Varför valde ni den häst ni har nu?

Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Jag blev handikappad och skulle inte ha ngn häst alls, men det går ju inte när man haft häst hela livet insåg jag fort.
Så det blev till att byta ut den jag hade till en som fungerade bättre efter mina ändrade förutsättningar.

Jag har alltid sagt aldrig en islänning och inte en till fux!
Men så stod han där, såg bilden på honom i annonsen och både jag och min ointresserade sambo blev kära av bara bilden! :love:
Sambon tyckte att vi kan väl åka och kolla?
Han stod inte så jättelångt bort och ja alla vet väl hur det slutar?
Han fick följa med hem och nu har jag haft honom i snart 5 år och har inga planer på att sälja honom även om han för tillfället är utlånad till en kompis.

72590_10150315405350223_688010_n.jpg


Jag skulle inte ha någon mer häst och framförallt inte ett sto eller en till fux....
Men så frågade en vän till mig om jag inte ville köpa hennes sto som jag länge haft ögon för.
Jag hade aldrig träffat henne, bara sätt henne på bild och film och allt som min vän berättat om henne och hon verkade ju onekligen bra även om även hon har sina sidor :cautious:
Jag åkte iaf ned till skåne för att träffa henne och provrida, när jag såg hästen blev jag ganska besviken för hon är inte vacker, hon ser ut som en älg...
Men efter att ha umgåtts med henne i 5 min insåg jag att det var en underbar häst med ett hjärta av guld!
Hon är den perfekta läromästaren och handikapphästen då hon känner av sin ryttare otroligt mkt!
Så ja även hon fick följa med hem min älskade knäppa lilla tjej :love:

248190_10152817608355223_1992267544_n.jpg



Men nu får det väl dröja 10-20år innan det blir någon ny häst...
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

När jag skulle köpa ny häst 2009 så var jag runt och kollade på lite hästar. Mamma hittade då en 2 åring på annons, ett sto som redan var inriden med bra stam. Jag ringde på henne men bestämde mig för att jag inte ville ha en så ung häst utan jag ville ha något att tävla på.
Lånade en häst från några bekanta men när den inte gick igenom besiktningen så lämnade jag tillbaks den.

Då kom jag återigen att tänka på det fina stoet så jag ringde till ägaren och frågade om hon fortfarande var till salu. Det var hon väl men hon skulle ev. betäckas så jag fick komma fort. Åkte dit omgående och fick se en häst med snälla ögon och som rörde sig marginellt bättre än en ridskolehäst på lina :D Provred inte eftersom hästen bara var 3 år. Dock blixtrade hon till vissa steg på linan och jag tänkte att en häst med den stammen MÅSTE kunna röra sig..... Nu har jag haft henne i 3 år och ångrat mig ofta.... nä skoja bara. Jag tycker jag hade lite rätt om rörelserna. Tycker inte du det?


Min andra häst, är hos fodervärd, bokade jag dagen efter hon föddes. Var lite på skämt men när jag fick möjligheten att byta henne mot min jaguarsadel när hon var 2 år så gjorde jag det. Hade helst velat ha henne hemma men ekonomin sätter stopp och hon är hos en fantastisk fodervärd. Har dock inte ens ridit på henne själv än. Hoppas jag ska få göra det i sommar.
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

nr 1
fick direkt känslan av att den här hästen kommer vi köpa när vi såg henne. egentligen så var det mamma och pappa som valde. dom tyckte att den hästen var vacker och trevlig. men dom föll nog på utseendet. har fortfarande kvar henne och har inte ångrat mej en enda gång (utom när hon periodvis inte går att fånga i hagen). har lärt mej mycket och vi har haft mycke roligt ihop.

nr 2
dotter till nr 1. bestämde mej för att ta föl. fick tips om hingst av min tränare (som även hade tipsat om stoet). det blev hingsten jag hade valt i tredje hand då dom andra två inte var igång. resultatet kunde inte blivit bättre. trodde att mamman var min hjärtehäst men det visade sig att avkomman är minst lika mycket hjärtehäst. hon har mammas alla bra egenskaper fast snäppet bättre. lite mer humör bara. tror jag kommer ha lika roligt med den hästen
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Vicke- han förde liv så fort min sambo skulle gå ifrån honom den gången på Auktionsgården i Sankt Olof då han var där som tvåårig unghingst. Så min sambo var tvungen att köpa honom och de är världens radarpar fortfarande 20 år senare. ( Vi var egentligen ute efter ett sto).

Donetta- jag letade ett äldre b-premierat sto som inte kostade skjortan och det var Donetta som det sa klick med. ( Efter att ha konstaterat att hon härstamningsmässigt passade ihop med vår hingst Viktor).

Elektra- ja hon ploppade ut ur Donetta vid 4 tiden på morgonen för 4 år sedan. Med STOORA ÖRON och världens längsta ben. Och trots att hon blivit STOOORRRRR ( hade hoppats att hon skulle ta efter far sin som bara var 146 cm), så är hon min härliga envisa knas-häst.

Odon- föddes här för två år sedan efter att vi valt ut hingsten Odar som far året före.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Impulsköp!
Kollat på hästannonser i mååånga år. Ibland dök det upp någon som man fastnade för lite extra och drömde lite om. Och när jag hade slutat plugga och fått ett heltidsjobb, så hittade jag annonsen. Stod knappt något: valack, ålder (unghäst), vem han var efter och att han var grundriden. och en bild på ett hästhuvud som tittade ut från en box.

Vet egentligen inte varför det blev honom. Han stämde inte alls in på mina önskemål. Jag tog väl en chansning och gjorde något impulsivt (som jag sällan gör). Bestämde mig för att om han går igenom bes köper jag honom, annars väntar jag ett halvår (vilket vore mer klokt). Men han gick igenom och jag blev hästägare för första gången i mitt liv.
Och att bli hästägare blev inte alls någon dans på rosor, många ifrågasatte mig. Och jag kämpade. Hästen visade sig vara klapphingst och det var ett rent helvete.

Men idag, hästen är fantastik och passar mig perfekt! Jag ångrar inte alls mitt köp! Han är mitt allt! :love:

625533_10151276737486150_1240220621_n.jpg
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Min första köpte jag som föl för 6 år sedan,
Jag skulle sälja honom och två andra föl av min chef, kom spekulanter och titta, men det kändes inte rätt. Jag sa till chefen att jag tog honom, "du kan dra honom på lönen", var en liten welsh som jag skulle rida in och sälja, men han blev så snygg så nu står han här som godkänd hingst ist..

Nr 2 kom ett par veckor efter, red in en halvblodsvalack till min kusin, fortsatte rida honom även efter då kusinen gått över till islänningar ist, när hon sen bestämde sig att köpa islänning köpte jag valacken så han inte skulle säljas till ngn annan. Nu är han 10 år.

Nr 3 var när jag kom på att min hingst (då ca 1 år) behövde hingst-sällskap, köpte ett welsh mountain hingstföl. En riktig goding.

Nr 4, ja hade ju hingst som då var på väg att bli godkänd men inga sto, hitta ett eng fbl på annons (alltid älskat fullblod) körde och titta och tog henne med mig hem, hon gav mig två underbara föl (med annan hingst än min) men fick tyvärr ta bort henne ifjol.

Nr 5, Gilla kombinationen fbl/welsh så ville satsa på ännu ett fbl sto, kolla annonser, tittat lite extra på en dam innan men inte riktigt fastnat för henne, när hon efter jul var prissänkt bestämde jag mig för att iaf köra och kolla på henne. Annonsbilden och infot där hade inte gett henne rättvisa så hon följde med mig hem. Helt underbar, gett mig ett föl, kastade årets men är betäckt iår med min hingst.

Nr 6, Jag och min man skulle gifta oss så någon present skulle han väl få av sin fru. En tant hitta mina ponny-föl som jag sålde, hon kom med ett bytesförslag, jag fick ett ardennersto på ett år, och pengar, hon fick ponnyföl av mig. Ardennern gav jag till mannen (han blev mkt glad)..

Nr 7 impulsköp, såg ett trevligt ridponnysto på annons, jag leta ännu ett avelssto, fick hem henne samma eftermiddag, hon är nu utlånad och ska troligen säljas iår.

Nr 8 & 9 var det min man som hitta, han har alltid varit väldigt förtjust i frieserhästar och hitta ett trevligt stoföl som stod i Tyskland. Vi ringde den svenska förmedlaren som visa sig bo i närheten, hon skulle ha hem en valack från tyskland en månad efter så vi kunde ta fölet då också så fick vi transporten hem gratis och fick även fölets mamma med på köpet. Mamman är betäckt iår och "fölet" ska påbörja inridning till vintern.

Nr 10 Tidigare ägaren till nr 4 ringde och hade ett skadat fbl sto som jag kunde hämta om jag ville annars åkte hon till slakt. Hon var 3 år gammal så jag ville ge henne en chans så hämta henne och körde henne till kliniken och kolla henne, dåligt framknä av tidigare obehandlad fraktur, men skulle hålla till avel. Hon har blivit mkt bättre efter snart 2 år här, trivs på lösdrift och benet är bättre när hon rör mkt på det. Ska betäckas iår.

Nr 11 Fick en dotter 2011 och hon skulle väl ha en häst, så dotterns första julklapp var en shettis-korsning (lika gammal som dottern)

Nr 12 Kom i vintras, hade en 3-årig ponny till salu fick ett bytesförslag, 10-årigt dressyrstammat halvblod mot honom. Visst sa jag, kände hon sen tidigare som ville byta annars brukar jag inte gilla byte. Stoet betäckt iår.

Nr 13, 14, 15, 16 (ev 17) kommer då bli fölen jag förhoppningsvis får 2014 4 welsh partbred och en ardenner
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Jadu, min tränare visste att han var till salu och hade sett bilder där han såg ut att ha mycket gång. Så vi åkte o provade. En liiiiiten mager och osäker, knappt riden 5-åring mötte oss på stallgången och jag tänkte "vad i hela fridens namn ska jag med en sådan här till..?" Men när vi såg den lös o riden såg vi att den skulle kunna bli riktigt fin med några år bra träning. Klickade inte riktigt alls mellan oss då han var så inåtvänd i sitt sätt, men nu efter ett år - helt såld på denna underbara häst!

Bild från andra provridningen
132_50a20a87ddf2b34f590012c1.jpg
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Jag skulle inte ha häst igen då jag ( för ca 10 år sen) just tagit bort min kärlek. Tänkte vara fri och resa, jobba mm och bara leva livet.
Men så skulle jag hjälpa en vän att hämta en häst hon köpt. Hästen va omöjlig att lasta så hon ville att jag skulle komma med och försöka. I hagen stod en liten spetig tjej som försökte dia trots sina då 2 år. Jag lyckades lasta min kompis häst efter många timmars lock och plock. Jag vet inte vad som hände men dagen efter åkte jag tillbaka och hämtade den där spetiga. Det va väl henne ögon som fick mej att falla pladask.
Jag äger henne än men pga tidsbrist så har jag lånat ut henne på foder. Tyvärr för min del tror jag min Bibbi har hittat hem. Jag kan nog inte med gott samvete någonsin ta hem henne igen. Jag står kvar som ägare men jag får nog acceptera att hästen inte längre tillhör mej. Fantastisk fodervärd som tycks ha fallit lika mycket pladask som jag gjorde.
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Efter att jag hade lämnat tillbaka min foderhäst (B-ponny, körhäst) ville jag ha en större häst som gick att rida också. Kollade på kallblod i D-ponnystorlek/liten storhäst. Fastnade för en söt liten ranglig 2-årig fjordhäst på bild och åkte ner och tittade. Mager, valpig, ouppfostrad och den allra mest charmigaste häst jag träffat :love: Någon månad senare fick han följa med hem och idag, tre år senare, är han mitt livs kärlek och den perfekta hästen för mig! Sen att han var en C-ponny på 137 cm var något jag funderat mycket över då jag är närmare 170cm lång, men idag är han 145cm, grövre och välmusklad så det är inget problem ;)

Foderponnyn som jag lämnat tillbaka pga tjaffs med ägaren har sen dess varit i bakhuvudet och jag har alltid sagt att en dag ska han komma tillbaka till mig. Fastnade helt för honom under halvåret han var hos mig och han hade en enorm kapacitet som körponny! Han har varit en vandringspokal under sitt korta liv (6 år idag). Satte ut en efterlysesannons och hittade honom, något år senare var han till salu och i april köpte jag honom :love: Vandringspokallivet är över, båda hästarna stannar för evigt :)
 
Senast ändrad:
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Skrev ner ett jättelångt inlägg och råkade sedan komma åt en knapp så allt försvann, arrrrggg på migsjälv :banghead:.

Så, drar den lite kortare istället.

Hade en travare på foder som jag började tröttna lite på. Såg en fjordning på annons (har alltid velat ha en fjording) som jag åkte och kollade på av ren impuls. Det blev inte den fjordingen, men hittade en annons på en "lite speciell haflinger som krävde orädd ryttare" som stod i närheten.

Förra ägaren hade blivit skrämd av henne, provridningen resultera i en avåkning och en omkullridning :o, men ändå känslan - Henne ska vi ha! Hon var svår att skilja från andra hästar, så dom hade "löst det" genom att ställa henne själv på en gård med lite kor som enda sällskap. Dessutom gick det bara leda henne i kedjegrimskaft, för hon slet sig.

Tog henne på prov en månad, det var slitningar vid ledning, stegringar vid uteritter samt frös fast för att sedan tvärvända och försöka galoppera hemåt. Jag hade lite att bita i där. Gick lite, lite framåt under provmånaden. Bestämde mig för att köpa henne, trots en stor klump inombords av osäkerhet att inte lösa det. Men det kändes så bra när hon väl var lugn och jag hade inte hjärta att skicka tillbaka henne.

Fick av förra ägaren veta att hon hade fått en mail när hon hade ute hästen på annons av en annan tjej som hade haft den här haflingern på prov för längesedan men det var massa stegringar och dumheter hon höll på med. Så det har nog suttit i länge.

I alla fall så har det gått framåt sakta men säkert. Men det har funnit tillfällen då jag nästan ångrat att jag inte köpte en lugn och snäll häst som var meningen från början ;).

Nu har jag ägt Nirre i ungefär ett och ett havt år och är så nöjd för att det går så bra nu :). Kedjan används bara när vi åker iväg någonstans, för säkerhetsskull. Stegra gör hon bara när vi rider på stora öppna fält på vintern när hon blir lite busig. Och det är inga dumheter vid uteritter (även om hon ibland kan bli lite småstressad emellanåt av att ridas ut själv). Jag är såå kär i min lilla pålle :love:

DSC_0695_zpse65b26fe.jpg
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Kl
Jag sålde min häst i vintras och var dödligt less på allt som hade med hästar att göra. Men suget kom smygande, har alltid drömt om en irländare och pratade med mannen om att åka över dit och titta på hästar nästa vår.
Kikade runt på lite sidor och helt.plötsligt så var han där, min häst. En lite blyg skimmelskäck på fem år. Det fanns aldrig någon tvekan, jag kontaktade säljaren, La ett bud och fick köpa honom utan att ha sett mer än en bild och en liten filmsnutt.
Betalade i förskott och några veckor senare åkte vi ner till Skåne och mötte upp lastbilen.
Allt har stämt sen första stund, han är en underbar individ på alla sätt, passar mig helt perfekt. Trodde aldrig jag skulle hitta hästen med stort H men nu har jag äntligen gjort det och kan inte tänka mig ett liv utan honom.
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Har haft/har X antal hästar ... Men den senaste kom hem genom att jag som vanligt slöglor på en holländsk sida och där är hon, 174 cm 5 år gammal med KANONstam.

Köptes osedd, lämnades sen till en kompis som red och tävlade henne, för försäljning här i Sverige, men sen gkorde sej kompisen illa och då kom min märr på att man kunde ha lite "trots" vilket då fungerade väldigt dåligt med kompisens skada... så då tog jag hem henne och började rida henne själv.
Har ägt henne i 2½ år haft henne i min ägo i 1 år, och ångrar inte en dag.
Sålde tom min ögonsten och egna uppfödning ist för att kunna ha kvar Grå.
Har nu tävlat hoppning med henne trots att jag egentligen är dressyrryttare, men det gick precis så bra som vi trodde de skulle... Dressyrtävlingar blir det i höst då hon är starkare och stadigare i formen. Om pappa och jag inte köper gård för då blir de avelsboxen för henne.. Hon är bara 7 nu så har ju hela livet framför sej med mej :)
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Törs man säga det högt? :D

Jag hade letat häst ett halvår, varit o tittat o provridit ett par, hamnade större delen av letandet i Östergötland... blev en dag uppringd av en tjej som sa att hon trodde att hon hade "min häst". Jag åkte ner ett par dagar senare och Tima- "hästen med DET" lade sitt huvud på axeln på mig, när jag i stort sett redan fallit för henne. Jag var nere en eller två gånger till och hade en vän med mig. Men så var det en annan bekant, som kontaktade mig och "varnade" mig, så jag blev tveksam och tackade nej.

En och en halv månad senare var jag på hästtävlingar på ridskolan och såg ett SKITSNYGGT marinblått schabrak med guldpasspoaler... Oj, det där schabraket vore snyggt på Tima, for en tanke genom huvudet. Jag köpte schabraket, för oavsett vilken häst jag hittade så tyckte jag att det var snyggt. Jag åkte hem och ringde Timas ägare och frågade om Tima fanns kvar och ja, det gjorde hon och ägaren hoppades att jag skulle höra av mig. Tre dagar senare åkte jag ner med min kompis, var med på veterinärbesiktning, sedan lastade vi henne och säljaren skjutsade hem oss. Idag snart tolv år senare har jag kvar min 29-åriga hästatant och det blekta marinblå schabraket som det är broderat IngelaH på, finns också fortfarande kvar i något hörn...

:love:
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

95% hjärta, 5% hjärna.

Hästen hade de grundläggande egenskaper jag tänkte mig: halvblod med hyfsad stam, hyfsade rörelser och rätt ålder (2).

Att det blev just den häst det blev, beror på att jag föll handlöst för henne. Hennes personlighet är mig till stor glädje varje dag, samtidigt som jag ofta sliter mitt hår. :D
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Fastnade för honom direkt, han är vacker tycker jag och han var lagom i storlek (dvs STOR) och hade hoppat mycket vilket jag ville göra. Sen var han väldigt trevlig i all hantering och fux och jag dras av någon anledning till stora fuxvalacker. Priset var också rimligt så jag slog till :)
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Hästen jag äger nu hade jag på träning. Jag skulle köpa en ny häst med mer kapacitet och som var redo för att tävlas på direkt. Men jag hade helt enkelt fastnat för den här hästen, kapacitet och bra lynne, men mycket yngre än vad jag tänkt mig. Jag gillar henne väldigt mycket och är glad för att jag köpte henne, betäckte henne förra året och hon får sitt första föl om ca 1månad :) sen ska hon bli ridhäst igen.
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

:love::love:Hur jag gjorde mitt val:

Det var 14år sedan, jag skulle inte ha häst, men när hon tittade på mig med sina ledsna ögon, hon såg hemsk ut med sina kraftiga eksem manen var borta och svansroten helt kal av allt kliande, hjärna sa nej men hjärtat sa ja.
Den gången blev jag kär och det har jag aldrig ångrat.

Mina vänner sa "vad skall du med henne till en sönderkliad eksemhäst utan utbildning"

Men så såg jag det inte vi har varit som skapta för varandra redan från början och jag har aldrig ångrat mitt val hos mig skall hon alltid stanna.

Så mkt kul som jag har haft med henne har jag inte haft med någon häst och det finns ingen som hon, min älskade lilla prinsessa
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Jag skulle inte alls ha någon häst. Jag gick på gymnasiet på annan ort och bodde inte hemma, vi hade något år tidigare fått ta bort min ponny och tänkte vänta med ny häst tills jag gått ur gymnasiet. Sedan fick vi tipset av vår hunds uppfödare om att hennes vän hade två unghästar som hon ville bli av med. Så när vi var hos uppfödaren med hunden passade vi på att åka och kolla på unghästarna också.

Jag fastnade egentligen mest för den hästen jag sedan inte köpte, men vi skulle ju inte ha någon häst... Någon månad senare, när jag fortfarande inte kunde släppa henne ur tankarna, frågade jag mamma hur det blev med den där hästen? Hon hade väl lite svårt att stå emot, så det slutade att vi ett tag senare tog med oss en unghästvan vän dit och kollade på hästarna igen. Där fastnade vi för min häst, Kimbi. Den andra hästen visade sig vara lite vildare än vi räknat med, samtidigt som Kimbi, 2,5 år, stod som ett litet ljus. Eftersom min mamma skulle kunna utbilda och hantera hästen själv när jag inte bodde hemma så skrapade vi ihop de sista pengarna och köpte Kimbi. Det blev ju en ren chansning eftersom hon har ett så ospelat kort, men jag ångrar mig absolut inte. Det blev mer jobb än jag räknat med, men jag har fått så otroligt mycket tillbaka :heart



 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! För dryga veckan sedan ramlade jag av hästen då den skenade och sedan bockade. Fick fyra frakturer i bäcken och en spricka i...
Svar
2
· Visningar
486
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 100
Gnägg Jag skulle vilja höra era erfaren heter från att köpa häst! Hur och när visste ni att det var DEN hästen liksom? Kändes det bara som ett...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 441
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp