Vårföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blä, tydligen mycket akut här idag som såklart går före. Med otur är det ett par timmar kvar innan det är min tur :eek: jag som ska vara hos vanliga bm kl 14.30....
Vet inte hur jag ska göra där faktiskt, strunta i detta och åka till vanliga bm, eller sitta kvar här...?

Fick tid hit efter jag ringde fl förra veckan och bönade och bad om att få bli igångsatt, så det är igångsättning jag ska prata med läkaren om....
Hoppas du hinner med båda. Hur många dagar har du gått över nu? Men om ni ska prata om igångsättning kanske det är bäst att stanna och vänta.
 
Hur kommer ni med katter att göra med bebisen och spjälsängen? Jag har börjat bli väldigt fundersam på om risken faktiskt är ganska stor att vår lilla ligistkatt kommer gå och lägga sig på bebisen. Han har blivit mer och mer som ett plåster sista tiden och vill vara nära, helst på och tar inte ett nej utan är envis som synden.
Nu har vi inte bäddat klart spjälsängen än just för att vi inte vill vänja katterna vid att det är deras plats. Men hur gör man sen egentligen? Stängd sovrumsdörr nattetid visst, men annars? Har sett att det finns någon form av "kattnät" man kan ha på sängen, någon som har ett sådant eller en annan lösning?
Vår katt, som brukar vaa väääldigt mammig och sova på mitt ansikte i princip, gillar inte bebisen alls. Han verkar nästan rädd för honom. Bebis har dock inte sovit i spjälsängen ännu (gillar inte att sova själv) så vet ännu inte hur han reagerar när bebisen intar hans sovplats, men skulle gisa att han hellre sover i sängen med oss då.

Men vi ska såklart hålla koll och vill han vara nära bebis får vi försöka lösa det då :).
 
Blä, tydligen mycket akut här idag som såklart går före. Med otur är det ett par timmar kvar innan det är min tur :eek: jag som ska vara hos vanliga bm kl 14.30....
Vet inte hur jag ska göra där faktiskt, strunta i detta och åka till vanliga bm, eller sitta kvar här...?

Fick tid hit efter jag ringde fl förra veckan och bönade och bad om att få bli igångsatt, så det är igångsättning jag ska prata med läkaren om....
Fråga någon i personalen vad de tycker du ska göra? Och förklara situationen och varför du är där!
 
Amningen gör ont men börjar släppa för mig nu. Mjölken har runnit till ordentligt nu o bebis ammar ungefär var 3:e timma, förutom när han är grinig.

Igår kväll var han grinig i ungefär två timmar pga magknip men sen sov han från midnatt fram tills jag vaknade kl 6.30 och klarade sig på tre amningar under natten :D!
 
Tack! Hon var verkligen punktlig som drog igång på BF, men kom ut dagen efter. Trodde jag aldrig, så lite känningar som jag hade. Sa till alla som frågade att jag räknade med minst två veckor över tiden.

Precis som min fröken! Började som smått på kvällen på bf och var ute kvällen efter :)
 
  • Gilla
Reactions: Lo_
Fråga någon i personalen vad de tycker du ska göra? Och förklara situationen och varför du är där!
Mailade vanliga bm och berättade hur det ligger till.
Antar att jag ändå skulle bokat en tid för diskussion om igångsättning idag, så då kan jag lika gärna sitta kvar här nu...
 
Jag har större ingen koll på vad jag känner, hormonerna måste verkligen löpa amok såhär efter förlossningen.
Ja, dessa känslor hade jag heller ingen kontroll över de första dygnen. Pendlade mellan att känna mig tom, utmattad,och förskräckt över vad jag gett mig in på, för att sedan börja storböla av lycka bara över att kolla på lillkillen. Nu har det börjat lägga sig och bebislivet börjar sakta men säkert bli vardag :).
 
  • Gilla
Reactions: Lo_
Inte här heller, tror inte Nisse lägger sig på bebisen, och han är väldigt försiktig när han lägger sig hos oss, så jag är inte alls orolig. Det verkar däremot min sambos mamma vara, hon undrade lite förskräckt igår om vi inte trodde att katten skulle kväva bebben. Men nej, noll orolig.

Om någon som faktiskt känner mig har några funderingar runt katten så har de inte sagt något, de vet att de i sådana fall hamnar i rejäl onåd. :devil:

Däremot har främlingar, allt från barnvagnsförsäljare till mammor till tvåveckorsbäbisar (som efter dessa två veckor förstås vet ALLT om barn), kommit med välmenande råd om använda sprayflaska för att hålla katten borta från barnvagnen eller lägga aluminiumfolie i barnsängen. Genomkorkade metoder vad det än gäller, i mitt tycke.
 
@vilse vad segt :s. De kunde väl sagt att det var akuttid. Hoppas att du får tid för igångsättning när du dessutom väntat så länge på mottagningen nu.
 
Min katt är inte riktigt lika hänsynsfull som en del andras katter är... :cautious: Jag kan mycket väl tänka mig att han kommer se bebisen som en varm och gosig kudde :crazy:
Att smyga på honom med sprayflaska tror jag inte på, det är uteslutet. Tror snarare att han skulle tro att det var en ny rolig lek vi håller på med... Aluminiumfolie har jag aldrig hört talas om att folk har i spjälsängar :confused: Låter inte så mysigt för bebisen heller.
 
Aluminiumfolie har jag aldrig hört talas om att folk har i spjälsängar

Tanken är att katterna ska tycka att det är otäckt när de hoppar upp på folien och därmed ska avstå från att göra det sen när bäbisen ligger där. Fascinerande att nästan alla "uppfostringsmetoder" som rör katter handlar om att skrämma, avskräcka eller använda deras i regel inneboende avsky för vatten... :meh:

(Och nu ska jag sluta OT:a om min bitterhet rörande folks attityd mot katter... :p )
 
Vi har fyra katter ich jag litar inte på att dom inte lägger sig på bebis. Särskild våran yngsta. Så vi har stängd dörr till sovrummet. På dagera har jag honnom i vagnen inne när han sover så jag kan ta han med mig till rummet jag skall till. Ute har jag kattnät till vagnen. Det är solid med stram snodd. nu värker jag kanske litt vel försiktig men jag är absolut inte panisk.
 
Min katt är inte riktigt lika hänsynsfull som en del andras katter är... :cautious: Jag kan mycket väl tänka mig att han kommer se bebisen som en varm och gosig kudde :crazy:
Att smyga på honom med sprayflaska tror jag inte på, det är uteslutet. Tror snarare att han skulle tro att det var en ny rolig lek vi håller på med... Aluminiumfolie har jag aldrig hört talas om att folk har i spjälsängar :confused: Låter inte så mysigt för bebisen heller.
Min katt är inte heller hänsynsfull och tar sig ofta stora friheter men än så länge har det gått bra. Det gör det säkert för er också. Avvakta och se hur katten beter sig och ha en plan redo om det skulle visa sig att han är närgången är mitt tips :). I värsta fall kanske ni kan börja med att stänga dörrar så katten inte kommer åt bebisen och ta det därifrån.
 
Min katt är inte heller hänsynsfull och tar sig ofta stora friheter men än så länge har det gått bra. Det gör det säkert för er också. Avvakta och se hur katten beter sig och ha en plan redo om det skulle visa sig att han är närgången är mitt tips :). I värsta fall kanske ni kan börja med att stänga dörrar så katten inte kommer åt bebisen och ta det därifrån.
Vi då, som har en katt som ser en stängd dörr som en kul utmaning och släppte ut innekatten både en och två gånger innan jag fattade att det var han ;-)...?
 
Om någon som faktiskt känner mig har några funderingar runt katten så har de inte sagt något, de vet att de i sådana fall hamnar i rejäl onåd. :devil:

Däremot har främlingar, allt från barnvagnsförsäljare till mammor till tvåveckorsbäbisar (som efter dessa två veckor förstås vet ALLT om barn), kommit med välmenande råd om använda sprayflaska för att hålla katten borta från barnvagnen eller lägga aluminiumfolie i barnsängen. Genomkorkade metoder vad det än gäller, i mitt tycke.

Hehe, jag blev rätt provocerad, "skulle MIN katt...??" :confused: :banghead: Nisse stannar i sängen, han var trots allt där först. Sambon å andra sidan... Ja, han kanske får flytta på sig om det skulle knipa. ;)
 
Vi då, som har en katt som ser en stängd dörr som en kul utmaning och släppte ut innekatten både en och två gånger innan jag fattade att det var han ;-)...?
Glömde att charmen med katter är att det inte finns en universallösning :angel:
 
Jag hann otroligt nog med båda besöken!

Spec.mödravården: tror det var ett besök på hela 7 minuter med läkaren :p hon frågade vad jag ville, jag sa att mitt tålamod var slut och jag ville ha något att räkna ner mot. Typ :p
Sen ringde hon och bokade igångsättning, fredag var första lediga tid vilket jag är helnöjd med! Trodde aldrig det skulle gå så lätt... Men någon fördel ska man väl ha av att ha haft ont länge :)

Bm: gjorde en ny hinnsvepning. Det hade hänt liiite med tappen sen sist, men inte mycket alls. :( den är fortfarande 2,5 cm lång (av 4) förvisso mjuk och sladdri. Öppen kanske ca 0.5 cm (ca 1 finger). Inget man föder barn på direkt :meh:
Jag hoppas fortfarande på att det drar igång naturligt, men tror tyvärr att jag får vänta tills fredag...
 
Jag hann otroligt nog med båda besöken!

Spec.mödravården: tror det var ett besök på hela 7 minuter med läkaren :p hon frågade vad jag ville, jag sa att mitt tålamod var slut och jag ville ha något att räkna ner mot. Typ :p
Sen ringde hon och bokade igångsättning, fredag var första lediga tid vilket jag är helnöjd med! Trodde aldrig det skulle gå så lätt... Men någon fördel ska man väl ha av att ha haft ont länge :)

Bm: gjorde en ny hinnsvepning. Det hade hänt liiite med tappen sen sist, men inte mycket alls. :( den är fortfarande 2,5 cm lång (av 4) förvisso mjuk och sladdri. Öppen kanske ca 0.5 cm (ca 1 finger). Inget man föder barn på direkt :meh:
Jag hoppas fortfarande på att det drar igång naturligt, men tror tyvärr att jag får vänta tills fredag...

Härligt hoppas att det kommer igång innan annars smäller det på fredag :up:

Jag ska ju också till S-MVC fast på torsdag så om de säger att de ska sätta igång på måndag så kommer jag börja grina för jag orkar inte heller med nu....
 
Jag ska ju också till S-MVC fast på torsdag så om de säger att de ska sätta igång på måndag så kommer jag börja grina för jag orkar inte heller med nu....
Ring och storböla i telefonen så får du kanske en tidigare tid. Det fungerade ju tydligen för mig :o *noll stolthet kvar, men det bryr jag mig inte om :p )
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
400
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 838
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
21 995
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 204
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp