Vårföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nån vaken här? Nyligen kom de lite blodblandad flytning eller nåt, när jag torkade mig efter toa. På förlossningskursen på sjukhuset sa dom att man ska kontakta dom vid blödning, kan knappast kalla mitt för blödning dock pga ytterst lite.

Kan jag invänta bm besöker kl 9 o höra med henne tror ni? Hur yttrar sig sk teckningsblödningar? Åker gärna inte in "i onödan" pga Sthlm och rusning ungefär nu fram till åtminstånde 9. Spec då till sjukhuset också! Idéer? :-) har även nåt jag tror kan vara början till värkar, iaf nåt som tilltagit väldigt mycket sen igår kväll o ökat i styrka i ett par dagar.

Ring om du är orolig men jag tror att det duger utmärkt med bm kl 9. När jag ringde förlossningen kl 06 pga blodiga flytningar OCH misstänkt vattenavgång fick jag en tid kl 10. Så är ju långt ifrån säkert att de tycker du behöver komma på stört även om du ringer :)
 
@Elisha jag hade en mörkbrun flytning när det drog igång. Helt normalt enligt BM och inget att åka in för. Jag var hemma största delen av min förlossning.
 
image.jpg
[/URL][/IMG]
 
Deppigt här borta. Tror stygnen gått upp, alternativt är något annat knas. Får åka till gyn imorgon :(. Jag som kände mig väldigt klar med det där och redo att återgå till rörelse.

Vad tråkigt, hoppas du får tid snabbt och att det bara är falsklarm.
Prova lägg upp bilden igen :)
 
Vad tråkigt, hoppas du får tid snabbt och att det bara är falsklarm.
Prova lägg upp bilden igen :)
Jag tittade, såg inte alls ut som när jag åkte från BB :(, men jag hoppas jag oroar mig i onödan.

La bilden på photobucket och kopierade länken, nån aning om vad som krånglar?
 
Nån vaken här? Nyligen kom de lite blodblandad flytning eller nåt, när jag torkade mig efter toa. På förlossningskursen på sjukhuset sa dom att man ska kontakta dom vid blödning, kan knappast kalla mitt för blödning dock pga ytterst lite.

Kan jag invänta bm besöker kl 9 o höra med henne tror ni? Hur yttrar sig sk teckningsblödningar? Åker gärna inte in "i onödan" pga Sthlm och rusning ungefär nu fram till åtminstånde 9. Spec då till sjukhuset också! Idéer? :-) har även nåt jag tror kan vara början till värkar, iaf nåt som tilltagit väldigt mycket sen igår kväll o ökat i styrka i ett par dagar.

Samma här idag, äntligen om man kan säga så. Hade samma dagen innan dottern kom så får se hur lång tid det tar den här gången. Har haft fyra minivärkar i natt men ingenting än sen jag gick upp för en timme sen.
 
Tack för svar @glittra @Cocos @carmarnic @Lo_ och @Rhinos :):up: Ska bli enormt spännande att se hur det blir när han är ute och ett helt nytt liv tar fart.

En till fråga, ni som har häst-hur får ni det att funka? Jag har ingen häst nu som sagt och det kommer väl dröja innan det är dags igen men ändå en intressant fundering. Vem vet när möjligheten dyker upp. Har ni hästen hemma, uppstallad, fullservice? Hur tidspressat är det?

Jag har hästen hemma och det har funkat bra med ett barn. I början red jag när dottern sov på förmiddagen och sen har det blivit på kvällen när hon har sovit. Tyckte att det var lättare innan dottern började på förskolan för nu vill jag ju vara med henne all tid hon är vaken så jag fick alltid rida i mörkret i höstas/vintras. Planen har varit att hästen skulle varit såld nu till andra barnet men hon är kvar än så länge. Får se hur det blir. Jag har en halvfodervärd så det fungerar väldigt bra.
 
Har suttit en bra stund nu och försökt planera föräldraledighet på FK:s hemsida. Efter många om och men så har jag nu en planering för 18 månader som ser helt okej ut. Det jag funderar på är hur man ska tänka runt SGI-dagar kontra lägstanivådagar. Det måste ju vara bättre att spara SGI-dagarna och bränna väck de träliga lägstanivådagarna rätt så tidigt? Eller finns det någon hake med att göra så? Ekonomiskt är det lite strunt samma, men jag vill ju gärna spara de mer pengagivande dagarna till t.ex. kommande somrar.

Jag har använt lägsta nivå dagarna för att skydda SGI. Har jobbat 75% sen i höstas och så täckt upp med lägsta dagarna för resterande 25%. Fått ut 600 kr i månaden för dem så det är ju ingenting ungefär :p
 
Tack för svar @glittra @Cocos @carmarnic @Lo_ och @Rhinos :):up: Ska bli enormt spännande att se hur det blir när han är ute och ett helt nytt liv tar fart.

En till fråga, ni som har häst-hur får ni det att funka? Jag har ingen häst nu som sagt och det kommer väl dröja innan det är dags igen men ändå en intressant fundering. Vem vet när möjligheten dyker upp. Har ni hästen hemma, uppstallad, fullservice? Hur tidspressat är det?

Jag har en häst uppstallad med ganska mycket service men måste åka ut iafl en gång per dag. Men kan jag inte någon dag så får jag hjälp med det. Ska bli spännande att se hur det blir med barn också, men det borde inte vara ett hinder. Finns många som har både och :)
Nu är inte min någon tävlingshäst som behöver hållas i kondition på det sättet så det underlättar väl lite.
 
Usch vad jag känner mig bedrövad. Sitter och väntar på att bli uppringd av gyn. Stygnen var nog det jag var mest missnöjd och ledsen över i hela förlossningsupplevelsen. Det var en student som gjorde det, och mig veterligen blev jag inte tillfrågad om det var ok, hon höll på i över en timme. Enligt BM var det ett fåtal stygn och en mindre bristning men det tog en evighet. Det var det sista jag ville vara med om när hon just hade kommit ut, jag grät, huttrade och frös och kände mig hemskt utlämnad. De fick lägga om bedövningen för att de tog sån tid. Och nu antar jag att jag måste göra samma sak igen.
 
Usch vad jag känner mig bedrövad. Sitter och väntar på att bli uppringd av gyn. Stygnen var nog det jag var mest missnöjd och ledsen över i hela förlossningsupplevelsen. Det var en student som gjorde det, och mig veterligen blev jag inte tillfrågad om det var ok, hon höll på i över en timme. Enligt BM var det ett fåtal stygn och en mindre bristning men det tog en evighet. Det var det sista jag ville vara med om när hon just hade kommit ut, jag grät, huttrade och frös och kände mig hemskt utlämnad. De fick lägga om bedövningen för att de tog sån tid. Och nu antar jag att jag måste göra samma sak igen.

Du kommer säkert att få någon som är van att göra det denna gången om det behövs göras om.
Det har tagit max 10 min från bedövning till det var sytt och klart med båda mina barn, om ens det. Hade dock bara 2 stygn båda gångerna.

Vad det gäller student så ska dom fråga om lov innan dom får göra något så där gjorde dom fel. Under min andra förlossning så frågade dom om en student fick förlösa mig och jag sa att det var okej. Ordinarie BM stod ju bredvid hela tiden och jag hade en lätt förlossning så kände att det var okej. Jag var nog en bra försökskanin för studenten så att säga.
 
Du kommer säkert att få någon som är van att göra det denna gången om det behövs göras om.
Det har tagit max 10 min från bedövning till det var sytt och klart med båda mina barn, om ens det. Hade dock bara 2 stygn båda gångerna.

Vad det gäller student så ska dom fråga om lov innan dom får göra något så där gjorde dom fel. Under min andra förlossning så frågade dom om en student fick förlösa mig och jag sa att det var okej. Ordinarie BM stod ju bredvid hela tiden och jag hade en lätt förlossning så kände att det var okej. Jag var nog en bra försökskanin för studenten så att säga.
Jo vi bor i en studentstad så att studenter är med är jättevanligt, men vet att de ska fråga och de brukar de alltid göra. Det kändes inte så kul när hon bad om hjälp upprepade gånger, både jag och sambon reagerade på att det tog sån tid. Ska väl säga att jag nästan alltid tillåter studenter, senast hos min ordinarie BM, men just i den här situationen hade jag sagt nej om jag hade fått frågan. När jag till slut tappade tålamodet och ifrågasatte så fick jag en föreläsning om jag borde vara tacksam över vården vi har i Sverige. Sen var jag tyst, men väntar ivrigt på enkäten om hur jag upplevde min förlossning.
 
Jo vi bor i en studentstad så att studenter är med är jättevanligt, men vet att de ska fråga och de brukar de alltid göra. Det kändes inte så kul när hon bad om hjälp upprepade gånger, både jag och sambon reagerade på att det tog sån tid. Ska väl säga att jag nästan alltid tillåter studenter, senast hos min ordinarie BM, men just i den här situationen hade jag sagt nej om jag hade fått frågan. När jag till slut tappade tålamodet och ifrågasatte så fick jag en föreläsning om jag borde vara tacksam över vården vi har i Sverige. Sen var jag tyst, men väntar ivrigt på enkäten om hur jag upplevde min förlossning.

Ordinarie BM tog över direkt efteråt och sydde mig så där hade jag ingen student. Vet inte om jag hade velat ha det heller, troligen inte för jag vill ha det gjort snabbt. Precis som blodprov, där gör ingen student det.
Jag har aldrig fått någon enkät om hur jag tyckte förlossningen gick men får du det så ska du helt klart skriva ner din upplevelse.
Så ska det inte gå till!
Satt det ingen med studenten och kollade så hen gjorde rätt? Det borde ju varit någon som övervakade det tycker jag.
 
Barnmorskan och sköterskan som var med under förlossningen var vi jättenöjda med men det var skiftbyte kl 07 och hon föddes 07.06 så det var team nr två som inte var lika kul..
 
Min kompis har en son som är 4,5 månader gammal. Sist på bvc fick hon frågan om han sover inne hos föräldrarna eller om dom börjat träna honom på att sova ensam (kompisen uppfattade det som en värderingsfri fråga från bm). Jag blev så förvånad när hon berättade det, trodde inte att någon ville att deras barn skulle vara ensamma så tidigt! För mig är det en självklarhet att bebisen /barnet sover hos oss tills hon är så trygg att hon inte behöver "tränas" på att vara ensam och hon ska om hon vill för egen maskin kunna ta sig in till oss.

Hur tänker ni?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
395
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 833
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
21 984
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 198
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp