Varför mer än ett namn till barn? [UTBRUTEN]

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ny namntråd!

Eller så kanske namnet är den enda kopplingen man har, och då kanske det kan kännas lite trevligt.

Eller så är det förbaskat roligt att få döpa saker:D
Älskar när kompisen köpt nya fiskar som ska döpas.:o

Det är nog ett skäl som jag skulle kunna ange. Det är kuuuul:D
 
Sv: ny namntråd!

Jag tycker det verkar lite tråkigt, Jag kan kanske förstå att man vill hedra nån speciell eller har nån annan symbolisk tanke med andranamnet men bara för att alla har det?
 
Sv: ny namntråd!

Jo.

Jag tycker det är konstigt.

Måste man vara som ALLA andra i sin släkt?

Det gör mig spyfärdig :crazy:

Nä. Men man kanske tycker om tanken att man HAR en släkt? Kommer man från en flyktingfamilj, till exempel, där ingenting finns kvar, så kan det vara trevligt att åtminstone namnet finns kvar. Om man nu tycker om sin släkt - men annars lär man ju inte föra namnet vidare.

Med ditt resonemang undrar hur du har gjort med dina barn - måste de stå ut med att bära *urrrk* ett efternamn som finns i familjen kanske? Som rentav många i familjen bär?
 
Sv: ny namntråd!

Jo.

Jag tycker det är konstigt.

Måste man vara som ALLA andra i sin släkt?

Det gör mig spyfärdig :crazy:

Jag börjar undra vad du har för släkt egentligen?! :crazy: Eftersom du så totalt verkar vilja distansera dig och dina barn.
Angående släktnamn så ger de en samhörighet och en historia vilket i mina ögon är positivt. Däremot gör de inte att man automatiskt måste bli som alla andra i sin släkt. Det finns ett fritt val oavsett vad man heter.
 
Sv: ny namntråd!

Jag börjar undra vad du har för släkt egentligen?! :crazy: Eftersom du så totalt verkar vilja distansera dig och dina barn.
Angående släktnamn så ger de en samhörighet och en historia vilket i mina ögon är positivt. Däremot gör de inte att man automatiskt måste bli som alla andra i sin släkt. Det finns ett fritt val oavsett vad man heter.

Instämmer helt i både din undran och i allt annat också.

Jag är då stolt över min släkt och de släktnamn vi har. Så är även mina barn :cool:
 
Sv: ny namntråd!

Jo.

Jag tycker det är konstigt.

Måste man vara som ALLA andra i sin släkt?

Det gör mig spyfärdig :crazy:

Hur kan ett namn göra så att man blir som ALLA andra i sin släkt? :confused:

Ärligt talat, hur hedervärd din avsikt än var med trådstarten, så verkar du ha allvarliga hang-ups ang (släkt)namn. Jag håller med de som börjat undra om du tycker det är ok att en hel familj/släkt har samma efternamn... ;)

Fattar liksom inte vad det är att bli spyfärdig för. Känns väldigt överdrivet. Det är ju en sak när det blir som för escodobes kille, men där var vi ju överens om att det nog inte handlade om själva namnet i sig. :cool:
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn?

Jag startade inte den här tråden !

Den knoppades av namntråden när jag kommenterade att det inte är nödvändigt med tre förnamn och två efternamn till alla barn :p

En del inlägg som jag "svarat" på är borta liksom så det kan se ut som jag startat upp för att provocera vilket alltså inte är fallet.

Däremot ville jag ge en MOTPOL till namngivningshysterin och få folk att reflektera över varför de namnger barn.

Jag tror kanelbulle har VÄLDIGT rätt, de flesta gör det för sin EGEN skull för de tycker det är väldigt roligt :) Och flera namn är roligare att bestämma än ett ;)

Barn MÅSTE ha ett efternamn och deras pappor har fått välja vilket. Men de har inte TVÅ.

Ang min släkt så är det mest bönder i botten. Vilket jag inte på något sätt skäms över.

Men jag föredrar att mina barn får starta sina liv som så oskrivna blad som möjligt och komma på vilka de SJÄLVA är.

Trygghet sitter inte i flera namn.
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn?

Aha! Kände inte till att det här var en avknoppningstråd.

Alla pappor väljer väl inte sina barns efternamn? Eller menade du dina barns efternamn och pappor? Jag valde faktiskt vår sons efternamn! Eller jag framförde mitt önskemål om att han skulle få sambons e-namn och han blev väldigt glad och rörd. (Han trodde nämligen att eftersom vi inte är gifta så skulle jag vilja att sonen fick mitt).

Vad jag vet sitter inte trygghet i namnet över huvud taget. Trygghet bär man inuti, om man har det. :)
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn?

Mina barn har en massa namn.

Ett av mellannamnen är pappans efternamn. Pappan och jag har varit skilda sen de föddes (nåja två av dem) och när vi gav dem namn så var det en viktig markering att de hörde ihop med honom också. Det var överhuvudtaget viktigt med samhörigheten till honom genom olika band eftersom de sågs ganska lite.

Av deras tilltalsnamn så är de valda med avseende på att kunna funka hyffsat i internationellt (västvärlden då). Nåja, på två av ungarna en bara VAR en My ! Jag själv har ett fullkomligt omöjligt namn utomlands, jag blir OFTA misstagen för att vara man och det är skitsvårt för de flesta natioinaliteter att uttala. Visst skulle jag kunna byta - men det är en del av mig.
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn?

Ett av mellannamnen är pappans efternamn.

Min äldsta som har en annan pappa har den pappans efternamn, som påminnelse liksom.

Den yngste fick mitt som är enklare att stava och uttala än sambons. (hans val)

Egentligen om det skulle vara rättvist skulle den minsta ha ett eget nytt efternamn för då hade alla var sitt i familjen :p (men tex "Timsson" verkade inte så kul att stava heller)

Samhörighet sitter inte heller i att man har samma namn eller har revirmärkt barnen :cool:
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn? [UTBRUTEN]

*kl*

SJälv är jag stolt över att ha två namn och bära min mormors namn (som är mitt andranamn) vidare!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 691
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Ett av mina barn, snart 17 har bytt förnamn, det går riktigt bra för oss här hemma att komma ihåg att använda rätt namn och vi jobbar...
2
Svar
26
· Visningar
2 822
Senast: Otherside
·
Övr. Barn Jag och barnen ska resa. Jag kollar på vilka dokument som behövs. Vissa länder kräver ju medgivande från den andra vårdnadshavaren. Vi...
Svar
14
· Visningar
1 962
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 432
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp