Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det där måste variera mellan landstingen, för slår jag upp mig och mina syskon i folkbokföringsregistret så är minsann våra tilltalsnamn markerade.Befolkningsregistret har ingen markering för vilket av namnen som är tilltalsnamn.
Har ingen förklaring på varför, men spinner vidareSom sagt, hur många namn man har stör mig inte, men varför inte tilltalsnamnet först?
Det känns mest logiskt tycker jag, men en del har det sist, eller i mitten...? Nån som kan förklara varför? Finns det en tanke med det?
Eller är det för att "namnen låter bättre" i en viss ordning?
Har ingen förklaring på varför, men spinner vidare
Jag trodde att det var väldigt vanligt att äldsta sonen fick sin pappas namn och därefter ett tilltalsnamn. Många f.d klasskompisar är döpta så, liksom min äldsta bror (den yngre fick tilltalsnamn + mellannamn). Därför blev jag väldigt förvånad när pojkvännen och hans äldre bror båda är döpta med pappans namn före sitt eget. Efter det har jag upptäckt ett antal personer till - t.o.m hela brödraskaror som har sin pappas namn, ibland i olika varianter, plus sitt eget och ev några till.
Så hur vanligt är det att sonen får pappans namn som mellannamn före sitt eget? Och hur vanligt är det att endast äldsta sonen vs att alla sönerna får pappans namn? Och varför är det så ovanligt att man döper döttrarna till mammans namn? Nån som vet? Doktorerat i ämnet kanske?
Som sagt så var de flesta av mina klasskamrater döpta så, både i högstadiet och gymnasiet. Pappans namn + tilltalsnamn.Är inte det väldigt amerikanskt? För inte är det så vanligt i Sverige, eller?
Kanske det. Har ju själv inga barn än, men får jag en son kommer han få min och sin pappas namn + minst ett till. (Dock blir det problem, för namnen låter bättre tillsammans om min pappas namn står först, och så vill jag ju inte ha det! )Lupin skrev:Apropå kvinnor och döttrar: Kan det vara så att kvinnor är mer individualistiska? Vi känner inte samma hävdelsebehov vg namnet? Män kanske behöver nån slags bevis på tillhörighet? Och nu dyker jag djuuuuupt ner i det svarta, helt utan källor eller bevis, men kan det möjligen bero på att män inte är gravida, inte bär bebisen nära sitt hjärta, inuti sin kropp i 9 månader och därför behöver ett mer konkret, yttre bevis på bindning?
Ja det är klart.
Men om han var döpt efter någon släkting och ville ta bort det namnet så kan ju inte jag garantera att inte släktingen skulle bli urförbannad eller ledsen.
söt bok!
*kl*
Som sagt, hur många namn man har stör mig inte, men varför inte tilltalsnamnet först?
Det känns mest logiskt tycker jag, men en del har det sist, eller i mitten...? Nån som kan förklara varför? Finns det en tanke med det?
Eller är det för att "namnen låter bättre" i en viss ordning?
Om nu alla pojkar i släkten i generationer hetat Erik i andranamn, då kanske man rent av tycker det är trevligt att heta så själv? Man kanske uppskattar att känna att man är en del av familj och en historia?
Jag är pådyvlad fyra förnamn, och det är ett MECK med blanketter och annat där förnamnen ska med. Har inte ett helt okomplicerat efternamn heller
*urrk*
Man kanske uppskattar att man betraktas som en ny och fri individ som kan skapa sin egen framtid ?
Vadå, det är väl inget svårt med Azizi Hidaya?
Och jag älskar tvärtom mina fyra namn, varav alla förutom ett är relativt långa, även om endast tilltalsnamnet är trestavigt (1:a och sista mellannamnet är tvåstavigt och det i mitten är enstavigt).Ett tips till er som ska ge era barn en massa namn... håll dem korta!
Har dina systrar läst "Det blåser på månen"?