Använda rätt namn

Jag har en dotter i samma ålder, som bytt namn för ungefär ett halvår sedan. Hon bestämde sig inför bytet att bryta helt med sitt "gamla" namn, så hon (eller vi föräldrar/andra vuxna, beroende på situation) informerade om att "Nu har jag/vår dotter bytt namn. Jag/hon heter X nu, och kommer inte längre att lyssna på Y." Sedan har hon helt enkelt hållit fast vid det och inte lyssnat på Y längre.

Givetvis har både hon och vi varit förlåtande för ärliga misstag. Hennes metod i sådana situationer har varit att säga något åt hållet "Var snäll och kalla mig för X om du pratar med mig, jag heter inte Y längre" varpå felsägaren har ursäktat sig och sagt rätt namn.

Skulle hon ha råkat ut för någon dumskalle som medvetet använt fel namn, hade jag uppmuntrat henne att "stänga öronen" så länge hen sa fel namn med flit. Det är så respektlöst att hon inte ska behöva bemöta det. Jag hade också förklarat (en gång) för personen att ett sådant beteende är oerhört respektlöst och fult, och att jag förväntat mig att hen använder rätt namn i fortsättningen.

Skulle hen, trots det, verkligen vilja stoltsera med sin dumhet genom att fortsätta använda fel namn, skulle jag också "stänga öronen" och låta hen se precis så dum ut som hen i sådant fall är.
 
Har han sagt det gamla namnet till dottern än? Alltså utan att det är en felsägning som man ursäktar sig för.
Nej, men vi kommer rätt säkert träffa honom på lördag. Han kommer få en "lugn" chans till och använder han medvetet fel namn igen eller argumenterar emot kommer jag, som oftast är liiite för väluppfostrad och mesig i sociala sammanhang, att tala om att han är oförskämd och arrogant som inte tar hänsyn till dotterns val och han kommer vackert att få vända i dörren för vi kommer inte att servera honom.
 
Nej, men vi kommer rätt säkert träffa honom på lördag. Han kommer få en "lugn" chans till och använder han medvetet fel namn igen eller argumenterar emot kommer jag, som oftast är liiite för väluppfostrad och mesig i sociala sammanhang, att tala om att han är oförskämd och arrogant som inte tar hänsyn till dotterns val och han kommer vackert att få vända i dörren för vi kommer inte att servera honom.
Det låter som en vettig strategi, alltså att ge honom en lugn chans till. Då ser ni ju om han använt sina två hjärnceller sedan sist och kommit fram till att det han sa var dumt. Felsägningar kan man överse med men medvetet fel, då behöver man inte lägga fingrarna emellan.
 
Nu vet jag ju inte varför 17-åringen nödvändigtvis behöver träffa den här personen fortfarande, men OM det är en nödvändighet, så upplys som i inlägg #25. Går det inte fram, så kanske kontakta ansvarig (det verkar vara en nödvändig kontakt?) och be om en annan person samt upplys om otyget.

SEN gå vidare - det kommer ALLTID att dyka upp personer av det här slaget och det är en bra skill (vad heter det på svenska??) att kunna skaka av sig korkade personer och deras åsikter, och gå vidare. Att inte låta dem påverka ens liv när de ändå är betydelselösa. Det här lär inte vara sista gången nåt liknande inträffar och man kan bara göra så mycket, sen gå vidare i livet med vetskapen att de står kvar och är korkade.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 064
Senast: MML
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 632
  • Låst
Tjatter Välkommen till Halloween Hollow! Platsen där det ena kvarteret pyntas mer skräckinjagande än det andra. Varje år hålls en tävling där...
49 50 51
Svar
1 003
· Visningar
27 345
Senast: Niyama
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 346

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp