Varför nyser hundar när dom ligger på rygg?

Hemligast

Trådstartare
Eller egentligen när dom legat på rygg och vänder sig rätt väg igen..
Alla mina hundar har gjort så, oavsett om dom sovit på, blivit klappade på magen eller busat på rygg så nyser dom när dom vänder sig på rätt köl igen.
Vaaaaarfööör? :laugh:
 
Kan det vara något med att partiklar samlats i näsborrarna samt snoret åkt bakåt i näsgångarna, och när de väl vänder sig rätt så flyttas en massa saker runt i nosen och börjar kittla vilket gör att de nyser?

Själv nyser jag när jag tittar in i ljus, oavsett om det är en lampa eller ett väldigt ljust molntäcke.
 
Gör mina ibland, men oftast inte. Mamma Mu och Calibra ligger väldigt mycket på rygg.
Men när de gör det vet jag inte varför.
 
Om man kliar dem på magen brukar de nysa. Samma sak om man är med dem på ultraljud, det är en klassiker att de nyser när de ultraljudas på magen: Det måste reta nosen på nåt vis, på samma sätt som vissa människor (bla jag) nyser när man kommer ut i kyla/starkt ljus tex.
 
Mina gillar inte alls när de hamnar på rygg och nyser också. Däremot om de ligger och sover på rygg m tassarna uppåt så nyser de inte. Men om jag lägger dem så, så nyser de och börjar skruva sig och vill inte alls va i den positionen.
Den som var sjuk (lunginflammation) fick panik när man gjorde så.
 
Alla våra schäfrar gör så, råkar man sitta och klia mage eller busa när de ligger på rygg och landar på rätt köl igen får man en rejäl dusch i ansiktet om man har otur. :D
Räcker med att ena hunden ligger och ålar omkring i sängen och vrider sig lite mot ryggläge, vips så kommer en stor nysning.
 
Frågan är: Nyser de för att de håller på att vända sig om, eller vänder de sig om för att de är på väg att nysa?

:idea:
Och min allergiska nyser rakt ut MEDAN han ligger på rygg :rofl:
Jag tror att om det är en del tårar/sekret i nosen och de vänder sig omkring lite så börjar det säkert röra på sig och startar en nys.
 
Eurasiern gör det och alla jämthundarna vi haft har gjort det. Jag har alltid trott att det är naturlag att hundar gör det.
 
Kan inte minnas att mina gör det heller och de ligger gärna på rygg, mupphunden älskar att kasta sig på rygg och klia mitt i vägen. Inget river tydligen så skönt som asfalt.

Det enda som (ofelbart) gör att han nyser eller fnyser är cigarettrök, allra helst undviker han det helt men är det inte möjligt nyser han tills vi "kommit ut" ut lukten.
 
Kan inte minnas att mina gör det heller och de ligger gärna på rygg, mupphunden älskar att kasta sig på rygg och klia mitt i vägen. Inget river tydligen så skönt som asfalt.

Det enda som (ofelbart) gör att han nyser eller fnyser är cigarettrök, allra helst undviker han det helt men är det inte möjligt nyser han tills vi "kommit ut" ut lukten.
Enda gångerna min sista shar-pei nös, var när det åkte förbi moppar (luktar avgaser) och när folk grillade ute sommartid och det luktade för mycket - luktar as av tändvätska :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
807
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 571
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 028
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 470
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp