Varför mer än ett namn till barn? [UTBRUTEN]

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför mer än ett namn till barn?

Nej!

Det är en REFLEKTIONSFRÅGA !

För att ventilera VARFÖR man gör på det ena eller andra viset.

Och poängtera för dem som aldrig reflekterat att det faktiskt GÅR BRA att bara ha ett namn.

Och det GÅR också BRA att ha 4 namn! Och jag anser att det är upp till föräldrarna om de vill svara på varför de gjort si eller så. Dessutom tycker jag att det räcker som argument, att man vill ha namn man tycker om eller som släkten bär.

Mina barn har fått delvis släktnamn.

Min pappa hette Mogens Erik så som tilltalsnamn fick äldsta sonen Eric, för det var ett namn som min pappa ville ge sin son...som han aldrig fick. Jag satte c istället för k för att markera lite att det är ett eget namn ändå. Fabian är ett namn som pappan alltid tyckt mycket om. Sonny heter pappan och Bertil är efter en nära vän till mig som hjälpt mig med mycket, men som tyvärr inte finns i livet mer.

Min morfars far hette Isak, där kommer vårt efternamn ifrån ( men när min son föddes hette jag inte det ju). Son nummer 2 döpte jag då till Isaac, engelsk stavning för att namnet ser mjukare ut och blir ett eget typ, precis som med Eric. Adrian är ett namn som jag verkligen gillar! Emilio gillade pappan och León är en annan variant av Lennart som barnens farfar hette.

Elin fick sitt tilltalsnamn för att hennes pappa inte ville ha nåt annat och istället började tjaffsa om det, så jag gav mig och satte som villkor att tösen ska ha 4 namn och jag skulel bestämma dem, vilket accepterades. Fredrica är en form av pappans namn, Linnéa är mitt favoritnamn och Emiliafick hon dels eftersom Isaac heter Emilio men också för att jag känner en mycket rar och söt tjej som heter så och tänkte på henne.

Jag struntar fullständigt i vart de ligger på topplistan elelr om alla i klassen heter som de, jag har valt namnen för att de är vackra och betyder något för mig och för min man. Dessutom är alla namnen internationellt gångbara och de är "gamla" även om de är "förnyade i sin stavning typ. Räcker det som anledning?
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn?

Det tycker FÖRÄLDRAR som ger släktnamn. Likaså tycker de att de väljer "fina" namn.

Men jag tyckte inte det som barn. Och jag ser ingen poäng med att släpa på extranamn som ska fyllas i och kan förvirra.

Är "traditioner" något man bara följer för att man inte vågar ifrågasätta ?

Jag gillar skarpt de användare som i tråden har erkänt att de gett sitt barn många namn för att de själva tycker det är ROLIGT.


Jag har tre namn, tilltalsnamnet är placerat i mitten.
Jag lider inte av mina två extranamn men de är totalt onödiga och har gjort att bl.a. myndigheter inte fattar vad jag heter.

Om jag hade skaffat barn så hade jag gett ETT namn, vilket jag skulle välja först när jag träffat individen.

Som barn ville jag bara ha namnsdag när det var mitt tilltalsnamn som stod i kalendern. Jag tillrättavisade surt släktingar när de envisades med att tro att jag ville ha namnsdag tre gånger om året.

Själv fick jag ett tilltalsnamn efter dess betydelse.
Jag är nöjd och tycker mitt namn passar :D
 
Senast ändrad:
Sv: Varför mer än ett namn till barn?

Jag har två namn men kan inte säga att jag lider av det.

Jag och min sambo har börjat fundera lite på barn och även på namn och självklart blir det namn vi tycker är fina. Jag kan tänka mig att ge barnet ett andranamn efter min farmor. Enbart för att jag vet att hon skulle uppskatta det och bli väldigt glad. Dessutom tycker jag att det kan vara en fin tradition att föra vidare. Hon har ett ovanligt namn som jag inte tror att barnet skulle vilja använda som tilltalsnamn.

Visst ger man barnet namn för sin egen skull...det är ju lite svårt att fråga vad de vill heta. Man skaffar väl även barnet för att uppfylla sin egen önskan om att få barn så redan där är man självisk.

Om barnet sedan vill byta namn när det blir äldre så har jag inga problem med det.
 
Sv: ny namntråd!

Precis det jag skrev och föreslog....men inte fått något svar på. :angel:

Det är MYCKET känsligare att ta bort ett namn.

Förr var det dessutom nästan omöjligt, nu är det lättare. Men om dina föräldrar har namngivit dig efter en släkting och du inte vill ha namnet - så måste du i konflikt med både föräldrarna och släktingen när du tar bort det. Vilket ger skuldkänslor helt i ONÖDAN.
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn?

Varför belasta med något ONÖDIGT ?

Men nu är det väldigt många som INTE tycker att det är ONÖDIGT. Och därmed är det ingen belastning utan en tillgång.

DU tycker det är onödigt. Det gör inte jag (tre förnamn) eller mina barn (tre förnamn).
 
Senast ändrad:
Sv: Varför mer än ett namn till barn?

Varför utgår ifrån att det blir konflikt? Alla är inte konfliktbenägna. Det finns vettiga, resonabla människor också!

Vad gör du om Vidar kommer och säger att han tänker byta namn för han avskyr det du/ni valde? Han vill mycket hellre heta Lennart! Skulle du acceptera det rakt av och hjälpa honom med pappersarbetet? :idea:
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn?

Det var det svaret jag fick när jag ringde min mamma igår och frågade varför vi bara fått ett namn. Både mamma och pappa har två.
"Det är onödigt och besvärligt med två"
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn?

Att dela ut post i invandrartäta områden är en intressant upplevelse.
Det kan stå 3-4 olika namn på dörren.(alltså olika personer) och alla är olika kombinationer av tex
"Ali muhammed Hussian"
"Ali hussien"
"Muhamed Ali Hussien"
Sen finns det 6 andra dörrar i trappugången med liknade namn
Sen ska man dela ut brev, skicade av myndigheter som inte sällan blandar ihop för, mellan och efternam.
Det måste vara rena turen ifall de får rätt brev..
Och hur gör indierna? De har ju bara några få efternamn?
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn?

Och då handlar det inte ens om genreationstrender för namn, som i helvita etniskt svenska sammanhang! Ali Hussein kan vara i precis vilken ålder som helst. Många kulturer har mycket färre namn i omlopp än vi, vanlighet är tydligen inget problem.

I den sydeuropeiska delen av min familj, finns det en mor och dotter, ca 55 och 24 år gamla, som har samma tilltalsnamn. De tar inte fel, men jag fattar aldrig vem man pratar om.
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn?

Vad gör du om Vidar kommer och säger att han tänker byta namn för han avskyr det du/ni valde? Han vill mycket hellre heta Lennart! Skulle du acceptera det rakt av och hjälpa honom med pappersarbetet? :idea:

Ja det är klart.

Men om han var döpt efter någon släkting och ville ta bort det namnet så kan ju inte jag garantera att inte släktingen skulle bli urförbannad eller ledsen.
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn?

Ja det är klart.

Men om han var döpt efter någon släkting och ville ta bort det namnet så kan ju inte jag garantera att inte släktingen skulle bli urförbannad eller ledsen.


Det där har jag sett många exempel på samt har personlig erfarenhet.

När jag fyllde 18år bytte jag efternamn.
Det var en gammal dröm då jag aldrig tyckt om mitt efternamn.
Min pappa blev både arg, ledsen, förbryllad och besviken.
Jag valde mammas flicknamn istället (de var vid tillfället skilda) för att jag tyckte det efternamnet var finare.

Angående min pappas reaktion så verkar den vara rätt vanligt förekommande när det gäller namnbyte.
Jag själv kan INTE förstå att andra skapar känslomässiga reaktioner till vad ngn annan heter??????
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn?

Min pojkvän är en "junior" Han har alltså sin farsnamn med tillläget Jr.
Vilket han verkligen hatar.
"jag är en egen person, inte en förlängning av min far"
När han var liten använde föräldrana en "förbarnsling" av namnet för att hålla isär dem.
Idag använder han mest ett annat smeknamn, som är självvalt.
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn?

Snacka om exempel på att namngivning kan vara en föräldraegotripp :eek:

Ja det är gräsligt. Och det kan gå ända ner till tredje led:crazy:
Min pojkvän fikc ändå in en liten hämnd. Han medverkade i en artikel i tidingen som väckte bestörelse i den amerikanskt skenheliga kristna byhålan. Och hans far förfasade över att han dragit vanära över sitt namn - och i förlängningen då även sin far.
Är man så egotrippad att man döper nån eftersig själv så får man skylla sig själv:angel:
 
Sv: ny namntråd!

Och alla vi ropar upp "fel" i vårt väntrum skulle garanterat velat göra det eftersom de hatar när man gissar fel tilltalsnamn. Befolkningsregistret har ingen markering för vilket av namnen som är tilltalsnamn.

Det här måste jag kommentera (kanske eftersom det tyder på selektiv hörsel från ditt håll med....).

Min syster har tre namn, med sitt tilltalsnamn som sista namn. Hon har varit ett antal svängar i vården och medföljande väntrum och då finns det två scenarier; antingen blir hon uppropad med sitt första namn (som då inte är tilltalsnamn) eller så går sköterskan tre svängar i väntrummet, där bara min syster sitter, och letar efter den äldre damen som ska passa in på namnet som min syster har som tilltalsnamn. INGET av dessa scenarier har gjort att min syster vare sig velat byta eller ta bort namn.

Angående ursprungsfrågan; jag har faktiskt aldrig reflekterat över att man kan ha bara ett förnamn. Jag har aldrig hört att någon har bara ett förnamn (jag känner säkert folk som bara har ett namn iofs), och jag har aldrig hört någon som velat ta bort sina extranamn så att de bara får ett kvar.

MEN när jag har läst din tråd så blev jag ju tvungen att reflektera lite, OCH jag kom fram till att jag inte håller med dig. Jag ser ingen börda i flera namn, inget onödigt.

Alla mina tre barn har två förnamn var. Sonen har två ganska vanliga, men med ett första som passar honom som handen i handsken. Äldsta dottern har ett ganska ovanligt namn, men inte krångligt och ett vanligt andra namn med ovanligare stavning och som knyter an till sonens förstanamn. Minsta dottern har ett jätteovanligt namn (tror det finns en till som heter det men det skrivs inte lika) och ett rätt ovanligt andranamn som de två äldsta barnen har valt. Alla namnen är genomtänkta på olika sätt, men har ingen släktanknytning.

SÅ! Det var min syn på saken.
 
Sv: ny namntråd!

*KL*

Har funderat lite på det här, och kommit fram till att de människor jag känner som inte gillar sina extra-namn alla har en sak gemensamt.
De saknar alla någon slags anknytning till sina extra-namn. Det är inte mormors namn, eller pappas barndomsväns eller nåt sånt, utan det är namn som någondera föräldern tyckte var "fint", eller som gavs enligt den vedervärdiga principen "ja, ungen skulle ju ha ett till namn så vi högg till med nåt bara". (Jodå, jag har en hel del såna bara i släkten.)

Alla vi som har kopplingar till våra extra-namn verkar uppskatta dem, även om vi ibland tycker att namnen i sig är rätt fula. Men byta ut de? Nej, alla mina namn valdes med någon slags omsorg och utgör en koppling till min familj.

Mitt tilltalsnamn valdes t ex efter en släkting bosatt i Kanada som min mor träffat en enda gång men tydligen imponerats av ändå. Eller så var det just det att hon var så långt borta som gjorde att det blev det namnet - det blev ju bara mitt namn på det sättet, även om det hade släktanknytning.

Att det sen råkade bli ett grymt vanligt namn i min årgång var inget som märktes förrän jag började på högstadiet och det visade sig finnas en i varje klass. Så utan släktkopplingen så hade jag kanske bytt tilltalsnamn när jag blev 18. Men jag vet inte till vad så antagligen inte. (Inte till min ömma moders första namnförslag iaf - Gisela. Vilket läskigt namn...)
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn?

Lägger väl till extra namn av "sentementala" själ. Döpte min dotter med ett förnamn vi gav och sen fick hon även två namn till, förnamnet efter farmor och mormor. Inga vackra namn men men.

Har själv 3 namn och de gånger jag haft användning för dem är väl om man ska uppge sig själv flera gånger med olika namn:angel:
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn?

Snacka om exempel på att namngivning kan vara en föräldraegotripp :eek:

OT: Jag fattar inte varför det är :eek:

Av vilken orsak, om inte för att man vill ha barn därför att barn är gulligt, kul, utvecklande, skänker en känsla av mening med livet, kan överta familjefirman osv osv, skaffar man barn? Det är ett slags egotripp, och det är inget ont i det, tycker jag.

Inte fick jag då barn för att jag trodde att jag var en så enastående förälder att det vore oetiskt av mig att inte låta ett par barn komma i åtnjutande av mitt perfekta föräldraskap. Och inte för att livet är så underbart att jag ville "ge" det vidare - det är ju högst individuellt hur underbart livet är.

Av de saker vi gör och inte gör, i vårt föräldraskap, är det faktiskt väldigt svårt att veta vad ungarna under sina vuxenliv kommer att tycka är bra för dem, och var bra gjort av oss.

Sen håller jag med om att Junior inte är en hit, och alldeles uppenbart bara handlar om föräldern, trots att barnet ju finns. Men jag har samma känsla för släktnamn, jag är jätteglad att jag inte har ett sådant och fattar inte hur någon kan vilja det, tvärtemot Ullos erfarenhet.
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn?

Jag har ett extranamn.
Har ett vanligt tilltalsnamn, sveriges vanligase efternamn och ett välldigt ovanligt mellannamn.

Visst hade dom kunnat strunta i mellannamnet, men jag gillar det och charmen är ju lite att det är mina systrar som valt det istället för att lägga dit ett själv. Hade varit lite väl tråkigt utan.

Jag använder mest tilltals namnet men även mellanamnet ibland.
Det finns 5 stycken Dorinda i sverige:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 691
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Ett av mina barn, snart 17 har bytt förnamn, det går riktigt bra för oss här hemma att komma ihåg att använda rätt namn och vi jobbar...
2
Svar
26
· Visningar
2 822
Senast: Otherside
·
Övr. Barn Jag och barnen ska resa. Jag kollar på vilka dokument som behövs. Vissa länder kräver ju medgivande från den andra vårdnadshavaren. Vi...
Svar
14
· Visningar
1 962
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 432
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp