Varför mer än ett namn till barn? [UTBRUTEN]

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ny namntråd!

Jag har inte lusläst namntopplistorna när jag valde namnen, inte heller har jag rådfrågat efter namn på buken (som ju du visst gjorde :angel: ) utan jag har helt enkelt valt namn JAG tycker är fina.

Visst är det konstigt att man inte bryr sig mer när man ska ge sina BARN namn ? Är det inte självklart att man tar redan på så mkt som möjligt ? Folk lägger ner mer research på att döpa sina föl :cool:

Inget av dem är några trendnamn även om du kanske tycker det.
(Ellen ligger på 24 plats och David på 37 såg jag...).

Ja David har sjunkit men var ett trendnamn på topp 25-listan när han fick det.

Men varför kollar man inte sånt innan ? Vill man inte göra ett MEDVETET val ? Annars kan man ju "råka" välja ett namn som hälften av ungarna i kvarteret heter och det kanske inte riktigt var meningen.

Sedan vill jag gärna veta vilka "signaler" det är du pratar om? Vilka signaler vill du själv ge dina barn?

Ja, inte att de är döpta efter en BMW i alla fall. Man brukar döpa fordon (tex båtar) efter människor, men åt andra hållet ger det absolut signaler att man sätter bilen före barnet.

Sedan kan jag tala om att jag hade en kompis i skolan som hette Astrid, på 80-talet var det i princip ingen som gav det namnet till sitt barn så hon var i klar minoritet med det namnet. Hon HATADE sitt namn och ville sjunka genom jorden varje gång en lärare ropade på henne osv. Hon bytte sedan (som 18-åring) till sitt andranamn som var Christina. Hon var iaf mkt glad åt att hon hade möjligheten att byta till sitt andranamn. Hade hon inte haft ett andranamn så hade det ju givetvis blivit svårare.....

Hon hade lika gärna kunnat hata sitt andranamn också, eller hur ? Det hade inte varit ett dugg svårare att göra det jag gjorde, lägga till det jag ville ha istället. Däremot fick jag inte TA BORT de gamla.
 
Sv: ny namntråd!

Det var inte jag som drog in mina eller dina namnval i tråden.

Jo, det var faktiskt du som kände ett stort behov av att kritisera mina barns namn trots att jag knappast bad dig om det :crazy:

Om du överhuvudtaget lyssnat till något annat än dina egna argument så ser du flera stycken som inte vill ha extranamn, och flera som vill ha men inte just de föräldrarna valt.

Och med detta vill du? Har jag någonstans påstått antingen det ena eller det andra? Det är ju DU som påstår att man mår bättre med ett namn, jag tror att mannog är glad med vilket som!

Om du då inte kan se en poäng med att det är bäst för BARNET att själv få välja vilket extranamn det i så fall vill ha, då har inte polletten trillat ner.

Och om du inte ser poängen i att det kanske inte alls är bäst, för VEM är det som bestämmer DET, har du någon slags monopol på att tycka det som är bäst? Jag påstår inte att det är bäst att ha två eller tre eller sjuttio namn och förstår inte hur du kan påstå att det är bäst att ha ett! Besserwisser....

Och som du verkar ta åt dig lär du väl inte förstå det logiska resonmanget heller.

Tar åt mig? Det var väl ändå du som tog åt dig (med tanke på att du kände sånt behov av att klanka ner på mina namnval.. :angel: )

Att du hade problem med ditt namn beror knappast på att du inte hade extranamn eller att namnet inte var på topp 25-listan, utan att dina föräldrar var klantiga nog att välja ett namn som var svårt att stava och uttala.

Ja, mina föräldrar var klantiga nog att vara utlänningar. För mina förnamn är varken svåra att uttala eller stava till men eftersom jag har ett utländsk efternamn så förutsatte folk att man måste krångla till uttalet på förnamnen också. Likväl som de utgick ifrån att jag inte kan svenska ordentligt :crazy: Därför jag valt att låta mina barn ha sambons (svenska) efternamn, för att slippa dessa problem...

Jag tycker inte man ska stötta sina barn genom att bara lära dem smälta in i mängden och att det gäller att vara så vanlig och obeslutsam som möjligt utan genom att lära sig REFLEKTERA över saker och ting.

Och det gör man bäst genom att ge barnet ETT namn som dessutom ska vara så ovanligt som möjligt. OK, då vet jag :cool:
 
Sv: ny namntråd!

Visst är det konstigt att man inte bryr sig mer när man ska ge sina BARN namn ? Är det inte självklart att man tar redan på så mkt som möjligt ? Folk lägger ner mer research på att döpa sina föl :cool:

Ta reda på vad? Vad folk på ett forum tycker? Alltså, du motsäger faktiskt dig själv litegrann här. Du vill ge dem unika namn och vill inte smält ain i massan men ändå bryr du dig om vad folk på ett forum tycker om olika namn?
Och varför tror du att folk int ebryr sig om vad de ger sina barn för namn? Man kanske har lite olika referensramar bara?


Ja David har sjunkit men var ett trendnamn på topp 25-listan när han fick det.

Var det? Hade jag faktiskt ingen aning om, var liksom inte det minsta relevant.

Men varför kollar man inte sånt innan ? Vill man inte göra ett MEDVETET val ? Annars kan man ju "råka" välja ett namn som hälften av ungarna i kvarteret heter och det kanske inte riktigt var meningen.

Därför att det inte var intressant för min del. Jag tyckte David var fint likväl som säkert alla föräldrar tycker att det namnet de ger sitt barn är fint.
Du verkade ju tänka såsom att "ojdå, de namnen jag tyckte om var ju så vanliga så jag måste nog välja något annat namn istället - sådant som andra tycker är fult för då är det ingen annan som heter så"


Ja, inte att de är döpta efter en BMW i alla fall. Man brukar döpa fordon (tex båtar) efter människor, men åt andra hållet ger det absolut signaler att man sätter bilen före barnet.

Öh? Och vad menar du med det? Så du menar att den som gav sitt barn namnet Mercedes för att hennes sambo jobbar där bryr sg mer om bilar än om sitt barn. Nu börjar du bli patetisk faktisk :crazy: Du kanske ska lugna dig med dina påståenden som ju börjar gå till personangrepp....
Och för att förtydliga, min dotter är inte döpt EFTER en bil utan namnet kommer FRÅN ett bilmärke. Jag tyckte själva namnet var FINT (än en gång) och idén fick jag ifrån bilmärket.
Att påstå något sådant som att folk inte bryr sig om sina barn när man inte ger dem sådana namn som du gett dina är inte bara korkat utan även osmakligt....


Hon hade lika gärna kunnat hata sitt andranamn också, eller hur ? Det hade inte varit ett dugg svårare att göra det jag gjorde, lägga till det jag ville ha istället. Däremot fick jag inte TA BORT de gamla.

Javisst men jag skrev ju att HON var glad att hon hade ett andranamn....
 
Sv: ny namntråd!

Men snälla... man ger fler namn främst för att barnet lätt ska kunna byta till ett av andranamnen om denne inte gillar sitt förnamn. Sedan tycker jag personligen det är kul att ha lite fler vackra namn som kanske ligger i släkten och som man vill föra vidare. Det är ju lite svårt att bara komma överens om ett enda namn också.

Hade jag hetat t ex... Christina Ida Marianne... med det förstnämnda som tilltalsnamn så kanske jag nog gärna blivit kallad för Ida, dels för att det namnet passar mig mer tycker jag.

Min mamma heter bl a Rut i andranamn och det tycker jag är lite sött och far min heter Urban =). Skulle inte ta dem som förstanamn iaf då jag tycker det är lite "svårt"/"kort" att ropa på en "Ruuuuut" t ex.
 
Sv: ny namntråd!

Men snälla... man ger fler namn främst för att barnet lätt ska kunna byta till ett av andranamnen om denne inte gillar sitt förnamn. .

Varför då? Jag kan inte se att det argumentet håller.

Gillar barnen inte ens val så gillar de kanske inte stilen på de andra heller.

Jag hade flera förnamn men kunde inte identifiera mig med något av dem.

Det är lika lätt att lägga till ett förnamn (troligen lättare eftersom det blir en tydlig markering så olika register noterar ändringen) än att byta tilltalsnamn emellan befintliga namn.

För 50 år sedan var det inte så, men nu lever vi på 2000-talet så man behöver inte ge sina barn reservnamn.

Jag tror att i de flesta fall reflekterar man inte alls.

Utan man vill tillfredsställa sina EGNA namngivningsbehov.
 
Sv: ny namntråd!

Du har fortfarande inte förstått poängen.

Och lär väl inte göra det heller.

Men för andra läsare så kan jag ju återigen förklara:

Det handlar inte om VILKET namn man väljer.

Utan ifall man gör det MEDVETET och har analyserat varför man tycker ett namn är "fint" - är man tex påverkad av en trend?

Det minsta man kan göra är att ta reda på vad namnet betyder, hur vanligt det är, hur andra tolkar det (white trash-namn särskilt som faktiskt kan "handikappa" barn), hur besvärligt det blir för barnet att stava etc - och se om man kan stå för det.

Och väljer man att ge sitt barn fler namn än det behöver - är man MEDVETEN om att det är för sin EGEN skull? Barnet själv kan alltid lägga till exakt de namn h*n vill om h*n inte är nöjd eller vill "hedra" någon.
 
Sv: ny namntråd!

Varfor spelar det nan roll om namnet ar vanligt eller inte? Jag heter Maria och jo visst, vi var 2 stycken Maria i min klass, men det var aldrig nat problem. Jag ar nojd med mitt namn, trots att det fortfarande ar sveriges vanligaste, detta eftersom mina foraldrar gav mig det namnet och DOM tyckte det var fint och att det passade just mig. Dessutom ar det skont att det fungerar i alla lander, speciellt eftersom jag bosatt mig utomlands. Och jag ar och har alltid varit stolt over att ha min mammas namn som andranamn och tycker det ar skont att mina foraldrar gav mig det namnet ocksa eftersom jag sjalv formodligen inte tagit mig for att andra eller lagga till namn, men det ar ju bara sa jag kanner...
 
Sv: ny namntråd!

Varfor spelar det nan roll om namnet ar vanligt eller inte? .

Visst kan man välja ett vanligt namn. Det jag vänder mig mot är att man inte ens bryr sig om att kolla upp namnet först, typ vad det betyder och hur många som heter det i olika åldersgrupper.

Många tror att de väljer superunika namn och blir såååå besvikna när flera andra på BB gjort samma val.
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn?

Ja har man inget annat att reta sig på så kan man ju alltid störa sig på att andra har namna som man aldrig hör:cool:
 
Sv: ny namntråd!

DU vill ha ett extra namn. Men vad vill BARNET ?

Barnen är glada över att ha fler namn och vill gärna ha dem kvar.

Dotterns tilltalsnamn Felicia betyder "den lyckliga".
Hon har även sin mormors namn och tycker det är skoj att ha samma namnsdag som hon, och är stolt över att bära sin älskade mormors namn. Precis som jag är stolt att bära min mormors namn.
Hon har också ett namn efter sin pappas farmor, en stark kvinna som var ensamstående mor på 40-talet och som vi ville hedra.
Felicia har tre namnsdagar (och det tycker hon är kul) och tre namn vars innebörd hon vet om och gillar.

Sonens tilltalsnamn Alexander betyder "människornas hjälpare".
Han har även sin morfars namn, och det är han stolt över (för att inte tala om vad morfar är).
Dessutom har han ett namn efter sin pappas morfar, en älskad och omtänksam man som han aldrig fick träffa, men som vi ville hedra.
Alexander har tre namnsdagar han med, och vet innebörden med sina tre förnamn. Han uppskattar också förankringen bakåt som namnen innebär.

Så. Vi har en klar och genomtänkt motivering, barn som uppskattar sina namn och inget av namnen är pinsamt eller svårstavat. Tilltalsnamnen är namn som barnens pappa och jag tycker är vackra och som passar innehavarna väldigt bra.
Att namnen låg på tjugo-i-topp-listan på 90-talet kan jag inte rå för. Jag har alltid velat ha en son som heter Alexander och en dotter som heter Felicia.

Har vi ändå gjort fel?
 
Sv: ny namntråd!

Jag tycker allt över ETT förnamn och ETT efternamn är en helt onödig belastning för barnet.

Varför liksom ?

Vill barnet ha fler namn kan det lätt lägga till dem själv.

Det där har jag också undrat över. Jag och sambon (och de jag känner) har minst två förnamn. Men varför? Tradition antar jag... och kanske i vissa familjer att föra vidare något släktnamn. Men... nä, mitt andranamn använder jag ju aldrig. Helt onödigt.
 
Sv: ny namntråd!

För mig handlar det delvis om traditioner och delvis om att det är "roligt" att namnge.

Minns hur vi i lågstadiet upptäckte att vi hade flera namn, alla i klassen sprang runt och kallade varandra för ens andra namn. Och stoltast var dom som hade flera namn, dom som bara hade ett var nog rätt förargade på sin mödrar vid det tillfället.

Själv anser jag att tre namn är lite väl mycket, men ett extra namn är snyggt, roligt att ha och traditionellt.

Jag bytte till ett av mina mellannamn som första namn för några år sedan. Hade jag inte haft det som mellannamn och vant mig vid det så hade jag nog aldrig vågat byta namn till nåt helt okänt, och det hade varit synd, för jag trivdes verkligen inte med det andra. Så visst kan mellannamn vara bra!
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn?

Jag har bara ett namn +efternamn förståss :D

Som liten tyckte jag det var orättvist att alla andra barnen hade fler namnsdagar än va jag hade :p Och för några år sedan tog de bort namnet Emelie från almanackan och sedan dess har jag aldrig haft en namnsdag. Nu när jag är äldre (20år) och inte bryr mig om namsdagar och sånt, så trivs jag bra med att bara ha Ett namn :)
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn?

Min sambo är av arabiskt ursprung o enligt hans tradition så döps (i vårt fall) sonen efter sin fader o farfar..
Så vår pojk heter Jakob Tayseer Rafat

Hade vi fått en dotter så hade hon hetat
Nånting Towe Yvonne

Vi har valt att fortsätta traditionen för att Jakob ska få känna sin historia. Om han väljer att fortsätta traditionen när han får barn sen är helt upp till honom. Men vi känner att vi ger honom något fint. Lite rötter att bära med sig ;)
 
Sv: ny namntråd!

det är bäst för BARNET att själv få välja vilket extranamn det i så fall vill ha

Nu vet ju inte jag i vilken ålder dina barn har varit vid dopet, men mina har alla varit under ett år och då är de knappast kapabla att välja någonting.

Tänk så mycket annat du och alla vi andra tvingat på våra barn, utan att de fått välja själva. Fy vad de ska må dåligt av det :eek: (ironi)

Alla mina tre barn har 3 namn + efternamn. Tilltalsnamnet + 2 släktnamn och det är ingen av dem, som är missnöjda med något av sina namn. Snarare tvärtom, är de glada & stolta över "alla" sina namn :cool:

Herrejösses. Vilket dravel egentligen..Att hacka på andra människor för att de ger sina barn fler namn, än endast ett tilltalsnamn :crazy:
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn?

Jag har mellannamnet Maria. Det är tradition i min familj - mormorsmor hette Marie i mellannamn, mormor heter Maria i mellannamn och mamma Marie, osv. Jag kommer helt klart att föra traditionen vidare (om jag får en dotter)!

Min lillasyster har också två namn, hon heter Caroline Elisabeth, det tycker jag (och hon) är jättefint.

Enda gången jag tycker det blir knasigt med mellannamn är om man sätter tilltalsnamnet som "andranamn" för då blir det oftast så att personen blir kallad för sitt mellannamn eftersom det står först.
 
Sv: ny namntråd!

Tänk så mycket annat du och alla vi andra tvingat på våra barn, utan att de fått välja själva. Fy vad de ska må dåligt av det :eek: (ironi)

Exakt - till och med att välja att få barn är ju en egoistisk handling, barnet har ju knappast bett om att få komma till världen, så vad spelar det för roll om man ger ett namn eller två...
 
Sv: Varför mer än ett namn till barn?

Men, visst kan man säga att det bästa för barnet är att själv lägga till ev extranamn sen. De flesta jag känner som gjort det la i ungdomen till något som de nu ångrar. Som man visst inte kan ta bort igen?

Min unge fick tre förnamn för att alla skämtade och sa att kan man inte ge dem annat kan man ge dem många namn. Jag levde på studielån under en lång period vid tiden för hans ankomst och framåt. Och hade även innnan dess visat ett slående ointresse för inkomster.

Jag tog det inte så himla allvarligt, faktiskt.

Tilltalsnamnet hade jag tänkt på sedan jag själv var barn. Det blev trend några år senare, men jag hade inte fattat att namntrender finns när ungen föddes. Dessutom tycker jag inte att vanlighet/ovanlighet är särskilt intressant.

Sen fick han namnet som har namnsdag den dag han föddes, mest för att det var så många bra namn som hade namnsdag de dagarna...

Och ett namn som jag gillar och associerar till mitt andra språk och land. Fadern fick välja mellan några sådana namn som jag föreslog, det gick bra. Sen är ungen född rätt nära jul, och då tänkte jag att det kunde vara bra att ha en namnsdag på sommaren, vilket detta namn har.

Fast alla namnen funkar på det andra språket, även om tilltalsnamnet egentligen inte "finns". Det var viktigt för mig just att namnen funkade på det sättet. Alla tre namnen är alltså lättstavade och -uttalade på båda mina språk. Tilltalsnamnet är inte "internationellt gångbart" för övrigt.

Namnens betydelse kollade jag upp lite, men minns knappt.

Bibliska eller inte spelar ingen roll för mig. Fornnordiskt är jag inte särskilt förtjust i, särskilt inte med utpräglat svensk klang. Viktigt att bokstaven "r" inte ingick, då många på den ort där jag växte upp inte kan säga det, dialektalt. Pappan hade samma åsikter om bokstaven "i".

Alla 3 namnen har rätt tydlig medelklassprägel, men det gäller definitivt inte bara namnen i den ungens fall. Om det nu är bra eller
dåligt.

Efternamnet är pappans, eftersom faderskap kan ifrågasättas.
 
Sv: ny namntråd!

Herrejösses. Vilket dravel egentligen..Att hacka på andra människor för att de ger sina barn fler namn, än endast ett tilltalsnamn :crazy:

:bow:

Trodde inte att detta var ett ämne där det finns ett "rätt" och ett "fel".. :confused:
Man ger väl sitt barn hur många namn som helst och vilket/vilka namn som helst.
Sen respekterar man att andra gör annorlunda med sina barn.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 691
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Ett av mina barn, snart 17 har bytt förnamn, det går riktigt bra för oss här hemma att komma ihåg att använda rätt namn och vi jobbar...
2
Svar
26
· Visningar
2 822
Senast: Otherside
·
Övr. Barn Jag och barnen ska resa. Jag kollar på vilka dokument som behövs. Vissa länder kräver ju medgivande från den andra vårdnadshavaren. Vi...
Svar
14
· Visningar
1 962
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 432
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp