Varför mer än ett namn till barn? [UTBRUTEN]

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ny namntråd!

Kl
Jag har bara ett namn+efternamn.
Däremot har jag ett ovanligt namn(det var ännu ovanligare när jag var liten) + ovanligt efternamn. Namnen är dessutom en märklig kombination. (ryskt+brittiskt)
Det är jättepraktistk! Jag blir aldrig ihopblandad med någon, och har jag presenterat mig en gång så minns folk mig*s* När jag var liten så sörjde jag dock eftersom mitt namn aldrig fanns med på tryckta saker, men nu i datoråldern går det att beställa vad man vill.

Kommer defentivt att döpa mina barn till något ovanligt.
 
Sv: ny namntråd!

Varför liksom ?
För att det är fint och man får en dag extra att firas på (om det är ett namnsdagsnamn)?

Jag har svårt att uppröras över detta. Däremot var jag noga med att dottern skulle heta sitt tilltalsnamn först eftersom jag själv har mitt tilltalsnamn som nr 2 med all förvirring det genererar. Vi valde ett helt nytt namn som inte hade någon koppling till släkten, detta eftersom vi tyckte att det blev för mastigt att lägga till ytterligare ett lite udda släktnamn till Majken. Så hon heter Majken Linn, det låter bra tycker jag. Linn är för övrigt ett mycket bra namn att kombinera med andra namn, det låter bra med det mesta.
 
Sv: ny namntråd!

En ganska konstig historia skulle jag säga. Att inte ge barnet ett officiellt namn av ren lättja och bekvämlighet verkar ganska osympatiskt.
 
Sv: ny namntråd!

Nja, det var ju inget oälskat barn på något sätt, men föräldrarna var nog alternativare av det blommigaste slaget - de bekymrade sig väl inte om sånt jordiskt. "Blomster" kallades barnet, har jag för mig, men det kan ju inte gärna en liten pojke heta.
 
Sv: ny namntråd!

Varför liksom ?

Tradition. Vi valde andranamnen efter personer som varit betydelsefulla i min och min sambos liv. Det var viktigt för oss att namnen hade någon anknytning och inte bara var namn.

Elsa hette min farmor, hon dog tidigt och jag har aldrig träffat henne. Jag heter också Elsa i andranamn och är stolt över att få föra farmors namn vidare.

Stig hette min sambos farfar. Min sambo ÄLSKADE sin farfar och ville därför hedra honom genom att föra det namnet vidare.

Under uppväxten så kommer jag ihåg att det jämfördes andranamn. Många skrattade åt mitt som var gammeldags. När jag surmulet kom hem och frågade mina föräldrar varför de valt ett sådant andranamn och fick det förklarat för mig så tror jag inte det var någon annan som var så stolt över sitt andranamn som jag var. Och det är så jag hoppas våra barn ska känna det.

/Timsetim
 
Sv: ny namntråd!

Knapplån
Vi har ju valt att ge mycket ovanliga namn till tilltalsnamn men som andra och tredje namn släktnamn.
Min pappa blev rörd av det, och det gjorde att det kändes jättebra. Barnen har alltid tyckt det var kul att prata om vem dom fått sina icke tilltalsnamn ifrån.
Däremot har deras tilltalsnamn ifrågasatts av dom själva....men när dom blir äldre kommer det nog att kännas bra att ha dom namnen.

Självklart är det en egoistisk handling - och noga genomtänkt.
Jag kommer osökt att tänka på låten "A boy named Sue" - Den farsan han hade tänkt han.
http://www.azlyrics.com/lyrics/johnnycash/aboynamedsue.html
 
Senast ändrad:
Sv: ny namntråd!

Mina föräldrar tyckte precis som du. Så jag har lagt till ett extra förnamn själv!

Min dotter har två "extranamn", ett från farmor och ett från mormor.... Eftersom jag själv när jag var barn verkligen ville ha ett "extranamn", så har min dotter fått det. Men det måste ju vara lika lätt att ta bort ett namn som att lägga till? Om barnet vill ändra sig som ungdom/vuxen, alltså.
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn?

Jag har tre förnamn och jag trivs med det. Tilltalsnamnet Frida fick jag av mamma, för hon sa att jag var så fridfull i magen att jag inte kunde vara någonting annat.
Mina andranamn fick mina äldre systrar välja och de gav mig sina favoritnamn som de hade då (jag är sladdbarn).
Så Frida Elina Josefin blev det tillslut. Och jag är jättenöjd. :)
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn?

Men ett extranamn är ju inte precis ett traumatiskt men för barnet.. det är väl bara roligare att föra vidare släktnamn osv men kanske inte som ett förstanamn! Som jag skrev i den andra tråden så kan barnet lättare byta sitt tilltalsnamn till ett andranamn om denne inte gillar förstanamnet.

En del bestämmer ju att barnet ska döpas in i kyrkan också.. är det fel?! Alla beslut måste man som förälder ta. Det är lättare att ta bort ett andranamn än att lägga till vilket man kanske inte har anledning att göra annat än vid barnets födsel då det är ett roligt och vackert val av föräldrar att ge barnet fina namn. Det känns mer personligt för ett barn med några fina namn också.. så känner iaf jag.
 
Sv: ny namntråd!

Jag tycker allt över ETT förnamn och ETT efternamn är en helt onödig belastning för barnet.

Varför liksom ?

Vill barnet ha fler namn kan det lätt lägga till dem själv.

Jag kan inte förstå vad det skulle vara för belastning för barnet att ha flera förnamn. Har själv då aldrig känt att två förnamn varit en börda o har då aldrig hört någon annan som tyckt det heller.
Min son som är sex veckor nu kommer att få tre förnamn, tilltalsnamn, sin pappas namn o min farfars andranamn.
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn?

det är väl bara roligare att föra vidare släktnamn osv

Det tycker FÖRÄLDRAR som ger släktnamn. Likaså tycker de att de väljer "fina" namn.

Men jag tyckte inte det som barn. Och jag ser ingen poäng med att släpa på extranamn som ska fyllas i och kan förvirra.

Är "traditioner" något man bara följer för att man inte vågar ifrågasätta ?

Jag gillar skarpt de användare som i tråden har erkänt att de gett sitt barn många namn för att de själva tycker det är ROLIGT.
 
Sv: ny namntråd!

Jag kan inte förstå vad det skulle vara för belastning för barnet att ha flera förnamn. Har själv då aldrig känt att två förnamn varit en börda o har då aldrig hört någon annan som tyckt det heller.

Nähä? Selektiv hörsel ?

Vi är flera bara i den här tråden som velat slippa extranamn ;)

Och alla vi ropar upp "fel" i vårt väntrum skulle garanterat velat göra det eftersom de hatar när man gissar fel tilltalsnamn. Befolkningsregistret har ingen markering för vilket av namnen som är tilltalsnamn. Ofta finns det inte ens med för föräldrar belastar barnet med två långa efternamn som står först så då tar bokstäverna slut innan tilltalsnamnet är det.

Vi går från en analog folkbokföring utan personnummer och databaser mot en allt mer digital och datoriserad namnanvändning.

Jag har mycket lättare att motivera för mina söner att jag valt få, lättstavade och ganska korta namn åt dem för att de ska få det så enkelt och smidigt som möjligt och skapa sig en egen identitet oberoende av bakgrund, än vad jag skulle ha om jag gett dem många namn.

valet mellan å ena sidan

Vidar Carlsson & Eskil Kvick

och å andra sidan tex

Vidar Ingemar Daniel Kvick-Carlsson & Eskil Umberto Algot Kvick-Zuber

känns väldigt självklart :cool:
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn?

Det tycker FÖRÄLDRAR som ger släktnamn. Likaså tycker de att de väljer "fina" namn.

Men jag tyckte inte det som barn. Och jag ser ingen poäng med att släpa på extranamn som ska fyllas i och kan förvirra.

Tänk, mina barn tycker precis tvärtom.

De gillar sina fina tilltalsnamn och sina extranamn med tradition.

Och det gjorde jag också som barn.

Vem har rätt?
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn?

Kanske har det att göra med ni är en mer "traditionstyngd" släkt öht ?

Vilka religiösa undertoner finns det i namngivningen ?
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn?

Tänk, mina barn tycker precis tvärtom.

De gillar sina fina tilltalsnamn och sina extranamn med tradition.

Och det gjorde jag också som barn.

Vem har rätt?

Och DÄR Cilla, ställer du just den frågan jag har börjat fundera på när jag läser den här tråden!! ÄR detta verkligen en rätt-felfråga.....
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn?

Kanske har det att göra med ni är en mer "traditionstyngd" släkt öht ?

Vilka religiösa undertoner finns det i namngivningen ?

Ett av namnen är judiskt, det är viktigt. Antalet namn har mer med familjetradition att göra, och en önskan att hedra släktingar.
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn?

Det tycker FÖRÄLDRAR som ger släktnamn. Likaså tycker de att de väljer "fina" namn.

Men jag tyckte inte det som barn. Och jag ser ingen poäng med att släpa på extranamn som ska fyllas i och kan förvirra.

Är "traditioner" något man bara följer för att man inte vågar ifrågasätta ?

Jag gillar skarpt de användare som i tråden har erkänt att de gett sitt barn många namn för att de själva tycker det är ROLIGT.

Jag har alltid gillat mina namn (3 st), har faktiskt inte hört någon som velat vara utan sina extranamn i min bekantskapskrets. Med tanke på att det är betydligt fler som ger sina barn flera namn istället för bara ett namn så skulle man lätt kunna dra slutsatsen att om att fler människor gillar att ha extranamn. Om det sedan skulle vara mer rätt för att fler gör det går ju att diskutera....:angel: :smirk:
Poängen är väl att man inte kan förutsätta att folk av slentrian ger sina barn flera namn och att huvudparten av barnen inte skulle gilla sina extranamn bara för att man inte själv gör det. Det kanske är precis tvärtom - folk tänker noga efter vid namngivningen och barnen gillar att flera namn?!:)
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn?

ÄR detta verkligen en rätt-felfråga.....

Nej!

Det är en REFLEKTIONSFRÅGA !

För att ventilera VARFÖR man gör på det ena eller andra viset.

Och poängtera för dem som aldrig reflekterat att det faktiskt GÅR BRA att bara ha ett namn.
 
Sv: ny namntråd!

Tja, man kan ju knappast fråga, eller hur? I sann demokratisk anda borde ju barnet i så fall vara namnlöst tills det är gammalt nog att själv tala om vad det vill heta. Jag vet inte om det är något fruktansvärt lidande att ha ett extra namn (ofta är det ju ett släktnamn), och får men ett namn som man hatar kan man ju alltid ta bort det, byta ut det, lägga till något annat, osv.:idea:

Precis det jag skrev och föreslog....men inte fått något svar på. :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 691
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Ett av mina barn, snart 17 har bytt förnamn, det går riktigt bra för oss här hemma att komma ihåg att använda rätt namn och vi jobbar...
2
Svar
26
· Visningar
2 822
Senast: Otherside
·
Övr. Barn Jag och barnen ska resa. Jag kollar på vilka dokument som behövs. Vissa länder kräver ju medgivande från den andra vårdnadshavaren. Vi...
Svar
14
· Visningar
1 962
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 432
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp