga upp det för att det ska passa oss så bra som möjligt och ha kvar så många dagar så länge som möjligt. Man vill ju gärna ha lite dagar kvar även när barnet är något äldre. Frustrerande!


'Alla andra' fattar ju och får ihop det så bra, så så krångligt är det säkert inte. Jag däremot blir frustrerad bara jag tänker på det. Suck


Sambon ringde förresten försäkringskassan häromdagen för att anmäla för föräldrapenning och få en blankett hemskickad.. Men det fick han inte, det var för tidigt (en månad innan nu).
På hemsidan står det däremot att partnern skulle ringa kundservice för att få hem en blankett att skicka in, vilket jag uppfattade man kunde göra i förväg..(?)
Han fick inte ens anmäla 10dagar i förväg (via kundtjänst), jag som vill vara förberedd tycker ju det är bra att slippa göra det på BB..


Hur gör andra pappor egentligen? Väntar till bebisen är född?
 
'Alla andra' fattar ju och får ihop det så bra, så så krångligt är det säkert inte. Jag däremot blir frustrerad bara jag tänker på det. Suck

Jag tror de flesta chansar och hoppas på det bästa, oftast löser det sig och när man väl lyckas överleva det stålbad som är FK vill man inte prata mer om det. :p

Hur gör andra pappor egentligen? Väntar till bebisen är född?

Yep, precis så. Min make ska ju vara föräldraledig först men kan inte förbereda någonting överhuvudtaget. Jag hade kunnat planera och ansöka och göra allt klart för längesedan. Idiotiskt.
 
Ett tips iaf är försäkringskassan på Facebook. Man kan skriva frågor direkt där på väggen så länge det inte rör mitt specifika ärende utan är av mer allmän sort. Jag har frågat massor där och handläggarna är snabba på att svara och man kan ju ställa följdfrågor i kommentarsfältet under sin fråga. Dom skriver även under med namn så man vet vem som gett informationen. Jag tycker det är skönt med skriftlig kommunikation och slippa sitta i telefonkö och komma ihåg allt jag vill fråga under ett samtal.
 
Behöver jag säga att jag var som en sol förut när jag fick klä på mig ridkläderna (ridbyxorna gick på!) och gick ut för att sadla fina hästen :D Känns i ryggen att den är otränad och har varit elak under graviditeten. Men nu kan jag ju börja träna upp mage och rygg igen :)
 
Han fick inte ens anmäla 10dagar i förväg (via kundtjänst), jag som vill vara förberedd tycker ju det är bra att slippa göra det på BB..


Hur gör andra pappor egentligen? Väntar till bebisen är född?

Du kan väl inte anmäla förrän barnet är född. Men ansöka kan du göra tidigast två månader innan.
 
Du kan väl inte anmäla förrän barnet är född. Men ansöka kan du göra tidigast två månader innan.

Min man anmälde ett tag innan barnet var fött, sen ansökte han om ersättning när han var tillbaka på jobbet efter de där 10 dagarna.

Fast det kanske bara går om man redan är inne i snurren? Han har ju vart föräldraledig med äldsta dottern innan.
 
Min man anmälde ett tag innan barnet var fött, sen ansökte han om ersättning när han var tillbaka på jobbet efter de där 10 dagarna.

Fast det kanske bara går om man redan är inne i snurren? Han har ju vart föräldraledig med äldsta dottern innan.


Menade att man två månader innan bf kan anmäla till fk att en ska ta ut de 10 dagarna, sen kan man inte ansöka om att få pengarna för de dagarna förrän ungen kommit. :-) Tror vi menar samma :-)
 
Menade att man två månader innan bf kan anmäla till fk att en ska ta ut de 10 dagarna, sen kan man inte ansöka om att få pengarna för de dagarna förrän ungen kommit. :-) Tror vi menar samma :-)

Japp då menar vi samma! Jag som fattade trögt när jag läste det du skrev antagligen :D
 
Deppigt här borta. Tror stygnen gått upp, alternativt är något annat knas. Får åka till gyn imorgon :(. Jag som kände mig väldigt klar med det där och redo att återgå till rörelse.
 
Deppigt här borta. Tror stygnen gått upp, alternativt är något annat knas. Får åka till gyn imorgon :(. Jag som kände mig väldigt klar med det där och redo att återgå till rörelse.
Fy, vad tråkigt. Hoppas att du får en tid så snart som möjligt!
 
Nån vaken här? Nyligen kom de lite blodblandad flytning eller nåt, när jag torkade mig efter toa. På förlossningskursen på sjukhuset sa dom att man ska kontakta dom vid blödning, kan knappast kalla mitt för blödning dock pga ytterst lite.

Kan jag invänta bm besöker kl 9 o höra med henne tror ni? Hur yttrar sig sk teckningsblödningar? Åker gärna inte in "i onödan" pga Sthlm och rusning ungefär nu fram till åtminstånde 9. Spec då till sjukhuset också! Idéer? :-) har även nåt jag tror kan vara början till värkar, iaf nåt som tilltagit väldigt mycket sen igår kväll o ökat i styrka i ett par dagar.
 
Nån vaken här? Nyligen kom de lite blodblandad flytning eller nåt, när jag torkade mig efter toa. På förlossningskursen på sjukhuset sa dom att man ska kontakta dom vid blödning, kan knappast kalla mitt för blödning dock pga ytterst lite.

Kan jag invänta bm besöker kl 9 o höra med henne tror ni? Hur yttrar sig sk teckningsblödningar? Åker gärna inte in "i onödan" pga Sthlm och rusning ungefär nu fram till åtminstånde 9. Spec då till sjukhuset också! Idéer? :-) har även nåt jag tror kan vara början till värkar, iaf nåt som tilltagit väldigt mycket sen igår kväll o ökat i styrka i ett par dagar.

Vad spännande! Jag har bf i morgon och här händer nothing förutom att mina händer värker av all vätska...

Gällande blödning fick vi till oss på föreläsning om förlossning att lite blod inte är nåt konstigt men om det verkligen blöder, typ så man behöver mensskydd, då ska man ringa direkt.
 
Nån vaken här? Nyligen kom de lite blodblandad flytning eller nåt, när jag torkade mig efter toa. På förlossningskursen på sjukhuset sa dom att man ska kontakta dom vid blödning, kan knappast kalla mitt för blödning dock pga ytterst lite.

Kan jag invänta bm besöker kl 9 o höra med henne tror ni? Hur yttrar sig sk teckningsblödningar? Åker gärna inte in "i onödan" pga Sthlm och rusning ungefär nu fram till åtminstånde 9. Spec då till sjukhuset också! Idéer? :-) har även nåt jag tror kan vara början till värkar, iaf nåt som tilltagit väldigt mycket sen igår kväll o ökat i styrka i ett par dagar.

Men känner du dig osäker så ring förlossningen och fråga!
 
Vad spännande! Jag har bf i morgon och här händer nothing förutom att mina händer värker av all vätska...

Gällande blödning fick vi till oss på föreläsning om förlossning att lite blod inte är nåt konstigt men om det verkligen blöder, typ så man behöver mensskydd, då ska man ringa direkt.

Okej! Jo det låter ju vettigt :) hade absolut ingen tecken alls heller på bf, i söndags. :) då avvaktar jag bm iaf!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
395
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 833
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
21 984
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 198
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp