Varför valde ni den häst ni har nu?

Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Jag köpte på ren magkänsla, jag köpte henne osedd så det var verkligen grisen i säcken som köptes.

Nu har min magkänska rätt och det hela vart bra:D
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Min första egenägda häst träffade jag som 2-åring, hon gick i hagen tillsammans med ett russ och var väl inte det vackraste jag har sett.. Egentligen var hon ganska ful om jag ska var ärlig, men det verkar som om hon redan då bestämde sej för att, den människan ska jag ha! Hon gjorde allt för att vi skulle titta på henne, inkl bet oss i tårna och knöt upp ett par skosnören..;)

Då jag flyttade dit min valack som jag hade på foder (halvbror till stoet, kom alltså från samma ställe).. så fanns hon ju där hela tiden och det gick inte att missa den lilla unghästen. Men hur urmysig hon än va så var jag inte intresserad, hon höll ponnymått och vad skulle jag med en ponny till, även om jag hade några år kvar så skulle jag ha en storhäst unghäst.. Tiden gick och jag pysslade dock mer och mer med den lilla unghästens om verkligen hade ett hjärta av guld och enorm personlighet, precis som min valack.

För att göra en lång historia kort så gick det väl inte speciellt bra när de som ägde unghästen skulle rida in henne kommande vår, så de gav väl upp och lät mej ta över.. Första gången jag satt på henne rörde hon inte på örat ens och så har vi fortsatt.. Det har liksom varit hon och jag.. Det gick inte att släppa henne efter det, ponny eller ej.. (sen att damen växer om ponnymåttet samma sommar är ju bara en bonus..;) )

Detta är verkligen min största kärlek och en once in a lifetime häst.. Alla som träffar henne faller pladask för hennes charm och enorma klokhet, samtidigt som det finns en räv bakom varje öra..

p1040922_508aa53f9606ee1a22bd30a1.jpg


Mvh Domino_s
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Runt 1999-2000 så kom det en ny häst till ridskolan jag red på. Hon stog i sin spilta och så fort jag såg hennes söta rumpa sa jag -Åh! Den vill jag ha! Sen när jag fick rida henne sa det KLICK! :love:

Sedan dess har vi hållit ihop. Men 2008 flyttade jag 60 mil ifrån henne men kunde inte låta bli att åka upp och rida henne varje sommar. Men julen 2011 så fick jag äntligen möjlighet att köpa henne! Vi hör ihop! :love:

DSC_4632_zpsad37ff33.jpg
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Åh vilken rolig tråd! :)

Häst nr.1: KÄRLEK vid första ögonkastet!!! Inte alls den häst jag skulle ha, men nu, snart 10 år senare, inser jag att vi faktiskt alltid hört ihop! :love:

Häst nr 2: Min drömhäst, som jag fick kämpa så mycket för. Vägen till att få äga henne var besvärlig och jobbig, men till slut blev hon min. Vi har hängt ihop nu i drygt åtta år, vi är ett TEAM!

Häst nr 3: Mamma till 2:an, köpt osedd, men världens bästa köp och en fantastisk vän och läromästare till min dotter! Blir kvar här tills Trapalanda, är idag 23 år.

Häst nr 4: Son till 2:an, en cooling som jag ännu inte vet vad det blir av... Tre år i år, hantering påbörjad, inget rubbar honom... Kanske blir så när man växer upp med mor och mormor..? ;)

Drömmer om en 5:a, en D-ponny, äldre dressyrhäst, (drömmer om en skimmel) läromästare till dotter elva år . Där vore flocken komplett...:D
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Min 01:a som jag köpte för fem år sen blev jag tjatat på av ägaren att komma och titta på. Hon tjatade så förbaskat att jag gav upp och åkte 20 mil för att titta på henne. Provridningen var fullständigt vidrig, hon bockade, sprang rakt in i skogen och försökte skrapa av mig mot ett träd. Gick knappt att leda ens.

Hoppade lättat av och tänkte "aldrig i helvete". Men... så tittade hon på mig under lugg med en blick som sa: "Bara så du vet är det du och jag, vare sig du vill eller inte." Ringde lite kompisar på vägen hem och de tyckte konstigt nog att jag skulle köpa henne. Hon var enormt FET och ouppfostrad så det var helt galet. Men aldrig att jag ångrat mig, mer än korta stunder. Hon kräver sin ryttare, gör man fel så gör hon exakt som man säger. Typ sitter snett så går hon snett. Skänkel på fel ställe och hon går inte framåt. Oerhört charmerande dam.

Den andra en 08:a som jag köpte för två år sen var förnuftsstänk. Bra stam, rätt färg, fin exteriör och bra lynne. Hon är otroligt vacker, talangfull och mjuk som smör i psyket. Hon är en underbar ridhäst som fattat allt från första sekund, tyvärr så känns det ändå inte rätt. Förhoppningsvis blir hon dräktig i år och sen säljer jag antingen henne, fölet eller kanske båda, beroende på hur saker och ting utvecklas.
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

KL

Jag såg en annonsbild:

306330_2351166612815_21604707_n.jpg


Det var TOTAL kärlek vid första ögonkastet! Dock skulle jag inte ha nån häst då (hade nyss köpt hus som skulle totalrenoveras!) och mitt "hästköpssparande" hade bara kommit upp i hälften av vad säljaren begärde,men jag kikade på annonsen flera gånger per dag,allt var ju perfekt,färgen (har ALTID drömt om en isabell),könet (vallack), höjden (ca 165 som vuxen) och halvblod. En framtida träningskompis istället för kallblodet jag hade haft innan som inte gick närmare transporten är 20 meter,eller triangelmärkta araben,den här kunde jag ju verkligen RIDA!

Drömde mig bort totalt,och på något lustigt vis så kom jag i kontakt med säljaren här på Buke,tror jag svarade i en "favoritfärg-tråd",att jag hade drömt om en isabell,att dom är så vackra,varpå hon pm:ar och sskriver att hon har en ute i hagen. Det visar sig sen att den är till salu. Det visar sig ännu senare att det är hon som äger "mitt" ögongodis! :nailbiting::D

Säljaren försöker kränga honom till mig,:D,erbjuder avbetalning efter att jag öst kärlek över denna lilla krabat,jag är nära att gå emot mina principer,men tackar tillslut nej med gråten i halsen,jag vill inte ha något på avbetalning. Jag grämer mig hela natten,är skitdeppig verkligen! Visste att det skulle komma en spekulant dagen efter. På morgonen så vill jag knappt stiga upp ur sängen,sååå nedstämd,borde jag ha tackat ja endå,det var ju kärlek vid första ögonkastet,borde jag lita på magkänslan som bara skrek efter honom? Skita i att hjärnan sa att jag inte ska ha något på avbetalning,speciellt inte då med nyinköp hus som vi stog och renoverade för fullt... Nää,hjärnan hade rätt,det skulle vara så dumt!

Gick ut med hundarna,satt sen och slötittade på Tv:n,kändes som om världen ramlat ner i huvudet på mig. Går in då och då på datorn för att se om annonsen blir bortplockad,men den sitter kvar. Efter lunch får jag ett mejl,med rubriken: "Ett glatt mejl???" från säljaren. Tänker att nu har hon fått han såld till ett bra hem,för det önskade jag henne på kvällen innan,att det skulle komma en som var bra. Jag öppnar mejlet,och läser då: "Nu har tjejen varit ut och kikat,men det kändes inte ärligt,JAG VILL ATT HAN SKA BO HOS DIG!!! Så mycket som du redan gillar honom kan det inte gå fel,så du får köpa honom för pengarna du har."

Snacka om att jag vart överlycklig,bara skrek rakt ut,dansade runt som en idiot där hemma,och hundarna undrade var f*n som flygit i mig! :D # veckor senare rullar vi 40 mil och hämtar hem min bästa vän,och jag har inte ångrat det en sekund,jag är lika nyförälskad nu som för 2 år sen! :love: Jag älskar verkligen honom av hela mitt hjärta,och jag kan inte tänka mig att någonsin ha någon annan häst,det är jag och han,nu och för alltid,min fina gula,min vackra sol!

383407_10200458361555799_1981573109_n.jpg
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Hon var fux och nästan trillade på mig (; En kompis hade ingen användning av hennes avelssto efter senaste fölet, jag ville ha en häst att ha roligt med och så löste vi två "problem" på samma gång :) Har alltid älskat fuxar och kunde inte säga nej (priset var också till hennes fördel, haha). Blev dock riktigt lyckat, även om jag mindes henne som sur, jobbig och seg i munnen och det hela var en rejäl chansning så är det nog den finaste häst jag någonsin kommer äga :)

Så ja, jag valde väl inte så mycket överhuvudtaget, det liksom bara blev så..
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Hej!

När jag köpte Prinsessan hade jag precis förlorat min förra häst. Det jag sökte var en häst som var så olik min förra jag bara kunde hitta, dels för att slippa jämföra dom hela tiden och dels för att jag vill ha en ny utmaning.

Så jag åkte runt lite och letade och hittade en superenergisk (förra var lite mer lat), arbetsglad, känslig liten häst, som inte alls var kärlek vid första ögonkastet, men som kändes som om hon kunde bli en bra kompis när vi lärt känna varandra. Så på vinst och förlust köpte jag henne och det har jag inte ångrat.

Just det- pållan innan var det direkt kärlek vid första ögonkastet och jag har alltid varit helt säker på att även om hon kastat av mig på provridningen hade hon ändå fått komma med hem. Saknar henne fortfarande, trots att det var 5 år sen jag fick ta bort henne...

/Lavinia, som om det blir nån mer häst tänker satsa på annan färg än "vit".
 
Senast ändrad:
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Härlig tråd! :D

När jag såg min lilla guldklimp på annonsbilden (mars 2011) blev jag störtförälskad och visste redan innan jag hade varit och provridit att jag måste köpa henne! Nu står vi här drygt två år senare och mycket har hänt(skador & sjukdomar som gör henne endast till sällskapshäst) men jag vet att jag aldrig kommer kunna sälja min älskade solstråle! :love:
077_51bdeb26ddf2b30dcf3cc110.jpg


Min andra gulleplutt hittade jag i juli 2012 och kände också där att han skulle bli perfekt för mig eller vi tillsammans! Men vi har också haft motgångar som när han slet av bicepsmuskeln påväg till besiktningen! Men efter tre månader blev han min trots allt och är helt återställd, han gjorde treårstest i maj nu och jag är så glad att han är min! :heart eller som hans uppfödare säger: han har hittat sin människa, så fina ord! :love:
img_8152_51bdedb2e087c30303c15f2b.jpg
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Det va det sötaste, den gula.
Vad är det för ras?

Menar du min så tack det är hon! :love: Hon är en korsningsponny och har tyvärr ingen aning om vilka föräldarna är :( Jag älskar isabeller och Fibusens "korven" är ju underbar!! :love: (sorry för en massa bilder men kunde inte låta bli att lägga ut på henne, hon är ju så söt!)

402280_263796307021159_212186009_n.jpg

012_2_2_51bec62a9606ee643c8acb03.jpg

070_51bec3b4e087c31b86881859.jpg

img_8971_80689429_51bec4e7ddf2b3678b701a3d.jpg

309478_195890593811731_100001723755047_473106_7117388_n_51bec4f9ddf2b366df395d64.jpg

dsc_0596_51bec5bae087c31b1afbb1bd.jpg

319498_195890927145031_100001723755047_473107_5059345_n_51bec4faddf2b3678b701a3e.jpg
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Jag och syster hade bestämt oss för att slå våra påsar ihop och köpa häst tillsammans (vi hade bägge haft egen häst tidigare men ekonomiskt och tidsmässigt så kändes det som en bra lösning att köpa en gemensam). Vi åkte och tittade på en tinker-tös nära oss och blev helt sålda på rasen så vi bestämde oss för att leta efter en sån.

Just då fanns det inte så många på annons men jag googlade runt på uppfödare och ringde en som hade två till salu. Jag och syster kollade på bilder, den ena var fem år och mörk och den andra var tre år svartskäck med mycket vitt. När vi kollade på datorn och diskuterade så var vi överens om att den mörka verkade lämpligast för oss (samt att vi inte ville ha en ljus häst). Väl på plats visades bägge i paddock och vi fick prova rida, tre-åringen var ju bara att sitta på det var inte mycket att provrida. Medans vi tittade på den mörka som vi egentligen var intresserade av så var tre-åringen lös i paddocken och han följde efter mig som en hundvalp och skulle bli klappad på medans syster provred och samma sak när jag provred att han den ljusa förföljde syster som var på marken och skulle gosas med. Det var inte mycket diskussion om det för det var den ljusa tre-åringen som blev vår :p.

Vi känner inte att vi valde häst, det var snarare hästen som valde oss och än så länge så verkar alla parter nöjda :D.

2012-08-04-09.48.48.jpg
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Min första häst fick jag lite innan jag fyllde 12. Har kvar henne fortfarande 5 år senare. Jag hade tjatat i över 9 år och när mamma och pappa väl gav med sig och gick med på att åka och provrida ett äldre sto som skulle vara snäll och inte alltför dyr så tog jag chansen. Det visade sig vara en riktig latmask, men väldigt snäll och lugn precis som f.d ägare sagt. Jag ville egentligen inte ha henne pga att jag knappt fick igång henne i skritt. Men jag var övertygad om att det var min enda chans, att det var denna hästen eller ingen alls. Och häst ville jag ju tvunget ha så henne fick det bli. Och det blev väldigt bra till slut.


Min andra häst var knivigare att hitta. Det var nämligen så att jag var tvungen att flytta min första häst pga masksmitta i gamla stallet och min häst var i otroligt dåligt skick. Jag hittade inget annat stall att ta henne till utan fick välja att bygga lösdrift här hemma och stängsla in en åker. Men min häst behövde ju en kompis. Vi hade inte så mycket pengar just då och sökte då efter en billigare häst. Min andra häst kan lätt bli hackad på utav andra hästar så det jag sökte var en häst som var snäll mot sina hagkompisar. Den första vi tittade på var jag väldigt fäst vid men hon var inte så snäll mot sina flockmedlemmar så hon gick bort. Den andra jag provred var jag också förtjust i, mycket trevlig att rida och ranglåg, ägaren ville dock behålla hästen i slutändan. Sen åkte vi och tittade på den tredje som fick bli min. Hon var snäll och trevlig mot andra hästar men var dock inte rolig att rida. Travaretrav + nerv. Jag gillade henne inte alls men jag hade alla tankar på min första häst som faktiskt skulle bo med den blivande hästen 24/7. Det blev väldigt bra här också. Hästarna klickade dirrekt. Dom är bästa vänner och ingen dominerar den andre. Har aldrig sett att någon har sparkat eller bitit på den andre, dom är med andra ord ovanligt snälla mot varandra. Den nya hästen visade sig även vara trevlig att ha och göra med och lugnade ner sig snabbt och blev tryggare i sig själv. Litar på henne till 100 % och kan ha med henne överallt utan att hon stressar upp sig eller blir istadig. Provridningen var alltså väldigt orättvis mot henne för den individ jag provred är inte den individ jag sedan köpte.


Ja, mina hästköp har inte gått till på rätt sätt haha. Man bör ju inte köpa häst där det inte känts bra vid provridning och absolut inte när man egentligen inte har råd. Men det har löst sig bra ändå, men jag är väl en av dem som helt enkelt haft tur och det kan man ju inte alltid förvänta sig.
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Åååh vilka solskenshistorier här finns och så underbara människor och hästar :love:


Efter en sommar med hyrd häst och några år som fodervärdar hade mamma och pappa äntligen lovat oss en egen häst! Syrran var 12 och jag 17. Vi hade väl inte så stora krav mer än att hästen skulle vara snäll och välutbildad i en "lagom" ålder. Den skulle också kunna ridas av alla i familjen eftersom vi alla red.
Först ringde vi på en 10-årig valack som verkade vara en bra nybörjarhäst, eftersom alla i familjen låg olika utbildningsmässigt. Tyvärr var den redan såld och syster och jag finkammade blocket efter något annat men de flesta var alldeles för dyra. Dessutom återkom vi hela tiden till en brun liten spinkig häst men med de mest fantastiska ögon! Den här var 6 år gammal och var tränad för trav men det blev aldrig nåt av honom så han tävlades aldrig. Han var skrittad och travad i skogen. Det var inte alls vad vi var ute efter men vi åkte och tittade ändå.
Han stod inne själv i en box utan strö (det var sommar så hästarna gick ute annars) och var jättestressad eftersom de andra hästarna var ute. Dock lugnade han ner sig när han togs ut och stod snällt medan vi borstade. Mamma skötte allt snack då hon hade mer vana än vi andra. Jag satt upp först på valacken som vinglade iväg. Han kunde inte gå rakt. Vi vinglade bort till ett fält där jag provade lite trav också och då drog han ner huvudet och började svänga med det. Han gjorde likadant med min syster. Efter att vi ridit en kvart släpptes han ut i hagen och stod och gäspade och gäspade och gäspade... Det här slutade med att han två dagar senare stod hos oss, besiktigad ua. Och tur är väl det för åtta år senare står han fortfarande här och har vuxit lite ;) Det han gjorde med huvudet gör han fortfarande när han är glad. Det tog ett bra tag efteråt innan vi förstod att han var glad att komma ut när vi provred... Vi föll pladask för hans så fina ögon :) Och det vingliga försvann när han kommit upp i hull och satte muskler.

2005
P4170041_zps0cb3dfb6.jpg

2011
image_zpsccc15875.jpg

2013
IMG_20130515_191207_zps278c9c01.jpg


Häst (eller snarare ponny) nummer 2 kom ett par månader senare var för att syrran ville börja tävla och hon hade vuxit ur sin foderponny över sommaren.
Vi var runt på en hel del provridningar och träffade på en hel del konstiga människor och minst lika konstiga ponnyer. En liten oansenlig annons hamnade hela tiden längst ner i högen av annonser mamma skrev ut. Det stod inte mycket mer än 9-årigt sto, tävlad LD. Efter en massa misslyckade provridningar och besök så ringde vi till slut på den annonsen. Ponnyn hade stått en månad fick vi veta och ägaren studerade utomlands. De hade haft henne sen hon var 3 och ridit in henne med hjälp av kunniga människor som bodde nära. Vad som mötte oss var en ganska tjock fux med lång man och två lösa skor... Men vi provred och det klickade väl inte direkt men det fanns ändå nåt där. Syrran åkte och provred en gång till (nyskodd) och fick hoppa henne lite. Då sa det klick! En vecka senare var hon ua och stod hos oss :) Då började problemen... Hon var "elak" i stallet, vi blev sparkade, bitna och uppklämda i väggen. Hon sprang över oss och reste sig när vi red. Vi funderade på att lämna tillbaka henne men det blev inte så och det är vi glada för idag, hon är världens mysigaste! Men hon tycker inte om barn så de kan inte gå in i hagen och klappa henne själva tex.

2005
P6110042_zpsc13a5cdc.jpg

2009
PICT9938_zps6caab98c.jpg

2013 (något betestjock ;))
20130528_204100_zps5d2e7f1d.jpg
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Jag är ganska impulsiv och fick för mig att en liten hingstunge det ville jag ha. Inga planer, hade sökt in till universitetet till hösten och tja allt var väldigt ostrukturerat och dant.

Kollade mängder av annonser men inga klickade utom en. Den enda jag tittade på dessutom. Såg filmen och jag var förälskad.

---> https://www.youtube.com/watch?v=qmdJF8nas24

Åkte och kollade på honom en månad senare, hade redan bestämt mig innan. Det stod en tufsig ojämn liten pojk på 7 månader i hagen med sammetslena ögon och ett stort lugn. Skrev på kontraktet och begav mig hemåt. På färjan sa jag till min kompis "vafan har jag gjort" jag var milt sagt livrädd men ändå upprymd över att ha köpt mig min första storhäst.

Var väll inte de lättaste månaderna som följde från mars till maj när han kom hem. La handpenning och resten när han kom hem och det var pengar som inte fanns när jag skrev på kontraktet. Hej impulsivt smartskaft. Men det var värt det.

Men ack så rätt det kändes när han klev av lastbilen. Min fina Ove.
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Min första egna ponny skulle jag få sommaren det året jag fyllde 15.

Ryktesvägen fick vi höra talas om en 15-årig d-ponnyvalack som stod strax utanför stan. Jag muttrade att jag inte ville ha en så gammal häst, men ok, vi åkte och tittade och allt kändes rätt. Ingen dans på rosor med honom under de första åren, han var en tuff häst som var van att få sin vilja igenom. Han var en otrolig häst och vi fick många placeringar både bland ponnyer och stora hästar i hoppning, dressyr och DM-medaljer i ft.

Men framför allt så var han en fantastisk vän fram till hösten som 31-åring när det var dags att vandra vidare.


Min andra stora häst är nog mer än värd att nämnas här, uppfödd av de jag köpte ponnyn från och jag fick hem henne på foder när hon var 2 år. Kördes in och reds in och jag köpte henne innan 3-årstestet som hon gjorde med mediokra siffror. Min tanke var att jag köpt mig en trevlig häst för lätt/msv klass, trevlig javisst men med betydligt mer kvalitéer än så! Gick till semifinal i 4-årschampionatet där hon hoppade av mig ut ur kombinationen på söndagen.

Som 6-åring lämnade jag över tävlandet till en betydligt mer kompetent ryttare som bodde i grannbyn vilket gjorde att jag kunde fortsätta rida henne till vardags. Hon gick finalen i Agria hopphäst som 8-åring och debuterade 1,50 int plus att hon var placerad i YRGP i Le Touquet samma år. Under tiden red jag även div 1 dressyr och var 2a i DM i ft.

Johanna22.jpg



Sedan kan vi spola fram till de hästar jag har idag som jag köpte osedda från Tyskland via en svensk kille. Jag smälte fullständigt när jag såg bilden på valacken, och ja han är ännu mer fantastisk i verkligheten än vad han var på försäljningsbilden.

CMRF.jpg


Stoet fick jag med i ett paketpris tillsammans med valacken, stammen var bra men hästen var tunn och eländig.

Nutid

G.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Jag har 2 st.

Dean Dream, vbltravare sto f 2001 e Comets Tail u Eternity Crown

Jag letade ny medryttarhäst och hade annons ute. Fick ett mail från en tjej som varit aktiv som amatörtränare och hade tagit hem ovanstående häst igen, då hon blev misskött och skulle slaktas. Tjejen hade egentligen inte intresse eller tid för att ha hästar igen (hon hade slutat med trav och denna häst hade hon överlåtit till en kompis som var travtränare), hon såg min annons och berättade om hästen. Eftersom hon inte hade tid själv, behövde hon någon som tog hand om henne, hon var dock så mager att hon inte var ridbar :cry: Dessutom hade hon fått erlichia.
Tyckte det hela lät riktigt skumt, men åkte och kollade. Jag pluggade på distans och kände mig väldigt rastlös/hästlös, så jag började åka ut och ta hand om henne.
Hon var nervös, mager och överspänd, själv mådde jag också dåligt under den tiden av diverse anledningar. Jag mådde bättre av att ta hand om henne varje dag :)
Efter en tid kände ägaren att hon ville överlåta ägarskapet på någon annan. Jag tyckte att hästen kunde alldeles för lite för att vara lämplig för mig, dessutom var hon en typisk het travare med nerver åt alla håll, jag behövde egentligen en läromästare. Men hästen var även otroligt snäll och mjuk i sitt sätt.
Jag försökte hjälpa till med försäljning, tyvärr gick det inget vidare :( Ägaren beslöt att ta bort hästen om inte jag tog henne.
När domedagen närmade sig lossnade det för mig och hästen ridmässigt på flera plan, och jag kände att vi kanske skulle klara av det! Så, en vacker septemberdag åkte vi och klinikbesiktigade henne, hon gick igenom-och jag blev hästägare :D
Jag har nu haft henne i 4 år, hon har följt mig över halva landet, och jag ska ha henne tills hon vandrar vidare. Det var inte meningen att jag skulle ha en travare, men jag fastnade för den lilla nervösa hästen, som idag är mestadels lugn-men inte i ridningen! :p Vi har ett band och jag tror faktiskt hon också tycker det. Hon brummar när jag kommer och även om hon är skitjobbig i perioder, så är hon min lilla häst som hjälpt mig igenom mycket, hon har lärt mig massor, trots att hon själv inte är någon läromästare. :heart

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/226230_10151012722831365_424246224_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/560389_10151055537756365_1927792744_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/574711_10151020760811365_1949553605_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/301031_10150305019876365_1266626168_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/308649_10150307113361365_1079071912_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/296055_10150273564276365_751752_n.jpg :heart

Häst nr 2: Romany Jack Flash, valack f 2009, tinker imp England med okänd stam

Har endast haft denna pojk i några dagar! Jag har velat ha en ponny i flera år och Gulli (travaren kallas så) behöver sällskap när vi flyttar ut på landet. Jag ville ha ngt som var lite av en motsats till Gulli-hon är rätt mycket att hantera ibland..:meh:
Jag har alltid varit djupt fascinerad av Frieser, och funderade på en. Tyvärr är de fruktansvärt dyra, och har exteriören emot sig i vissa avseenden. Så jag började kolla lite på tinker/irish cob, och hittade en import uppe i norrland. Åkte upp, provade, och var skeptisk. Det var en väldigt grön valack, som inte förstod vad jag menade med galoppskänkel ens. Men han hade ett väldigt mjukt sinnelag, och förstod snabbt. Redan på andra provridningen började han förstå vad jag bad om.
När den lilla godingen såg vänligt på mig med sitt blåa öga och kliade mig med sin mustaschförsedda överläpp, så föll jag och bestämde mig för att ge honom en chans :)
Vi har ordnat en dressyrtränare som ska hjälpa oss vidare. Han är väldigt elegant och har ljuvliga rörelser, så förhoppningen är att han ska tävla i dressyr i framtiden.
Nu går han ute på sommarbete och har kul med ett par ponnys (Gulli blev en skrikig kärring och han blev alldeles förskräckt när vi släppte ihop dem)

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/946632_10151477848096365_691826916_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/1010572_10151501635251365_1459231884_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/1013693_10151498092726365_615403592_n.jpg

Det var min bildbomb :D
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Min första häst fick jag av min far när jag var 17 år, dom flästa annonser jag visade honom tyckte han var alldeles för dyra och det började sjunka in att pris klassen var det man får fd travare för men så hittade jag en annons på en 5 årig ponny på152cm för 15 tusen och där var hon en liten fux.
Första provridningen var på en frusen åker och hästen barfota och öm men jag förälskad men pappa tyckte bestämt att vi skulle prova en gång till och så blev det och nu i ridhus, hästen hoppar stuts över trav bommar och nitar på ett kryss men jag fortfarande förälskad i hästen så köp blev av.

Hon är lätt fram och bak och kan braka iväg i bock serier och hatar dressyr men guld att hoppa och en bergsget i skogen men det hon lärt mej mest är att hantera mina känslor och energier jag sänder ut.

Är 13 år senare fortfarande i min ägo.

Häst 2.
En avkomma till stot ovan så det var bara att ta det som kom ut:D.

Häst 3.
Jobbade som hovslagare på en ridskola och när jag hörde att dom skulle dra ner på ponny antalet så ville jag få möjligt att köpa en så jag kunde lära mej att tömköra riktigt bra.

Visade sig inte bli något av det fick hem en liten ponny på 85cm som ridskolan lånat av en familj som jag aldrig träffat och dom är även nu ägare till henne.
Tömkörning var bara att glömma då ögonen börjar rulla på henne så fort det blir lite mer krav en luffsa rakt fram.
Men hon är högt uppskattad av mej hon älskar att stå med mulen mot min panna och bara mysa hon har även en självklar plats hos dom andra hästarna och tillför mycket på gården på sitt sätt
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Häst nr 1:
Mitt livs första provridning, vi kom till stallet där hästen stod innan ägaren kommit dit och tittade på de hästar som stod inne. Jag såg hans ögon och vi sa att hoppas att det är den där. Det var det, och då fanns inte så mycket mer att fundera över för mig. Men vi provred och pysslade med honom, och jag älskade varenda sekund, trots att han inte kunde trava alls på ridbanan och slängde sig åt fanders när vi skulle galoppera på rakbanan.

Häst nr 2:
Jag ville ha ett kallblod att lära mig rida akademiskt med och sökte en robust häst som hade lätt för samling. Det kändes rätt direkt när jag såg honom och när ägaren red tyckte jag att hästen såg ut att ha väldigt lätt för samling, trots att han inte reds i form hade han väldigt lätt att ta under sig. Han hade den kapacitet jag sökte. Dessutom tyckte jag om honom, han var trevlig, intressant att rida, trafiksäker och vacker.

Jag är nöjd med båda mina köp. Nuvarande hästen är alldeles för bra för mig, han skulle vara hos nån som kunde ta tillvara på hans kapacitet, men jag är självisk och behåller honom ändå. :o
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! För dryga veckan sedan ramlade jag av hästen då den skenade och sedan bockade. Fick fyra frakturer i bäcken och en spricka i...
Svar
2
· Visningar
486
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 100
Gnägg Jag skulle vilja höra era erfaren heter från att köpa häst! Hur och när visste ni att det var DEN hästen liksom? Kändes det bara som ett...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 441
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp