Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Jo jag förstår vad du menar, men om en bukskäck vore så vit skulle hela huvudet vara vitt. Framför allt skulle den ha bukskäcksanlag från två håll vilket den inte kan få från Hýreygur för han har ingen att ha fått det ifrån...

En maximal ryggskäck har bara färgade öron :) Och stadierna innan är med bred bläs som ofta når ögonen. Kommer du tex ihåg min Rissa?

så här ser en "vanlig" maxad tobiano ut, (färg på sidorna i ansiktet och i svansen) sedan kan det försvinna ännu mer färg från huvudet :)
GamePointsIvory.jpg
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Åh, lycko Djurjouren! Vilket kap. Jag ska hålla tummarna stenhårt för en riktigt läcker silversvart 25%:are med superbedömning... :angel:

Hade jag haft en jäkla massa pengar hade jag köpt några av Omars hästar OCH en gård! :D Jag undrar förresten vem som inte är såld på Aska, den hästen kan man ju inte låta bli att bli kär i! Om någon undrar så är det hon som är längst fram på denna bild, med sonen bredvid sig. :love:
http://www.solva-icelandics.co.uk/_borders/3colours.jpg

/Erica
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

em76 skrev:
Men Hýreygurs avkommor kan se ut som bukskäckar? :confused:

Hrekkur050516.jpg


Hrekkur040803.jpg

[/IMG]

Är dessa värkligen samma häst? för där uppe på bilden så ser det ut som om hela mulen är rosa, och på bilden ner till ser det inte ut som det! men han? va fin!
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Tror att det funkar på hösten också. Stallet vuxne hingst brukar gå med i killflocken på vintern, då är det då och då tre hingstar i hagen. Men den vuxen är en av de vänligaste med väluppfostrade hästar jag stött på. När han kom till stallet där vi hyr sa jag ifrån att jag inte tänkte hantera honom, men det gör jag nu ändå.

Men på våren blir det en annan grej.

OA
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

OlleAtlas skrev:
Tror att det funkar på hösten också. Stallet vuxne hingst brukar gå med i killflocken på vintern, då är det då och då tre hingstar i hagen. Men den vuxen är en av de vänligaste med väluppfostrade hästar jag stött på. När han kom till stallet där vi hyr sa jag ifrån att jag inte tänkte hantera honom, men det gör jag nu ändå.

Men på våren blir det en annan grej.

OA

Lånar tråden en liten stun! Sorry. Om jag går över gränsen säg till!

Olle atlas kan du svara och göra ett inlägg på Yoshi ang barbackagjord? Gulle dig i så fall! Har fått kloka ord av dig förut.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Det finns "kända" islandshäst människor som avlar på icke godkända hingstar oxå.Var hos en sån ryttare förra sommaren, han sa att "man vet vad man har", en annan känd tävlingsryttare höll med.
Så nej, du är inte sämre än de som är med i eliten;)
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Cheeserica skrev:
Hade jag haft en jäkla massa pengar hade jag köpt några av Omars hästar OCH en gård! :D Jag undrar förresten vem som inte är såld på Aska, den hästen kan man ju inte låta bli att bli kär i! Om någon undrar så är det hon som är längst fram på denna bild, med sonen bredvid sig. :love:
http://www.solva-icelandics.co.uk/_borders/3colours.jpg

/Erica

Vilken Omar och vilken Aska?
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Föresten har du bestämt än vart Askur ska stå? Har nämligen fått hem mitt läckra silversto (som har 5 kanonfina och naturligt rena/väl separerade gångarter, så det känns mest som det bara är att välja vad man vill förstärka). Men har inte bestämt ännu om det blir betäckning i år. Valet står i sådanna fall mellan Gaukur och Askur...
Har sett Askur riden på uppvisning och gillade vad jag såg. Men Gaukur har ju onekligen förvärvat sig bra trotts sin unga ålder. Hoppas på att de plockar ut honom på någon avelsshow nu i vår så man kan få sig en titt på honom också.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Föresten är det någon här som känner till hur avkommorna efter Fannar frá Auðholtshjáleigu har tett sig? Har inte sett någon Fannar avkomma (mer än på bild) eller hört så mycket om dem... Ska givetvis också kolla upp honom på WF, men tänkte bara höra efter här på sidan.
Har dock sett Fannar live för några år sedan och gillar hans stam mycket.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Omar är spindeln i vårt bukskäcknät, han som legat bakom bukskäcksprojekten rent praktiskt på Island. Nu har tyvärr hans mark tagits i från honom och han har minskat på hästarna, som dock spridits över världen till avelsentusiaster. Men det är ju svårt med bukskäckavel när man inte har någon tillgänglig hingst i landet :(

Aska är en av hans "första" ston i projektet, en oerhört vacker musblack med stor integritet och personlighet.

Erica, inte tror du Mic skulle misstycka att vi visade hennes bilder?

HÄR är Aska, heterozygot bukskäcksanlagsbärare, fotad av ägaren Mic Rushen www.solva-icelandics.co.uk :

aska.jpg


Och här är hon med sin homozygote son, döpt efter .... Omar !

askaomar.jpg


Underbara eller hur ! :love:
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Hmm... Östergötland vore perfekt. Det som väger emot Gaukur är ju just att han ska vara stationerad lite här och där...
Men som sagt det beror på om jag kan släppa stoet, det är ju alltid roligt att "Nöjesrida" bra hästar.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Ja, de var ju onekligen unika! Va synd att hans avelsprojekt skulle sluta på det viset. Hoppas precis som du att projektet lever kvar fast i andra former!
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Silverkedjan skrev:
Erica, inte tror du Mic skulle misstycka att vi visade hennes bilder?
Nejdå, det tror jag visserligen inte. Tänk att ha den där flocken! :love: Fast Omar på bilden är faktiskt Deplas föl, rödblacks-Odinn är Askas föl. :angel:

/Erica
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

OK då - men det där är ett splash-kollektiv, jag anser egentligen att alla är VÅRA :p :love:
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Ja, fast bukskäck är den färg jag tycker minst om på islandshästar. Jag tycker det räcker med en vit stjärn. Och då helst på en brun eller fux.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

em76 skrev:
Ja, fast bukskäck är den färg jag tycker minst om på islandshästar.

Kan bara hålla med! Men visst vore det synd om färgen försvann från rasen. Men vacker tyckter jag inte den är.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Silverkedjan skrev:
Underbara eller hur ! :love:

Jaaa! jag ÄLSKAR de där! Stora bläsar, höga strumpor och blå ögon. :love: Högt upp på min nya önskelista nu när jag har min store silversvarte står ett läckert bukskäcksto..
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Det är faktiskt ett problem :crazy:

När han har en exteriör för typ 7,50 går han BRA och orkar bära både sig och ryttaren upp i tempo. Med ett extra fettlager får han behålla alla muskler även när hormonerna rinner till.

När han är deffad till bedömningsform och 100 kg lättare kan han få en exteriörpoäng till 8,30 men då har han inte massa till att röra sig som han ska och håller inte ihop och kan inte få tryck i gången :(
 

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 329
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 723
Senast: supercassie
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 363
Senast: Blossi
·
Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 064
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp