Varför mer än ett namn till barn? [UTBRUTEN]

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför mer än ett namn till barn? [UTBRUTEN]

*kl*

Jag har tre namn + efternamn - och jag är jättestolt över mina andranamn. Ett är ett släktnamn som bla faster, farmor och farmor mor bär/har burit. Det kommer jag föra vidare till en ev. dotter i framtiden, och kan senare sen berätta lite historia runt namnet, precis som jag fick.
Det andra är min mammas fasters namn, som jag själv aldrig träffat, men en viktig person för min mamma då hon var liten. Att mamma då gav mig detta namn ser jag som en ära faktiskt! Det kommer jag dock inte föra vidare, då det namnet inte har samma personliga historia för mig själv.
Men kommer garanterat ge ev barn tre namn, ett tilltalsnamn som vi valt och tycker om (bryr mig inte om topplistor eller liknande, viktigast är att vi tycker om namnet och det passar på vårt barn), ett släktnamn som vi vill föra vidare, och ett namn som betyder ngt speciellt för ngn av oss.

Tycker alla ska få göra som de vill, man kan ändå inte i förväg veta vad barnet kommer tycka! Kanske kommer de älska att ha 3 namn, kanske kommer de älska att bara ha ett.. det vet man ju inte. Det går ju liksom inte att fråga barnet innan, men bara för det så behöver man väl inte strunta i att ge flera namn om man själv så gärna vill det?
Hatar barnet sina namn senare, så får man ta den diskussionen då.. Skulle själv aldrig ge mina barn namn som jag redan innan förstår kommer ge dom en massa trubbel. (namn som rimmar på fula ord tex.) Sen kan man inte skydda barnen in i det oändliga. Tror de flesta barn någongång kommer säga: Jag önskar att jag hette XXXX i stället. Mitt namn var rätt ovanligt när jag var liten, och visst kunde jag säga att jag ville heta ngt annat någongång. Men nu tycker jag om det namnet väldigt mycket och skulle inte byta bort det för ngt i världen. Mina föräldrar valde detta namnet till mig med omsorg och kärlek, och det betyder mkt för mig!

Svammel svammel. Nej jag kommer att ge mina barn 3 namn, för jag vill föra traditioner vidare och ge mina barn så många kärleksfulla namn som möjligt. Och sen hoppas att de kommer vara lika glada och stolta över dom som jag alltid varit! :) :love:
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn? [UTBRUTEN]

Man får sina namn oftast av familjära och kulturella orsaker.
Mina barn har uppskattat sina extranamn då de har känts som en länk till släkten.
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn?

Men då borde ju antal namn inte spela någon som helst roll?

Nej precis. Och varför då krångla till det med onödigt många namn ? Om de ändå inte ger släktkänsla, trygghet osv.

Utan bara är i vägen i byråkratin.

Systemet med många namn kommer från en icke datoriserad tid utan personnummer.

Man BEHÖVER inte hänga kvar i den.
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn?

varför då krångla till det med onödigt många namn ? Om de ändå inte ger släktkänsla, trygghet osv.

Utan bara är i vägen i byråkratin.

Fast jag med flera anser inte att det är onödigt, krångligt och i vägen för byråkratin :D

Och visst ger det mig en viss samhörighet och släktkänsla att ha ett namn, som min mamma, farmor etc också har :)

Trygghet sitter inte i namn, oavsett man har ett eller flera namn!

Tycker du är tråkig, som hela tiden rackar ner på oss med flera namn och på oss som döpt våra barn, med flera namn :cool:

Varför ska vi ändra våra traditioner, (som vi tycker om) bara för att samhället blir mer och mer datoriserat och tekniskt :confused:
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn? [UTBRUTEN]

Det finns alltid traditionsbundna och konservativa människor.

Men jag vet också om flera som inte hör dit som faktiskt ger sina barn flera namn av slentrian för det tror det måste vara så, eller för att de inte kan bestämma sig för bara ett. Eller för att det är roligt.

Jag vill bara att man ska göra MEDVETNA val, och veta om att man faktiskt KAN få ha bara ett namn av varje sort.

Och att vi är många som tycker det är praktiskt. :idea:

Det kan även vara ett bra sätt att markera för barnet att det är en fri individ, istället för att markera så mkt revir på det som möjligt.
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn?

Tycker du är tråkig, som hela tiden rackar ner på oss med flera namn och på oss som döpt våra barn, med flera namn :cool:

Rackar ner ? Det är ni minst lika bra på ;)

Jag är kanske tråkig, men jag står för mina val.

Och som sagt, jag skulle aldrig ha startat en sådan här tråd. Den kom till för att försvara stackars odöpta barn som riskerade minst fem namn :crazy: och visa på ett resonemang som ger en motpol till namngivningshysterin.
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn?

Rackar ner ? Det är ni minst lika bra på ;)

Eftersom du inkluderar mig i detta ni, så kanske du kan tala om för mig på vilket vis vi rackat ner på de som bara har ett namn?

Alltså specifikt pga av endast ett namn och inga tilltalsnamn.
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn? [UTBRUTEN]

Jag rackar inte ner på dem som har flera namn. Och jag har inte sett att någon gjort det mot dem som bara har ett namn.

Däremot kan jag se en blindhet och total oförståelse för ett nytt sätt att tänka och stängda öron för annat än det "normala".

Man skriver tex att man aldrig hört talas om någon som inte gillar att ha flera namn - trots att flera användare i flera inlägg före säger att de hellre skulle vara utan sina extranamn.

Jag har funderat i många år på den här frågan och har fortfarande inte hittat ett enda för mig ur barnperspektiv hållbart argument att påtvinga sina barn mer än ett namn.

Rimligen blir mina barn kanske mer lika mig och sina lika logiskt resonerande fäder än de romantiskt/traditionsbundet lagda på "andra sidan" så de också kommer tycka det är smart och praktiskt med två enkla namn.

Och blir de inte det är det fritt fram att lägga till namn utan att behöva såra någon.
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn? [UTBRUTEN]

Men kan du inte ta till dig när flera här har berättat att de faktiskt uppskattar att bära ett släktnamn, och känna att de är del av en tradition? Även om du tycker det vore fruktansvärt, så är det ju uppenbarligen många som inte tycker det? de är väl människor, som varit barn, de med, även om de inte tycker som du?

Det finns ju andra anledningar också - min syster exempelvis har aldrig varit förtjust i sitt tilltalsnamn, och bytte på eget initiativ till sitt andranamn, som hon gillar bättre. Då var det ju väldigt praktiskt att hon hade två namn, och inte behövda krångla med ett formellt byte. Kan du förstå att det ur hennes perspektiv faktiskt var bra att ha två namn?

Det är helt ok att ge sitt barn ett namn, men precis lika ok att ge sitt barn tre. Jag tror inte man skadar barnet eller ställer till besvär mer för att barnet får tre namn än om det får ett.
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn? [UTBRUTEN]

Nej jag kan inte ta till mig de argumenten för egen del, jag tycker inte att de håller logiskt. Jag förstår däremot att de flesta resonerar så, och att "kultur" och religion påverkar starkt.

Men "för att man brukar göra så" och liknande är inget argument jag kan ta till mig.

Jag hade två namn och jag kunde inte förlika mig med något av dem.

Chansen att man gillar det andra namnet föräldrarna valt om man hatar det första tycker jag inte är stor nog för att det ska vara värt att släpa på ett reservnamn.

Det är inte bökigare att lägga till ett namn än att ändra tilltalsnamn.

Och jag VILL inte att mina barn ska vara en "del i en tradition", jag vill att de ska vara fria och obundna att kunna göra sina egna val i livet.

Jag prackar inte på dem en religion heller.
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn? [UTBRUTEN]

Men det är väl ingen här som har sagt att du borde ge dina barn flera namn?

Logiskt... Det är väl inte mer logiskt att vidarebefordra kultur och tradition än att inte göra det? Jag kan säkert ge dig några biologiska argument för saken också, om det är det du efterlyser?

Du vill inte göra så med dina barn. Inga problem, det är ingen som tvingar dig. Andra människor vill gärna ge sina barn flera namn. Är det ett problem för din del?
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn? [UTBRUTEN]

Och jag VILL inte att mina barn ska vara en "del i en tradition", jag vill att de ska vara fria och obundna att kunna göra sina egna val i livet.

Jag prackar inte på dem en religion heller.
Här måste jag kommentera att jag är stolt över att bära traditionen vidare med mitt mellannamn. (Min mamma heter så i mellannamn, precis som min mormor, min gammelmormor etc).
Dock måste jag tillägga att jag för den skull inte är ett dugg bunden eller tvingad någonting.
Visst är namnet påprackat på mej, jag hade ju inget större val, men mitt namn har ju inte styrt mej i val i livet, varken stora eller små.

Jag propagerar inte för något håll, det är upp till varje förälder att bestämma vad de vill kalla sina barn till. Men jag vill påpeka av egen erfarenhet att jag aldrig lidit, aldrig känt mej tvingad eller aldrig känt mej fri att göra vad jag behagade pga vad jag hette.
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn? [UTBRUTEN]

*hoppar in*

Har följt tråden med spänning.... Men förklara för mig vad namn har att göra med individuell utveckling/frihet osv? Vare sig man har ett eller tre? Jag fattar inte grejen?

Jag har tre namn och har då aldrig känt mig hämmad av det. Det har inte hindrat min personliga utveckling på nåt sätt.

Så varför stör det dig att alla får bestämma själva? Och nej, bebisar kan inte bestämma själva men då borde du inte döpt dina barn alls förrän de hade ett eget förslag....:idea:
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn? [UTBRUTEN]

Så varför stör det dig att alla får bestämma själva? Och nej, bebisar kan inte bestämma själva men då borde du inte döpt dina barn alls förrän de hade ett eget förslag....:idea:

Exakt !

enligt LAG måste alla ha ett namn.

Men för största möjliga självbestämmande så kan man ju ge bara ETT namn.

Det du menar är inte alls att alla får bestämma själva, utan att alla FÖRÄLDRAR får bestämma så mycket som möjligt över sina barn.
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn? [UTBRUTEN]

...och om du får en dotter, känner du dig inte "tvingad" då att välja samma mellannamn till henne ?
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn?

Nej, samhörighet kanske inte behöver sitta i namnet enbart, men jag tycker att det spelar viss roll. Menar du att man revirmärker barnen genom att de får bägge föräldrarnas efternamn ?
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn? [UTBRUTEN]

Jag skulle inte känna det. Jag har två släktnamn, min lillasyster har inget planerat. Det har aldrig stört henne, lika lite som mig.

Jag skulle kunna göra det för att det är kul, för att glädja någon mm,
men lika gärna hitta på något eget.
Oavsett vilket, skulle det bli namn jag gillar.
Jag döper ingen till ett namn jag inte gillar, bara för att det ska vara så.
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn? [UTBRUTEN]

Jag tycker det känns lite som att barnen får lida för att föräldrarna inte kan enas.

Efternamn är en annan fråga. Här är det ju i alla fall vanligare med ett så ämnet behöver inte "väckas" på samma vis.

Men så mycket enklare med ett efternamn ! Vi har tre olika i mitt hushåll, hellre det än alla ska behöva skriva minst två efternamn hela tiden.

Hur gör man i nästa generation när xx andersson-pettersson får barn med xy nilsson-olsson ?
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn? [UTBRUTEN]

Nu är vi helt OT - men jag gillar ditt namn alldeles för mycket :crazy: :d :d :d

Kan du inte byta till "solrosbröd" ?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 691
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Ett av mina barn, snart 17 har bytt förnamn, det går riktigt bra för oss här hemma att komma ihåg att använda rätt namn och vi jobbar...
2
Svar
26
· Visningar
2 822
Senast: Otherside
·
Övr. Barn Jag och barnen ska resa. Jag kollar på vilka dokument som behövs. Vissa länder kräver ju medgivande från den andra vårdnadshavaren. Vi...
Svar
14
· Visningar
1 962
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 432
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp