Varför valde ni den häst ni har nu?

Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Min första häst kom hem till oss mitt i natten av min kusins pappa som skulle byta honom mot några kalvar. 6 år gammal och jag hade aldrig sett en sötare ponny. Hoppade upp på hans rygg på en gång och jag blev helsåld på honom. Han stannade hos mig i 6 år.

Min andra häst som kom ett halvår senare köpte vi väldigt billigt av en klasskamrat till mig. Hästen var livsfarlig och det första hon gjorde när jag gick in i hennes hage var att attackera mig och bet mig i huvudet. Verkligen jättecharmig häst.. Men efter 2 år kunde jag äntligen rida henne och hon blev min bästa vän. Henne hade jag i 9 år.

Samma dag som hon åkte till andra sidan så kom min tredje häst. Det var inte jag som valde utan han köptes gemensamt med en travtränare och vi hade halva hästen var. Han skulle tävla i trav och gjorde det några ggr innan han var med i en olycka där han blev så skrämd att han inte gick att köra i lopp mer. En häst bakom honom fastnade i hans hjul när dom skulle om och han blev livrädd. Hästen som fastnade ramlade omkull. Han gick några montélopp efter det men fick bli min ridhäst istället och jag hade honom i 6 år.

Min fjärde häst hittade jag på blocket och det var världens fulaste bild men jag tyckte hon såg charmig ut och jag åkte och tittade på henne och från första ögonblicket så var hon min. Henne hade jag bara i 7 månader. Jag blev gravid och hade inte kunnat hålla igång henne samtidigt så jag sålde henne. Hade det inte varit för det så hade jag fortfarande haft henne. Hon var en Once in a lifetime häst..

Femte hästen har jag haft i 2 månader snart och även med honom så föll jag för honom när jag såg honom på bild. Sen var han charmig när jag träffade honom och han är precis som häst nr 4 så han är också en once in a lifetime häst.
Jag hoppas vi får många år tillsammans.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Connemaran: Jag har haft ett sto från samma stuteri förut och det var liksom min hjärtehäst. Så när jag såg att hon var till salu så skrek hela annonsen att det var MIN häst. Och det är det ju :)



Welsh coben: När hon såldes som treåring så ville jag egentligen ha henne. Men hade absolut inte råd, varken med häst alls eller hennes prislapp. När jag så hittade henne på annons i vintras till ett riktigt fyndpris så var saken liksom biff. Däremot har vi väl inte klickat helt personlighetsmässigt än men det kommer nog. Hon är egentligen husses ponny men den enda jag kan rida just nu.



Gotlandsruss född 2011: Insåg att det är så mycket lättare med tre ponnyer än två när man vill rida osv, så jag letade efter en lite mindre ponny som ändå är stor nog att göras något vettigt med. Hittade henne på en "akut säljes"-annons, husse föll pladask och jag tog hem henne dagen efter. Är envis som en gris men kommer bli en jätterolig ponny :D

(Den bruna).

Gotlandsruss född 1992: Den vi tittade på först som sällskap, ratade först pga ålder men sen ångrade vi oss, så hon bor hos oss nu med :) Är ffa sällskapsdam, har inte lärt känna henne ännu.



Kanske inte köper häst "som alla andra" men det brukar bli bra till slut ändå :love:
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Jag flyttade till ett nytt stall sensommaren 2010, stallägaren hade själv två hästar kvar hemma (och två utlånade), ett ponnysto med sitt stoföl, född maj -10. När jag flyttade dit mina (min gamla tävlingsponny och min dåvarande foderhäst) gick hennes hästar på bete långt från stallet, så jag såg dem först i slutet på oktober. Lillan var lite drygt fem månader och hon var en levande avbild av min första ponny, som dog 2008. Jag blev helt såld, redan då, men i det läget skulle jag absolut inte ha någon mer häst.

I december 2011 var däremot situationen helt annorlunda, foderhästen var sen länge ett avslutat kapitel och min gamla ponny hade haft flertalet fångattacker och ingen trodde riktigt att hon skulle klara sig. Det var väl först då som jag helt seriöst började fundera på ponnyn, fast att hon var ett och ett halvt då, och fortfarande inte ens kunde gå i grimma ordentligt. I februari 2012 köpte jag henne äntligen, idag är det världens finaste lilla tjej som till och med går att rida på, så jag har aldrig ångrat mig. Det var liksom bara hon från första början. :love:
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Första hästen: träffade den (8 år) på turridning, blev kär, köpte loss. Var väl ett ok val för mig då, hade möjlighet att prova att rida ordentligt, visste att han aldrig stack när man rejsade ett gäng bredvid varann osv.

Nr 2: bekant som hade ett snyggt sto (4 år) till salu när vi skulle köpa en till. Kändes bra att ha bra koll på vad som gjorts innan osv. Tyvärr insåg vi väl inte hur mycket träning en kallblodstravare verkligen behöver för att vara nöjd.

Nr 3: en bekant hade en unghingst (3 år) som var vacker som en dag, hade länge trånat och slog till utan att tveka när den blev till salu. Var typ ohanterad, svårt att utvärdera personlighet och läggning, det kändes bara i hjärtat att det var rätt. Tyvärr tog jag hjälp av en idiot vid grundhantering och inkörning, så unghästen blev närmast farlig. Sålde den för att jag inte klarade av den.

Nr 4: hittade en sötnos(ohanterad 3-åring) på annons, var faktiskt duktig och utvärderade den lite mentalt. Testade hantering i box, ta på kroppen, valde att ignorera att den kändes lite väl spattig att lyfta på benen.. ;) testade lite "longering" trots att den inte kunde sånt. Visade sig otroligt positiv till att erbjuda och försöka, så den tog vi. Har kvar den än idag, 7 år senare.

Nr 5: skulle köpa en åring(skäck), fastnade för en svart 2-åring ist. Han hade så vackra ögon :heart Testade typ inget, bara bad dem skicka hem honom typ ;) Visade sig vara en exakt kopia av Nr1, vilket inte passar mig personlighetsmässigt, dessutom blev han för liten, så han såldes.

Nr 6: gjorde allt rätt, tänkte efter precis vad jag ville ha den till, hur stor jag ville ha den osv. For land och rike runt och tittade på unghästar hos olika uppfödare, bad bekanta inom rasen att rekommendera uppfödare. Klämde på alla och kände efter riktigt, var det något som kändes tveksamt så letade jag vidare. Hittade tillslut en asbra uppfödare, massor med erfarenhet, bra hästhantering, väl hanterade unghästar, koll på avtal, rättigheter och försäkringar. Hon hade ett föl och en åring, jag var säker på att jag ville ha fölet, åringen var asful. Men när jag kom dit så sa mitt hjärta att åringen skulle jag HA! Testade lite grundläggande hantering, kollade hur han reagerar när han blir rädd och det övertygade mig. Nu är han 4 år och det bästa köp jag någonsin gjort. :heart
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

kl

Han dök helt enkelt bara upp :)

Jag hade en annan häst på foder när en vän till mig tog mitt (blivande) monster på foder i samma stall. Min dåvarande foderhäst var inte fräsch och någon månad efter att monstret dykt upp fick vi ta bort henne. Då min vän hade problem med sin rygg, och hästen var lite stor för henne, så började hon så sakteliga fasa över honom på mig istället för att rida själv. :p Jag hade ju ingen annan häst utan var glad över att ha en häst att rida, även om han var stor och lite klumpig, och knappt ridbar i början..

Så småningom var det i princip bara jag som red honom, så vi skrev helt enkelt över fodervärdskontraktet på mig. I samma veva flyttade jag 45 mil söderut för att plugga och tog pålle med mig. Efter ytterligare ett år stod det klart att jag aldrig skulle kunna lämna tillbaka världens finaste monsterhäst, och efter lite lirkande fick jag köpa honom av ägarna! :love:

Nu har han varit min egen i snart 3 år, vi har haft våra up's and down's, och ibland är jag litelite "trött" på att ha en häst som är så speciell på så många vis, men han är utan tvekan den finaste och klokaste hästen jag någonsin haft. Jag har aldrig passat så bra ihop med någon annan häst, och på många vis är vi nog som ett gammalt gift par :p Jag är otroligt glad att min vän såg det från början, och parade ihop oss :D
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Jag hade letat häst länge och hittat få intressanta. En valack hade jag bestämt mig för men den gick inte igenom besikting och visade sig ha problematik som skulle bli mkt kostsam i både tid och pengar så det blev inget.
Jag började om att leta häst och i samma veva blev min nuvarande häst till salu. Den är uppfödd av en väninna till mig och jag har följt den på håll hela livet. Dock ett sto och 5 år vilket var långt ifrån vad jag sökte, men nu blev det så ändå. Mkt av avgörandet låg i att jag kände till hela hästen, uppväxten osv och skulle få support vid behov. Samtidigt stannade hon ju i närmsta kretsen och det känns skönt att ha nån att fråga om allt och att man kan dela hästen med någon (känslomässigt alltså, jag äger henne själv). Hästen är dessutom lagom stor för att vara en storhäst.

Jag sökte en lättsam och okoplicerad valack ålder 10+ utbildad dressyr MSv och 120 hoppning. Detta var ett grundridet sto med mkt humör, 5 år :o Jag har ångrat mig och slitit mitt hår många ggr, tom varit påväg att sälja henne, men nu har det börjat lätta och känns riktigt bra så hon blir nog kvar hos mig :)
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Jag var hästlös i 5 månader innan jag hittade min häst.

Hade sett henne på annons sen i Oktober (Köpte henne i April), hennes helbror stod i mitt stall och honom tyckte jag mycket om men hon hade blivit 10 cm högre än honom men såg ändå rätt smäcker ut,
jag tyckte ändå att hon var för stor jämfört med min tidigare häst.
Min tränare hade också varit där och provridit henne 1 år innan men då fått rida henne oskodd på dålig ridbana och hon var oren i steget för hon ömmade så mycket.
Så efter många provridningar på andra hästar så skulle vi åka till ett ställe i närheten av henne och hon som följde med mig (ägaren till helbror) ringde och bokade in oss med löfte om att få åka till ridhus med henne :o.

Vi kom dit och där stod hon, stor och hårig som ett bergatroll med man ner till bogen (Svenskt halvblod) och lerig som jag inte vet vad, smäcker var hon inte heller utan STOR och kraftiga ben. Fick en borste kastad mot mig, "Ska man rida får man gräva fram hästen också", där kände jag att jag ville vända i stalldörren och åka hem men hon som följde med motade in mig igen och jag gick in till en väldigt stor häst (som kanske snarare bara stod i en alldeles för liten box) och "grävde" fram henne.
Sen ville vi åka till ridhuset men då började det knorras.. Tillslut gick de med på att åka trots att de inte hade någon lust men jag fick lasta in henne själv.. En häst som inte blivit hanterad på 1 år. Men hon var så lugn och fin i det hela att jag blev lite ställd.

Väl i ridhuset satt jag upp och red skritt trav och något varv i galopp och hoppade ett kryss 2 gånger. Alldeles okomplicerat när hästen inte blivit riden eller hanterad något särskilt på 11 månader. Allt kändes lätt och enkelt med henne och det har det verkligen varit sen dess. Hon är snäll och en riktig arbetsmyra men aldrig tråkig. Helt perfekt!
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Ferguson valde jag inte alls, jag skulle bara ha honom över vintern för inridning. Det var tio år sen :angel: Jag var inte speciellt förtjust i honom i början, men nu skulle jag aldrig vilja vara utan honom!


Det var han som fick upp mitt intresse för westernridning och körning.

För några år sen träffade jag Noreena, ett minst sagt speciellt Newforest-sto. Humör och egen vilja så det räcker och blir över. Hon såldes till en kompis till mig, som hade henne som sällskap. Jag satte igång henne förra sommaren, mest för kul, och blev kär. När kompisen frågade om jag ville köpa sa jag ja utan att tänka :p



Ja, båda mina hästar är slump. Jag letade aldrig efter någon av dem, de bara hamnade hos mig.
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Bra stam, bra ben och rygg, bra mun. Dessutom mycket billig (varför kröp fram senare).
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Rätt ras, rätt storlek, rätt lynne, rätt pris, fanns på rätt avstånd. Jag var helt medveten att jag skulle få jobba en del och ta proffshjälp - är inte säker på att jag ser det som en nackdel. Jag har haft honom i åtta månader nu och lärt mig mer än jag gjort i hela hästlivet hittills.
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Häst nr 1: Uppfödd hos mig. Ville ha en avkomma efter ett alldeles speciellt älskat sto, och så blev det Estelle, f 1997, efter Neapel-Steinbeck. Hon kommer att vara kvar i min ägo så länge hon lever.

Häst nr 2: Ren slump! Behövde sällskap till ovanstående efter att ha tagit bort ett annat sto, ett rejält gammalt halvblod. Eftersom jag börjar bli lite äldre (...) sökte jag efter en mindre ridhäst. Av en slump hittade jag ett Lipizzaner-sto till försäljning. 11 år gammal, haft ett par föl, sparsamt riden. Till salu till ett "lagom" pris, stod inom rimligt avstånd för en provridning. Betesfet och omusklad - och jag föll direkt och bestämde mig direkt för att vi hörde ihop :). Hon kom till mig i augusti ifjor, namn Pluto Saga. Hon kommer också att vara kvar i min ägo så länge hon lever!

P1010150.jpg
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Hon var gratis.
angel.gif


Allvarligt talat. Jag var 17, skulle efter ett liv i drömmar om egen häst äntligen få leasa min första travhäst, när en bekant tipsade mig om ett fint, helt friskt 4-årigt sto som skulle slaktas om ingen ville ha henne. Jag åkte dit och föll pladask för det söta stoet som kom fram med öronen spetsade och gudasnällt lät sig bli pysslad med, selad och körd av den nervösa fjortisen, trots att hon inte blivit aktiverad på nio månader. När ägaren så sa att jag gärna fick överta henne gratis bara hon fick det bra så kunde varken jag eller föräldrarna säga nej, och så blev det.

Jag hade inte tagit vilken häst som helst, men en ostartad, oskadad och ung häst med potential kunde jag ju inte säga nej till, även om det från början var en rutinerad och startklar valack jag ville ha. Jag inser ju med facit i hand att mitt liv förmodligen blivit mycket roligare, enklare och mer givande om jag hållit mig till den ursprungliga planen, men shit happens. Nästa häst ska i alla fall bli just en startklar tävlingshäst med resultat i bagaget att ha roligt med, oavsett om det blir en travhäst eller en dressyrhäst jag vill ha där och då. Och det blir ALDRIG mer ett sto.
angel.gif
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Jag träffade min Kastor i juni 2005. Då var han nyss fyllda 7år, och jag var en hyggligt osäker 14åring och var på ridläger på Taffnäs. En snäll men inte lätt valack; vansinnigt flockbunden och ägnade större delen av passen på ridbanan åt att dra mot de andra hästarna, och som jag ofta fick hjälp att leda ut i hagen då han praktiskt taget släpade med mig. Uteritterna var underbara, och trots alla tårar hämtade jag inför varje pass in honom med ett leende. Och han tittade alltid på mig, när jag gjorde honom i ordning, med ett piggt "Vad ska vi göra nu?". Sommaren därpå var jag tillbaka på ridläger, och fick till min stora lycka rida honom igen. Han hälsade mig i hagen den första kvällen med att trycka upp mulen mot mitt bröst och ansikte, och jag visste att jag var såld. Samma visa upprepades, men som jag älskade honom. Jag försökte övertyga min mor om att åtminstone hyra honom i ett år, men det var blankt nej - det fanns inte pengar till en häst, punkt slut. Jag grät floder den sista kvällen, och större delen av natten.
Under åren som följde saknade jag den där gula valacken något enormt, men kunde inte tänka mig att han skulle vara till salu - än mindre till en tonåring. En lång historia, innehållande min första egna häst och en kraschlandning för mitt psykiska mående, senare.. Sommaren 2011 samlade jag ihop mod och ringde och frågade om jag kunde få köpa Kastor, åkte och provred mest för sakens skull, veterinärbesiktigade och i augusti 2011 fick jag hämta hem honom.

Det har inte varit lätt alla gånger. Men vi har både växt och utvecklats ihop, och jag har inte ångrat mig en enda dag. Han är mitt allt, mitt hjärta, och jag kan inte tänka mig att vara utan honom. Mitt hjärta valde åt mig långt innan jag köpte honom. Men jag tror att han på många sätt är precis vad jag behöver. På något sätt.
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Häst 1: inte en aning! jag var 11 år, hästtokig och förälskade mig i alla hästar vi kollade på. Den här donnan rusade runt och stegrade och hade sig när jag skulle försöka rida. Jag ville köra henne till slakt många gånger sen men efter ett par år blev vi kompisar ;)

Häst 2: hade gener och steg för att kunna göra sig bra i distans. Dock bara 2 år när jag bekantade mig med henne. Jag blev nöjd men har lite att bita i :o
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Nja, jämfört med Zeb rör hon sig ju rätt illa. ;)

Nej, men skämt å sido:
Jo, jag tycker din fröken är trevlig. Hon rör sig nice och är rätt bra mentalt också tycker jag.
Sen har du ju gjort ett bra jobb med henne! Annars hade hon inte varit som hon är och rörelserna hade inte kommit fram om hon reds sämre.

KL:

Kul att se hur folk tänker då man väljer häst!
Det verkar skilja sig en del i hur man gjort.

Själv har jag väl gjort så man inte ska göra. Min första häst köpte jag för att rädda från slakt, utdömd för lynnesfel. Trots att han var för svår för mig. Jag var ung och naiv.
Det har iofs gått bra och jag har lärt mig mycket. Men jag skulle inte rekommendera det åt andra.
Jag är dock oändligt tacksam för allt den hästen lärt mig. Och jag har honom kvar idag, 20 år senare. Nu är han 30 år gammal och är fortfarande på g.

Min andra hade jag i träning innan. Jag blev erbjuden att köpa för en mycket billig peng iom att uppfödaren ville att han skulle hamna hos mig. Hästen hade lite problembeteende och var rätt grön ihop med att han är känslig och mycket explosiv. Han hade sadeltvång också. Men den är rätt ok numer.
Han har bra stam och det går att plocka fram en del rörelser ur honom.
Han är inte en värsting-gångare. Men så där ok trevligt. Och han har lätt för sig fysiskt i ridningen.
Det är det mentala som man får arbeta med i honom.
Jätteskoj häst!

Jag funderar kring skaffa någon som kan ta över då 30-åringen "ska vidare".
Jag försöker tänka "by the book" och vara klok och köpa något simpelt. Men det slutar förmodligen med att jag igen står där med ett projekt. Någon sån där som ingen annan vill ha..
Jag har iaf lovat mig själv att den ska vara fysiskt frisk. Problembeteenden kan vara ok beroende på art och grad av det.
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Lite sådär brukar det bli när jag köper häst också. Jag ska ha något välutbildat och trevligt, och det slutar med att jag står där med en "problemhäst" :o.

Häst nr 1 köpte jag för över tio år sedan.
Jag hade några år kvar på ponny, stod uppstallad med en massa satsande ponnyryttare, och mina föräldrar, som inte är ett dugg hästintresserade, men hållt mig med häst sedan dagistiden, ville inte lägga enorma summor på en häst. Efter en diskussion med en ponnymamma som förklarade att om de la en sexsiffrig summa på en ponny idag, troligtvis skulle få tillbaka den summan när jag var för gammal för ponny ett par år senare, så var det plötsligt inga konstigheter. Vi hittade en fin liten ponny, med många placeringar och vinster och vi skulle väl precis skriva papper när jag hittade en annons om en "galen häst". Eftersom jag var tonåring, kunde allt, och hade läst för många svarta hingsten böcker, åkte vi och provred.
Tre höll i hästen, jag blev uppkastad, hästen stod på bakbenen en stund innan jag for i backen. Den hästen ville jag ha. Mina föräldrar ifrågasatte inte alltför mycket. Dels var de inte med vid provridningen, och dels skiljde det sig sex siffror i prissumman på hästarna - så den blev det.

Så mkt kul, så många avramlingar och så mkt jag lärt mig på den hästen finns inte :love:

293972_219454451440316_512124_n.jpg


Den andra hästen jag har köpte jag för ett och ett halvt år sedan. Dottern började bli uttråkad av att vara i stallet jämt, och vad var väl då bättre än att köpa en ponny åt henne. Vi letade land och rike runt efter en shettis som inte hade haft fång, inte eksem, inte var hingst, och som dessutom var snäll att rida. Lättare sagt än gjort. Till slut hittade vi en, 70 mil hemifrån. Åkte ner, tittade, och åkte efter ett par veckor ner och hämtade henne. Som pricken över i:et var ponnyn vit, precis som min första.
Och vi har hittat ett guldkorn. Utan tvekan världens snällaste ponny, visst har hon hyss för sig, men inga dumheter. Dessutom är hon alltid glad, som en stor hund, och skulle hon kunna vifta på svansen, så skulle hon göra det hela tiden.

936275_10151656155341676_750869833_n.jpg


Häst nr tre impulsköpte jag för ett år sedan snart. Hade tid över på jobbet, slösurfade på hästannonser. Hittade en billig bockmaskin i närheten. Ringde, provred, prutade och råkade komma hem med en till häst. Allt inom loppet av en vecka.
Världens mysigaste och positivaste lilla häst, som dock är extremt dominant. Men som börjar bli en riktigt trevlig häst.

532925_10151573710666676_1289762141_n.jpg
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Jag hade tagit hand om min ponny Presto i ca. 4år innan jag fick köpa loss henne. Var ingen tvekan. Om jag inte skulle få köpa henne hade jag slutat med hästar (själva hästeriet intresserar mig inte så mkt, det var bara att som barn fastnade jag för just denna ponnyn). Idag har jag ägt henne i dryga 5år. Sedan ville jag ha henne hemma och behövde då sällskap till henne, kändes enklast att köpa en sällskapshäst. Kolla på annons, hittade en äldre shettiskorsning som såg ut att passa för ändamålet. Åkte många mil enkel väg och klappade på honom i 10min och skrev kontrakt innan vi lastade honom och åkte hem. Det var lite "köpa grisen i säcken", men det gick vägen och honom har jag haft i 4år.
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Jag har köpt mina av idiotiska skäl. Ett par i stället för slakt, några för att ingen annan vill ha dem pga att de varit "problemhästar".
Ett par pga färgen, någon pga rasen.

De flesta för att ha utmaningar att fokusera på.

En för att han var så fantastiskt fin på saluannonsen - och då skulle jag inte ha fler hästar men honom kunde jag inte motstå.

Tycker om dem allihop.
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Intressant men även roligt att se att de flesta i tråden valde sin häst främst med hjärtat, för att det sa *klick* ! :love: Så har jag också gjort :o men först efter att ha sållat hårt i annonser, för åker man väl och tittar IRL är det ju oftast klippt. :p:D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! För dryga veckan sedan ramlade jag av hästen då den skenade och sedan bockade. Fick fyra frakturer i bäcken och en spricka i...
Svar
2
· Visningar
486
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 100
Gnägg Jag skulle vilja höra era erfaren heter från att köpa häst! Hur och när visste ni att det var DEN hästen liksom? Kändes det bara som ett...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 441
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp