Varför mer än ett namn till barn? [UTBRUTEN]

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför mer än ett namn till barn?

Förstår vad du menar och håller till viss del med. Fast inte helt och hållet. Det du beskriver förekommer ju även utan släktnamn inblandat. Att föräldrar försöker förverkliga delar av sina liv genom barnen sker ju även utan att de döper dem efter sig själv eller någon annan släkting. Jag tror nog att namnet i sig bara är en liten bit i det hela i så fall.

Sen så tror jag också att det blir så mycket problem som man gör av det. I escodobes exempel så var det nog inte bara namnet som var problemet. Snarare hela familjekulturen, på ett djupare plan. Oavsett vad de döpt hennes kille till så hade de säkert haft samma trångsynta sätt att se på verkligheten. Namnnedärvningen var nog mest pricken över i:et, eller ett av symptomen kanske, inte själva problemet i sig.

Men det är bara vad jag tror! Jag har ju ingen djupare kunskap om just deras familj.
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn?

Ja självklart är namngivningen inte orsaken utan ett delsymtom :)

Det jag ville med att ta upp det här ämnet öht är att höja medvetandegraden om VARFÖR man gör saker och ting. :idea:

Och att upplysa om att det GÅR (bra) att ha bara ett namn, många har inte ens tänkt på att det är tillåtet.
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn?

Jo, jag vet! Kanske ett gammalt uråldrigt sätt att försöka binda samman familjen väldigt hårt?
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn?

Tror silverkedjan syftade på det vi pratade om nyss, som svar på mitt inlägg (nr 121, längst upp på sidan). Så tolkade jag hennes svar i alla fall! Om jag tolkade det fel får Tim gärna korrigera, för i så fall missade jag något.
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn?

Och att upplysa om att det GÅR (bra) att ha bara ett namn, många har inte ens tänkt på att det är tillåtet.

Nu la du visst till en rad som inte var med från början... ;)

Nog tror jag att folk känner till att det är tillåtet med enbart ETT namn, men faktiskt väljer fler, av olika orsaker. Och de orsakerna får ju de stå för! Tycker inte man ska förringa andras ambitioner eller traditioner eller tankar etc ang namn, bara för att de är annorlunda än ens egna eller kanske ställer till bekymmer i ens egna ögon.
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn?

Vi valde två namn till vår son. Ett som är otroligt ovanligt som tilltalsnamn, fast det visste vi inte när vi föll för det. Ett, i våra ögon, väldigt vackert namn. Det tyckte inte många (om ens någon) i våra resp familjer när vi berättade vad vi valt! Men det har vi struntat helt och hållet i, vi valde det namnet vi ville ha, punkt slut. De har helt enkelt fått vänja sig och det tror jag nog att de har gjort vid det här laget.

Sen så valde vi ett andranamn som sambon själv har som andranamn, liksom hans pappa. Samma namn finns i min familj, någon generation bak. Ett väldigt snällt och klassiskt och tidlöst (tror jag i alla fall) namn. Vi ville ha två namn för att det kändes bra för oss.

Däremot trodde vi ju aldrig att sonens förnamn skulle gå att uttala fel... Det börjar med ett C och väldigt många som ser namnet skrivet uttalar C:et som ett S, istället för ett K, som det är tänkt. Lite snopet faktiskt. Så nu är vi lite övertydliga istället när vi presenterar honom, säger att han heter "XXX med C".
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn?

Tror silverkedjan syftade på det vi pratade om nyss, som svar på mitt inlägg (nr 121, längst upp på sidan). Så tolkade jag hennes svar i alla fall! Om jag tolkade det fel får Tim gärna korrigera, för i så fall missade jag något.

Du menar fenomenet att pappa heter Nisse, sonen Nisse Junior och sonsonen Nisse III?

Tja, så kan det ju vara.
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn?

Så fattade jag det som i alla fall, apropå det vi pratade om. :)
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn?

Mitt barn har bara ett förnamn.
Förvånansvärt ofta får jag kommentarer om "hur lustigt" det är att han bara har ett förnamn. Eller "men varför".
Då brukar jag fråga vad de själva heter i efternamn.
Som oftast är det 1 namn. Då kommenterar jag givetvis -"så lustigt"! :D

Heter de Andersson-Pettersson (vilka 2 namn som helst), så svarar jag att jag i så fall förstår dem som har så många efternamn, att de tycker det är märkligt att bara ha ett förnamn. :cool:

mvh
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn?

I vårt västra grannland är det ju väldigt vanligt.
Men de brukar ju som regel använda alla namnen som tilltalsnamn.
Som Kari Anne, Ole Martin eller Gry Elise.
Man uttalar ju alla vokaler i slutet dessutom.

För att ta en skidskyttestjärna, Ole Einar.
Fotbollskillar -> Ole Gunnar och Jon Arne....
Det fulaste/märkligaste namnet jag hört är Tor Dag Finn.
Uttalades Tor-Dagfinn!
Det måste ju ha varit hela familjen samlad! ;)
mvh
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn?

Mina döttrar är stolta över sina 3 namn. De vet historien bakom dem och tycker att de är finast. Yngsta dottern heter Tara Annie Jean vilket inte är så vanligt. Hon vill inte byta till något annat och vill ha sina tre namn kvar, en del av henne.
 
Sv: ny namntråd!

Man har kanske ett släktnamn som man vill ha med, jag heter t.ex madeleine i andra-namn bara för att ALLA tjejer på min mammas sida heter det antingen i för- eller mellannamn. Det är väl inte konstigt?
 
Sv: ny namntråd!

Man har kanske ett släktnamn som man vill ha med, jag heter t.ex madeleine i andra-namn bara för att ALLA tjejer på min mammas sida heter det antingen i för- eller mellannamn. Det är väl inte konstigt?

Jo.

Jag tycker det är konstigt.

Måste man vara som ALLA andra i sin släkt?

Det gör mig spyfärdig :crazy:
 
Sv: ny namntråd!

Nej, man blir inte som alla andra bara för man har samma namn. Då ska man inte ha efternamn heller då eller? Vissa (ganska många hoppas jag) vill känna samhöre med dom personer som man är släkt med (förutom rent fysiskt), vill man inte det när man blir äldre är det ju bara att byta namn då.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 691
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Ett av mina barn, snart 17 har bytt förnamn, det går riktigt bra för oss här hemma att komma ihåg att använda rätt namn och vi jobbar...
2
Svar
26
· Visningar
2 822
Senast: Otherside
·
Övr. Barn Jag och barnen ska resa. Jag kollar på vilka dokument som behövs. Vissa länder kräver ju medgivande från den andra vårdnadshavaren. Vi...
Svar
14
· Visningar
1 962
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 432
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp