Vårföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Våran är 180... Det är lite trångt med två vuxna, en bebis, två katter och en hund modell stor men det går.
 
Sambon ringde förresten försäkringskassan häromdagen för att anmäla för föräldrapenning och få en blankett hemskickad.. Men det fick han inte, det var för tidigt (en månad innan nu).
På hemsidan står det däremot att partnern skulle ringa kundservice för att få hem en blankett att skicka in, vilket jag uppfattade man kunde göra i förväg..(?)
Han fick inte ens anmäla 10dagar i förväg (via kundtjänst), jag som vill vara förberedd tycker ju det är bra att slippa göra det på BB..


Hur gör andra pappor egentligen? Väntar till bebisen är född?

Samma här :banghead: På hemsidan står det som sagt att andraföräldern ska ringa kundcenter för att få en blankett hemskickad för att anmäla. Satt i telefonkö i 40 minuter till Försäkringskassan och fick svaret "neeeej det behöver du inte göra haha det kan du göra när barnet fötts!!". Nähä, varför står det så på hemsidan då? :confused:
 
Samma här :banghead: På hemsidan står det som sagt att andraföräldern ska ringa kundcenter för att få en blankett hemskickad för att anmäla. Satt i telefonkö i 40 minuter till Försäkringskassan och fick svaret "neeeej det behöver du inte göra haha det kan du göra när barnet fötts!!". Nähä, varför står det så på hemsidan då? :confused:

Exakt samma svar fick min sambo, som också satt i 40 minuter i väntan på precis ingenting.

Jag undrade också varför det isåfall står annorlunda på hemsidan...
 
Lilleman här har lärt sig sig första partytrick! Han stoppar ner båda benen i samma pyjamasben viftar som en galning med benen och låtsas att han är en sjöjungfru :D :love: :love:

Garderoben har kompletterats med några pyjamaser i stl 44 men han badar även i dem! Blöjor har vi köpt ett paket i prematurstorlek. Satt betydligt bättre än stl 1.

Men han verkar ha bestämt sig för att bli stor och stark för amma är i princip det enda vi gör. Mjölken har runnit till ordentligt och mina bröst känns dubbelt så stora som för ett dygn sedan. Det är mjölk överallt just nu känns det som :p Men väldigt skönt att det har kommit igång eftersom han var nere på 2200 någonting innan vi åkte hem igår.
 
Tänkte på det där om studerande på förlossningsavdelning. På "min" satt en tavla i korridoren att detta är ett utbildningssjukhus och studerande förekommer. Inget jag tillfrågades en enda gång under mina veckor på förlossning/neonatal/BB och kan säga att det var en hel drös. Just då hade de även utbytesläkare som talade engelska med kraftig brytning och det var inte alltid jätteskoj eftersom ansvarig dubbelrondade mig varje dag samt alla undersökningar däremellan -då de också var två tre stycken. Dessutom då svårt att förstå, ansvarig läkare fick förklara för dom och visa och de ville känna, pilla, dra, nypa och diskutera. Annars är jag väldigt öppen för studenter då vi alla måste börja någonstans och när de är så här långt komna är de ju inga direkta rookies.
 
Jag hade en hel drös studenter (både BM och läkare) inne i rummet när jag förlöstes med mina tvillingar. Jag minns inte så mycket av dom mer än att det var ofta folk som hälsade och verkade känna till mig när jag låg på BB. Eftersom det var en okomplicerad men ändock en tvillingförlossning så var intresset stort och jag var helt okej med det. Däremot hade jag nog inte varit bekväm om det var några komplikationer. Jag minns inte vem som sydde efteråt, men det var i allafall inte en student.

När jag födde sonen så var det tvärt om, jag var ganska ensam för *alla* ville vara med på förlossningen i rummet bredvid, där födde en kvinna sina TRILLINGAR vaginalt! (tre flickor blev det - hon hade tre pojkar innan och trillingar var ingen big deal tyckte hon, det hade ju både mormor och moster)
 
Sambon ringde förresten försäkringskassan häromdagen för att anmäla för föräldrapenning och få en blankett hemskickad.. Men det fick han inte, det var för tidigt (en månad innan nu).
På hemsidan står det däremot att partnern skulle ringa kundservice för att få hem en blankett att skicka in, vilket jag uppfattade man kunde göra i förväg..(?)
Han fick inte ens anmäla 10dagar i förväg (via kundtjänst), jag som vill vara förberedd tycker ju det är bra att slippa göra det på BB..


Hur gör andra pappor egentligen? Väntar till bebisen är född?
Här har det också varit en mindre cirkus kring 10-dagarna. När sambon får några månader sedan kollade upp det förstod vi det som att han skulle anmäla sitt uttag av dem när bebisen kommit. När han häromdagen skulle ta ut dem visade det sig att han först skulle ha skickat in en anmälan (tidigast 2 månader innan bf) och sen ansöka när barnet var fött. Han hade ju inte anmält detta i förväg men det verkar lösa sig ändå. All information vi fått kring detta är väldigt tvetydigt och svårtolkat men så länge han får sin ersättning så får vi vara nöjda, och de verkade inte vara allt för nitiska när det gällde 10-dagarna åtminstone :).
 
Vad spännande @Elisha och @carmarnic. Nu håller jag tummarna för att det inte är ett falskt alarm och att era bebisar anländer inom kort! :banana:

Men fy vad obehagligt med stygnen @Lo_! Hoppas också att du har fel i dina aningar, bra att du kollar upp det så pass tidigt. Förstår verkligen att det inte var en rolig upplevelse och spontant känns det som att studenten borde haft en handledare med sig under hela processen. Trodde inte ens att de fick göra sådana saker utan övervakning :crazy:.

@Melisen Angående att bebis ska sova ensam så får det bli lite som det blir. Att börja träna vet jag inte om jag är så sugen på, men om bebis är nöjd med att sova i egen säng och eget rum så får han sova där när han är redo med babymonitorn. 4,5 månader känns väldigt tidigt, men detta är ju mitt första barn så vad vet jag :p. Just nu vill han helst sova på mig så att han någonsin ska sova ensam i eget rum känns väldigt avlägset ;).

@FengurLaugar Din äldsta dotter verkar vara så himla gullig mot sitt nya syskon, både nu och under graviditeten :love:.
 
I natt hade bebis amningsmaraton. Ville ha mat ungefär varje till varannan timma. Antar att han vill öka på min mjölkproduktion. Vi ska till BVC imorgon så gissar att han satsar på att få en hög siffra på vågen ;). Inatt ville han inte sova i babynestet men hoppas han lugnar ner sig till i natt och är nöjd med att sova där. Katten är iaf glad om bebis inte sover i babynestet för det är ännu en sak han adopterat och sover nöjt i så fort han får chansen ;).
 
Här har det också varit en mindre cirkus kring 10-dagarna. När sambon får några månader sedan kollade upp det förstod vi det som att han skulle anmäla sitt uttag av dem när bebisen kommit. När han häromdagen skulle ta ut dem visade det sig att han först skulle ha skickat in en anmälan (tidigast 2 månader innan bf) och sen ansöka när barnet var fött. Han hade ju inte anmält detta i förväg men det verkar lösa sig ändå. All information vi fått kring detta är väldigt tvetydigt och svårtolkat men så länge han får sin ersättning så får vi vara nöjda, och de verkade inte vara allt för nitiska när det gällde 10-dagarna åtminstone :).

Men hur, HUR??, ska man kunna anmäla tidigast 2 månader innan bf om dom vägrar skicka ut en blankett? :confused: Försäkringskassan gör mig galen :banghead: Skönt att det löser sig för er ändå! :up:
 
@Rhinos Ja hon är fantastisk med henne! Vill lite fööör väl ibland så man får passa så hon gosar ihjäl henne eller bryter tårna av henne när hon ska hjälpa till att ta på strumpor mm ;) Men hon gör inget för att vara dum eller är hårdhänt med mening. Hon är ju bara 3 år så hon vet inte vad stark hon blir mot en liten bäbis så vi får vägleda och lära henne :)
 
Men hur, HUR??, ska man kunna anmäla tidigast 2 månader innan bf om dom vägrar skicka ut en blankett? :confused: Försäkringskassan gör mig galen :banghead: Skönt att det löser sig för er ändå! :up:

Det går inte skriva ut blanketten på deras hemsida?
Dom flesta finns ju att skriva ut själv där.
 
Men hur, HUR??, ska man kunna anmäla tidigast 2 månader innan bf om dom vägrar skicka ut en blankett? :confused: Försäkringskassan gör mig galen :banghead: Skönt att det löser sig för er ändå! :up:
Nä vi har ingen aning :confused:. Informationen är så olika hela tiden tycker jag så så länge ersättningen kommer är vi nöjda ;).
 
Men hur, HUR??, ska man kunna anmäla tidigast 2 månader innan bf om dom vägrar skicka ut en blankett? :confused: Försäkringskassan gör mig galen :banghead: Skönt att det löser sig för er ändå! :up:
Det mesta går väl att göra online genom att logga in med bank-ID? Tror inte att du ska behöva skriva ut blankett.
 
Det mesta går väl att göra online genom att logga in med bank-ID? Tror inte att du ska behöva skriva ut blankett.

Man kan inte göra någonting som den andre föräldern via MinaSidor (och Bank-id) innan bebis är född, och har fått ett personnummer.

Sambon kan logga in på mina sidor men kan inte göra någonting där innan bebis födelse.
 
Idag är jag ofantligt less på att vara gravid (sju dagar efter BF). Fick ett totalt bryt vid lunch och grät ögonen ur mig. Precis då ringer maken från jobbet och skulle bara höra hur det var med mig, han har verkligen en sabla timing, den karln.

Besök hos BM om en dryg timme, målet är att inte bryta ihop (igen)...
 
Man kan inte göra någonting som den andre föräldern via MinaSidor (och Bank-id) innan bebis är född, och har fått ett personnummer.

Sambon kan logga in på mina sidor men kan inte göra någonting där innan bebis födelse.
Nu var det min man som gjorde det, men jag tror att han bara angav BF. Sedan måste pappan gå in och korrigera när man vet exakt vilka tio dagar det blir, men då finns pappan i systemet.

Tror att det var någon som skrev det tidigare i tråden, men anmäla kan pappan göra innan och sen skickar han en ansökan när han vet vilka dagar han är/var ledig.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
395
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 833
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
21 983
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 198
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp