Varför valde ni den häst ni har nu?

Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

KL*

Jag valde mamma och pappa och sen så tog jag helt enkelt det jag fick! Hon är egentligen inte riktigt vad jag vill ha, liten och rör sig som en kratta.
Men jag älskar henne någon oerhört och hon får helt enkelt stanna hos mig ändå!

kisses_by_erehsidne-d67x9k1.jpg


hugss_by_erehsidne-d67x9x2.jpg


Och så vårt enda familjefoto. Storm 10 dagar gammal. :love: Så lite har hon i alla fall vuxit. :)
familyphoto_by_eldfuxen-d51d4te.jpg
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Hingsten "fick" jag av ägaren då hon inte skulle ha kvar honom och hon visste hur mycket jag tyckte om honom. Fick honom på livstidsfoder mot att hon skulle få betäcka.

Nuvarande är en son till hingsten, och honom fick vi som inridningsprojekt då ägaren till hingsten tyckte synd om oss då vi plötsligt fick avliva honom. Hon tyckte inte vi skulle vara utan häst, och tyckte vi skulle få ha kvar en del av hingsten helt enkelt.
Herr Gul fick helt enkelt stanna efter inridningen, fast vi fick betala för honom ;)
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Jag skulle ha ett välstammat 5 årigt sto och en hopphäst som man ev kunde ta ett föl på. Liksom alla andra medelålders kvinnor ursäktar sig med när de själva ska få föl nån gång inom snar framtid. Samtidigt tänkte och surfade jag runt som en tok och tittade på vackra spanska hingstar. Efter ett midsommarfirande långt ifrån hemorten ville jag bara stanna till på ett stuteri jag hört talas om och titta på hästar. Där valdes JAG ut av en liten krallig fölunge på fyra månader. Han galopperade i fullfart med mamma och flocken som inte ville låta sig störas på sommarbetet, bröt sig loss och kom rakt fram till mig. Det var alltså kört bara att gå till banken och tömma kontot. Jag har inte ångrat mig att jag valde en stentuff liten kille som är ursocoal. Nu är han tre och jag avgudar honom fortfarande.
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Russet valde jag för att jag känt honom i över 10 år, han har varit verksamhetshäst på ett ställe där jag först gått som elev för att sedan jobba som ledare. Har i princip växt upp med ponnyn. När han blev till salu kunde jag inte låta bli, eftersom han var/är svårsåld så var andra alternativet att han skulle tas bort och i min värld var det inte ett alternativ så jag och en kompis köpte honom ihop, har inte ångrat mig en sekund även om ett russ inte var det jag hade tänkt mig att jag skulle köpa.


Började kika lite på annonser på storhästar och tänkte mig ett hästköp i höst eller så, men så hörde en bekant av sig och frågade om inte deras kallblod var av intresse. Den hästen har jag känt sen han var föl, känner han mamma och två av hans bröder väldigt väl. Just denna häst har jag inte varit så väldigt engagerad i som i bröderna, senaste två åren hade jag inte varit i kontakt med hästen. Åkte och provkörde och föll som en fura för den lilla valpiga valacken som galopperade mer än han travade men som mer än gärna kröp upp i famnen och ville kramas :love:

 
Senast ändrad:
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

KL

Slumpmässig, otippad provridning där det bara sa klick :D

Ridmässigt var han inte så jättetrevlig (travare) men vilken personlighet!..Har inte ångrat mig en sekund och han blev helt perfekt och det jag var ute efter, en kompis att ha roligt med.
Även fast jag var ute efter en hobbyhäst ville jag ha något att träna/jobba med och då blev han en ännu bättre kandidat eftersom att vi lagt ner timtals med träning för att få honom till vettigt ridmaterial.

Före honom stod en rad med bättre (ridmässigt) hästar egentligen, men de var på något sätt för tråkiga så denna filuren jag har idag fick följa med mig i stället för ca 10 år sedan nu och det ångrar jag inte.
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Letade unghäst för utbildning och tävling men hittade en oriden 7 åring :eek: vars annons jag hela tiden återkom till, åkte och kikade till slut, blev helt såld men fick ställa in köpet pga av andra privata själ. Tog en häst på foder men denna gick inte igenom besiktning :(för köp och samma dag som hon togs bort kom Tico ut på annons igen men 4 timmars bilresa hemmifrån :D Så jag ringde, eld och lågor dit och förklarade vem jag var osv och fem dagar senare åkte jag och hämtade henne, korsningsto, ca 152, jättefet och ilsk men ack så underbar :love:
I dag är hon jättehärlig :D

Behövde sällskap till den ovan och letade shettis, kom till en gård mitt ut i ingenstanns, visste inte ens hur hon såg ut utan åkte dit med transport på ren chansning. Hamnade i en hage med 12 ponnyer varav en gick fram och la huvudet i min famn och jag frågade vem som var Nova, ja det var ju hon som lagt huvudet i min famn :love: trots att hon var 11 månader och i princip helt ohanterad!

Pippi är en lång historia, men den korta är att jag och en vän hamnade på en marknad, bland ett 30 tal hästar stod ett slaktfärdigt, 25 årigt gammalt ök i shettisstorlek med maskmage, trasiga hovar, sår, eksem, och skinn och ben i princip apatisk. När jag kollar tänderna upptäcker jag att hon är bara runt året :eek:. Vi kom inte överrens om priset och jag åkte hem. Dagen efter var jag tillbaka för att köpa loss men då hade hon åkt med hästhandlaren hem :(, jag lokaliserade honom och 6 dagar senare mötte jag upp honom i ett av grannlänen där jag köpte henne rakt av på en statoilmack:crazy:
I dag har hon vuxit massor och är hon en frisk busig underbar 2 åring med massa bus och alltid den som kommer först i hagen och älskar att bli ompysslad :love:
sommar.jpg
[/URL][/IMG]
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Ja, jag har helt enkelt nyfiken på hur folk köper häst och varför det blev just den individen!

Hur gjorde du ditt val?

Ja, du...
Jag var galet hästsugen efter att varit hästlös i 1,5 år. Planen var att köpa en tre- eller fyraåring. Provade någon i grannskapet som jag inte klickade med. Sen blev det en tur åt Örebrohållet och eftersom jag ändå var i krokarna tittade jag på en 1,5-åring där också.

I ett litet trevligt stall på landsbygden hittade jag min Amadeuz, en då nästan svart gängelpojke med bläs. Han var så otroligt söt, trevlig att ha att göra med och hade finfina poäng sen bedömningen som föl. Att sedan uppfödaren var en seriös och trevlig prick skadade inte heller.

Ungefär såhär såg han ut då!
Sommar som ettåring.
4565_77078142823_3377821_n.jpg



Mitt sällskap tyckte jag betedde mig helt nyförälskat i bilen på vägen hem och det stämde.
Det var bara att tänka om och bli med nästan tvååring istället, något som jag inte ångrat. Trevligare ridhäst får man idag leta efter!

Vinter som tvååring, ganska nyligen min!
15950_195029322823_1068394_n.jpg



Som 2,5-åring under inridning
15950_195029307823_864405_n.jpg


Och häromdagen, under tävlingsdebuten.
1010244_10151275602317824_1188277119_n.jpg
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Ja, jag har helt enkelt nyfiken på hur folk köper häst och varför det blev just den individen!

Hur gjorde du ditt val?

Jag hittade henne i en annons här på buke. Vi åkte och tittade på henne. Då var hon två år och kolsvart. Nu är hon tolv och nästan vit. Om ett par månader är det 10 år sedan. Hon var sååå fin och har definitivt blivit hästen i mitt liv. Hon är det bästa som finns.
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Jag valde med hjärtat och inget annat. Mamma sa åt mig att inte köpa första bästa häst vi tittade på, och jag hade själv sagt att jag helst inte ville ha en ridtravare. Andra hästen jag skulle provrida var just en ridtravare och den var katastrof att rida! Men jag föll pladask ändå, trevligare häst får man leta efter. Kan fortfarande höra kompisens ord när vi kom in i stallet och fick syn på henne första gången "köper du inte henne gör jag det" ;)
Ett par veckor senare var hon på hemmaplan och jag var lyckligast i världen - min första egna häst! Det var 2002.
Sex år senare sålde jag henne, men efter knappt två år kom hon tillbaka och här blir hon kvar nu.
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Ja, jag har helt enkelt nyfiken på hur folk köper häst och varför det blev just den individen!

Hur gjorde du ditt val?



Ja, jag kollade runt på lite hästar och hade tänkt mig något av en läromästare. När jag kommer hem från skolan så ropar morsan att hon hittat hästen jag skulle ha. En femårig hannoveranare som var stor, alldeles för stor och många, många tusenlappar för dyr. Jag försökte förklara för henne att det här var ju inte alls lämpligt och alldeles för dyrt men hon tvingade mig att kolla på videoklippet, om och om igen. Så vi åkte och kollade på honom. En trevlig häst tyckte jag och inte så mycket mer. Visade sig att han hade en lös benbit och jag letade vidare. Hittade det ena efter det andra men han hade liksom fastnat i bakhuvudet. Vi ringde upp, han opererades och var på konvelascent. Och varje dag så var jag där. Gick på promenader, borstade och pysslade. Sen när dagen kom och han friskförklarades så skrev vi på papprena, lastade in honom och åkte hem till stallet.

Har inte en sekund ångrat att jag köpte min lillstrumpa. Nu har han varit min sidekick i sex år och han helt klart den bästa och snällaste hästen jag har haft!
Jag valde honom för hans vackra huvud, hans snälla ögon och hans lynne!


Dagen då han kom hem
%7B25F1498C-7638-41DB-B78C-5F48C63DDB34%7D.jpg



Och idag
%7BB70F922D-1D4B-4EEB-BB5A-6500E247E63D%7D.jpg
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Jag var medryttare på en underbar valack front september till i våras. Ägarens förra häst blev till salu och hon hade förköpsrätt. Hon hade ingen möjlighet att köpa hästen då hon redan har 3 så hon undrade om jag ville åka och titta på henne. Det gjorde jag så klart! Oj vilken häst asså! Jag hade inte tänkt köpa häst ännu men jag kunde inte motstå! Min dröm är en häst med lungt temperament, över 165 och gärna inte över 10 år. Istället fick jag hem en skimmeldam på 22 år som har både arab och fullblod i sig. Men jag skulle aldrig vilja byta ut henne. Hon är pigg och go och vi tränar på som vanligt. Enligt henne själv är hon inte en dag över 5 :-)
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

När jag åkte dit var jag lite skeptisk då han egentligen inte alls var vad jag hade tänkt att jag skulle kolla på.. Var ute efter en dressyrhäst- han var en hopphäst, ville ha ett sto- han var en valack osv : ) Men när jag kom in i stallet och såg honom var han det finaste jag sett :love: Provridningen gick jätte bra, han va jätte snäll att hantera och så himla fin, så vi bokade besiktning dagen efter och 3 dagar efter provridningen stod han hemma hos mig :love:
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Som många redan svarat, kärlek vid första ögonkastet! :p ridningen var så där, hon kunde skritt trav och galopp, importerad från Holland! Så hon behövde lära sig en del... :)
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

I mitten april i år fick min kompis sen 15 år tillbaka somna in. Jag hade haft honom sen födseln.

Jag skulle börja titta på häst efter årsskiftet och det skulle vara en quartervallack.

I början på maj följde jag med en kollega till dennes kompis som föder upp Kigermustanger, en ras jag läst väldigt mycket om och som varit lite av en dröm, som dock kändes ouppnåelig då rasen är så liten till antalet i Sverige. Men det kunde ju vara kul att se dem i verkligheten.

Och hur kan man INTE falla för denna??
IMG_4009_zpsba4f5efb.jpg


Bor hos mig sen snart två veckor:)
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Nr 1: "Den gamle". 11 årig halvblodsvalack, köpte jag när han var två. Jag hade varit utan ridhäst några år och var helt inställd på att fortsätta träna och tävla framför allt dressyr. Valde därför en bildskön fux med vita tecken, fullblodsmamma och tyskstammad maffig pappa. Väldigt välbalanserad galopp och mycket vägvinnande skritt. Jag hade problem med galoppombytena på min förra häst och var därför särskilt intresserad av goda förutsättningar för galoppträningen på denna.

Sedan kom livet emellan och jag har varken hunnit träna seriöst och kontinuerligt eller tävla honom. Övar på lite själv men tror fortfarande att det här är en häst som hade kunnat få bra resultat på tävlingsbanorna då det är helt tydligt att han tycker jättemycket om att visa upp sig och bara vara fin. Nu vill jag gärna tro att han har ett bra liv ändå förstås men, ja. Det här köpet var i alla fall ett mycket noggrant val där jag även hostade upp en del pengar.

Nr 2: "Den unge", 6-årig halvblodsvalack, köptes som ettårig hingst. Där var förutsättningarna helt annorlunda! Jag hade egentligen aldrig tänkt att skaffa mig två ridhästar för egen räkning, men insåg att jag måste ha ett "säkert" sällskap till nr 1. Alltså inte inackorderingar som helt plötsligt ska in på nätterna när jag vill ha min häst ute på bete, eller så flyttade de helt plötsligt till sommarbete någon annanstans eller vad som helst. Så när min gamle ponny fick avlivas så stod jag där och saknade just ett sådant säkert sällskap till min oerhört sociale nr 1.

Här var prioriteringen "så mycket häst som möjligt för så lite pengar som möjligt" ungefär. Jag övervägde allt, shettis, f d travare, tinker, connemara men så hittade jag denna lille gosse på annons för 18 000 kr. Helt ok stam utan att vara sensationell. Tänkte att det är ju lättare att hitta någon annan som "hjälp"/medryttare/fodervärd om jag har en ordentlig häst när han blir inriden. Åkte och tittade på honom där han gick i en hage som en vanlig mörkbrun häst. Högst ordinär men inga synliga skavanker, och häpp, så var han köpt.

Han visade sig vara ohyggligt rolig och lätt att hålla på med samt ohyggligt rolig att rida, även om han inte har några spektakulära gångarter. Han är också en proportionerlig, välväxt och snygg häst att titta på. Så någon medryttare blir aldrig aktuellt här. Ännu idag är det så att jag har ett brett leende över hela ansiktet efter VARJE ridtur på denna personliga och härliga häst. Och som sagt har man inte tid och ork att fara runt på tävlingar längre, så är det nog värt väl så mycket som spektakulära gångarter och en fin härstamning!

Summa summarum är jag enormt nöjd med båda mina köp, även om jag hade helt olika planer för gossarna när jag bestämde mig. Dessutom fyller de sällskapsfunktionen perfekt åt varandra och är verkligen som ler och långhalm när de far runt i hagen och stojar. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

*kl* Så många härliga historier!

Mina köp känns inte alls genomtänkta när jag funderar på dem så här, men jag är otroligt nöjd med alla mina hästar :love:

Ponny 1, vi hade nyss köpt gård och ville ha en shettis mest som sällskap till de stora. Där var väl kraven inte mer än att det skulle vara en söt shettis och det hittade vi ganska snabbt. Men sen upptäckte vi körningen och fick så småningom istället en tävlingsponny och ett sällskapshalvblod...

Ponny 2 eftersom vi kom på att vi ville köra par! Enda kraven jag hade var minst 1 m, inkörd, inte lastgammal. Tog ändå ett halvår innan någon sådan dök upp inom rimligt avstånd. Men då fick jag en riktig pärla!

Ponny 3 var ett äkta impulsköp... Letade inte alls häst just då men nöjessurfade på Hästnet ibland. Så dök en underbar sockersöt liten svartskimmel upp som jag inte kunde motstå. Men hon stod 100 mil bort, så henne köpte jag osedd på postorder :o

Ponny 4 behövdes för att uppfylla drömmen om fyrspann. Samma kravspec som ponny 2. Åkte och tittade på en ponny, men blev första-ögonkastet-förälskad i en annan ponny i det stallet! Har sån tur att de kunde tänka sig att låna ut den på foder.

spann.jpg
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Jag ville ha ett varmblod som enbart var insutten. En valack som var svart eller brunsvart. Första bilden jag såg på honom var han jätte ful med det var ändå någonting som sa att "Åk och kolla på honom". Och så gjorde jag det och det räckte med att jag kollade på honom. Åh jag föll direkt. Provade att skritta på honom och han var villig till allt så jag tog hem honom :3
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

När jag hade repat mig efter att ha varit tvungen att avliva min första uppfödning som 4-åring så bestämde jag mig för att köpa en ny unghäst. Jag ville ha en som rörde sig riktigt bra och verkade sund till ett pris jag kände att jag hade råd att betala.
Till slut hittade jag ett 3-årigt sto med mod och hjärta, provridningen gick uselt då hon aldrig varit inne i ett ridhus sedan fölvisningen och knappt gick framåt. Men hon traskade glatt på transporten (hade heller inte åkt sedan hon var föl) och när hon gick mot sin hage då såg jag skritten:bow:.
Och sedan blev hon min och det har jag inte ångrat en dag!:love:
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Jag hade en förkärlek till Cardento hästar men provade även hästar med annan stam.

Åkte till Royne Zetterman och provred en handfull hästar och så tog han fram ett 4 årigt sto. När jag såg henne trodde jag att det inte var något för mig då hästen var 175cm och jag är bara 162cm lång. Men jag provred ändå.

Efter 5 min sa jag denna vill jag ha!

Ett stort brunt sto efter Cardento - Cortez blev min efter besiktning.

Hade en del otur med henne hon slet av en sena i bogen med natt svart prognos men hon kom tillbaka och då jag skulle opereras så ställde jag henne hos en beridare som red henne i unghäst championaten både i Falsterbo och flyinge.

Tyvärr var hon med om en olycka som 7 åring och blev triangelmärkt så idag är hon avelsto men hon är mitt livs häst!
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

När jag köpte nuvarande hästen hade jag inte ridit på 1,5 år (varit med i stor ridolycka) och var jävligt rädd. Vågade inte ens sitta på en häst i princip.. O_o

Nuvarande hästen var SÅ HIMLA SNÄLL och underbar, det var (är!) den enda häst jag litar på. Sitter inte upp på så många andra hästar öht..

Sen att hon är jättefin för övrigt är bara ett stort plus! :love:


Hästen innan det ( som orsakade olyckan :crazy: ) valde jag pga att den hästen hade oändlig kapacitet, kunde nått toppen verkligen. Dock inte världens bästa temprament..

Så saker ändras verkligen med åren!


Nuvarande tjejen! :)

65935_10151292464413333_37760852_n.jpg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! För dryga veckan sedan ramlade jag av hästen då den skenade och sedan bockade. Fick fyra frakturer i bäcken och en spricka i...
Svar
2
· Visningar
486
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 099
Gnägg Jag skulle vilja höra era erfaren heter från att köpa häst! Hur och när visste ni att det var DEN hästen liksom? Kändes det bara som ett...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 440
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
953

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Hur är processen
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp