Varför mer än ett namn till barn? [UTBRUTEN]

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför mer än ett namn till barn? [UTBRUTEN]

Varför tar ni inte ett gemensamt efternamn? Eftersom ni är en familj?
hade ni (:D) svårt att enas?;)


OT: Mitt namn rules:cool::D
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn? [UTBRUTEN]

Egentligen så har de bara ETT efternamn, det andra blir ju ett mellannamn. Så de skriver bara förnamn efternamn. Men hemma hos pappan när de svarar i telefon så svarar de förnamn mellannamn- Väldigt praktiskt.

Jag tror inte ens att vi var i en diskussion om detta utan detta var vad vi föräldrar tyckte var bra, precis som så många andra beslut så fattades det över bebisarnas huvud.
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn? [UTBRUTEN]

...och om du får en dotter, känner du dig inte "tvingad" då att välja samma mellannamn till henne ?
Nä, inte tvingad faktiskt. Man jag vill föra traditionen vidare.
Dotterna pappa blir dock tvingad. Men hade det varit Vidar eller Eskil som var pappa till mitt barn, så hade de ju blivit tvingade till det i alla fall, trots att inte kravet kom från din sida.
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn? [UTBRUTEN]

Dotterna pappa blir dock tvingad. Men hade det varit Vidar eller Eskil som var pappa till mitt barn, så hade de ju blivit tvingade till det i alla fall, trots att inte kravet kom från din sida.

Kanske, kanske inte ;)

(Jag hoppas verkligen att de inte väljer ett förhållande där de blir tvingade till någonting)
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn? [UTBRUTEN]

Varför tar ni inte ett gemensamt efternamn? Eftersom ni är en familj?
hade ni (:D) svårt att enas?;)


OT: Mitt namn rules:cool::D

:D Nä vi hade inte ett dugg svårt att enas - om att ha olika namn :idea: Möjligen tyckte vi det var orättvist för minstingen att inte också ha ett "eget", men vi hittade inget logiskt lättstavat alternativ :p .

OT: Dumma dig att göra en suugen hela tiden :mad:
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn? [UTBRUTEN]

Egentligen så har de bara ETT efternamn, det andra blir ju ett mellannamn. Så de skriver bara förnamn efternamn. Men hemma hos pappan när de svarar i telefon så svarar de förnamn mellannamn- Väldigt praktiskt.
.

Aha, ja det kan jag förstå ! Bara de slipper skriva båda med bindestreck emellan hela tiden.

Vidar heter Carlsson efter pappa.

Men skulle han heta Kvick-Carlsson skulle det bli lite väl mycket Pip-Larsson över det hela :D :p
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn? [UTBRUTEN]

Vilken jättelåång tråd! Orkade inte läsa hela men, ville tillägga att min makes farfar hade bara ett förnamn, Hilding och han hävdade att det var för att hans föräldrar inte hade råd till fler. ;)
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn? [UTBRUTEN]

Mina barn har till råga på allt pappas efternamn som mellannamn. Det blir ofta skrivet med bindestreck, men det är fel. De använder mitt (dvs sitt) efternamn i de flesta sammanhang, men använder pappas efternamn när de svarar i telefon hemma hos honom. Alexander är Alexander W i alla sammanhang, men hemma hos pappa svarar han Alexander G i telefon. Deras små bröder heter bara G i efternamn, men deras mamma bytte när hon gifte sig med pappan.

Det fungerar alldeles utmärkt och alla är glada.
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn? [UTBRUTEN]

Hi hi...

PipLarsson.

Sonen har pappas efternamn. Enkelt och simpelt.
 
Sv: ny namntråd!

Exakt.

Man tvingar på barnet namnen.

Och då räcker det väl med ett?

Det är mycket svårare att ta bort namn, inte minst för att man måste göra sig obekväm inför dem som namngett en och dem man är namngiven efter.

Jag tycker många namn tyder på beslutsångest hos föräldrarna :p

Flera namn är ju en gammal tradition att man döptes efter sin mormor eller att man har ett namn som följer släkten.

Tycker det är tråkigt att det är på väg bort :(
 
Sv: ny namntråd!

Tradition. Vi valde andranamnen efter personer som varit betydelsefulla i min och min sambos liv. Det var viktigt för oss att namnen hade någon anknytning och inte bara var namn.

Elsa hette min farmor, hon dog tidigt och jag har aldrig träffat henne. Jag heter också Elsa i andranamn och är stolt över att få föra farmors namn vidare.

Stig hette min sambos farfar. Min sambo ÄLSKADE sin farfar och ville därför hedra honom genom att föra det namnet vidare.

Under uppväxten så kommer jag ihåg att det jämfördes andranamn. Många skrattade åt mitt som var gammeldags. När jag surmulet kom hem och frågade mina föräldrar varför de valt ett sådant andranamn och fick det förklarat för mig så tror jag inte det var någon annan som var så stolt över sitt andranamn som jag var. Och det är så jag hoppas våra barn ska känna det.

/Timsetim

:)

Elsa hette min mormor och jag älskade henne väldigt mkt. Om jag någonsin kommer att få barn så kommer jag att hedra henne antingen genom att ge barnet "vårt" andranamn dvs Elisabet eller så kommer barnet att heta Elsa som något av namnen
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 691
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Ett av mina barn, snart 17 har bytt förnamn, det går riktigt bra för oss här hemma att komma ihåg att använda rätt namn och vi jobbar...
2
Svar
26
· Visningar
2 822
Senast: Otherside
·
Övr. Barn Jag och barnen ska resa. Jag kollar på vilka dokument som behövs. Vissa länder kräver ju medgivande från den andra vårdnadshavaren. Vi...
Svar
14
· Visningar
1 962
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 432
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp