Varför valde ni den häst ni har nu?

Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Besten, min första egna häst, köpte jag för snart 13 år sedan. Jag hade varit tvungen att ta bort en foderhäst i slutet av oktober 2000, och någon vecka senare läste jag annonsen om ett kallblodstravarsto till salu. Jag kände direkt att detta var den hästen jag skulle ha, men samtidigt tyckte jag att det var för tätt inpå. Bestämde mig för att sova på saken - och nästa dag var annonsen borta...
Så gick det en månad och annonsen kom tillbaks! Jag ringde direkt, och några veckor senare var jag och provred. Ytterligare tio dagar senare stod hon i stallet. Jag har inte ångrat köpet en sekund - hon är den allra bästa kamrat man kan få. Även om hon i början kostade mig en knäfraktur och en del blåmärken.... Idag är hon 21 och fräschare än någonsin. I morse red jag för min tränare och hon gjorde fantastiska piaffer.

Nordsvensken, 20 år, fick vi för 5 år sedan. I stort sett bara stod han i stallet en dag, sedan vi blivit övertalade att ta honom. I början såg han ganska trist ut och var inte så kul att rida, precis. Men efterhand som tiden gått har vi plockat fram hans personlighet, och hans kunskaper. Nu är han riktigt snygg, och väldigt trevlig att sitta på.

Unghästarna har jag köpt på känn. Valacken, som var 4 när vi köpte honom ifjol, är en riktig pärla. Vacker, snäll, arbetsvillig - ja, allt man kan önska. Jag föll för annonsen, och sedan jag pratat med säljaren beställde vi veterinärbesiktning (jag åkte inte ens och tittade på honom) och några veckor senare stod han i stallet.

Min "påläggskalv" är 4 år och henne köpte jag i våras sedan jag letat i ett halvår. Samma sak här, det var annonsen som på något sätt talade om för mig att detta är rätt häst. Kontakt med säljaren, och någon vecka senare åkte jag och min medryttare och tittade (heldagsutflykt). Sen beställde vi veterinärbesiktning och så hämtade vi henne 1 maj. Hon är väldigt vacker, något benig och kantig fortfarande, men man anar att hon kommer att bli i storlek med Besten (dvs stooor) när hon växt färdigt och musklat sig.

De fyra går tillsammans i flock, och det är en fantastiskt bra stämning i flocken. Inget bråk, ingen trängsel när det är mat osv. Ibland är den brune nordsvensken lite utstött eftersom de andra tre som är svarta gärna går tillsammans (vi kallar dem svartklubben), men oftast går han tillsammans med Besten.
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Fjordingen "bara blev", en kompis som hade och så skulle hon säljas eller ut på foder, och jag bestämde mig innan jag provred för jag visste ungefär hur hon var, hon visade sig vara ännu bättre :)

Shettisen köpte jag på utseende för några tusenlappar, åkte 110 mil för honom.. :o Men Oj vilken vinstlott, en helt underbar ponny :love: Han är värd MINST det dubbla med tanke på att han är kärnfrisk samt har ett helt otroligt trevligt psyke!
 
Senast ändrad:
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Fast en häst med svårklass potential är ju att göra livet svårt för sig om man inte är grym på att rida... :crazy:
Menar typ att alla bra medelsvårhästar har "svårklasspotential" med rätt ridning.

Och alla korrekta ridhästar kan ju bli bra medelsvårhästar. Vill inte ha nåt superflashigt, är intresserad av ridbarhet. Sämre ridbarhet är att göra livet svårare för mig tror jag, så bra rider jag iallafall. ;)

Man behöver ju inte utgå från att alla är usla ryttare, haha?
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Menar typ att alla bra medelsvårhästar har "svårklasspotential" med rätt ridning.

Och alla korrekta ridhästar kan ju bli bra medelsvårhästar. Vill inte ha nåt superflashigt, är intresserad av ridbarhet. Sämre ridbarhet är att göra livet svårare för mig tror jag, så bra rider jag iallafall. ;)

Man behöver ju inte utgå från att alla är usla ryttare, haha?

Fast en häst med svårklasspotential är inte lätt någonstans, absolut inte att ens sitta på...

I min värld ingår superflashigt i svårklass, och superflashigt brukar medföra en del problem på ett eller annat sätt..

Men visst en korrekt byggd ridhäst med vettiga gångarter som är välutbildad eller går att utbilda till högre klasser även om den inte skulle bli ngn vinstmaskin mest troligt pga "för dåliga" gångarter är ju jättetrevligt.

Sen utgår jag inte från att alla är usla ryttare, men sanningen är den att de flesta är knappt mer än mediokra ryttare hur mycket de än vill vara en superryttare.
Så eftersom andelen bra ryttare är väldigt lätträknade så utgår jag inte från att de flesta är det.
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Jag har haft flera hästar hemma under åren, men mitt hjärtas häst är min gamla dam:
appleessenceP9014671_zps706fa9e6.jpg

appleessenceP9014681_zps20126ea3.jpg

Holsteiner -94

Jag sålde iväg mina hästar när jag var 17 (min tävlingsponny och ridtravaren vi hade som sällskap) då jag blev sjuk och inte längre kunde ha det ansvaret. Jag spenderade några år på vift i landet, i djup depression, hade någon enstaka medryttarhäst här och där, och kände till slut, för nu 4 år sen att "Nu får det vara nog.". Jag flyttade hem till mina föräldrar igen, och tänkte då absolut inte köpa någon häst då jag fortfarande inte var helt frisk, men jag letade efter någon jag kunde träna och tävla lite med.
Min mamma som är veterinär hade varit hos en kvinna i byn som hade ett sto hon inte hann med riktigt och gärna ville ha hjälp med då hon inte haft några framgånger med att sälja den, men hästen var lite "speciell", precis så som jag vill ha dem. ;)
Började rida hästen och föll direkt, hon var inte stor, till åren (15 år) het, svårriden men gudasnäll på alla sätt och vis. Och vacker! Och kunde och älskade att hoppa! När jag väl fäst mig vid hästen började hon få spekulanter, så jag marscherade en dag fram till ägaren och frågade om jag helt enkelt fick köpa henne, och ha henne på helinackordering där. Det fick jag! :love:

Den hästen hjälpte mig resten av vägen till att bli helt frisk, och även om hon inte visade sig hålla för hårdare träning och tävling har jag inte ångrat köpet en sekund. Hon kommer spendera resten av sitt liv i min ägo, det är det minsta jag kan göra efter allt hon gett mig.
Hon är nu pensionerad och har gett mig en ny glädje:
iskierkaP9014656_zps7b91eade.jpg


Det vackraste och snällaste lilla stoföl man kan tänka sig. :love:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! För dryga veckan sedan ramlade jag av hästen då den skenade och sedan bockade. Fick fyra frakturer i bäcken och en spricka i...
Svar
2
· Visningar
486
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 099
Gnägg Jag skulle vilja höra era erfaren heter från att köpa häst! Hur och när visste ni att det var DEN hästen liksom? Kändes det bara som ett...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 440
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
953

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Hur är processen
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp