Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Silverkedjan skrev:
Och han är fel typ om man vill ha en naturtöltare som nästan inte travar, du vet såna man vill åka på mil efter mil i lång form på tur.

Vad finns det för hingstar som ger de där naturtöltarna då? Min Faxi är en sån där bekväm pålle att åka på. Skulle vilja ha en till av honom utan att behöva klona honom. Faxi är efter Fafnir från Alnö men, han används väl knappt längre och bor en bit härifrån. Faxi är nog en sådan häst man skulle kunna sälja hur många som helst av. Fast risken är väl att man vill behålla alla för att de är så gulliga. :love:
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Silverkedjan skrev:
Men aldrig pass eller dominerande laterala anlag, och ibland kan avkommorna nästan bli för resta, man vill ju inte knäcka näsan :crazy:

Och han är fel typ om man vill ha en naturtöltare som nästan inte travar, du vet såna man vill åka på mil efter mil i lång form på tur. Han ger iofs en del lätta tölthästar också men de har för stark och studsig trav och galopp för att bli optimala turhästar :p

Jag hoppas stoet kan stå för den delen, tydligen har hon mycket lateralt i sig/mycket tölt. Men hon är ung (importerad förra året) och ännu inte mycket tränad. Vi har inte ägt henne så länge, men kände direkt att det här var något extra och att det låg ett spännade föl i magen:d. Men vi hoppas kunna ta fram henne till visning nästa år. (Så här tjock och fin är hon i alla fall i nuläget!: http://www.geocities.com/gloen_litla/Bilder/B1.jpg Ta bort http:// för att se)
Den är väl en flott ridhäst/tävlingshäst som vi hoppas på, helst även med färg. Så tror att det kan bli bra. Har i alla fall redan fått många bud på fölingen! Många verkar leta efter "Askur"-typen av häst!!
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Ska du avla sånt som Faxi måste du försöka avla BORT traven.

Det är såna krav på hingstarna i dag att det är svårt att få igenom sådana med lätt för tölt och fyrtaktiga gångarter för övrigt.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Fáfnir från Alnö är tyvärr död. :(

Jag har en naturtöltare efter Aegir från Olstorp, och har träffat flera naturtöltare efter Freyfaxi frá Thoreyjárnúpi.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Jag kan tänka mig att det är i princip omöjligt att få igenom en "fyrtaktare". Det är lite synd tycker jag, för som åka hästar är de ju toppen. Typ turridning eller långritt. Vad ska man med traven till? :angel: Är det den typen av hästar som importeras från Island tro? (Har ingen koll på vad folk frågar efter vid import.)
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Åh, hade inte hört om Fafnir, det var ju tråkigt. Ska kolla vad de andra två du nämner är för några.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Djurjouren skrev:
Läste föresten på en sida att mitt sto är Danmarks 27 högst bedömda sto:bump: :bump:
Det kan man verkligen inet tro när man ser henne 21 år gammal efter minst 10 föl.......;)

Åh, men hon är ju för härlig den tanten :love: :love: :love:
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Gäller det bara "naturtöltare", dvs hästar som själva väljer hyfsat ren tölt i hagen och under ryttare lär Hýreygur ge en del sådana. Många av hans avkommor visar den typen av tölt. Men de har också för "bra" trav och galopp och för stora rörelser för att riktigt platsa som supermoppar. Det lär väl din också få Elin ?

Faxi är den där typen av islänning som är "engångare", dvs egentligen bara har tölt. Allt annat är också fyrtaktigt och töltliknande :o Jag har träffat ett antal och de är verkligen perfekta turhästar :love:
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Men visst är det skoj att en hingst som ger så fina naturtöltande myshästar också ger så underbara tävlingshästar som t.ex Vigdís?
Tävlat en del mot Linnea och vigdís... inte det lättaste att försöka slå dem i en final kan jag säga :angel:

Sen vet ju inte jag hur mkt jobb det ligger bakom att få henne att visa så bra trav och galopp heller, såklart...
Men tölten ser ju onekligen väldigt naturlig ut för henne!

//Maria (som slänger sig in i diskussionen helst plötsligt :))
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Det är min Gloen det! Han är jätte flott! Fast på bilden är det Madde Johansson (Ödegården) som rider honom. Även stoet på första bilden ägs av oss. Vigdis bor i göteborgstrakten (uppfödd här i Småland) och Hekla har tävlat för Norge på ett VM för några år sedan. Men de flesta Freyfaxi hästar är snälla, lätttöltade familjehästar. Han har fått ett väldigt blandat stomaterial.

Ps. Tur att du fattade ledtråden;)
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Muninn skrev:
Men visst är det skoj att en hingst som ger så fina naturtöltande myshästar också ger så underbara tävlingshästar som t.ex Vigdís?
Tävlat en del mot Linnea och vigdís... inte det lättaste att försöka slå dem i en final kan jag säga :angel:

Sen vet ju inte jag hur mkt jobb det ligger bakom att få henne att visa så bra trav och galopp heller, såklart...
Men tölten ser ju onekligen väldigt naturlig ut för henne

Nu känner jag uppfödaren och tror att hon har haft det ganska lätt för sig (hon har ju dessutom ett bra möderne, 1:a klass mamma). Ska höra med dem nästa gång jag träffar dem! Bilden är tagen i höstas på Brösarps horse event, då Vigdis och Linnea var förryttare till Johann Skúlason och Hvinur. Samtidgt som de blev kommenterade av Siggi Saem (som äger Hvinur). Linnea är onekligen en mycket modig tjej!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Borttaget. Svarade fel användare!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Han är välrest med kort stark rygg och har egentligen bra proportioner. En del av hans bedömning beror tyvärr på att han är synnerligen olämpligt tecknad - måtten säger 62 cm vilket är smal bål men ögonen (och bedömningskommentaren) säger vit= djup bål...

Men han platsar ändå inte riktigt i det moderna idealet där halsen och benen ska vara så smal/a och lång/a som möjligt.

Fölen får bra bogar, korrekta ben och mycket tölt. Han några som gått bra på mönstringar. Jag tror ridbarheten på dem blir bra :)

Här ser du Dinni - ett av flera helsyskon. Rätt typisk Hýreyguravkomma, välrest svartskäck men kanske aningen grov med dagens mått och halsen kunde vara smalare på undersidan. (bilden lånad från Stenstuge Islandshästar) :

Dinni%2005.jpg


På min salusida ser du en "klon" - Nidur är en exakt kopia av sin pappa :o http://silverkedjan.se/Salulista/Salulista.html

Så - vill du avla starka ridhästar med mkt tölt och garanterat inte röda - då är han helrätt.

Vill du avla hästar som får förstaklassexteriör eller är en bit över 140 - fel val.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Den enda "skogsmullehingsten" jag sett gå igenom det senaste decenniet är Veigar frá Hofi. Lite samma typ som Faxi. Trevlig turridningstölt och svag trav, lite passanlag men inte styv, till och med brun ;)
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Jag hoppas min får bra trav och galopp och (lagom) stora rörelser. När han var bebis var det mest grisepass som gällde, sedan blev det mer tölt och galopp. Någon trav har jag inte sett. Nu har jag ju honom inte hemma och när jag besöker honom i hingstflocken vill han mycket hellre vara social än springa. Han flyttar sig bara några meter från mig och jag orkar inte springa mer än några steg i snön. De andra hingstarna blir uppspelta och far runt hela hagen, Rodi står bara och tittar.
Om man lyckas få mer power i honom så blir han nog ganska flott.


Freyfaxi har gett hästar som alla kan tölta, oavsett hur de sitter på hästen.

Topar från Ekhamra är också en hingst som ger mycket tölt, men hans avkommor är inte ridna än.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Anledningen att jag frågar är att jag har ett sto (e. Blaer från Stenholmen) som står på träning på samma ställe som han vistas just nu. Vore ju smidigt om hon betäcktes när hon ändå är där (träning inför visning). Hon har helt ok extriör och är varken lätt eller tungtbyggd, korrekta ben osv. Lite mer resning vore ju aldrig fel, sen skulle hon behöva modifieras med en hingst som har mycket töltanlag (har klockrena fina gångarter, men hon ligger närmare traven än tölten så att säga). Hon har en halvsyster som är e. Elit-Fakur och hon har ju ungefär det min saknar. Jädra synd att han inte är fertill längre! Sen finns det inga Fakur-hingstar som jag är riktigt intresserad av...
Men vi får se, än så länge finns det ju tid att fundera och hon lär stå kvar i Linköping några månader till.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Djurjouren skrev:
Jag håller oxå tummarna. Förre året fick hon en silverhingst efter Askur som var dödfödd :cry: :cry:
Hoppas på bättre lycka detta år.
Läste föresten på en sida att mitt sto är Danmarks 27 högst bedömda sto:bump: :bump:
Det kan man verkligen inet tro när man ser henne 21 år gammal efter minst 10 föl.......;)
Så sorgligt! :cry: Desto större anledning att ha en massa tur i år... Har du ingen bild att visa?

/Erica
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

På stoet? Jo nånstans har jag väl det men hon är inget vacker om jag får säga det själv..... Fast man kan se att hon har varit det en gång.
21 år gammal, fet eftersom hon har så lätt för att tappa så vill jag vara på den säkra sidan, knappt riden sen hon var 5, fått föl sågottsom vartenda år och bara gått och skrotat annars.....Men hon är ursäktad för jag kan bara tänka mig hur jag hade sett ut efter tiotalet ungar.........:crazy:
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Åhh, en brun också. :) Får väl kika närmare på honom då. Tänkte att jag skulle ha en Faxi till som barnen kan ha. Fast det blir nog så att jag avlar något som jag vill ha så får väl de lära sig rida bättre istället. :angel: Jag menar de har ju tid på sig.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Sammets_rosa skrev:
Anledningen att jag frågar är att jag har ett sto (e. Blaer från Stenholmen) som står på träning på samma ställe som han vistas just nu. Vore ju smidigt om hon betäcktes när hon ändå är där (träning inför visning). Hon har helt ok extriör och är varken lätt eller tungtbyggd, korrekta ben osv. Lite mer resning vore ju aldrig fel, sen skulle hon behöva modifieras med en hingst som har mycket töltanlag (har klockrena fina gångarter, men hon ligger närmare traven än tölten så att säga). Hon har en halvsyster som är e. Elit-Fakur och hon har ju ungefär det min saknar. Jädra synd att han inte är fertill längre! Sen finns det inga Fakur-hingstar som jag är riktigt intresserad av...
Men vi får se, än så länge finns det ju tid att fundera och hon lär stå kvar i Linköping några månader till.

Jo det finns en suuper fin hingt efter Fákur som Madde Johansson i Linköping (är det där ditt sto är på träning?) köpte. han är inte bedömd än så länge. Han heter Yggur från Gäverstad han är riktigt röd fux, men tyverr är han en Silfra avkomma så han är ren 4 gångare och är sen med sin tölt (som hans alla syskon) Men hans avkomur lär bli som hans systers avkommur troligen. Och vi har en sådan, väldigt känslig och mycket fart, fyrgångare. Hade svårt med tölten i början men den har blivt hur flott som hälst. en sen finns det ju en del fina hingstar efter Fákur som redan är bedömda. hrimnir från ödmården är en fin hingst efter Fákur.
bild16
Jag vet tyverr inget om han men andra här på Buke vet säkert nåt! www.hrimnir.se

http://gaverstad.se/?visasida=43&PHPSESSID=0b9b9451592e6140089fa52140ac1b7e längst ner finns det bilder på Yggur, men alla andra hingstar på sidan är oxå efter Fákur. Den silverbruna Reifur är såld til Skåna någonstans och dom skulle i första hand visa honom nångång.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 329
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 723
Senast: supercassie
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 363
Senast: Blossi
·
Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 062
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp