Vårföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Usch vad jag känner mig bedrövad. Sitter och väntar på att bli uppringd av gyn. Stygnen var nog det jag var mest missnöjd och ledsen över i hela förlossningsupplevelsen. Det var en student som gjorde det, och mig veterligen blev jag inte tillfrågad om det var ok, hon höll på i över en timme. Enligt BM var det ett fåtal stygn och en mindre bristning men det tog en evighet. Det var det sista jag ville vara med om när hon just hade kommit ut, jag grät, huttrade och frös och kände mig hemskt utlämnad. De fick lägga om bedövningen för att de tog sån tid. Och nu antar jag att jag måste göra samma sak igen.

Hoppas det går fort att få ordning på dem! Låter inte alls trevligt :(
 
Ordinarie BM tog över direkt efteråt och sydde mig så där hade jag ingen student. Vet inte om jag hade velat ha det heller, troligen inte för jag vill ha det gjort snabbt. Precis som blodprov, där gör ingen student det.
Jag har aldrig fått någon enkät om hur jag tyckte förlossningen gick men får du det så ska du helt klart skriva ner din upplevelse.
Så ska det inte gå till!
Satt det ingen med studenten och kollade så hen gjorde rätt? Det borde ju varit någon som övervakade det tycker jag.
Jag anmälde att jag ville göra en utvärdering ;). Hon satt mest själv och sydde men blev osäker och hämtade hjälp då och då.
 
Usch vad jag känner mig bedrövad. Sitter och väntar på att bli uppringd av gyn. Stygnen var nog det jag var mest missnöjd och ledsen över i hela förlossningsupplevelsen. Det var en student som gjorde det, och mig veterligen blev jag inte tillfrågad om det var ok, hon höll på i över en timme. Enligt BM var det ett fåtal stygn och en mindre bristning men det tog en evighet. Det var det sista jag ville vara med om när hon just hade kommit ut, jag grät, huttrade och frös och kände mig hemskt utlämnad. De fick lägga om bedövningen för att de tog sån tid. Och nu antar jag att jag måste göra samma sak igen.

Förstår att du känner dig bedrövad. Jag har avsagt mig allt vad BM-studenter heter under hela förlossningen, även om jag vet att de är färdiga sjuksköterskor och därmed inte några direkta rookies. Dels har jag en nålfobi i grunden och vill ha så skillade personer som möjligt som sysslar med den biten och dels vet jag att jag inte alls kommer vara sugen på att det ska vara två som känner och klämmer hela tiden, mitt tålamod brukar inte vara det bästa när jag har ont.

Minns när en läkarstudent (eller vad de nu heter) var med när jag var på akuten med ett gallstensanfall. Kommer man in med magsmärtor vill ju läkarna alltid känna på magen och för min del resulterade det nästan alltid i att jag kräktes. Eftersom det var både en ordinarie och en student som skulle känna blev det dubbelt så roligt den gången...
 
Jo vi bor i en studentstad så att studenter är med är jättevanligt, men vet att de ska fråga och de brukar de alltid göra. Det kändes inte så kul när hon bad om hjälp upprepade gånger, både jag och sambon reagerade på att det tog sån tid. Ska väl säga att jag nästan alltid tillåter studenter, senast hos min ordinarie BM, men just i den här situationen hade jag sagt nej om jag hade fått frågan. När jag till slut tappade tålamodet och ifrågasatte så fick jag en föreläsning om jag borde vara tacksam över vården vi har i Sverige. Sen var jag tyst, men väntar ivrigt på enkäten om hur jag upplevde min förlossning.

Men fy vad tråkigt :(

Och att bli ifrågasatt också, man är ju utelämnad som det är tycker jag! Klart man är tacksam över vården i sverige, men det är väl inte det det handlar om just i den här sitsen kan jag tycka, utan om DIN upplevelse och förtroende inför vården också...
 
När jag till slut tappade tålamodet och ifrågasatte så fick jag en föreläsning om jag borde vara tacksam över vården vi har i Sverige.

Jag älskar verkligen hur ifrågasättande och kritik per automatik innebär otacksamhet i vissa personers ögon. Som om inte de flesta är kapabla till att känna och tänka flera saker samtidigt... :meh:
 
Det var ett fall av spysjuka på dagis igår så jag lät äldsta dottern vara hemma idag :)
Lillasyster börjar bli intresserad av vad storasyster pysslar med och dom kan ligga på golvet och mysa och är hur goa som helst :love:
Alla frågar om storasyster är svartsjuk men nåt sånt har vi inte märkt av än.
 
Jag säger alltid okej till elever (hör till Akademiska Sjukhuset i Uppsala) just för att de behöver öva och jag är extremt tålig. För varje gång jag säger ja kan ju någon annan säga nej :)

En gång var de en hel flock på en gyn-undersökning :p
 
Förstår att du känner dig bedrövad. Jag har avsagt mig allt vad BM-studenter heter under hela förlossningen, även om jag vet att de är färdiga sjuksköterskor och därmed inte några direkta rookies. Dels har jag en nålfobi i grunden och vill ha så skillade personer som möjligt som sysslar med den biten och dels vet jag att jag inte alls kommer vara sugen på att det ska vara två som känner och klämmer hela tiden, mitt tålamod brukar inte vara det bästa när jag har ont.

Minns när en läkarstudent (eller vad de nu heter) var med när jag var på akuten med ett gallstensanfall. Kommer man in med magsmärtor vill ju läkarna alltid känna på magen och för min del resulterade det nästan alltid i att jag kräktes. Eftersom det var både en ordinarie och en student som skulle känna blev det dubbelt så roligt den gången...
Jag hade en student med på mitt sista pass (dvs krystning), fast jag förstod först efteråt att hon var student även om jag tror att hon sa det när vi hälsade (jag var inte helt mottaglig för information just då).

För min del så var det inte alls så att de gjorde allt dubbelt utan det var studenten som höll i förlossningen och så hade hon en mer erfaren BM som stöd, bland annat för att kolla stygnen. Vi upplevde nog också att det tog lite längre tid att lägga stygnen, men jag var fullt bedövad och ammade under tiden så för mig spelade det ingen roll. Tvärtom så har jag och maken pratat om efteråt att det var kul att se att hon verkligen verkade tycka att det var genuint roligt att sy (jag hade tre små bristningar) och att hon var engagerad i uppgiften.

(Detta är min upplevelse och därmed absolut inte sagt att inte du eller @Lo_ har rätt att avböja studenter vid förlossningen alt ha en negativ upplevelse från deras medverkan.)

PS 1. Jag har också nålskräck och låter ingen jag inte litar på komma i närheten av mig med en nål och min vanligaste kommentar under förlossningen var "Akta mina slangar" (till EDA och nål i armen), sa det säkert 100 gånger :angel:

PS 2 @Lo_ Jag hoppas att du får jättebra hjälp idag och att du slipper problem från stygnen snart!
 
Han fick inte ens anmäla 10dagar i förväg (via kundtjänst), jag som vill vara förberedd tycker ju det är bra att slippa göra det på BB..


Hur gör andra pappor egentligen? Väntar till bebisen är född?

Han eller du kan enkelt fylla i 10-dagar innan (anmälan) barnet är fött på FKs app. Så gjorde vi och det fungerade :up:
 
Jag säger alltid okej till elever (hör till Akademiska Sjukhuset i Uppsala) just för att de behöver öva och jag är extremt tålig. För varje gång jag säger ja kan ju någon annan säga nej :)

En gång var de en hel flock på en gyn-undersökning :p
Och som sagt var så är det oftast ok för mig också, men i den här situationen var det inte det. Speciellt inte om jag med facit i hand måste göra om eländet och börja om läkningsprocessen.
 
Han eller du kan enkelt fylla i 10-dagar innan (anmälan) barnet är fött på FKs app. Så gjorde vi och det fungerade :up:

Ja jag kollade nu så vi ska göra det så det är klart innan BB, gick ju att fixa via sms också om det var så.

Vi tänkte ju dock att det var smidigt att göra i samband med telefonsamtalet , men icke :cool:
 
För min del så var det inte alls så att de gjorde allt dubbelt utan det var studenten som höll i förlossningen och så hade hon en mer erfaren BM som stöd, bland annat för att kolla stygnen.

Att inte allt görs dubbelt vet jag, men är jag tillräckligt sur så är det knappt att jag tillåter ordinarie personal att röra mig mer än absolut nödvändigt. :p
 
Min kompis har en son som är 4,5 månader gammal. Sist på bvc fick hon frågan om han sover inne hos föräldrarna eller om dom börjat träna honom på att sova ensam (kompisen uppfattade det som en värderingsfri fråga från bm). Jag blev så förvånad när hon berättade det, trodde inte att någon ville att deras barn skulle vara ensamma så tidigt! För mig är det en självklarhet att bebisen /barnet sover hos oss tills hon är så trygg att hon inte behöver "tränas" på att vara ensam och hon ska om hon vill för egen maskin kunna ta sig in till oss.

Hur tänker ni?

Har ingen plan för sånt. Det blir när det blir beroende på oss och barnet. Äldsta dottern börja sova i eget rum när hon var ett halvår ungefär.
 
Oj, vad ni alla skriver. Jag är helt loss i denna tråd nu efter några dagar borta, men är nu äntligen hemma igen efter förlossningen. Vi mår i alla fall bra och det är skönt att vara hemma igen. Lilla killen äter som han ska men han är ju ganska stor och mjölken har inte kommit igång på mig riktigt än så han får ersättning efter varje amning så han blir mätt och vilken skillnad det var :up:

Vi är väl inte riktigt klara med vad han ska heta men vi har ett namn på G som vi nog båda gillar :)

Läste att några till fått barn så grattis till er :)

Vet någon var sista listan ligger?
 
Min kompis har en son som är 4,5 månader gammal. Sist på bvc fick hon frågan om han sover inne hos föräldrarna eller om dom börjat träna honom på att sova ensam (kompisen uppfattade det som en värderingsfri fråga från bm). Jag blev så förvånad när hon berättade det, trodde inte att någon ville att deras barn skulle vara ensamma så tidigt! För mig är det en självklarhet att bebisen /barnet sover hos oss tills hon är så trygg att hon inte behöver "tränas" på att vara ensam och hon ska om hon vill för egen maskin kunna ta sig in till oss.

Hur tänker ni?

Jag tänker "You can't fight the power". :p Skämtåsido, det där får avkomman bestämma själv, med lite tur är hon stökig så att maken går med på att uppfylla min dröm om en säng som är 200x200... :angel:
 
:(
Usch vad jag känner mig bedrövad. Sitter och väntar på att bli uppringd av gyn. Stygnen var nog det jag var mest missnöjd och ledsen över i hela förlossningsupplevelsen. Det var en student som gjorde det, och mig veterligen blev jag inte tillfrågad om det var ok, hon höll på i över en timme. Enligt BM var det ett fåtal stygn och en mindre bristning men det tog en evighet. Det var det sista jag ville vara med om när hon just hade kommit ut, jag grät, huttrade och frös och kände mig hemskt utlämnad. De fick lägga om bedövningen för att de tog sån tid. Och nu antar jag att jag måste göra samma sak igen.

Min svägerska fick också åka in igen efter att en student sytt henne för några veckorsedan. Hon hade inte alls sytt ihop det bra och det hade börjat läka ihop väldigt illa. Hon gick med det säkert 3-4 veckor efter förlossningen så att du redan nu kollar upp är ju bra, Hoppas det går fort och att det läker ihop snabbt sedan,

Jag tänker "You can't fight the power". :p Skämtåsido, det där får avkomman bestämma själv, med lite tur är hon stökig så att maken går med på att uppfylla min dröm om en säng som är 200x200... :angel:

Våran säng är 250x200, den är en dröm att sova i :-)
 
Nu har jag pratat med gyn och ska dit efter lunch. Både de och min ordinarie BM tror att allt är som det ska, det hör jag på dem, och inget skulle göra mig lyckligare än att ha fel i det här fallet :crazy:.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
395
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 833
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
21 983
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 198
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp